Sektor utbildnings rutin för introduktion av nyutbildad personal

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Hälso- och sjukvårdslagen (HSL)  1§ Med hälso- och sjukvård avses i denna lag åtgärder för att medicinskt förebygga, utreda och behandla sjukdomar och.
Advertisements

Välkomna Sveriges viktigaste chefer 2 december 2015 Vart är vi på väg…
Kompetenscentrum för flerspråkighet Interkulturellt perspektiv Med nyanlända barn och elever i fokus.
Bemanning och anställning Av vikarier inom vård och omsorgsförvaltningen.
Ett forskningsbaserat arbetssätt i teorin och praktiken.
Likvärdig utbildning – Likvärdig undervisning
SAMHÄLLSBYGGNADSFÖRVALTNINGEN Redovisning Case november 2015.
Grupputvecklingssamtal GUS Dokumentet har utarbetats efter att chefer i LiV efterfrågat en metod för att genomföra utvecklingssamtal i grupp. Gruppen ges.
Pedagogiska planeringar Hanna Sepp Marcus Granberg Albina Brunosson.
Två olika avtal Saco- S OFR Oorganiserade följer största avtalsgruppen
ELEVHÄLSAN PÅ ALZAHRAÀ AKADEMI
Översikt Grundutbildning i systematiskt arbetsmiljöarbete Chef och skyddsombud går tillsammans Anpassad för kommun- och landstingssektorn Framtagen.
Välkomna till föräldraråd Norrtullskolan åk 7-9
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen? 2015
Pedagogernas roll. Hur du kan utveckla MIK-arbetet på din skola?
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Trygg hemma Hur går införandet? Chefsträff 5, Kiruna
Samordnad Individuell Plan - Hur enkelt kan det bli?
VÄLKOMMEN TILL 6A.
Vi som är här idag är: Annette Gustafsson – planerare från Förvaltningen för funktionshindrade i Örebro kommun – ansvarig för samordning av YA anställningarna.
SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE
(antal enkäter = 229, antal svar = 196)
Samordnad Individuell Plan - Hur enkelt kan det bli?
Funktionell kvalitet- måluppfyllelse
Nya föreskrifter och allmänna råd om läkemedelshantering
APL info åk 1 Arbetsförlagt arbete.
Samhällskunskap i gymnasieskolan
Ifous Undervisning i förskolan Tidsplan
Nätverk för lärare på fritidshem
Svenska i gymnasieskolan
Fysiskt tvång - fasthållningar
Kompetensförsörjningsgruppen presenterar
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Nätverk för lärare på fritidshem
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Johan M. Sanne Lisa Schmidt
Kommunikationsplan Bilaga 11 till överenskommelsen mellan Hudiksvalls kommun och Arbetsförmedlingen gällande samverkan för att minska arbetslösheten.
Din lön och din utveckling
Tillsyn förskola, pedagogisk omsorg
Tensta grupp- och servicebostäder
Malmö högskola - försöksverksamhet med
Kommunala aktivitetsansvaret
Metod för utvecklings-arbete
- ett webbaserat processtöd från Skolverket
Välkomna! Utbildning för sköterskor förskrivning av madrasser
Branschrådet för spårväg och tunnelbana den 17 maj 2018
Timplan för grundskolorna i Angered
Uppföljningsmodellen i Stockholm
Utbildningsutskott inom SDN
Rehabsamtal med arbetstagare inom lagverksamheten Ponf
Kunskapsprocessen Spånga Grundskola
Innehåll kategoriträff för specialpedagoger den
Systematiskt kvalitetsarbete
Introduktion till systematiskt kvalitetsarbete
Elevhälsoarbete och kvalitet ….vad innebär det?
Introduktion till systematiskt kvalitetsarbete
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Övergripande struktur för
Samordnad individuell plan (SIP)
Dokumentera rätt i vården
Rekrytering med lokala jobbspår
Öka antalet personer som utbildas inom vård och omsorg i Fyrbodal Öst
Saker att ta upp… Skärpning av reglerna omkring MKN vatten
Struktur i modellen, 5 steg
Nätverket för barn-och elevhälsan
Samordningswebbinarier om Skapande skola
PRAO-praktisk arbetslivsorientering
Presentationens avskrift:

Sektor utbildnings rutin för introduktion av nyutbildad personal Ansvarsfördelning och planering av introduktionsåret för nyutbildade förskollärare och grundskollärare Sektor utbildnings rutin för introduktion av nyutbildad personal 2 januari 2019

Syftet med introduktionsåret Ge den nyutexaminerade pedagogen en god start på yrkeslivet Ge den nyutexaminerade pedagogen stöd på ett yrkesmässigt, personligt och socialt plan Stimulera den nyutexaminerade pedagogen till professionell utveckling Bidra till att skapa en trygg och utvecklande arbetsmiljö Utveckla förskollärarens/grundskollärarens förståelse för förskolan/ grundskolan som arbetsplats samt för dess roll i samhället Bedöma den nyutexaminerade pedagogen lämplighet för yrket 2 januari 2019

Arbetet med rutinen - underlag Skolverkets föreskrifter om introduktionsår och kompetensprofiler för lärare och förskollärare Skolverkets kommentarer till föreskrifterna om introduktionsperiod och kompetensprofiler för lärare och förskollärare http://www.skolverket.se/fortbildning_och_bidrag/lararlegitimatio n/2.2820/introduktionsperiod--‐1.149633 Göteborgs Stads skrivning om introduktionsåret

Arbetet med rutinen Rutinen har arbetats fram i dialog med VFU-samordnare och områdeschefer inom sektorutbildning. Förslaget har också varit ute på remiss för synpunkter från förskolechefer och rektorer. Förslaget har också varit upp på mentorsutbildningen 2 januari 2019

För vem gäller rutinen Rutinen gäller för berörd personal vid Angereds förskolor och skolor i samband med lagstadgad introduktion av nyutexaminerade förskollärare/grundskollärare. 2 januari 2019

Innehåll Ansvarsfördelning för huvudman Rektor Mentor Introduktionspedagog Fördelning av olika aktiviteter över introduktionsåret Tidsschema för när de olika aktiviteterna ska ske 2 januari 2019

Frågeställningar att fundera på vid sidan av texten Hur förbereder man fackligt om en i-lärare riskerar att inte bli godkänd Hur får vi till rättsäkerheten när det gäller dokumentationen (undviker förfalskningar)

Angereds rutin för Ansvarsfördelning och planering av introduktionsåret för nyutbildade förskollärare och grundskollärare detaljerat innehåll 2 januari 2019

Händelse Deltagare Ansvarig antal ggr Samtal intro-lärare chef - introlärare fskchef/rektor 2st Trepartsmöte introlärare-mentor-chef rektor Lektionsobservation introlärare -chef 1 st Avstämning mentor - chef 3st Rektor gör bedömning 3 st Mentorsamtal introlärare-mentor mentor 6st Lektionsaskultation 2 januari 2019

Huvudmannens ansvar och uppdrag till sektorn Erbjuda eller förmedla mentorsutbildning Anordna nätverk för mentorer Anordna nätverk för introduktionslärarna

Rektors/ förskolechefs ansvar Utse en mentor som följer och stöder intro-pedagogen under introduktionsperioden. Se till att mentorn får möjlighet att gå en mentorsutbildning Utifrån SDF Angereds rutin fastställa en plan för introduktionsperioden så att intro-pedagogen ges tillräckligt stöd utifrån tidigare kunskaper, erfarenheter och förmåga att fungera självständigt i sin yrkesroll. I planen ingår att: planera träffar, samtal och innehåll med utgångspunkt från Skolverkets mallar för samtal och bedömning om kompetensprofilerna Se till så mentorn får tillräckligt stöd för att fullgöra sin uppgift. Avsätta tid för introduktionen för sig själv, för mentorn och för läraren/ förskolläraren.

Rektors/ förskolechefs ansvar Ansvara för att lärarens/ förskollärarens arbete och resultat under introduktionsperioden dokumenteras genom att använda en gemensam mall för skriftlig dokumentation som läraren kan bära med sig och kan skickas över till ev. ny arbetsplats Det ska framgå vad läraren/ förskolläraren genomfört, på vilket sätt, vilket syftet var och i vilken utsträckning syftet uppnåddes. Dokumentationen ska utgå från kompetensprofilens kommunikationsområden: mötet med eleven/ barnet, ledarskap och samverkan.

Rektors/ förskolechefs ansvar Vid minst tre tillfällen bedöma pedagogens lämplighet att bedriva undervisning. Vid bedömningen ta hänsyn till progressionen i pedagogens utveckling. Bedömningen ska göras utifrån kompetensprofilerna. Vid sista bedömningstillfället ska samtliga punkter vara avstämda.

Rektors/ förskolechefs ansvar Dokumentera sina egna observationer, uppföljning och bedömning. Om en introduktionslärare byter anställning ska yttrande utifrån Skolverkets mall för kompetensprofiler göras för den period anställningen varat Avge ett skriftligt yttrande om pedagogens lämplighet att bedriva undervisning.(efter Skolverkets mall). Detta görs i samråd med mentorn när introduktionsperioden är avslutad. Detta lämplighetsintyg ska bifogas när intro-pedagogen ska ansöka om legitimation. Rektor/ förskolechef är ansvarig för introduktionsperiodens upplägg. Detta kan ej överlåtas på någon annan.

Mentorns ansvar Avsätta tid för mentorskapet - handledningen ska vara individuell Regelbundet följa förskollärarens/grundskollärarens arbete med utgångspunkt i kompetensprofilerna Regelbundet observera förskolläraren/grundskolläraren i undervisningssituationer. Ge återkoppling på didaktisk förmåga och förhållningssätt till elevens förmåga. Vara ett stöd och bollplank för förskolläraren/grundskolläraren. Bidra med underlag till förskolechefens/rektorns plan genom att uppmärksamma förskollärarens/grundskollärarens utvecklingsbehov 2 januari 2019

Mentorns ansvar Tillsammans med förskolechef/rektor bedöma förskollärarens/grundskollärarens kompetens vid tre tillfällen Använda Skolverkets mall för samtal, bedömning och skriftlig dokumentation Signalera till förskolechef/rektor om man tror att förskolläraren/grundskolläraren kan få svårigheter i yrket. Samråda med förskolechef/rektor inför dennas skrivande av lämplighetsintyg 2 januari 2019

Introduktionspedagogens ansvar Utgå från kompetensprofilens punkter: mötet med eleven/ barnet, ledarskap, samverkan och ansvar för lärande och yrkesutveckling Systematiskt planera, följa upp och utvärdera undervisningen. Fullgöra så många av yrkets uppgifter som möjligt under introduktionsperioden enligt rektors/ förskolechefs introduktionsplan. Observera undervisning som rör lärarens kompetensområde. Använda Skolverkets mallar för skriftlig dokumentation och reflektion kring kompetensprofilens punkter Ha dokumentationen tillgänglig och överlämna denna till eventuell ny arbetsplats/rektor Snarast efter introduktionsperiodens slut ansöka om legitimation hos Skolverket.

introduktion på skolan Mån Händelse Deltagare Ansvarig 1 Samtal introlärare 1 rektor -introlärare rektor   Mentorsamtal 1 mentor - introlärare mentor introduktion på skolan 2 Trepartsmöte rektor- mentor- introlärare om roller 3 Lektionsobservation 1 Mentorsamtal 2 Utkast till utvecklingsplan 4 Lektionsobservation Avstämning rektor - mentor Rektor gör bedömning 1 5 Lektionsaskultation 1 i-lärare besöker mentors lektion Mentorsamtal 3 Utvecklingsplan fastställs 6 Samtal introlärare 2 2 januari 2019

7 Lektionsobservation 2 mentor - introlärare mentor   Mentorsamtal 4 8 Lektionsaskultation 2 i-lärare besöker mentors lektion Avstämning rektor - mentor rektor Rektor gör bedömning 2 rektor -introlärare Lektionsobservation 3 9 Mentorsamtal 5 Lektionsaskultation 3 10 Intyg "Lärares yrkesetik" undertecknas Mentorsamtal 6 mentor - rektor 11 Rektor gör bedömning 3 Trepartsmöte rektor - mentor - introlärare slutbedömning Rektor skriver yttrande 12

Kompetensprofiler I mötet med eleven har läraren visat sin förmåga att I sitt ledarskap har läraren visat sin förmåga att I sin samverkan har läraren visat sin förmåga att Särskilda bestämmelser om vissa skolformer Läraren har tagit ansvar för sitt eget lärande och sin egen yrkesutveckling genom att: 2 januari 2019

Förslag villkor för mentorer Ska vara legitimerad Ska om möjligt ha samma behörighet som den nyanställda Bör ha minst tre års erfarenhet av yrket Bör snarast genomgå mentorsutbildning

Frågeställningar att fundera på vid sidan av texten Hur förbereder man fackligt om en i-lärare riskerar att inte bli godkänd Hur får vi till rättsäkerheten när det gäller dokumentationen (undviker förfalskningar)