Sammanfattning av grupparbeten ( )

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
EBP-cirkel 1 INGEGERD BESÖKSADRESS: RÅDHUSGATAN 72, ÖSTERSUND
Advertisements

EBP-cirkel 3: En lärande organisation BESÖKSADRESS: RÅDHUSGATAN 72, ÖSTERSUND
Sid 1 Månad 20xx Information om stöd till ungdomar med funktionsnedsättning Information om stöd till ungdomar med funktionsnedsättning Mathias Holmlund.
Förväntningar! – BIM Alliance? BIM Alliance är en sektorsdriven ideell förening som arbetar för bättre samhällsbyggande med hjälp av BIM Med hjälp av BIM.
Vuxna med utvecklingsstörning och svåra beteendeproblem.
Om denna presentation: Version Denna PPT-presentation tillsammans med det talspråksmanus du hittar i anteckningssidorna är framtaget för att.
Nyutveckling Stöd och behandling 2016 Samverkan mellan SKL, Inera och 1177.
Arbetskraftskoordinator - för sysselsättning och arbete Medfinansierats av Europeiska socialfonden
Stöd till riktade insatser inom området psykisk hälsa Sektionen för vård och socialtjänst1 Överenskommelse mellan staten och Sveriges Kommuner.
SMART KOMMUN I NACKA: ENKEL OCH ÖPPEN VÅRT MÅL ÄR ATT BLI BÄST PÅ ATT VARA KOMMUN.
regeringen. se/rattsdokument/proposition/2017/02/prop
Avdelningen för vård och omsorg
Psykisk hälsa Specialist Primärvård
Uppföljningar av hemtjänstutförare - fokusområden
Barn och unga Skapa förutsättningar för en gynnsam hälsoutveckling
Jämställd regional tillväxt Blekinge Malin Faraasen
En plattform för samhällsekonomisk analys
enklare verksamhetsutveckling och samverkan för en smartare välfärd
XX kommun Kommunikationsplan.
Analysseminarium – ÖK februari
En plats att kalla hemma - Barnfamiljer i bostadskrisen skugga
VÄGEN TILL MÅLGÅNG"   MålGång är en programförklaring som ska verka som stöd för våra aktiva, ledare och föräldrar och hela GSK/MIFs gemensamma fotbollsverksamhet.
Index för att mäta företags kapacitet att energieffektivisera
LUP Mål 3 Satsning på kompetensförsörjning
Studie- och yrkesvägledning
Arbetsformer XX vattenråd.
Kompetensförsörjningsgruppen presenterar
Vi snackar lön!.
Partsgemensam information till dig som medarbetare
Kommunikationsplan Bilaga 11 till överenskommelsen mellan Hudiksvalls kommun och Arbetsförmedlingen gällande samverkan för att minska arbetslösheten.
IT verksamhetens satsning utifrån IKT.
Samtalsgrupper - ett sätt att främja hälsa!
Din lön och din utveckling
9...
Johanna Sandahl Delegationens arbete, regeringens planer och
Handelshögskolan vid ÅA Utbildningslinjen för ekonomi
Arbetsmarknadstorget
Kalle Forsman Region Jönköpings Län Psykiatriska kliniken
Samverkan hälsingland
Så enkelt som möjligt för så många som möjligt.
Nationell Patient Översikt
Ny vision VARFÖR HAR VI EN VISION?
Seminarium: Mot ett heltäckande Navigator-nätverk ti kl. 8
TRIS-processen TRIS-teamen arbetar enligt TRIS-processen. TRIS-processen är den gemensamma processen och modellen för rehabiliteringssamverkan. Från vårdens.
Navigator-nätverkets höstseminarium: Living Labs as Spaces for Knowledge Production, Education and Practice Innovation ti kl
Utfall/resultat och produkter så här långt
För ett gott liv i en nyskapande kunskapsregion
Nästa steg regionkalmar.se.
Navigator-nätverkets seminarium: Svenskspråkiga ungas uppfattningar om eget liv, välmående och framtid ons kl
Så får vi praktisk nytta av nya ISO 50001
Våra medlemmar representerar ett tvärsnitt av det svenska samhället
Digital delaktighet En fråga om demokrati
Bostadstillägg Pensionsmyndigheten har av regeringen fått uppdraget att öka kunskapen om bostadstillägg och verka för att mörkertalet inom bostadstillägg.
Hur gör vi nu tillsammans på skolan med praktiska test?
Strategi för närvårdssamverkan i Uppsala län
Navigator-nätverkets slutseminarium
Samordnad hantering Inledande utgångspunkter
Feber hos barn Hälsa i Sverige
Framtidens vårdinformationsmiljö Webbutbildning
Hållbar utveckling måste vara
Förstelärarnätverk 13/3 Program
Dokumentera rätt i vården
Systematiskt förbättringsverktyg för samverkan
Idéburet offentligt partnerskap (IOP)
Kulturskolornas strategidokument
Nämndernas/styrelsernas utvärdering av arbetet med budget 2005
Navigatorn.
Feber hos barn Hälsa i Sverige
HÅLLBARA LIVSSTILAR - Hur du lyckas med insats & utvärdering
Samordningswebbinarier om Skapande skola
Presentationens avskrift:

Sammanfattning av grupparbeten (12.6.2018) Frida Westerback

Mot ett heltäckande tvåspråkigt Navigator-nätverk Delprojekt 2018-2019 Westerback 25.6.2018

Uppgift 1: Aktörernas styrkor som stöder det gemensamma arbetet Vilja att samarbeta, hitta nya samarbetssätt Ser nyttan i det mångsektoriella arbetet Arbetar med den unga i fokus Intresse, kunskap & öppenhet Flexibilitet ”Thinking outside the box” Westerback 25.6.2018

out-of-the-box thinking (n out-of-the-box thinking (n.) thinking that moves away in diverging directions so as to involve a variety of aspects and which sometimes lead to novel ideas and solutions; associated with creativity Westerback 25.6.2018

Uppgift 2: Förändringsfaktorer i verksamhetsmiljön som påverkar våra tjänster fler servicebrukare (staden växer, befolkningen åldras och servicebrukarna blir allt mer mångkulturella) => kräver effektivitet och nya lösningar konsekvenser av förnyelsen av lagstiftningen och servicen (t.ex. valfrihet, landskapsförvaltning, servicecentraler) digitalisering (megatrender, Apotti, ODA, robotisering, cybersäkerhet/dataskydd, nya interaktionskanaler) ständiga förändringar och tilltagande osäkerhet Westerback 25.6.2018

Uppgift 3: Fördelar fungerande multiprofessionellt arbete kan medföra – för servicebrukare Smidigare tjänster och processer Låg tröskel att söka hjälp, service under samma tak Förkortade övergångsskeden Förbättrad tillgång till och bredd på servicen Effektivare, bekvämt, tryggt, bättre, snabbare Holistiskt klientperspektiv Westerback 25.6.2018

Uppgift 3: Fördelar fungerande multiprofessionellt arbete kan medföra – för anställda Delad kunskap, delat ansvar Bredda det egna kunnande, lära sig av andra Nya perspektiv Minskar stress Westerback 25.6.2018

Uppgift 3: Fördelar fungerande multiprofessionellt arbete kan medföra – för organisationen Smidigare arbetssätt Synergieffekter Kännedom om tjänster i nätverken Effektivitet Gemensam marknadsföring Bättre resultat Westerback 25.6.2018

Uppgift 4: Exempel på aktuella fungerande samarbeten Konkret Abstrakt Samarbete kring arbetslivet, arbetssökning, arbetsgivare Navigatorn och Luckan (närvaro på Navigatorn, bestående relation) Luckan och Sveps Luckan och Vägledningscenter Hänvisning från en serviceform till en annan Kontakt till ett sektorövergripande nätverk Nätverksmöten Informationsflöde inom nätverk Överföring av specialkunnande till utbildningsanordnaren Westerback 25.6.2018

Uppgift 4: Behov av gemensamma insatser för servicebrukarens bästa Bättre kontakt mellan aktörer, smidigare övergångar mellan tjänster Gemensamt forum eller kommunikationskanal för de som jobbar med unga på svenska Tydliggörande av roller och rollfördelning Uppluckring av organisationsgränser Aktivare kommunikation mellan ledning och praktiker Westerback 25.6.2018

Uppgift 4: Hur förverkliga meningsfulla och gemensamma insatser Servicekarta över svensk service (inkl. kontaktuppgifter) Kartläggning av de olika nätverken Att ledningen lyssnar på arbetstagarnas önskemål gällande processer Westerback 25.6.2018

Uppgift 5: Idealisk process ur exempelservicebrukarens perspektiv Önskat slutresultat för servicebrukaren: Boende, jobb eller studier (vardagssyssla), ekonomin i skick, ökat välmående, delaktig i samhället Westerback 25.6.2018

Uppgift 5: Idealisk process ur exempelservicebrukarens perspektiv Service som ’tar koppi’ Bostad Vårdkontakt Ekonomin i skick Sysselsättning Stödnätverk Uppföljning B) De viktigaste processkedena ur servicebrukarens perspektiv Westerback 25.6.2018

Uppgift 5: Vilka aktörer behövs? Hälsovård (hälsostation, psykiatri) 5/5 TE-tjänster 4/5 Socialservice 4/5 Sveps 4/5 FPA 4/5 Navigatorn 3/5 Krisjouren för unga 3/5 Uppsökande ungdomsarbete (Sveps) 3/5 Studiehandledare 1/5 Bostadsförmedling 1/5 Anhöriga 1/5 Westerback 25.6.2018

Uppgift 6: VAD OCH HUR VI GÖR A) NYA GEMENSAMMA FORMER AV INSATSER: Kan inte påverka - Kan föreslå vidare Göra en förenklad karta av alla som är delaktiga ”Hotline” för personer som arbetar med unga till olika myndigheter etc. Gemensam marknadsföring av tjänster & tydliggörande av tjänster, eventuell servicekarta? Projekt? Årliga möten? (kan även själv påverka) Kan själva påverka Psykosocialt stöd för de svenskspråkiga Bättre kommunikation inom nätverket Ett jätteseminarium där alla svenskspråkiga ungdomsserviceproducenter får presentera sig + workshops etc. Koordinerad information på svenska Westerback 25.6.2018

Uppgift 6: VAD OCH HUR VI GÖR B) MED VEM BORDE VI SAMARBETA OCH HUR? Kan inte påverka Mellan beslutsfattare och aktörer, klientens bästa Med beslutsfattarna Kan föreslå vidare Mångsektoriella team, Navigatorer, RFV, ministerier Med alla svenskspråkiga ungdomsserviceproducenter i H:fors (regionen) + Svenskfinland Alla svenskspråkiga aktörer borde samarbeta, MEN hand i hand med finska sidan PSYK. POL. Kan själva påverka Enligt individens behov. Alla borde kunna samarbeta Marthaförbundet 4H Westerback 25.6.2018

Uppgift 6: VAD OCH HUR VI GÖR IDÉER OM MODELLER OCH STRUKTURER FÖR GEMENSAMMA INSATSER: Kan inte påverka - Kan föreslå vidare Enligt Sveps-piloten Gemensamt forum (också digitalt), gemensam nätsida, interaktiv nätverkskarta för professionella inom ungdomsarbete med chattfunktion där deltagarna kan dela råd/frågor/kontakter sinsemellan. ex. Nylands vägledningsgrupp (ELO-gruppen). Lyfta fram service via broschyr Förtydliga & fördjupa rollfördelning Kan själva påverka Mindre gränser mellan organisationerna. Utse en kontaktperson/facilitator + spjälk i mindre områden, en stödperson som ”håller trådarna”, har ansvar Mindre parter, mer centrerat Westerback 25.6.2018

Uppgift 6: VAD OCH HUR VI GÖR D) VAD SLUTAR VI ATT GÖRA/VAD SLOPAR VI/VAD BORDE IFRÅGASÄTTAS? Kan inte påverka Överlappande verksamhet. ”För mycket av det goda” => många aktörer Resurserna borde användas bättre Att fokusera på kortsiktiga resultat och göra statistik för statistikens skull Kan föreslå vidare Varför bygga upp ett nytt system om fungerande service redan finns? Icke-fungerande projekt, Borde slopa sådant som inte ger bra resultat i längden Mindre byråkrati mellan olika aktörer. Finns det möjlighet till mindre byråkrati? Utgående från klientens perspektiv är det viktigt. Det att system är styva och långsamma kan förlänga psykiskt lidande => inte någon ekonomisk besparing. Kan själva påverka Våga ifrågasätta självklarheter Liknande/samma nätverk Förväntningar på allt för bred kompetens (spetskompetens kan vara en fördel ibland) Westerback 25.6.2018

Uppgift 6: VAD OCH HUR VI GÖR E) VILKEN INFORMATION BEHÖVER VI FÖR ATT KUNNA KOMMA VIDARE MED ATT FRÄMJA GEMENSAMMA INSATSER? Kan inte påverka Servicekarta för professionella => utnämnda kontaktpersoner Sök pengar till projekt som årligen sammanför aktörer och lyfter fram tjänster för kommande året. Information om hur det i framtiden kommer att se ut. Samarbete med ledningen. Kan föreslå vidare Veta vad andra gör Väsentlig info från beslutsfattare samt forskningsresultat Kan själva påverka Bättre data om våra svenskspråkiga klienter Inblick i varandras görande. Gemensamt alltäckande nätverk/karta. Mer information om olika organisationer och via det mer förståelse. Man vet vem man kontaktar och när. Gynnar klienter, gynnar professionella. Information om olika saker. Veta ganska smått och brett om allt och fördjupa sig inom något. Veta vad de andras uppgift är på olika ställen Westerback 25.6.2018

Uppgift 7: VAD KAN VI PÅVERKA? Vad borde andra veta om er och er verksamhet? Hur borde ni kommunicera om er verksamhet? En övergripande bild av samhälleliga strukturer inom ”vår” sektor Öppenhet / öppen kommunikation mellan olika sektorer & aktörer Presentationsrunda under seminarier Aktivt deltagande i nätverk för sådana som jobbar med unga Tydligare kontaktuppgifter & ”titlar” Bättre hemsidor & intranät, FAQ Lågtröskel, kostnadsfria besök Utan remiss Samarbeta med väsentliga, vilka saker kan vi samarbeta kring? Westerback 25.6.2018

Uppgift 7: VAD KAN VI PÅVERKA? B) Vilken information behöver ni av andra? Uppdaterade kontaktuppgifter Mingla & nätverka, våga kontakta andra, ”skicka ut info” Rätt simpel info på nätet som är lätt att printa Var söka info, bra nätsidor Vi bör veta vad de andra gör Kort tjänstebeskrivning, i vilka frågor vi kan samarbeta Smidigare informationsdelning => mindre dubbeljobb Vad krävs (remiss, betalning?) Vad kan ni inte göra? Vilken kompetens saknar ni? Westerback 25.6.2018

Uppgift 8: Idéer för att främja gemensamma insatser Vad kan ni göra genast i era egna team? Information om höstens samarbeten Framhäva sitt jobb och insatser/tjänster Informationsöverföring Se över verksamhetsformer Westerback 25.6.2018

Uppgift 8: Idéer för att främja gemensamma insatser B) Vad kan ni göra genast som ett nätverk? Träffas, ha möten Delta i höstens workshops Aktivt deltagande i nätverken! Att kunna ringa varandra och bolla tankar Gemensam lunch emellanåt på arbetstid, inofficiellt arbetsmöte, ”mentorskapsgrupper”, mentorskapsluncher, reflektiva träffar Upprätthålla kontakt Rekommendera varandra till dem som behöver tjänsterna Westerback 25.6.2018

Möjligheter - Att stärka det svenska arbetet med ungdomar i huvudstadsregionen - Att föra de finsk- och svenskspråkiga nätverken närmare varandra - Att effektivera samarbetet med befintliga aktörer - Att utveckla en klarare kontakt till beslutsfattare Westerback 25.6.2018

Hösten 2018 - upplägg Living Labs as Spaces for Knowledge Production, Education, and Practice Innovation 25.9.2018 kl.8.30-11.30 Prof. Judith Metz (Hogeschool van Amsterdam) SFV-huset G18, festsalen (2 vån.) Westerback 25.6.2018

Living Lab som forsknings- och testmiljö ” A Living Lab is a space were students, teachers, youth workers and researchers work together in education, knowledge production and practice development. Strengths of this approach is the use of the specific interests and roles of individual stakeholders.” (Metz 2017) Living Lab-tillvägagångssättet syftar till en forsknings, utvecklings- och innovationsprocess där ny service utvecklas enligt en fleraktörsmodell. I processen inkluderas servicebrukare, svensk- och finskspråkiga Ohjaamo/Navigator-nätverk, LIV/ELO-nätverket samt tredje sektorns aktörer. Syftet är att producera praktiska produkter och verktyg för att stödja nätverket i deras praktiska arbete. Om önskvärda resultat görs en överenskommelse i början av processen. Westerback 25.6.2018

Hösten 2018 - upplägg 25.9.2018 kl.8.30-11.30 17.10.2018 kl.8.30-11.30 Slutseminarium (23.1.2019) Uppföljning Westerback 25.6.2018