Några reflektioner av Stephen Hwang Högskolan i Halmstad

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
ATT UTVECKLA LÄRARES FÖRBÄTTRINGSFÖRMÅGA ULF BLOSSING.
Advertisements

Innehåll OSA-kompassen – vägar till god organisatorisk och social arbetsmiljö Arbetsmiljöverkets föreskrifter Organisatorisk och social arbetsmiljö.
SOCIAL MILJÖ I FÖRSKOLAN! En utmaning?!. SOCIAL MILJÖ 8. Delaktighet- Att känna o uppleva sig delaktig hela dagen! 9. Jämställdhet- Rätten att ha inflytande.
Ny anställningsordning och befattningsstruktur vid LTU Erik Höglund, prorektor.
Välkommen till studentdagen Nytt nationellt kvalitetssystem för högre utbildning…
Grupputvecklingssamtal GUS Dokumentet har utarbetats efter att chefer i LiV efterfrågat en metod för att genomföra utvecklingssamtal i grupp. Gruppen ges.
Samfinansiering enligt regleringsbrev HfR-konferens
Högskolan i Borås Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT Studenter: ca Personal, Sa: 73 Professorer: 6 Lektorer: 34 Doktorander:
16:1 Kopiering tillåten. M2000 Compact © Liber AB Kampanjens förutsättningar sammanfattas i en brief Bakgrund Vilka är målgrupperna? Kampanjens mål Vilka.
Vad är evidensbaserad praktik? Evidensbaserad praktik (EBP) är integreringen av bästa forskningsstöd med professionell praktisk erfarenhet och klientens.
Regeringsuppdrag som påverkar HfR Susanne Wallmark HfR
Ledningens genomgång Xxx skolans/universitetsförvaltningens miljöledningssystem Möte ÅÅMMDD.
Kartläggning av studieavgifter – ett regeringsuppdrag Marie Kahlroth, projektledare NUAK-konferens 20 september 2016.
Välkomna!.
Övergripande ambition boendes inflytande och delaktighet
Styrmodell.
Uppdrag, roller och ansvar
Barnets bästa i främsta rummet
Röda Korsets Högskola Verksamhetsplan
Välkomna till tvärsektoriellt miljömålsmöte 21 okt 2015
Mötet kommer att spelas in med ljud
Förslag till utvärdering av forskning VID GÖTEBORGS Universitet– RED19
Grön infrastruktur - Friluftsliv
Fördjupad utvärdering 2015 Nuläge, vad händer framöver, regionala inspel Ann Wahlström Naturvårdsverket 10 december 2014.
SUHF:s kvalitetskonferens 24 augusti 2017
Gymnasiearbete 100 p.
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Fonden för europeiskt bistånd till dem som har det sämst ställt (FEAD)
Kompetensförsörjningsgruppen presenterar
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Verksamhetsplan 2015 Mål med verksamhetsplanen
Kommunikationsplan Bilaga 11 till överenskommelsen mellan Hudiksvalls kommun och Arbetsförmedlingen gällande samverkan för att minska arbetslösheten.
Stiftelsen för Kunskaps- och Kompetensutveckling
Miljömålen består av tre slags mål
Folkhögskolans allmänna kurs och SeQF
Välkomna till branschrådsmötet 9 oktober
Mångfald Verksamhetsåret En ökad satsning
ETeam för välfärdsteknologi - organisering, införande och användning av välfärdsteknologi i kommunal vård och omsorg –
Goda livsvillkor, livslångt lärande & välutvecklad ideell sektor.
Lärares planeringsarbete!
En demensstrategi för Sverige – hur jobbar vi vidare?
Systematisk dokumentation inom socialtjänsten
Förändring för kvalitet och förnyelse
Samordning av miljöinformationsförsörjning Inte nytt men ”nystart”
Schyst offentlig upphandling
Kunskapsprocessen Spånga Grundskola
Institutionen för neurobiologi, vårdvetenskap och samhälle (NVS)
Bästa fack till lägsta avgift
Systematiskt kvalitetsarbete
Utredningen om ekologisk kompensation
Introduktion till systematiskt kvalitetsarbete
Elevhälsoarbete och kvalitet ….vad innebär det?
Introduktion till systematiskt kvalitetsarbete
Evidensbaserade miljöanalyser
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Arbetsmiljöläget 1989.
Medlemssamråd O Nyckeltal från Centrum
GÖTEBORGS UNIVERSITET
Hållbar utveckling måste vara
Revisionsredogörelsen 2017
Årsrapport 2017 LSG sektor ÄO-HS
Gymnasiearbete 100 p.
Barnkonventionen och barnrättslagen
Tips för det praktiska ledarskapet
Effektiva mötesplatser Erfarenhetsutbyte Kommunikation Synlighet
Vad är strategi? En karta som utstakar val och väg för organisationen
Institutionen för neurobiologi, vårdvetenskap och samhälle (NVS)
Saker att ta upp… Skärpning av reglerna omkring MKN vatten
Framtagande av Regional utvecklingsstrategi Uppsala län
Föräldrar Förskola Förskolan Solägget 14 svar, 78%
Presentationens avskrift:

Några reflektioner av Stephen Hwang Högskolan i Halmstad UKÄ:s utvärdering av lärosätenas arbete med att främja Hållbar utveckling Några reflektioner av Stephen Hwang Högskolan i Halmstad

Lärosätenas uppdrag Universitet och högskolor ska i sin verksamhet främja en hållbar utveckling som innebär att nuvarande och kommande generationer tillförsäkras en hälsosam och god miljö, ekonomisk och social välfärd och rättvisa (HL 1 kap. 5 §). 

UKÄ:s tolkning av uppdraget Aspektområde: Styrning och organisation  Bedömningsgrunder:  A. Det finns lärosätesövergripande mål fastställda för hållbar utveckling inom utbildning. Dessa mål omfattar samtliga utbildningsnivåer (grundnivå och i förekommande fall avancerad nivå och forskarnivå) och är förankrade inom lärosätet.  B. Lärosätet följer upp och utvecklar arbetet för hållbar utveckling inom utbildning på ett systematiskt sätt.  Aspektområde: Miljö, resurser och område  Bedömningsgrunder:  A. Lärosätet arbetar aktivt med att säkerställa den pedagogiska och forskningsbaserade kompetensen hos berörd personal i frågor som rör hållbar utveckling i utbildningen.  B. Lärosätet samverkar med studenter i arbetet med hållbar utveckling.  C. Lärosätet samverkar med arbetsliv i arbetet med hållbar utveckling.  D. Lärosätet främjar interdisciplinär samverkan i arbetet med hållbar utveckling i utbildningen.  Aspektområde: Utformning, genomförande och resultat  Bedömningsgrunder:  A. Lärosätet har utbildningar som utformas och genomförs så att hållbar utveckling integrerats. Detta kan avse både innehåll och arbetssätt.  B. Vid lärosätet finns institutioner, programansvariga eller motsvarande som arbetar systematiskt med att följa upp och utveckla integreringen av frågor kring hållbar utveckling i utbildningen.  C. Vid lärosätet finns utbildningar där forskning/konstnärlig forskning för hållbar utveckling används i utbildningen. 

Universitetens och högskolornas integritet – den akademiska friheten inom utbildning och forskning

Hur främjas en hållbar utveckling?

Vad innebär ett hållbart främjandet av hållbar utveckling?

Mångfalden av utbildningar och forskning inom våra lärosäten är central för vår möjlighet att främja en hållbar utveckling

Slutsatser Tolkning av lagar och förordningar måste vara tillräckligt öppna för mångfald Utvärderingen ska visa på goda exempel och utvecklingsmöjligheter, men vara ödmjuk v g att ”peka finger” Min egen slutsats är att generellt sett är vi som sektor mycket lyhörda och framgångsrika v g att främja hållbar utveckling