Elevbaserad modell med tidiga insatser för psykisk hälsa Workshop 14 maj 2018 Helsingborg karin.guldbrandsson@folkhalsomyndigheten.se
Tankar kring utvärdering Definition av begrepp, dvs vad mer exakt innebär elevhälsans främjande och förebyggande arbete? Specificering av interventionen, dvs mer exakt vad är det som ska implementeras och leda till förändring? Teoretisk ram, dvs vad kan förklara varför vi tror att just detta arbetssätt är värt att pröva? Nivå av utvärdering, dvs är det om samarbetet mellan de tre aktörerna leder till mer tid för främjande och förebyggande arbete, eller är det vad denna frigjorda tid leder till för konkreta insatser och vad detta får för effekter? 2018-12-27
Processutvärdering, implementeringsaspekter mm Frigörs tid för främjande och förebyggande insatser? Vilka insatser implementeras i så fall? Processutvärdering, implementeringsaspekter mm 2018-12-27
Några ord om implementering 27/12/2018
Implementering Metod* Effektiv implementering av effektiva metoder ger resultat – inget annat (efter Fixen m fl 2005) Implementering Effektiv Ineffektiv Metod* *Begreppet metod innefattar här även kunskap, insatser, interventioner, produkter eller annat som kan vara föremål för implementering.
(Meyers, Durlak & Wandersman, 2012)
Fas 1, steg 1-8 Initial bedömning
Fas 2, steg 9-10 Struktur för implementering
Fas 3, steg 11-13 Genomförande
Fas 4, steg 14 Lära och förbättra