Hänt sedan sist Trafikverkets arbete för säkra spårarbeten Ing-Marie Vestrin, Underhåll Maria Hedqvist, Samhälle
Ett tillbud upptäcktes av APK där man inte begärt A-skydd vid etabering under D-skydd. Innan år 2010 registrerades dessa händelser endast i begränsad omfattning. För att redovisa Entreprenörshändelser där tunga spårgående arbetsredskap varit inblandade. krävs manuell bedömning av registrerade händelser. Sedan reglerna om A-skydd vid etablering har ett tillbud inträffat.
Följande jf ingår: Balfour Beatty Rail AB, Baneservice Scandinavian AB, Infranord AB, Railcare Tåg AB, Spark Trade AB, Strukton Rail AB, Svensk Järnvägsteknik AB, Svensk Banproduktion AB, VR-Track Sweden AB, EuroMaint AB, TrainTech, SWT Swedtrac Trafik AB Spårgående fordon släppte ut hydraulolja mellan Ljusdal och Tallåsen. HTSM meddelar att växel 783 B är uppkörd någon gång mellan kl.00.00-06.00 Arbetsfordon kör upp en växel under A-skydd HTSM meddelar att en grävmaskin spårar ur i växel 471 A Växel 8 i Hennan kördes upp under växling 2.Tillbud 60361 2013 10 24 Banstr Västra - Anläggningsdrift Värmland / Västergötland - BDL 512 (Laxå)-Falköping - 11 (Töreboda) - (Moholm) Infranord AB Klass 1 Trafik- & elsäkerhetsrelaterat - Kollision Tillbud - Felaktig etablering av tungt spårgående arbetsredskap - Töreboda Vid begärd A-skydd inom ett D-skydd etableras tungt spårgående arbetsredskap utan att begära A-skydd på intilliggande spår. Samtalsband är begärt från kl 07:00-12:00 för denna sträcka - för att höra hur detta har gått till och hur länge projektet fått vänta med sitt arbete med den maskinen. Projektet anmälde detta till olycksberedskapen vid 12-tiden. Projektets Anders Malmgren kommer att fylla på information i Synergiärendet när de samlat in mera fakta kring detta. Infranord har upprättat handlingsplan (bifogat) A-skydd begärdes och beviljades av Htsm för D-skydd på sträckan Töreboda-Moholm på uppspåret kl 05:00. Några minuter senare etablerade man en TSA på det begärda spåret utan att tsm begärde ett kort A-skydd på det rafikerade intilliggande spåret under etableringen. Detta upptäcktes vid en arbetsplatskontroll i samband med en skyddsrond utförd av projektet senare på förmiddagen. Då talade man med föraren av TSA som inte är tsm, och frågade hur etableringen gick till, varvid det kom fram att man inte begärt A-skydd. När sedan tsm tillfrågades om detta, svarade denne att "man brukar aldrig få tider från fjtkl" vilket är ett generellt svar på denna fråga. Viktigt i sammanhanget är, att en annan etabering skulle göras senare (exakt tid ej känt) - och då hade man försökt begöra A-skydd för etablering men inte fått det beviljat, och därför fick arbetet med den maskinen vänta på att etablera en lång tid. Exakt tid kommer att fyllas på här så snart det är fastställt. Infranords Synerginummer på denna incident är 17852 1
Planerade arbeten 1 januari-31 oktober 2013 Totalt är 16949 arbeten planerade att utföras på Trafikverket järnvägsinfrastruktur under perioden 1 januari till 31 oktober 2013
Orsaker till “tillbud till personpåkörning” Orsaker till “tillbud till personpåkörning”* under perioden 1 januari-31 oktober 2013 Antal I Synergi kan vi hitta 38 händelser som medfört risk till Personpåkörning under perioden. Orsakerna till dessa har i de allra flesta fall varit mänsklig felhandling och har inneburit att arbetet bedrivits utan skydd, där skydd borde upprättats eller med ett felaktigt upprättat skydd. Händelser * Gäller tillbud till personpåkörning vid “arbete i spår” ej obehörigt spårbeträdande/suicid
Arbete i spår – på agendan? Trafikverket ska vara förutsättningsskapande för att ge säkra arbetsplatser Tydliggör ansvar att agera om säkerheten äventyras - Arbetsordningar, delegeringar - Översyn av säkerhetsstyrningssystemet - Attityder Rätt bemanning, rätt arbetssätt - möjliggör säkert arbetssätt genom att se till att rätt bemanning finns i de olika funktioner där det behövs Säkerställ kapacitet för underhålls- och investeringsbehovet först, planera trafiken sen - Schablonkapacitet för skydd, in i planeringsprocessen - Banarbetsveckor eller banarbetsdygn - Servicefönster Rätt förutsättningar vid upphandlingar - Anpassade krav i förfrågningsunderlagen för planering av säkerheten - Förstärk säkerhetskompetensen vid upphandlingsprocessen
Arbete i spår – på agendan? Fortsatt analys av riskbilden tillsammans med våra entreprenörer - säkerhetskultur, attityder - riskvärdera olika typer av skydd (19 december) Säkerställ säkerhetsaspekterna bevakas i kapacitetsplanerare och renodlad beställare samt andra projekt Överväga krav på fysiska barriärer för att skydda arbetsplatsen Arbetsvagnar för bättre skydd
Skydd för arbetsplatsen
Hur arbetar Trafikverket för att ge rätt förutsättningar? Nya regler 2013 A-skydd på intilliggande spår vid etablering – och avetablering av TSA Utbildningskrav på operatör av TSA Utbildningskrav på SoS-planerare Arbete pågår med att höja kompetenskrav för den som ska arbeta i spåret Komplettering av risker för de dokumenterade riskbedömningar som ALLTID ska utföras innan arbete kan påbörjas Tydliggörande av arbetsmiljöplan och byggarbetsmiljösamordning Arbetsgrupp som aktivt arbetar med kort – och långsiktiga lösningar för att förbättra säkerheten t ex öka möjligheten till hastighetsnedsättningar på intilliggande spår, förbud mot manuell tågvarning
Vad har TRV gjort sedan dess? Nationell samordningsgrupp etablerad Säkerhetschef på Underhåll Säkerhetschefer på både UH, S, Iv och TL som samordnar sig A-skydd vid etablering och avetablering av TSA Inga människor utför snöröjning i spår utan A-skydd Avrapportering till direktionen Säkerhetsmöten med VD:ar/Samordning FSJ FRI Målstyrning Järnväg Resultatkonferens Säkerhetsåret pågår
Tack! Säkerhet i det här fallet står inte i motsättning till punktlighet även om det är samma kapacitet som ska användas. Vi borde utarbeta tydligare mått där vi mäter hur bra vi är på att göra våra arbeten och vår anläggning säkrare.