Att tolka en källa Stormaktstiden.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Drottning Kristina.
Advertisements

Stormaktstiden
Argumentera. Vad är argumentation? När är det viktigt att kunna argumentera? Vilka ämnen är lätta/svåra att argumentera om? Introduktion Att ange skäl.
Ett förslag på arbetsgång
Vad är egentligen ett samhälle? Hur skulle ni definiera ordet samhälle? Dvs när vi pratade om ett samhälle sist, vad pratade vi om då? Ta ngn minut och.
Ett imperium ungefär 500 f.Kr – 500 e.Kr. Romulus och Remus.
{ Historiska källor. Källa: ur LGR 11 Förmåga: kritiskt granska, tolka och värdera källor som grund för att skapa historisk kunskap, Kunskapskrav: Eleven.
VÄLKOMNA!. Åsa Lindh vd Trygghetsstiftelsen En sammanhållen omställningskedja.
Slöjd Så här blir du bättre och får ett högt betyg: Lär dig dessa fyra förmågor: Förmåga 1: Formge och Framställa föremål med hjälp av verktyg och tekniker!
Åk 4 LPP. LÄSFÖRSTÅELSESTRATEGIER Vi ska lära oss hur vi använder läsförståelsestrategier för att bli bättre läsare och få mer glädje av de texter vi.
dw. Källkritik och Historiska Källor Med fokus på hur man tillämpar ett källkritiskt förhållningssätt i studier.
Toppning vs. Nivåindelning IK Zenith F02 Per-Olof Johansson.
De utrikespolitiska målen & väpnade konflikter. * Vilken är den största konflikten i världen idag? * Vilket land spenderar mest pengar på sin militär?
HOPPSAN… DU HAR VISST FLYTTATS TILLBAKA I TIDEN – TIDEN FÖRE LINJALEN, MÅTTBANDET OCH TUMSTOCKEN ATT MÄTA….
Genusperspektiv Genusforskning inom kulturgeografi Feminism and Geography – An introduction.
Guds utvalda folk - förbundsfolket
KRISTENDOMENS HISTORIA I FINLAND
Religion - vad är det?.
Historiskt Källmaterial
Historia repetition Första världskriget 1914–1918.
Inled med att presentera Raoul Wallenbergs dag
Lärarstöd för att använda 1177.se
Varför läser ni religionskunskap?
Konsten att läsa skönlitteratur
Etik & moral Etik = beskriver vilka riktlinjer vi ska välja för hur vi ska handla, val vi ställs inför Moral = beskriver de val vi väljer beroende på åsikter,
Ditt namn Din lärare Din årskurs
Källkritik Källa – är det som finns kvar av det förflutna, det som används som en källa till det förflutna. Historisk litteratur – är framställningar.
Årskurs 7 Katarina Norra Skola
Lektionsuppgift Under dagens lektion kommer ni att delas in i 4 olika grupper där det kommer att lottas ut vilken grupp som får ansvar för vilken av de.
Stormaktstiden Drottning Kristina Sverige under den här perioden
Religion.
BESÖK OSS PÅ FACEBOOK OCH EDGYMNASIET.SE
Innehåll Form (Svenska Impulser från s 198)
Samhällskunskap år 6 Catha Glaas, Thomas Smith
Renässansen, den Nya tiden
Vad är sociologi? – en repetition Momentöversikt Vad är en analys?
Iris Rosengren Larsson
Från databas till Excel
Kompetensförsörjningsgruppen presenterar
FÖRMÅGOR OCH KUNSKAPSKRAV
Religion.
Vilhelm Moberg
5768 visningar på Youtube.
Stor majoritet av befolkningen önskar skydd mot sjunkande pensioner
Forskningsutvärdering & bibliometri
Vem är Kristina Johansson och vad gör hon då?
Nycklar till litteraturen
Verb Ett verb talar om vad någon gör eller vad som händer.
Subjekt, predikat, objekt Huvudsats, bisats
Sök uppgifter om släktingar
Vad tyckte svenskarna om de som styrde Sverige?
Så styrs Sverige.
Svara på frågorna genom att använda texten på s
Barnkonventionen.
Att anlita hjälp för sitt manus
Homo sapiens.
SKOLA24 • VANLIGA FRÅGOR december 2018 Vanliga frågor!
2. genomföra systematiska undersökningar i kemi, och
Några källkritiska frågor att ställa i historia
Fallet 1) Ambulans och polis; frågar vad som hänt.
Demokrati, politik och val.
- Att vara personlig och beröra
Textgenrer.
Källkritik och historiska källor
Vincent Van Gogh Målare och konstnär Född i Nederländerna
Johan gustafsson, kommunikationschef c more
Att använda källor.
Djuren möter ungdomskulturen
Innehåll Form (Svenska Impulser från s 198)
KÄLLOR OCH KÄLLKRITIK.
Presentationens avskrift:

Att tolka en källa Stormaktstiden

Skolschema Drottning Kristina 05.00 -07.00 latin 07.00- 08.00 matematik 08.00-09.00 geografi 09.00 -10.00 historia – biskop Johannes Matthiae 10.00-11.00 moderna språk, franska, svenska, tyska 11.00-12.00 middag 13.00-15.00 fäktning, ridning 15.00-17.00 retorik 18.00-21.00 statskunskap –lärare Axel Oxenstierna

Skolschema - Drottning Kristina Berätta kort en likhet mellan din egen skoldag och Kristinas skoldag. 05.00 -07.00 latin 07.00- 08.00 matematik 08.00-09.00 geografi 09.00 -10.00 historia – biskop Johannes Matthiae 10.00-11.00 moderna språk, franska, svenska, tyska 11.00-12.00 middag 13.00-15.00 fäktning, ridning 15.00-17.00 retorik 18.00-21.00 statskunskap –lärare Axel Oxenstierna

Skolschema - Drottning Kristina Berätta kort en skillnad mellan din egen skoldag och Kristinas skoldag. 05.00 -07.00 latin 07.00- 08.00 matematik 08.00-09.00 geografi 09.00 -10.00 historia – biskop Johannes Matthiae 10.00-11.00 moderna språk, franska, svenska, tyska 11.00-12.00 middag 13.00-15.00 fäktning, ridning 15.00-17.00 retorik 18.00-21.00 statskunskap –lärare Axel Oxenstierna

Källor och tolkningar En historisk källa kan ge direkta svar på olika frågor om hur det var på Stormaktstiden. En tolkning består av en annan typ av historisk information. Där har någon redan tolkat och sammanställt kunskaper från en eller flera källor.

Källor och tolkningar Historisk information om Stormaktstiden Kan fungera som källa Består av tolkningar En målning ”Slaget vid Lützen”, när Gustav II Adolf dör, målad 1800-talet. Ett resedagbok från en fransman på resa genom Sverige, år 1634. En faktabok om Drottning Kristina skriven 2018 av en historiker, specialist på Stormaktstiden. En film om Häxpaniken i Sverige baserad på olika rättegångsprotokoll från 1600-talet. Lärarens undervisning om hur det var att leva som barn på 1600-talet. Ett klädesplagg från 1634 utställd på historiska museét i Stockholm. En artikel om trupper i Skåne från tidningen ”Ordinarie Post Tijender” skriven 1645. En karta över Göteborg från 1644.

Välj en av källorna från tabellen i uppgiften. Historisk information om Stormaktstiden Kan fungera som källa Består av tolkningar En målning ”Slaget vid Lützen”, när Gustav II Adolf dör, målad 1800-talet. Ett resedagbok från en fransman på resa genom Sverige, år 1634. En faktabok om Drottning Kristina skriven 2018 av en historiker, specialist på Stormaktstiden. En film om Häxpaniken i Sverige baserad på olika rättegångsprotokoll från 1600-talet. Lärarens undervisning om hur det var att leva som barn på 1600-talet. Ett klädesplagg från 1634 utställd på historiska museét i Stockholm. En artikel om trupper i Skåne från tidningen ”Ordinarie Post Tijender” skriven 1645. En karta över Göteborg från 1644. Välj en av källorna från tabellen i uppgiften. Beskriv vilka kunskaper om 1600-talet som du skulle kunna få från den källan. Motivera ditt svar.

Vad beror det på att en historisk person eller händelse kan framställas på många olika sätt av olika personer? …..för att de som gör framställningarna lever i olika tidsåldrar? …… för att de som gör framställningarna kommer från olika platser? …. även om de som gör framställningarna kommer från samma tid och plats?

Skillnader i synen på Gustav II Adolf Svenskt 2000-tal och Gustav II Adolf Man kan säga att efter WWW2 och fram till idag så är bilden av - Gustav II Adolf mer mörk och framställer honom som egoistisk. Flera historiker menar på att Gustav var en man som tjänade sina egna syften, drev in folket i svält och krig och att kriget fick stora konsekvenser i Tyskland och Sverige. Svenskt 1800-tal och Gustav II Adolf Man kan säga att under 1800-talet och tidigt 1900-tal förekom näst intill en dyrkan av Gustav II Adolf. Statyer restes och målningar målades. Detta för att man ville stärka den Svenska nationen (landet) och identiteten och öka folks lojalitet till svenska staten. Gustav II Adolf fick rollen som hjältekung och protestantismens försvarare.

Gustav II Adolf Bok om Gustav II Adolf skriven av historikern Peter Englund, 1993. Boken är en fallstudie av Sveriges del i det Trettioåriga kriget, och i boken får läsaren följa Erik Dahlbergh från hans födelse år 1625 fram till krigsslutet 1648. Gustav beskrivs som en politiker som ofta utnyttjade tragiska situationer till sin egen fördel. Startade kring i religionens namn. Skildrar krigets grymheter exakt som krig oftast utspelar sig. Berättar om kriget ur många vanliga människors ögon.

Gustav II Adolf Skolplansch från sekelskiftet 1900. Gustav II Adolf framställd som en inspirerande hjältekung i spetsen för sina tappra svenska och finska soldater under ett anfall mot de katolska trupperna 1630.

Hur ser Gustav II Adolf ut på de båda avbildningarna?

Vad vill konstnären att vi ska tänka om Gustav II Adolf genom att avbilda honom just så här?

Att tolka och värdera källor Modedocka från 1600- talet. En särskild modedocka är Pandora, vilken började att skickas ut varje månad i mitten av 1600-talet till hoven i Europa. Dockan skickades ut från Paris med avsikt att försöka sälja franska moden.

Att tolka och värdera källor Foto på programledarna i serien ”Historieätarna” – 1600 talet. Producerad serie på 2000-talet.

Föremålets ålder och koppling till 1600-talet. Vad föremålet kan berätta om 1600-talet.

Vilken källa skulle du använda för att få fram hur kläder såg ut på 1600-talet? Motivera och förklara ditt svar.

Vilken källa skulle du inte använda för att få fram hur kläder såg ut på 1600-talet? Motivera och förklara ditt svar.