Nationell utbildningsplan för YH-utbildning medicinsk sekreterare

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Yh-Väst Ideella Förening Verksamhet och framtid. Yh-Väst medlemmar/anordnare Små och stora 1-36 utbildningar 144 utbildningar Västra Götaland.
Advertisements

EBP-cirkel 3: En lärande organisation BESÖKSADRESS: RÅDHUSGATAN 72, ÖSTERSUND
Nationella Kompetensrådet inom funktionshinderområdet En del av Vård- och omsorgscollege Nationellt Kompetensråd inom Funktionshinderområdet.
Matematik i Svedala SKL:s PISA2015 avstämningsmöte.
Nationella Kompetensrådet inom funktionshinderområdet En del av Vård- och omsorgscollege Nationellt Kompetensråd inom Funktionshinderområdet.
Förberedande projekt inom temat Framtidens välfärd Fokus vård och omsorg Kompetensförsörjning inom välfärdssektorn –
Aktuellt läge Bemanningsföreskriften Nätverket för regionala samverkans- och stödstrukturer 16 mars 2016
Grupputvecklingssamtal GUS Dokumentet har utarbetats efter att chefer i LiV efterfrågat en metod för att genomföra utvecklingssamtal i grupp. Gruppen ges.
Nyutveckling Stöd och behandling 2016 Samverkan mellan SKL, Inera och 1177.
1 Implementering av nationella riktlinjer för missbruks- och beroendevård i Blekinge Processledare Sten Eklund och RosMarie Nilsson
Status från kundgrupperingarna i arbetet med framtida vårdinformationskoncept Alla landsting är engagerade i upphandling eller utveckling av framtida vård-informationskoncept.
Två olika avtal Saco- S OFR Oorganiserade följer största avtalsgruppen
Översyn av diplom.
En hållbar organisation
Skillnader i syn på företagsklimatet 2010 Värmlands län
HALVÅRET SOM GÅTT RÅDSKONFERENS MAJ-2017.
Yrkeshögskolan Halmstad och Lidköping
Svenska Brukshundklubben
SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE
Fokus vård och omsorg Kompetensförsörjning inom välfärdssektorn
Problematisering av diplomet
Agenda - Reflektioner vårsäsongen
Utvecklande, lärorikt och nytänkande
Process för verksamhetsplan - Miljösamverkan
Lagen om samverkan vid utskrivning från sluten hälso-och sjukvård Trygg och effektiv utskrivning från slutenvården.
Ny utbildning till Vårdbiträde
Kompetensförsörjningsgruppen presenterar
Nätverk för lärare på fritidshem
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Vård- och omsorgscollege är certifierad samverkan mellan arbetsgivare, fackliga organisationer och utbildningar som tillsammans skapar attraktiva och moderna.
Kommunernas och Landstingens Arbetsmiljöråd (AMR)
Din lön och din utveckling
Verksamhetsutveckling med stöd av IT
1177 Vårdguiden på telefon - hörnstenar
Standardiserade vårdförlopp
Överenskommelse mellan kommunerna och Västra Götalandsregionen
Avrapportering barn och unga
vårdnära administration
Branschrådet för spårväg och tunnelbana den 17 maj 2018
Begäran om nationellt likvärdig YH-utbildning inom äldreomsorgen
Sammanfattning av projektrapporten
Ny vision VARFÖR HAR VI EN VISION?
Regionsamverkan Sydsverige
Läkarförbundets primärvårdsenkät 2015 Resultat - ST i allmänmedicin
TRIS-processen TRIS-teamen arbetar enligt TRIS-processen. TRIS-processen är den gemensamma processen och modellen för rehabiliteringssamverkan. Från vårdens.
Sektor utbildnings rutin för introduktion av nyutbildad personal
Rådgivande organ.
Innehåll kategoriträff för specialpedagoger den
Samordnad utveckling för god och nära vård S2017:01
Strategidag Fredagsgruppen
Elevhälsoarbete och kvalitet ….vad innebär det?
Nästa steg regionkalmar.se.
Nationellt likvärdiga YH-utbildningar
Regionsamverkan Sydsverige
Strategi för närvårdssamverkan i Uppsala län
Agenda 2030 och RKA.
Länsdelsgruppernas sammansättning och arbete
Hållbar utveckling måste vara
Förstelärarnätverk 13/3 Program
Dokumentera rätt i vården
Idéburet offentligt partnerskap (IOP)
Översyn av lagstiftningen inom kollektivtrafikområdet
Information om lagförslag: medicinsk bedömning inom 3 dagar
Öka antalet personer som utbildas inom vård och omsorg i Fyrbodal Öst
Agenda 2030 och RKA.
Guide för genomförande av grundutbildning Barnkonventionen
Framtagande av Regional utvecklingsstrategi Uppsala län
Struktur i modellen, 5 steg
Presentationens avskrift:

Nationell utbildningsplan för YH-utbildning medicinsk sekreterare

Varför arbetsgrupp? Höja yrkets status Kvalitetssäkring - kan söka jobb överallt på samma grunder Undvika olika snabbutbildningar AG vet vilken kompetens som finns hos medarbetare Skyddad yrkestitel – nationella ramar ett krav Effektiv vård - RAK Bättre löneutveckling under ett yrkesliv

Arbetets gång 2015-04-14 Frågan diskuterats ett tag i nätverket, videomöte med MYH. Beslut att gå vidare i frågan, arbetsgrupp utsågs. 2015-2016 Kontaktförsök med SKL från Vision centralt. 2017-03-06 Dialog på nationell träff för utbildningsanordnare i Växjö. Vision, MYH och SKL inbjudna. 2017-03-13 Anneli Hagberg och Veronica Magnusson möte med HoS-minister Gabriel Wikström och sakkunnige Morgan Eklund. Positiva till nationella krav på utbildningen. 2017-04-06 Beslut på nätverksträff om enkät kring YH-utbildningar i landet och insamling av utbildningsplaner till höstens träff. 2017-09 Inför Visions nätverksträff nätverks-/förankringsarbete mellan utbildningsansvariga i landstingen i södra sjukvårdregionen inför en eventuell gemensam ansökan om nationell utbildningsplan tillsammans med Vision.

Arbetets gång forts. 2017-09-20 Workshop i Växjö med utbildningsanordnare från Skåne och Kalmar län samt Vision Region Kronoberg. Syfte att formulera ett gemensamt förslag till utbildningsplan att presentera för nationella nätverket. Inskickade kursplaner från landet som utgångspunkt. Förslaget skickade ut i nätverket innan höstens nätverksträff. 2017-10-07 Tajt program på nätverksträffen, ingen tid för dialog. Beslut att alla skulle lämna synpunkter på utskickat förslag innan 31 oktober. Inga synpunkter inkom. 2018-01-25 Möte i arbetsgruppen (Susanne, Patricia, Margareta, Monika C) 2018-02-26 Utskick av förslag på informell remissrunda i landet 2018-03-06 Workshop på nationell utbildningsanordnarträff i Vänersborg 2018-04-18 Utskick av reviderat förslag till utbildningsplan 2018-04-27 Dialog och ställningstagande i nätverket kring ansökan till MYH

Inkomna svar Halland Skåne (Kristianstad, Malmö) Sörmland (Nyköping) Uppland (Folkuniversitetet, Nackakademin) Värmland (Karlstad) Västernorrland (Sundsvall) Örebro 2018-12-24

Frågor och synpunkter utifrån svaren Avgörande att kursplanen innehåller de eftergymnasiala kunskaper, färdigheter och kompetenser som SeQF5 och arbetslivet kräver. Viktiga kompetenser: förmåga att ta ansvar och initiativ, samarbeta, medverka vid förändringar. Särskilda behörighetskrav i svenska på treårigt gymnasium med minst godkänt betyg. Eftergymnasial struktur på upplägget, med avslutade kurser som följer en kompetensstege kopplad till yrkesroll. Upplägg för att kunna möta framtidens krav inom utbildningen, med kompetens inom t.ex. verksamhetsutveckling, informatik och ledarskap. Försvårar förändringar i utbildningens innehåll? Försvagar ledningsgruppens roll Kvalitetskontroll av MYH?

Frågor och synpunkter forts. Små regionala skillnader – finns utrymme inom kursplanerna? Diagnosklassificering ingå i utbildningen Avvaktar den nationella processen Bra med särskilt prov för intagning Vill behålla examensarbetet, är en viktig del i utbildningen Dokumentationen är kärnan i yrket och är en av de viktigaste delarna i utbildningen. Distansutbildning – möjligt och ett intressant alternativ? Mycket bra idé med en samsyn på vad utbildningen ska innehålla, då yrkestiteln är densamma för alla oavsett utbildningsort. En gemensam yrkestitel för hela Sverige känns som en bättre början. Önskemål om mer än 20 poäng i diagnosklassifikation. Positivt med en gemensam standard men vi vill inte förlora möjligheten att anpassa utbildningen efter näringslivets behov.

Våra medlemmars intresse i fokus! Dialog och ställningstagande Våra medlemmars intresse i fokus!