Fokus Yrkesutbildning VO

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
DigIT Kompetensutveckling för alla medarbetare. DigIT Hur kom DigIt till? Digital teknik som hjälpmedel i arbetslivet och hos brukarna ökar – vi hänger.
Advertisements

HSO Skåne Ett samarbetsprojekt mellan HSO Skåne och Furuboda Arbetsmarknad Finansierat av Arvsfonden De Offentliga Arbetsgivarnas Ansvar DOA.
SOCIAL MILJÖ I FÖRSKOLAN! En utmaning?!. SOCIAL MILJÖ 8. Delaktighet- Att känna o uppleva sig delaktig hela dagen! 9. Jämställdhet- Rätten att ha inflytande.
Förbättringsområde Ökad tillgänglighet för personer med behov av att ta sitt blodtryck.
Förberedande projekt inom temat Framtidens välfärd Fokus vård och omsorg Kompetensförsörjning inom välfärdssektorn –
Åk 4 LPP. LÄSFÖRSTÅELSESTRATEGIER Vi ska lära oss hur vi använder läsförståelsestrategier för att bli bättre läsare och få mer glädje av de texter vi.
Om denna presentation: Version Denna PPT-presentation tillsammans med det talspråksmanus du hittar i anteckningssidorna är framtaget för att.
Om denna presentation: Version Denna PPT-presentation tillsammans med det talspråksmanus du hittar i anteckningssidorna är framtaget för att.
Arbetskraftskoordinator - för sysselsättning och arbete Medfinansierats av Europeiska socialfonden
Förberedande projekt inom temat Framtidens välfärd Fokus vård och omsorg Kompetensförsörjning inom välfärdssektorn –
Avdelningen för vård och omsorg
Psykisk hälsa Specialist Primärvård
Övergripande ambition boendes inflytande och delaktighet
Fokus vård och omsorg Kompetensförsörjning inom välfärdssektorn
Taltidning till fler 16 mars 2017 Götabiblioteken.
Vad är på gång i VO-College?
Barn och unga Skapa förutsättningar för en gynnsam hälsoutveckling
Fokus vård och omsorg Kompetensförsörjning inom välfärdssektorn
Fokus vård och omsorg Kompetensförsörjning inom välfärdssektorn
En plattform för samhällsekonomisk analys
Kortsiktig /Långsiktig effekt
XX kommun Kommunikationsplan.
IAAP Norden Susanna Laurin.
Fokus vård och omsorg Kompetensförsörjning inom välfärdssektorn
Kortsiktig /Långsiktig effekt
Problematisering av diplomet
Påverkansanalys Version 2 mars 2017
Action Learning A group of peers, each seeking to bring about some change in the world, who meet regularly to discuss where they are each experiencing.
Dagens program 13.00: Hej och välkommen
Fokus Yrkesutbildning VO
Fokus Yrkesutbildning VO
Index för att mäta företags kapacitet att energieffektivisera
Etik- planering.
Vad är VO-College? - en berättelse om Skåne
Erfarenhetsutbyte 25 november
Ny utbildning till Vårdbiträde
Nationella provets delar:
Kompetensförsörjningsgruppen presenterar
Practice and challenges in involving fathers
NULÄGE - PLANERA Varför ska vi arbeta med jämlikhet och jämställdhet?
Kommunikationsplan Bilaga 11 till överenskommelsen mellan Hudiksvalls kommun och Arbetsförmedlingen gällande samverkan för att minska arbetslösheten.
Delprojekt 2 i Yrkeskompassen
Fokus Yrkesutbildning VO
GRÖN INFRASTUKTUR – nu och framåt
Vi gör Sverige rikare genom att få människor och företag att växa
De 33 skånska kommunernas intresseorganisation
Delprojekt 3 - Ämnesintegration
Betyg i moderna språk nu redan i år 6
Lärlingskompassen Inkluderande kompetensförsörjning inom
Välkomna till en workshop om språkutveckling
Förändring för kvalitet och förnyelse
Kortsiktig /Långsiktig effekt
Välkommen till företagsledarnätverk!
22 regionala VO-College 91 lokala VO-College 218 kommuner 19 regioner och landsting 90 privata verksamheter 140 gymnasieskolor 181 gymnasiala vuxenutbildningar.
Vi är facket för alla på din arbetsplats – oavsett yrke eller utbildning.
Kortsiktig /Långsiktig effekt
Johan gustafsson, kommunikationschef c more
- Tobaksfri utmaning, för tobaksfria ungdomar
Fokus Yrkesutbildning VO
Välkommen till Regional Handledarkonferens 29 nov 2018
På gång på Skolverket och i aktuella utredningar
Hållbar utveckling måste vara
Systematiskt förbättringsverktyg för samverkan
Workshop om språkutveckling på arbetsplatsen
Biomedicinska analytikerdagen 15 april
Öka antalet personer som utbildas inom vård och omsorg i Fyrbodal Öst
ARBETSGRUPP KOMPETENS
Språkombud En språkstödjande funktion inom vård och omsorg samt hälso- och sjukvård.
- LISTAR DE STÖRSTA LEDARSKAPSUTMANINGARNA 2019
Kortsiktig /Långsiktig effekt
Presentationens avskrift:

Fokus Yrkesutbildning VO Genomförandeprojekt i den nationella utlysningen "Effektivare strukturer för en bättre Yrkesutbildning” Språk och kommunikation Olga Orrit Mer information finns på: www.vo-college.se/ESF

Öka yrkesutbildningens attraktionskraft Utmaning Attraktionskraften till både yrkesutbildning och arbete inom vård och omsorg behöver öka. Branschens bredd med flera olika yrkesområden behöver synliggöras och att utbilda sig till ett yrke inom vård och omsorg ska ses som en möjlighet av både män och kvinnor.

Fokus Yrkesutbildning VO Ett projekt med flera delar Fokus Yrkesutbildning är ett projekt som består av flera delar som tillsammans bildar en helhet. Det övergripande målet för projektet är att bidra till effektivare strukturer för en bättre yrkesutbildning där både utbildning och arbetsliv samverkar – precis som i VO-College i stort. En styrka är att hela VO-College, både parterna i föreningens styrelse och alla 22 regionala VO-College är samverkansparter i projektet. Projektet har inga deltagare, fokus ligger på metodutveckling och strukturell påverkan.

Ökad utbildningskvalitet - inklusive utveckling av arbetsplatsförlagt lärande (APL) Utmaning Strukturer och stöd för lärande och utveckling på arbetsplatserna behöver vidareutvecklas som ett led i att attrahera fler, både kvinnor och män att söka sig till yrket. Genom utvecklade strukturer och ett ändamålsenligt stöd för arbetplatslärande ökar möjligheten både till yrkesutveckling för medarbetare i stort och för att stödjande funktioner i form av handledare och språkombud får en ”mylla” att verka i. Språk och kommunikationskompetens är viktig för alla och behöver utvecklas både inom ramen för yrkesutbildning och på arbetsplatser inom vård och omsorg. Både inom yrkesutbildning och i arbetslivet ställs krav på svenskkunskaper. Att fånga en nivå för språklig kompetens som är nödvändig för att få en anställning i en viss bransch är dock svårt, eftersom frågan är komplex…

Viktigt att få med i alla delar av projektet Horisontella principer Jämställdhetsintegrering Tillgänglighet Ickediskriminering Viktigt att få med i alla delar av projektet För alla principerna gäller det att beskriva: Vad vinsterna (med att inkludera) är för individen, verksamheten och samhället/den strukturella nivån? Hur skulle man kunna göra annorlunda? Och utifrån det  - hur påverkar det individen, verksamheten/organisationen och samhället/ den strukturella nivån? www.esisupport.se

Ökad utbildningskvalitet - inklusive utveckling av arbetsplatsförlagt lärande (APL) Utmaning Efterfrågan på APL – platser inom vård och omsorg ökar och metoder för ändamålsenliga och nya sätt att handleda behöver utvecklas, som komplement till det arbete som görs i dag.

Förväntade resultat och effekter Övergripande är att långsiktigt stärka och utveckla yrkesutbildningen i landet för att tillgodose den kompetensbrist som råder inom vissa yrkesområden, för en förbättrad matchning mellan utbildning och arbetsmarknadens behov samt för att underlätta introduktion och etablering på arbetsmarknaden. För denna utlysning specifikt, är förväntat resultat att primärt bidra till utvecklade och förstärkta samverkansstrukturer mellan berörda branscher och utbildningsanordnare och myndigheter med avsikt att ge nationell effekt för yrkesutbildningen.

Dessutom är följande aktörer tänkbara samverkansparter (med flera): Samverkansparter i ansökan Medlemmarna i föreningen VO-College och samtliga regionala VO-College Dessutom är följande aktörer tänkbara samverkansparter (med flera):

referensgrupper tillsätts Språk och kommunikation Projektorganisation Styrgrupp VO-College styrelse Ytterligare referensgrupper tillsätts Projektledning VO-College kansli Referensgrupp Nationella rådet Samverkansparter Alla 22 regionala VO-College Delprojekt Handledning Gunilla Kajrup Delprojekt Språk och kommunikation Olga Orrit Delprojekt Attraktionskraft Catarina Lindahl Petäjä

Yrkesutbildning VO + SFI/SVA + arbetsplatser Handledarutbildning Utbildningsmaterial som kan komplettera handledarutbildning: kort, inspirerande, praktisk Yrkesutbildning VO + SFI/SVA + arbetsplatser Lärande exempel, omvärldsbevakning

Sociokulturell kompetens Lingvistisk kompetens Vad innebär det att kunna ett språk? Sociokulturell kompetens Textkomptens Lingvistisk kompetens Vad kan man säga till vem och när Kunna prata med varandra Formulera sitt budskap begripligt både skriftligt och muntligt Uttala Sätta ihop stavelse till ord Sätta ihop ord till fraser Ordförråd STRATEGISK KOMPETENS

Language awareness For all students, whether they are learning through their first language or an additional language, language is a vehicle for learning. It is through language that learners access the content of the lesson and communicate their ideas. So, as a teacher, it is your responsibility to make sure that language isn’t a barrier to learning. One way to achieve this is for teachers to become more ‘language aware’. Being language aware means you understand the possible challenges that language presents to learning. These challenges might arise because a student is learning a subject through an additional language or it might be the first time a student has come across certain vocabulary or structures in their first language. A teacher who is ‘language aware’ understands why students face these difficulties and what they can do to support students.

Språkutvecklande undervisning. Några tips: Uppmuntra elever att slå upp ord som de inte förstår via t.ex. google translate, synonymer.se mm. Uppmuntra elever att de ska fråga om de inte förstår ord, begrepp, sammanhang. Förklara ord/begrepp när du kan. T.ex. Initialt, det vill säga i början, hade hen inga problem med minnet. Skriv svåra ord på tavlan. Skriv nyckelord som hör ihop med lektionen. Använd bilder i den mån det är möjligt för att förklara saker. Uppmuntra svensktalande elever att förklara ord till sina klasskompisar. Det är en bra övning för dem också. Om det finns flera elever som talar samma språk, låt dem använda sig av det när de arbetar i grupp. De kommer hjälpa varandra att förstå innehållet av lektionen och de kommer delta i undervisningen mer aktivt. Samarbete med SFI/SVA lärare

Förbättra arbetsmiljö Stöd till chef och personal Göra lathundar Förbättra arbetsmiljö Stöd till chef och personal Uppmuntra till delaktighet Stöd vid dokumentation Förklara rutiner till vikarie/nyanställda Medvetandegöra hur man använder språk på arbetsplats Hjälpa till att lösa språklig missförstånd Bidra till att skapa öppenhet till språkfråga Stöd vid telefonsamtal

Tack för mig! Olga Orrit Olga.orrit@demenscentrum.se https://www.cambridge-community.org.uk/professional-development/gswla/index.html Besök hemsidan: www.vo-college.se