Hur gör vi nu tillsammans på skolan med praktiska test?

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Hälso- och sjukvårdslagen (HSL)  1§ Med hälso- och sjukvård avses i denna lag åtgärder för att medicinskt förebygga, utreda och behandla sjukdomar och.
Advertisements

Samborådet Emina Redzematovic. Samborådet 2. Coach/vägledare kartläggning Motivationssamtal Bedömning Upprättande av handlingsplan Planera insats Följa.
EBP-cirkel 1 INGEGERD BESÖKSADRESS: RÅDHUSGATAN 72, ÖSTERSUND
Kompetenscentrum för flerspråkighet Interkulturellt perspektiv Med nyanlända barn och elever i fokus.
1 Kommunfullmäktige i Göteborg Beslutade 25 februari 2016 om Göteborgs stads reviderade riktliner för anhöriga som vårdar eller stödjer närstående Riktlinje.
Samverkan runt barn och unga för psykisk hälsa Rapport från ett projekt genomfört 2015.
Första linjen för barn och unga med psykisk ohälsa.
RMPG Hälsofrämjande strategier Årsrapport Hälsa E-hälsa Självhjälpsgrupper, lärcaféer Samverkan med närsamhället Utvecklingstendenser.
ISM – Institutet för stressmedicin Utgångspunkt: VGR:s riktlinjer för FHV 2014 FHV NySam Lägesrapport PU Ewa Wikström och Annemarie Hultberg.
Våga prata om psykisk ohälsa!. Hjärnkoll sedan 2009! var Hjärnkoll en nationell kampanj som drevs av Myndigheten för delaktighet, MFD, och Nationell.
Socialnämnden ska erbjuda stöd för att underlätta för de personer som vårdar en närstående som är långvarigt sjuk eller äldre eller som stödjer en närstående.
Stöd till riktade insatser inom området psykisk hälsa Sektionen för vård och socialtjänst1 Överenskommelse mellan staten och Sveriges Kommuner.
ELEVHÄLSAN PÅ ALZAHRAÀ AKADEMI
Barn som faller mellan stolarna
Avdelningen för vård och omsorg
Psykisk hälsa Specialist Primärvård
Hemmasittarprogrammet i Älvkarleby kommun
HFS - nätverkets vision, framtidsbild och strategi
SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE
Analysseminarium – ÖK februari
Strategi för hälsa Skola Socialtjänst Vård och omsorg
En plats att kalla hemma - Barnfamiljer i bostadskrisen skugga
Strategi för hälsa Skola Socialtjänst Vård och omsorg
Strategi för hälsa Skola Socialtjänst Vård och omsorg
Patientlagen ger utökad valmöjlighet
Rätt stöd i rätt tid på rätt plats!
Verksamhetsplan 2015 Mål med verksamhetsplanen
Kommunikationsplan Bilaga 11 till överenskommelsen mellan Hudiksvalls kommun och Arbetsförmedlingen gällande samverkan för att minska arbetslösheten.
Samtalsgrupper - ett sätt att främja hälsa!
Hjälpmedelsförskrivning
Regionalt utvecklingsarbete evidens- baserad praktik (EBP) inom verksamhetsområdet stöd till personer med funktionsnedsättning Förstärkt delaktighet och.
9...
Utmaningar i folkhälsoarbetet Norra Örebro län
Arbetsmarknadstorget
Framtidsmöte Trygg hemma Vi kommer alltid att vara på väg! Kiruna
Uppdrag EHT Elevhälsan ska främst vara förebyggande och hälsofrämjande
Barn och ungas delaktighet
Länsgemensam ledning i samverkan
Skolledningskonferens
Uppdrag Psykisk hälsa – hur skulle vi vilja ha det
Samordnad vård och omsorgsplanering
SOU 2017:43 Gunilla Lillhager förvaltningschef LD Hjälpmedel
Elevbaserad modell med tidiga insatser för psykisk hälsa
Jan Persson och Elin Ring

Lärares planeringsarbete!
Avdelningen för vård och omsorg
TRIS-processen TRIS-teamen arbetar enligt TRIS-processen. TRIS-processen är den gemensamma processen och modellen för rehabiliteringssamverkan. Från vårdens.
Samverkan för en mer kunskapsbaserad, jämlik och resurseffektiv vård
För ett gott liv i en nyskapande kunskapsregion
Diagnos och delaktighet
Graviditet-förlossning-eftervård-BVC
Samordnad utveckling för god och nära vård S2017:01
Elevhälsoarbete och kvalitet ….vad innebär det?
Elevhälsa nytt begrepp i skollagen
Nästa steg regionkalmar.se.
Insatser i öppenvården för att förebygga ungdomars återfall i brott
Feber hos barn Hälsa i Sverige
Länsgemensam ledning i samverkan
Modersmålsbaserad hälsokommunikation Folkhälsa och sjukvård
Information om lagförslag: medicinsk bedömning inom 3 dagar
Feber hos barn Hälsa i Sverige
Projektledare Ann-Sofi Medin
Sammanhållen barn-, elev- och ungdomshälsovård
Det svenska nätverket Hälsofrämjande hälso- och sjukvård (HFS)
Socialstyrelsens arbete mot våld i nära relation
Projektplan: Samverkan kring barn och ungas psykiska hälsa
En lokal handlingsplan för psykisk hälsa BAKGRUND År 2016 slöt regeringen och SKL överenskommelse som syftar till att stärka regioner i arbetet.
Nätverket för barn-och elevhälsan
Presentationens avskrift:

Hur gör vi nu tillsammans på skolan med praktiska test? Elevhälsobaserad modell för tidiga insatser för barn och ungas psykiska hälsa Workshop 3 september 2018 Hur gör vi nu tillsammans på skolan med praktiska test?

Program 10 Intro med Ing-Marie 10.20 Vad gör vi när vi ses på skolan? Hur ger vi barnet snabbast och bäst hjälp? 11.30 Tidsstudien elevhälsan 12.00 Lunch 13.00 Handlingsplan – feedback i grupperna + frågeställningar bild 6, 7 14.00 Bedömningar, kartläggningar och tidiga insatser i aktörsgrupper + Storgruppsdiskussion 14.30 Fika Utbyte i områdesgrupperna utifrån aktörsgruppernas redovisning + Storgruppsdiskussion Behov i de olika områdena – stöd från UPH Nästa workshop?

Utgångspunkterna för utvecklingsprojektet - barnets behov Stärka det främjande och förebyggande arbetet med stöd av andra utvecklingsprojekt på UPH – tex metodstöd för elevhälsan, evidensbaserade program (Skolmodellen PALS, PAX, YAM..) Att ge barn och ungdomar möjlighet till tidigt stöd och hjälp för psykisk hälsa på ”deras arena” (förebyggande) Ge barn och ungdomar möjlighet att vid behov själva söka hjälp (likvärdigt – minska ojämlikheter i hälsa) Inte psykiatrisera livsproblem eller livsutmaningar (helhetssyn och rätt kompetens) 2019-04-04

Gemensamt ansvar för barn och ungas psykiska hälsa från tre aktörer Utveckla arbetssätt där elevhälsan, hälso- och sjukvårdens första linje och socialtjänstens öppenvård ger främjande, förebyggande och tidiga insatser utifrån sina uppdrag på skolans arena. Personal (kompetensen) kommer till barnet/familjen istället för att barnet/familjen får ta sig till de olika aktörerna. Barn från resurssvaga familjer ges möjlighet att själva söka hjälp. 2019-04-04

Elevhälsobaserad modell kräver förändrade arbetssätt med gemensamt ansvar På vilket sätt är en elevhälsobaserad modell en förstärkning? Skillnad från hur arbetet bedrivits tidigare? På vilket sätt kommer barnen märka någon skillnad? På vilket sätt kommer föräldrar att märka någon skillnad? På vilket sätt måste medarbetarnas roll, hos de olika aktörerna, att förändras? På vilket sätt måste chefernas roll och arbete förändras?

Handlingsplanen… Vad behövs i ett elevhälsobaserat team: Vilka aktörer/professioner kommer finnas på skolan och när/hur ofta? Hur ska ni arbeta tillsammans? Vad ska ni göra vid de första träffarna? Finns hinder för att komma vidare med handlingsplanen?

Generella insatser Hälsofrämjande och förebyggande Specialiserade insatser Stöd och behandling Förebyggande insatser Tidiga insatser Upptäckt och en första kontakt Kartläggning och bedömning Generella insatser Hälsofrämjande och förebyggande Första linjen i 3 nivåer