Argumenterande text.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Pedagogisk planering Åk 7 - 9
Advertisements

I detta bildspel reflekterar kollegor i olika ämnen tillsammans över språkliga handlingar i klassrummet. Underlag till diskussionen är den uppgift som.
Kunskapskrav för godtagbara kunskaper i slutet av årskurs 3 – Svenska
Närvaro!!.
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
Mål och betygskriterier
HÖRA LÄSA MÅL KURS C SKRIVA PRATA.
Bedömning av muntlig produktion och interaktion
Insändare Struktur och respons.
Svenska p Svenska p.
Det här arbetar vi med för att du ska kunna nå kunskapskraven
Swedex Muntligt test B1 40 poäng.
Mål som eleverna skall ha uppnått i slutet av det nionde skolåret
TYSKA STEG 3 Fem arbetsområden: 1. Reisen und Schule in Deutschland
Att övertyga ! Disposition och mall.
Hur man skriver en argumenterande text.
Det här arbetar vi med för att du ska kunna nå kunskapskraven
Planering för svenskundervisningen
Are idioms difficult to learn? After this program it will ’be a piece of cake’
Hur gör man en debattartikel?
Vad måste jag kunna? SFI kurs C.
VAD KÄNNETECKNAR EN INSÄNDARE?
Debattartikel.
Åsikt och argument.
”strid” med ord, meningsbyte
Caroline Hansson, Pilbäckskolan
Referat Vad är det?.
Analysförmåga Jämföra: Likheter och skillnader, för- och nackdelar
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Den viktiga konsten att tala
Genom undervisningen i svenska ska eleverna utveckla sin förmåga att formulera sig och kommunicera i tal och skrift, anpassa språket efter olika syften,
Dialekter i Sverige Så här säger läroplanen: ” Eleven ska kunna föra enkla resonemang om språkliga varianter inom svenskan”
Vad tycker du? När man diskuterar berättar man vad man tycker om något. När jag tycker något har jag en åsikt. Ett finare ord för att säga något är att.
Vad måste jag kunna? SFI kurs D.
Exempel på skriftligt omdöme
Olika texter du behöver känna till
.. Föräldramöte Tomtebogård Tomtebogårds vision Vi lär, samarbetar och tar ansvar för en hållbar livsstil och värld. Vi trivs och bygger framtiden.
Anpassning av Europarådets språkliga referensnivåer för omsorgsarbete En lärande arbetsplats.
Bedömning av text Innehåll Texten är lätt att följa och förstå. Innehållet stämmer med uppgiften och följer instruktionerna. Längden på texten är tillräcklig.
Uttala de flesta svenska språkljuden Bokstävernas namn och ljud (stora och små). Ordbilder på vanligt förekommande korta ord t.ex. jag, och, kan. Läsa.
Språkbruk och språkliga variationer i svenska Kurs 11 SA1U Susanne Schmitt Neth Lektion i svenska som andra språk Tidsåtgång 80 minuter.
Meningar med bisats När vi skriver texter är det bra att använda bisatser. Det är bra att använda bisatser i meningar av många olika anledningar. Dels.
MÅL KURS D HÖRALÄSA PRATA SKRIVA KLAR SIDA. Höra Dessa områden ska man kunna: - berättelser - beskrivningar - samtal - diskussioner - information - nyheter.
3C Välkomna!. Information O Vad är 3C? O Kursplan O Planering O Individanpassning.
Textcollage Arbetsområde i svenska under hösten.
Reklam Vem får synas och hur?.
Välkommen till svenska 1
Argumentation.
Svenska som andraspråk 3
LINDESKOLANS HANDLINGSPLAN för elever i läs- och skrivsvårigheter.
Argumenterande genre Att blogga i grupp.
Sociologi Introduktion.
Nationella proven i svenska
Diskutera! När vi diskuterar så är vi två eller fler som pratar tillsammans. När man diskuterar tycker man något! Om jag tycker något så kan man säga att.
Mål v 8 Tala: Du kan delta i samtal och diskussioner och fråga efter kompisarnas tankar och kunskaper. Du kan uttrycka dina åsikter och bemöta andras åsikter.
Mål v 11 Tala: Du kan berätta om och beskriva något som du är arg och irriterad över. Du kan uttrycka och bemöta åsikter med argument. Höra: Du förstår.
Argumenterande text.
Elevråd på Sfi. Hur fungerar det?
Argumenterande tal i en np-version
Mål v 7 Tala: Du kan delta i samtal och diskussioner och fråga efter kompisarnas tankar och kunskaper. Du kan uttrycka dina åsikter och bemöta andras åsikter.
Idag: Vi övar vidare på: att leda ett samtal, formulera och bemöta argument samt sammanfatta huvuddragen i vad som sagts.
Måndag den 22 januari 2018.
Måndag den 5 februari 2018.
Det här arbetar vi med för att du ska kunna nå kunskapskraven
Talförmåga År 7 Bedömning Lärandemål/Syfte Lgr11
Argumentation.
Texttyper Återberättande, beskrivande, instruerande, berättande, argumenterande och förklarande © Vikarielärare.
Kursplan för svenskundervisning för invandrare
Vad måste jag kunna? SFI kurs D.
Betyg i moderna språk nu redan i år 6
Presentationens avskrift:

Argumenterande text

Kunskapskrav kurs D Skriftlig produktion Eleven skriver argumenterande texter om bekanta ämnen. Eleven skapar struktur i sina texter och visar variation i ordförråd och meningsbyggnad. Eleven använder enkla och mer avancerade grammatiska strukturer i sina texter. Läsförståelse Eleven läser argumenterande texter om bekanta ämnen och visar sin förståelse genom att göra sammanfattningar av huvudinnehållet. Muntlig interaktion Eleven deltar i samtal och diskussioner om bekanta ämnen genom att uttrycka och bemöta åsikter med argument.

Argumenterande text Vad är en argumenterande text? Vilken struktur har en argumenterade text? Hur kan jag skriva en argumenterande text? Vilka typiska ord finns i en argumenterande text?

Argumenterande text en åsikt = vad du tycker flera argument = varför du tycker så Syftet med texten: Att övertyga /övertala läsaren att du har rätt

En åsikt t.ex. Det är viktigt att använda askkoppen när man röker. Man måste städa efter sig på allmänna utrymmen. Jag tycker inte läxor är viktigt. Skolan borde ge busskort till alla elever. Det är fel att prata i mobiltelefon när man kör bil.

Tänk först – planera din text Välj en åsikt Vilka argument har du? = varför tycker du så?

Typiska ord – att säga sin åsikt Jag tycker att…. Jag anser att… Jag menar att… Enligt min åsikt… Det är rätt att… Det är fel att…

Skriv argument – typiska ord För det första… För det andra… För det tredje… Dessutom Ytterligare ett argument En anledning Ett annat bra skäl Slutligen

Nu kan du börja skriva Börja med din åsikt. Vad tycker du? Alla ska förstå vad du menar. Skriv sedan om ett argument i taget och förklara varje argument så att du övertygar dina läsare. Du vill att de ska tycka som du.

Uppgift – jobba tillsammans 1. Skriv er åsikt. 2. Skriv 4 argument 3. Utveckla dina argument = förklara vad du menar.