Hur gör vi nu tillsammans på skolan med praktiska test? Elevhälsobaserad modell för tidiga insatser för barn och ungas psykiska hälsa Workshop 3 september 2018 Hur gör vi nu tillsammans på skolan med praktiska test?
Program 10 Intro med Ing-Marie 10.20 Vad gör vi när vi ses på skolan? Hur ger vi barnet snabbast och bäst hjälp? 11.30 Tidsstudien elevhälsan 12.00 Lunch 13.00 Handlingsplan – feedback i grupperna + frågeställningar bild 6, 7 14.00 Bedömningar, kartläggningar och tidiga insatser i aktörsgrupper + Storgruppsdiskussion 14.30 Fika Utbyte i områdesgrupperna utifrån aktörsgruppernas redovisning + Storgruppsdiskussion Behov i de olika områdena – stöd från UPH Nästa workshop?
Utgångspunkterna för utvecklingsprojektet - barnets behov Stärka det främjande och förebyggande arbetet med stöd av andra utvecklingsprojekt på UPH – tex metodstöd för elevhälsan, evidensbaserade program (Skolmodellen PALS, PAX, YAM..) Att ge barn och ungdomar möjlighet till tidigt stöd och hjälp för psykisk hälsa på ”deras arena” (förebyggande) Ge barn och ungdomar möjlighet att vid behov själva söka hjälp (likvärdigt – minska ojämlikheter i hälsa) Inte psykiatrisera livsproblem eller livsutmaningar (helhetssyn och rätt kompetens) 2019-04-04
Gemensamt ansvar för barn och ungas psykiska hälsa från tre aktörer Utveckla arbetssätt där elevhälsan, hälso- och sjukvårdens första linje och socialtjänstens öppenvård ger främjande, förebyggande och tidiga insatser utifrån sina uppdrag på skolans arena. Personal (kompetensen) kommer till barnet/familjen istället för att barnet/familjen får ta sig till de olika aktörerna. Barn från resurssvaga familjer ges möjlighet att själva söka hjälp. 2019-04-04
Elevhälsobaserad modell kräver förändrade arbetssätt med gemensamt ansvar På vilket sätt är en elevhälsobaserad modell en förstärkning? Skillnad från hur arbetet bedrivits tidigare? På vilket sätt kommer barnen märka någon skillnad? På vilket sätt kommer föräldrar att märka någon skillnad? På vilket sätt måste medarbetarnas roll, hos de olika aktörerna, att förändras? På vilket sätt måste chefernas roll och arbete förändras?
Handlingsplanen… Vad behövs i ett elevhälsobaserat team: Vilka aktörer/professioner kommer finnas på skolan och när/hur ofta? Hur ska ni arbeta tillsammans? Vad ska ni göra vid de första träffarna? Finns hinder för att komma vidare med handlingsplanen?
Generella insatser Hälsofrämjande och förebyggande Specialiserade insatser Stöd och behandling Förebyggande insatser Tidiga insatser Upptäckt och en första kontakt Kartläggning och bedömning Generella insatser Hälsofrämjande och förebyggande Första linjen i 3 nivåer