PRODUKTUTVECKLING
PRODUKTENS DELAR kärnprodukt kringprodukt Metaprodukt
EFI-ANALYS Se produkten med kundens ögon Egenskap Fördelar Innebörd
VARUMÄRKEN Lätt att minnas Särpräglat Slagkraftigt Internationellt gångbart
KVALITET Funktionell Personlig
KÖPPROCESSEN
DIGITALA KÖP Ökad tillgänglighet: det är öppet dygnet runt. Färre inköpsresor och ökad bekvämlighet: du kan sitta hemma och handla. Ett bredare sortiment: du har fler produkter att välja mellan än i en vanlig butik. Tillgång till en global marknad, inte bara de produkter som säljs i närområdet. Lättare tillgång till information: du kan snabbt surfa runt på olika tillverkares och återförsäljares hemsidor.
Digitala köp, forts. Lättare att jämföra olika varor: i butiken kan du läsa om produkterna, ta broschyrer och fråga säljarna, men på nätet kan du även söka på olika sajter där konsumenterna lämnat kommentarer om produkterna. Lägre priser: priserna är ofta lägre om du köper på nätet. Det beror bl.a. på att företaget inte behöver betala lokalkostnader för fysiska butiker. Dessutom behöver företaget inte kassapersonal eftersom du själv gör jobbet åt företaget när du knappar in din beställning.
Före ett digitalt köp Kontrollera företagets uppgifter Kontrollera att kundtjänsten fungerar Kontrollera att företaget informerar om kundens rättigheter Googla på företagets namn Kontrollera Råd och Röns Svarta lista Kontrollera Svenska Handels Varningslista Jämför betalningsalternativen Kontrollera att webbplatsen är krypterad
Efter ett digitalt köp Distans- och hemförsäljningslagen ger dig 14 dagars ångerrätt Ångerrätten gäller enbart distansavtal Ångerrätten gäller inte vid köp från privatperson Vissa varor är undantagna från ångerrätten Om du skickar tillbaka en vara får du betala returfrakten Inom EU har man alltid minst 7 arbetsdagars ångerrätt