Program Inledning Anders Linde Laursen, dekan

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Kvalitetsgranskning gymnasial lärlingsutbildning6/22/2014 Kvalitetsgranskning av gymnasial lärlingsutbildning.
Advertisements

Självförvaltning Bollnäs kommuns skolplan
VÄSTBAS TIDIGT – TILLSAMMANS Ett sätt att samverka kring barn och unga
Kristina Bäck VFU-handläggare
Utvecklingsplan – Korta lärarprogrammet AUO 60 p Göteborgs universitet
Studiebesök Stockholm, vinster:
SAMVERKANSAMVERKAN NY SKOLA – NY LÄRARUTBILDNING SAMVERKAN.
Rektor Malmö Borgarskola
Sven Karlander Övergripande studierektor UMAS Nya ST i Region Skåne.
Om övningsskolor presentation gjord av Stockholms universitet (Cecilia Netje) vid den nationella VFU-konferensen den 12 april, 2013.
UPPDRAGET kompetensutveckling av lärare en multimediadator till deltagande lärare e-postadresser till alla lärare och elever förbättra tillgängligheten.
Examensarbeten och skolutveckling
Information Anna Klisinska, inriktningsansvarig Gy
Välkommen till ESF:s seminarium
Försöksverksamhet med övningsskola och övningsförskola
Behov av habilitering och rehabilitering
ÖS/ÖFS-möte 12 juni 2014 Planeringsmöte 2 Agenda för dagens möte: To-do-listan LTU-kontaktpersoner och tankar från dessa Gemensam riskansvarsplanering.
1 Förordning 1997:702 Vem? Varje kommun, kommunal förskola, fritidshem, skola Kommun: skolformerna, förskoleverksamhet, skolbarnsomsorg Andra huvudmäns.
Försöksverksamhet med övningsskolor och förskolor 2-3 okt 2014
Handledarutbildning Delkurs 4 Barn- och fritidsprogrammet BF
Forskningspåverkan i praktiken. Vad gör SKL?  Alla kommuner, landsting och regioner medlemmar  Intressebevakning  Medlemsstöd  Utvecklingsfrågor.
Överenskommelse om samordning kring barn
Varmt välkomna till VFU-samordnarmöte
Försöksverksamhet med gymnasial lärlingsutbildning Information och idéutbyte.
Skärpta krav i SKOLLAGEN fr o m ht-11 Skollagen kap 6 Skyldighet att anmäla, utreda och vidta åtgärder mot kränkande behandling.
Välkomna till ÖS/ÖFS-huvudmannamöte 19 februari 2015.
Välkomna till samordnarmöte 18 mars 2014 Välkommen Rundan - Hur är VFU-läget hos er? Övningsskole/övningsförskoleprojektet Utvärderingar av VFU Avhopp.
Arbetsordning, LTH.
Kvalitetsutveckling inom gymnasieskolans individuella program.
Välkommen till Lärstämma för personal i fritidshem 09:30-10:10Inledning och intresseanmälan till nätverk Gerd Pettersson, Regionalt utvecklingscentrum.
Övningsskolor (ÖS) och övningsförskolor (ÖFS) Inför försöksprojektet Ht 2014-vt 2019 (5 år)
Välkommen till Lärstämma för personal i fritidshem 09:10-09:50 Konferensen öppnas. Inledning. Gerd Pettersson, Regionalt utvecklingscentrum (RUC) 09:50-10:30.
Utbildningen till kunskapsutvecklare inom Begripsamprojektet En utbildning om hur man kan påverka kognitiv tillgängligheten till produkter, tjänster och.
Vad är VFU? Cecilia Netje, VFU-ansvarig, UHS.
Nämndplan 2015.
Projekt LÄRMODELLER II vt ht 2016
Myh.se Kvalitetsarbete konst-och kulturutbildningar Utvecklingsarbete Steg 1 utarbeta en strategi för kvalitetsarbetet Arbetsmetod: diskussion med konstnärliga.
Försöksverksamhet med övningsskolor och förskolor Kriterier
Övningsskolor och övningsförskolor Vfu i kommunerna Skola.
Skurup – en godbit av Skåne Skurup – en framgångsrik skolkommun Skurup, en av 16 kommuner i Sverige, som ingått i SKL:s.
Verksamhetsförlagd utbildning VFU. VFU Verksamhetsförlagd utbildning Innefattar alla delar av lärarrollen VFU på heltid Betyg G, VG eller U Bedöms av.
Välkommen!. Sen sommaren 2012 finns en övergripande överenskommelse BUS Gotland för arbetet med barn och unga i behov av särskilt.
Skolinspektionen Bra tillsyn – bättre skola - Det pedagogiska ledarskapet.
Välkomna till uppföljning och utvärdering 28 november 2016
Positiva fakta om lärarutbildningen
Vad vet ni om Vård och Omsorgscollege?
Undervisning i förskolan 12 oktober mars 2017
Ifous Undervisning i förskolan Tidsplan
Verksamhetens inriktning och ekonomiska förutsättningar
Övningsskoleprojektet
Mellbystrandsskolan årskurs 3
Presentation av förslag
Koordinatorer för ökad skolnärvaro
Vägledningsdokument för Vuxna Psykiatri Missbruk
Malmö högskola - försöksverksamhet med
Malmö högskola - försöksverksamhet med
Stöd och anpassning av undervisningen för varje elev. Vad krävs?
Malmö högskola - försöksverksamhet med
Webbutbildning : Kurstillfällesbyten Katja Taavo, Karin Schelen
Malmö högskola - försöksverksamhet med
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Undervisning i förskolan 12 okt juni 2018
Tanum
Varmt välkommen till kursen Avslutande VFU, 13,5 hp. VT 2019
Länsgemensam ledning i samverkan
Välkomna! Dagordning Inledning: Helene Moquist, Uppföljningsenheten
Helena Lennholm, KTH Docent i träkemi
Dialogmaterial om Arbetstider och arbetsbelastning
VFU i CL-programmet
Utbildningsplan Lärandemål
Presentationens avskrift:

Välkomna till Uppföljning och utvärdering i försöksverksamhet med övnings(för)skolor 2018

Program 08.30 Inledning Anders Linde Laursen, dekan 08.40 Reflektioner om samverkan – Margareta Serder, videdekan 09.00 Reflektioner om samverkan – Tony Mufic, utbildningsdirektör Helsingborgs stad 09.30 Reflektioner om samverkan – Jytte Lindborg, skoldirektör Barn- och skolförvaltningen Lunds kommun 10:00 Kaffe 10.30 Reflektioner om samverkan – Margaretha Danielsson, utbildningschef Förskoleförvaltningen Malmö stad 11.00 Sammanfattning – frågor/tankar från publiken 11:15 Paus 11.30 Hur går vi vidare när försöksverksamheten slutar? – Anders Olsson, utbildningschef Frågor/tankar från publiken 12:15 -12:45 Maus SWOT-analys, Sammanfattande reflektioner från skolornas SWOT-analyser och handlingsplaner, Inger Mauritzon, utbildningsledare 13.00 -14:30 Lunch på Niagara med bordsdiskussioner kring förmiddagens föreläsningar om framtida samverkan och partnerskolor

Sammanfattning Frågor och tankar från publiken Hur tänker du kring framtida samverkan i lärarutbildningen? Reflektioner kring föreläsarnas visioner om framtida samverkan?

Hur går vi vidare när försöksverksamheten slutar? Gjorda erfarenheter och uppbyggda strukturer från försöksverksamheten tas till vara och utvecklas. Utvärderingar och uppföljningar pekar på framgångsfaktorer - utvecklingsområden Skolor/förskolor som har fördjupad samverkan med Mau benämns partnerskola/partnerförskola Ny ansökningsprocess under vt 2019 – nya avtal fr.o.m. ht 2019

Nyheter i ramavtal - Organisation Lärosätenas ansvar Lärosätena tillhandahåller ett gemensamt system/databas där studenternas VFU-perioder och ämnen framgår. Lärosätena förbinder sig att placera studenter i hela regionen i en omfattning som styrs av elev- och studentunderlag samt rimlig resväg för studenter Lärosätena placerar i första hand studenter på skolor och förskolor med vilka man ingått tilläggsavtal för att säkerställa att överenskommen koncentration av studenter nås och i andra hand till andra skolor/förskolor som uppfyller detta ramavtal. Skolhuvudmannens ansvar Skolhuvudmannen följer och uppdaterar lärosätenas system/databas på regelbunden basis. Skolhuvudmannen förbinder sig att ta emot lärarstudenter i förhållande till elevantal och lärosätenas behov. Skolorna anger i tilläggsavtal hur många studenter, och i förkommande fall i vilka ämnen, man kan ta emot från respektive lärosäte

Nyheter i ramavtal - Kvalitetssäkring Lärosätenas ansvar Lärosätena har övergripande ansvar för lärarutbildningarnas kvalitet. Lärosätena ansvarar för att utvärdera VFU och återkoppla till studenter, skolhuvudmän, skolor och förskolor i olika fora. Skolhuvudmannens ansvar Skolhuvudmännen har övergripande ansvar för att skolor och förskolor upprätthåller och utvecklar kvaliteten i VFU. En plan för mottagande och uppföljning av studenternas VFU ska finnas. Skolhuvudmännen ansvarar för att skolor och förskolor genomför utvärdering av VFU och återkopplar till lärosäte och studenter i olika fora.

Kriterierna i tilläggsavtal för deltagande som partnerskola preciseras efter förhållanden vid respektive skola och lärosäte, utifrån kvalitetskriterier inom områdena koncentration, kompetens och fördjupad samverkan avseende: Stort antal studenter Stort antal lärare med adekvat examen och handledarutbildning Särskilt yrkesskickliga lärares medverkan i studenters utbildning Samverkan med annan partnerskola Studenters examensarbeten ska om möjligt vara knutna till partnerskolans interna utvecklingsarbete Uppföljning och utvärdering

Nyheter i tilläggsavtal Universitetet förbinder sig att utse och ge förutsättningar för en VFU-lärare som kontaktperson till partnerskolan. om delar av avtalet inte uppfylls upprätta en handlingsplan och vidta åtgärder. tillhandahålla informationsskylt/motsv. till partnerskolan om samarbete med universitetet. Partnerskolan förbinder sig att utse och ge förutsättningar för en VFU-ansvarig på skolan för kontakt med universitetet och samordning av VFU på partnerskolan. om delar av avtalet inte uppfylls upprätta en handlingsplan och vidta åtgärder. sätta upp informationsskylt/motsv. på synlig plats som visar att partnerskolan samarbetar med universitetet.

Funderingar… Kan en partnerskola utgöra nod för flera skolor i kommunen? Ska vi skriva tilläggsavtal med en grupp skolor – ett kluster/partnerområde? Vilka möjligheter ger ett nytt vfu-upplägg med minst en åttaveckorsperiod?

Partnerområde/kluster med partnerskola som nod Möjlighet att ta emot en fast antal studenter per kluster ger goda planeringsförutsättningar En huvudplacering – en gemensam vfu- ansvarig kan fördela till skolor med andra förutsättningar Gemensamt mottagande, seminarium, utvärdering per kluster

Tidsplan för nya tilläggsavtal 26/2 Möte med VFU-samordnare i kommun och fristående skolor 11/4 Partnerdag -Tilläggsavtal klart 9/5 Erfarenhetsutbyte – övnings(för)skolor 16/5 VFU-samordnarträff med Lärosäten SYD

Sammanfattning Maus SWOT Koncentration Framgångsfaktorer 60 % av studenterna är koncentrerade till övningsskolor Fördelning i partnerområden, placering i par, placeras tillsammans med andra studenter Identifiera studentvolym för god kvalitet i VFU Utvecklingsområden Jämnare fördelning i ämnen, inriktningar och antal studenter i VFU- kurser Nytt tilläggsavtal för koncentration och placering hösten 2019 Sprida information om samverkan och placering

Sammanfattning Maus SWOT Kompetens Framgångsfaktorer Utbildat många handledare – ökad kvalitet i VFU-kurser Ramverk för bedömningsprocessen – trepartssamtalet stärkt Yrkesskickliga lärare medverkar på seminarium och handleder studenter Utvecklingsområden Handledarkursen slutförs inte – prioriteras bort - förutsättningar att läsa kursen och handleda studenter saknas Förtydliga förväntningar och strukturer i VFU-kurserna Utveckla former för att yrkesskickliga lärare samverkar i lärarutbildningen

Sammanfattning Maus SWOT Samverkan Framgångsfaktorer Fler mötesplatser, ökat intresse att medverka i lärarutbildningen Studentsamtal, studentutbyte, nätverk med övningsskolor Ramverk för bedömningsprocessen, förväntningar och progression i VFU-kurser förtydligas Utvecklingsområden Samverkan i möten mellan VFU-lärare, handledare och student utvecklas Tydliggöra ramar för genomförande av VFU-kurs på annan skola Uppföljning och utvärdering av Ramverk för bedömningsprocessen och På väg mot läraryrket och På väg mot förskolläraryrket

Sammanfattande reflektioner från övnings(för)skolornas SWOT-analyser och handlingsplaner Koncentration Framgångsfaktorer VFU-ansvarig koordinator som samordnar arbetet på övningsskolan God struktur och inarbetade rutiner för mottagande och handledning av studenter Medverkan i försöksverksamheten förankrad på övningsskolan, positiva, engagerade handledare som samverkar kring studentvolymen Placering i par positivt Nätverk mellan övningsskolor Utvecklingsområden Ojämn fördelning i ämnen, studenternas val av andraämne, Behovet koncentrerat till vissa ämnen, handledare och klasser blir överbelastade, medan handledare inte får några studenter i andra ämnen VFU-lärare bör följa upp studenternas prestationer i båda ämnen

Sammanfattande reflektioner från skolornas SWOT-analyser och handlingsplaner Kompetens Framgångsfaktorer Hög handledartäthet av handledarkompetens med 7,5hp Förstelärare handleder studenterna Seminarier på skolnivå och kommungemensamt som leds av yrkesskickliga lärare Utvecklingsområden Riktlinjer för hur yrkesskickliga lärare kan delta i högskoleförlagd utbildning saknas Tid och ersättning för att medverka Studenterna uteblir på seminarierna Saknas intresse från Mau att yrkesskickliga lärare involveras i utbildningen

Sammanfattande reflektioner från skolornas SWOT-analyser och handlingsplaner Samverkan Framgångsfaktorer Samverkan ökat LS-kontakten stor betydelse Organiserat studentutbyte, studentsamtal Använder egen utvärdering och studenternas utvärderingar för att utveckla skolans arbete Utvecklingsområden Svårigheter att hitta tid för samverkan Sen eller utebliven information från Mau Oklarheter om studentutbyte Oklart vilka lärosäten man ska samverka med Frågor om framtida samverkan

Lunch på Niagara Summera dagen Samtal och bordsdiskussioner Summera dagen Utse någon vid bordet som noterar förslag och tankar om framtida samverkan Hur tänker ni kring framtida samverkan i lärarutbildningen? Reflektioner kring föreläsarnas visioner om framtida samverkan och om lärarutbildningens presentation? Vilket stöd förväntas/krävs från skolhuvudmännen? Vilket stöd förväntas/krävs från lärarutbildningen? Tack för er medverkan!