Hänt sedan sist Trafikverkets arbete för säkra spårarbeten Ing-Marie Vestrin, Underhåll Maria Hedqvist, Samhälle.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Pilotprojekt för Digitalt Stöd i samverkan, H2O. Vad har vi lärt oss? Digitalt stöd ökar valfriheten och tryggheten för våra brukare, bibehåller kvalitén.
Advertisements

Samborådet Emina Redzematovic. Samborådet 2. Coach/vägledare kartläggning Motivationssamtal Bedömning Upprättande av handlingsplan Planera insats Följa.
TMALL 0141 Presentation v 1.0 Punktinsatser för effektivare tågtrafik på Västra stambanan – Göteborg-Skövde.
Regeringsuppdrag Trafikanalys Trafikavtal Godstransporter Infrastruktur som stabiliseringspolitik Uppföljning för bättre transporter och konkurrenskraftiga.
Jord- och skogsbruket är Sveriges mest olycksdrabbade bransch. Varje år omkommer personer, flera av dem barn. Skog 24 % Vedhantering 9 % Djur 20.
Sv Aktuellt i antagningen Erik Kyhlberg.
Landstingsfullmäktiges hälso- och sjukvårdsberedningar Det finns fyra beredningar: öst, nord, syd och mitt. Beredningarna består av förtroendevalda.
Miljödepartementet Ökat skadeståndsansvar och förutsättningar för generationsskifte Miljöminister Andreas Carlgren, Torsdagen den 18 februari 2010.
Om denna presentation: Version Denna PPT-presentation tillsammans med det talspråksmanus du hittar i anteckningssidorna är framtaget för att.
SAMHÄLLSBYGGNADSFÖRVALTNINGEN Redovisning Case november 2015.
Grupputvecklingssamtal GUS Dokumentet har utarbetats efter att chefer i LiV efterfrågat en metod för att genomföra utvecklingssamtal i grupp. Gruppen ges.
Stöd till riktade insatser inom området psykisk hälsa Sektionen för vård och socialtjänst1 Överenskommelse mellan staten och Sveriges Kommuner.
I kväll Alla behöver underhålla, förbättra och utveckla våra byggnader och anläggningar. Hur ser det ut? Inventering, LCC Ta beslut Krav på beslutsunderlag.
Den kommunala hälso- och sjukvården av idag
SVMF Höstmöte 2016 Vad händer i Sverige
Temautbildning Arbetsmiljö
SVMF Höstmöte 2016 Aktuellt från Trafikverket Lars Petersson Nationell samordnare vägmarkering Underhåll.
Säkerhetschefs-möten TRV/FSJ FRI GNS-järnväg
Så styr vi så att säkerheten alltid går först Anders Landén Säkerhetschef Jag ska prata om hur vi på Trafikverket arbetar med att styra så att.
Nystart för nollvisionen
En plattform för samhällsekonomisk analys
Nya föreskrifter och allmänna råd om läkemedelshantering
Föreslagna ändringar från Naturvårdsverket i reglerna om landsbygdsutveckling i strandnära lägen Peder Seidegård Länsarkitekt.
Nyhetsbrev Oktober # Generell information - Driftsättning av release 3 den 3/10 Besiktningsplan - Plattformsövergång ersätts med Plankorsning.
Planeringsunderlag för klimatanpassning och klimat- och energi
Dataskyddsförordningen – och vårt arbete utifrån den
Förändringar i FIFA efter sommaren 2017
Fysiskt tvång - fasthållningar
Kompetensförsörjningsgruppen presenterar
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Tomas Rosberg, Forskningsingenjör VTI
Johan M. Sanne Lisa Schmidt
Certifiering av kompetenskrav för kritiska arbetsmoment inom sektorn
Grundläggande utbildning
Digital signering av hälso- och sjukvårdsåtgärder
Nyheter i TTJ från Modul 17 HMS & E
9...
Kundundersökning mars 2016 Operatör: SJ AB Trafikslag: Tåg Sträcka:
Framtidsmöte Trygg hemma Vi kommer alltid att vara på väg! Kiruna
APL – Arbetsmiljö minderårig – Inledande fas
RISKBEDÖMNINGAR Inför ändringar i verksamheten
Nu ökar vi takten för att nå miljömålen
Ett samarbete mellan biologi, BILD och idrott och hälsa
Vässa SAM med hjälp av IA-systemet
Skyddsombud i Vision
Branschrådet för spårväg och tunnelbana den 17 maj 2018
Cykel information Agneta Nordström
Schyst offentlig upphandling
Tillvarata jobb-potential inom de gröna näringarna
Kunskapsprocessen Spånga Grundskola
Åtgärdsvalsstudie - Tillgänglighet för Stockholm, Nacka, Värmdö och Lidingö SL Riggert Anderson.
Utredningen om ekologisk kompensation
Johan gustafsson, kommunikationschef c more
Möjligheter till finansiering?
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Arbetsmiljöläget 1989.
Ersättningskollen.
PPM Trycksår Region Östergötland 2019 Rätt läkemedel - varje gång
Utvärdering av system för styrning, uppföljning och kontroll
LSG Uppföljningsrapport
Dokumentera rätt i vården
Revisionsredogörelsen 2017
Rapportering av avvikelse och lex Sarah
Supportstuga: Medarbetarkopplingar
Saker att ta upp… Skärpning av reglerna omkring MKN vatten
HÅLLBARA LIVSSTILAR - Hur du lyckas med insats & utvärdering
Upphandla nerifrån!.
Kontinuitetshantering
Samordningswebbinarier om Skapande skola
Ny teknik för tidig upptäckt av läs- och skrivsvårigheter
Presentationens avskrift:

Hänt sedan sist Trafikverkets arbete för säkra spårarbeten Ing-Marie Vestrin, Underhåll Maria Hedqvist, Samhälle

Ett tillbud upptäcktes av APK där man inte begärt A-skydd vid etabering under D-skydd. Innan år 2010 registrerades dessa händelser endast i begränsad omfattning. För att redovisa Entreprenörshändelser där tunga spårgående arbetsredskap varit inblandade. krävs manuell bedömning av registrerade händelser. Sedan reglerna om A-skydd vid etablering har ett tillbud inträffat.

Följande jf ingår: Balfour Beatty Rail AB, Baneservice Scandinavian AB, Infranord AB, Railcare Tåg AB, Spark Trade AB, Strukton Rail AB, Svensk Järnvägsteknik AB, Svensk Banproduktion AB, VR-Track Sweden AB, EuroMaint AB, TrainTech, SWT Swedtrac Trafik AB Spårgående fordon släppte ut hydraulolja mellan Ljusdal och Tallåsen. HTSM meddelar att växel 783 B är uppkörd någon gång mellan kl.00.00-06.00 Arbetsfordon kör upp en växel under A-skydd HTSM meddelar att en grävmaskin spårar ur i växel 471 A Växel 8 i Hennan kördes upp under växling 2.Tillbud 60361 2013 10 24 Banstr Västra - Anläggningsdrift Värmland / Västergötland - BDL 512 (Laxå)-Falköping - 11 (Töreboda) - (Moholm) Infranord AB Klass 1 Trafik- & elsäkerhetsrelaterat - Kollision Tillbud - Felaktig etablering av tungt spårgående arbetsredskap - Töreboda Vid begärd A-skydd inom ett D-skydd etableras tungt spårgående arbetsredskap utan att begära A-skydd på intilliggande spår. Samtalsband är begärt från kl 07:00-12:00 för denna sträcka - för att höra hur detta har gått till och hur länge projektet fått vänta med sitt arbete med den maskinen. Projektet anmälde detta till olycksberedskapen vid 12-tiden. Projektets Anders Malmgren kommer att fylla på information i Synergiärendet när de samlat in mera fakta kring detta. Infranord har upprättat handlingsplan (bifogat) A-skydd begärdes och beviljades av Htsm för D-skydd på sträckan Töreboda-Moholm på uppspåret kl 05:00. Några minuter senare etablerade man en TSA på det begärda spåret utan att tsm begärde ett kort A-skydd på det rafikerade intilliggande spåret under etableringen. Detta upptäcktes vid en arbetsplatskontroll i samband med en skyddsrond utförd av projektet senare på förmiddagen. Då talade man med föraren av TSA som inte är tsm, och frågade hur etableringen gick till, varvid det kom fram att man inte begärt A-skydd. När sedan tsm tillfrågades om detta, svarade denne att "man brukar aldrig få tider från fjtkl" vilket är ett generellt svar på denna fråga. Viktigt i sammanhanget är, att en annan etabering skulle göras senare (exakt tid ej känt) - och då hade man försökt begöra A-skydd för etablering men inte fått det beviljat, och därför fick arbetet med den maskinen vänta på att etablera en lång tid. Exakt tid kommer att fyllas på här så snart det är fastställt. Infranords Synerginummer på denna incident är 17852   1

Planerade arbeten 1 januari-31 oktober 2013 Totalt är 16949 arbeten planerade att utföras på Trafikverket järnvägsinfrastruktur under perioden 1 januari till 31 oktober 2013

Orsaker till “tillbud till personpåkörning” Orsaker till “tillbud till personpåkörning”* under perioden 1 januari-31 oktober 2013 Antal I Synergi kan vi hitta 38 händelser som medfört risk till Personpåkörning under perioden. Orsakerna till dessa har i de allra flesta fall varit mänsklig felhandling och har inneburit att arbetet bedrivits utan skydd, där skydd borde upprättats eller med ett felaktigt upprättat skydd. Händelser * Gäller tillbud till personpåkörning vid “arbete i spår” ej obehörigt spårbeträdande/suicid

Arbete i spår – på agendan? Trafikverket ska vara förutsättningsskapande för att ge säkra arbetsplatser Tydliggör ansvar att agera om säkerheten äventyras - Arbetsordningar, delegeringar - Översyn av säkerhetsstyrningssystemet - Attityder Rätt bemanning, rätt arbetssätt - möjliggör säkert arbetssätt genom att se till att rätt bemanning finns i de olika funktioner där det behövs Säkerställ kapacitet för underhålls- och investeringsbehovet först, planera trafiken sen - Schablonkapacitet för skydd, in i planeringsprocessen - Banarbetsveckor eller banarbetsdygn - Servicefönster Rätt förutsättningar vid upphandlingar - Anpassade krav i förfrågningsunderlagen för planering av säkerheten - Förstärk säkerhetskompetensen vid upphandlingsprocessen

Arbete i spår – på agendan? Fortsatt analys av riskbilden tillsammans med våra entreprenörer - säkerhetskultur, attityder - riskvärdera olika typer av skydd (19 december) Säkerställ säkerhetsaspekterna bevakas i kapacitetsplanerare och renodlad beställare samt andra projekt Överväga krav på fysiska barriärer för att skydda arbetsplatsen Arbetsvagnar för bättre skydd  

Skydd för arbetsplatsen

Hur arbetar Trafikverket för att ge rätt förutsättningar? Nya regler 2013 A-skydd på intilliggande spår vid etablering – och avetablering av TSA Utbildningskrav på operatör av TSA Utbildningskrav på SoS-planerare Arbete pågår med att höja kompetenskrav för den som ska arbeta i spåret Komplettering av risker för de dokumenterade riskbedömningar som ALLTID ska utföras innan arbete kan påbörjas Tydliggörande av arbetsmiljöplan och byggarbetsmiljösamordning Arbetsgrupp som aktivt arbetar med kort – och långsiktiga lösningar för att förbättra säkerheten t ex öka möjligheten till hastighetsnedsättningar på intilliggande spår, förbud mot manuell tågvarning  

Vad har TRV gjort sedan dess? Nationell samordningsgrupp etablerad Säkerhetschef på Underhåll Säkerhetschefer på både UH, S, Iv och TL som samordnar sig A-skydd vid etablering och avetablering av TSA Inga människor utför snöröjning i spår utan A-skydd Avrapportering till direktionen Säkerhetsmöten med VD:ar/Samordning FSJ FRI Målstyrning Järnväg Resultatkonferens Säkerhetsåret pågår

Tack! Säkerhet i det här fallet står inte i motsättning till punktlighet även om det är samma kapacitet som ska användas. Vi borde utarbeta tydligare mått där vi mäter hur bra vi är på att göra våra arbeten och vår anläggning säkrare.