Mobila Arbetssätt Information OC HS 2015-04-17 Agneta Nilsson.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Pilotprojekt för Digitalt Stöd i samverkan, H2O. Vad har vi lärt oss? Digitalt stöd ökar valfriheten och tryggheten för våra brukare, bibehåller kvalitén.
Advertisements

Informationssystem om arbetsmiljö För en säkrare och effektivare arbetsplats.
Bemanning och anställning Av vikarier inom vård och omsorgsförvaltningen.
Uppgradering av Cosmic april planerar vi att uppgradera till en ny version av Cosmic, som kommer att ge oss många nya möjligheter. Samtidigt är.
Vuxna med utvecklingsstörning och svåra beteendeproblem.
Rutiner inför uppgraderingen av Cosmic Innan stoppet Under stoppet Efter stoppet.
Utbildning personlyftar. Upplägg Teoridel Praktiska stationer med lyft (smågrupper) Teoretiskt prov Lyft upp från golv med personlyft (helgrupp) Genomgång.
SAMHÄLLSBYGGNADSFÖRVALTNINGEN Redovisning Case november 2015.
Grupputvecklingssamtal GUS Dokumentet har utarbetats efter att chefer i LiV efterfrågat en metod för att genomföra utvecklingssamtal i grupp. Gruppen ges.
Utbildningspaketet med filmer, certifiering och utbildningsmiljön (miljön där du kan öva) kan genomföras på jobbet eller hemifrån. Varje verksamhet genomför.
SMART KOMMUN I NACKA: ENKEL OCH ÖPPEN VÅRT MÅL ÄR ATT BLI BÄST PÅ ATT VARA KOMMUN.
Vad är evidensbaserad praktik? Evidensbaserad praktik (EBP) är integreringen av bästa forskningsstöd med professionell praktisk erfarenhet och klientens.
Information om datasystem för vård och omsorg
Två olika avtal Saco- S OFR Oorganiserade följer största avtalsgruppen
Fil.Mag, med lic. doktorand Sahlgrenska Academy
Nationell Patient Översikt
Region Gävleborg Tillämpning i Stöd och behandling och kommunikationsplanering (5 minuter) Förmiddagen
Trygg hemma Hur går införandet? Chefsträff 5, Kiruna
Attraktiv Hemtjänst Välkommen till introduktion
Avbrott i nätinfrastrukturen på US
Från Mina vårdkontakter till 1177 Vårdguidens e-tjänster
Kultur- och språkanpassad hälsoinformation
Samordnad digital vårdplanering
Kortsiktig /Långsiktig effekt
Problematisering av diplomet
Agenda MAIVOR – mobilt arbetssätt i vård och omsorg
Nya föreskrifter och allmänna råd om läkemedelshantering
APL info åk 1 Arbetsförlagt arbete.
Index för att mäta företags kapacitet att energieffektivisera
Patientlagen ger utökad valmöjlighet
LUP Mål 3 Satsning på kompetensförsörjning
Läkemedelsintroduktion för nyanställda sjuksköterskor Kortversion
Nätverk för lärare på fritidshem
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Delregionaltmöte Nordväst
Kommunikationsplan Bilaga 11 till överenskommelsen mellan Hudiksvalls kommun och Arbetsförmedlingen gällande samverkan för att minska arbetslösheten.
IT verksamhetens satsning utifrån IKT.
9...
En hållbar stad – öppen för världen
Kalle Forsman Region Jönköpings Län Psykiatriska kliniken
De nya rutinerna omfattar
De nya rutinerna omfattar
Från timplan till schema Kommunadministratörsutbildningen
Diabetesenkäten och Diabetesprofilen på webben
Förskrivarutbildning Hjälpmedel vid rörelsenedsättning
Nationell patientöversikt
Planering inför utskrivning på kvällar och helger
Förskrivarutbildning Kommunikations- och kognitionshjälpmedel
TRIS-processen TRIS-teamen arbetar enligt TRIS-processen. TRIS-processen är den gemensamma processen och modellen för rehabiliteringssamverkan. Från vårdens.
Nytt projekt för kvarstående justeringar efter omorganisationen
Erfarenheter av dynamiskt Inköpssystem
Diagnos och delaktighet
Enkät i gymnasieskolan
Fokusutbildning tidbok och webbtidbok
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Strategi för närvårdssamverkan i Uppsala län
Lathund-Ladok Hantera mallar för intyg
Sammanträdesprotokoll Motala kommunala pensionärsråd
Samordnad hantering Inledande utgångspunkter
Framtidens vårdinformationsmiljö Webbutbildning
Mobil incheckning och betalning
Dokumentera rätt i vården
Implementering, utvärdering och systematisk uppföljning
Rekrytering med lokala jobbspår
Enkät i gymnasieskolan
Ett komplement till vårdens övriga hälsofrämjande arbete
Guide för genomförande av grundutbildning Barnkonventionen
Agenda Projektets uppdrag Vad har projektet identifierat?
HÅLLBARA LIVSSTILAR - Hur du lyckas med insats & utvärdering
Blodomloppet för vården
Presentationens avskrift:

Mobila Arbetssätt Information OC HS 2015-04-17 Agneta Nilsson

Detta vill vi förenkla för er Allt beställs i samma formulär av utsedda och behöriga beställare Utrustning framtagen för att passa den utpekade målgruppens behov Minimalt antal alternativ Kostnaden syns vid beställning (exkl. licenser för verksamhetssystem) Allt levereras samtidigt av närstöd och färdigt att användas Enkelt handhavande Samma utrustning kan användas av flera användare Innehållet förändras över tid när förutsättningarna förändras

Mobil arbetsplats hemsjukvården Mobil arbetsplats för hemsjukvården är en första leverans från projektet Mobila Arbetssätt Hemsjukvården är en bra verksamhet att börja med Mobilitet tillför stor verksamhetsnytta Begränsat antal användare Datorvana och motiverade användare Inga förändringar krävs i befintliga verksamhetssystem Detta är en modell för framtida tjänster och paketeringar.

Målgrupper Användare av paketet: Legitimerad personal inom hemsjukvården i Göteborgs stad Sjuksköterskor Fysioterapeut Arbetsterapeut Beställare av paketet Behöriga beställare är en målgrupp utifrån enklare beställningsförfarande

Mobil Arbetsplats för Hemsjukvården Ingående delar: Utrustning IT-arbetsplats Internet-koppling (mobilsurf) Telefoni Information & dokument Support Support SLA Närstöd Beställnings-formulär Applikation Verksamhets-system Välfärd IT-stöd utanför de kommungemensamma interna tjänsterna ?

Ingående verksamhetssystem Internetsidor KLARA SVPL Fass.se Medidoc Youtube Pascal Vårdhandboken Websesam SOSFS Sesam LMN Janusinfo Mobilus* 1177 vårdguiden Nationella register Hjälpmedelscentralen Då alla andra system än de som nämns ovan inte har genomgått en säkerhetsgransknig rekommenderar vi att de inte körs mobilt. På kontoret är det inga problem. Övriga verksamhetssystem, tex Lotus notes och personec, har ej testats och ingår ej i paketet för mobil användning. * Mobilus är extremt känslig för avbrott i internetuppkopplingen vilket förväntas ge problem vid mobil användning.

Verksamhetsnytta Kvalité – Personal – Patient - Miljö – Tid Detta är vad som pekats ut vid de praktiska utvärderingar som gjorts: Ökad trygghet, patient – medarbetare Minskad stress Ökad yrkesstolthet Minskat dubbelarbete Möjligt att utnyttja väntetid Minskad tid för resor Ökad delaktighet Minskad materialkostnad

Effekthemtagning Det är i verksamheten det avgörs hur man väljer att hämta hem nyttan Exempel på mätetal för nyttohemtagning: Antal tillfällen man dubbeldokumenterat, dvs först antecknat på plats hos patienten och senare journalfört tillbaks på kontoret Antal extra resor för att läsa information Antal extra telefonsamtal till kollega för att skaffa information Antal ej signerade journalanteckningar Antal utskrifter För att kunna spåra förändringar till följd av införande av mobilt arbetssätt bör en första mätning göras innan arbetssättet ändras Exempel på områden att mäta innan och efter införandet av Mobil arbetsplats i hemsjukvården för att mäta effekten.

Kostnader för ett mobilt arbetssätt Eventuell merkostnad för den mobila utrustningen Mobilt bredband Information / Introduktion Uppdatera rutiner Eventuellt skåp/lås för förvaring Observera att traditionell VPN inte skall användas för denna utrustning. Om bärbara datorer används idag kan denna kostnad sparas in. Exempel på kostnader som kan eller kommer att tillkomma: Högre pris bärbart än stationärt Docka till Bärbart Mobilt bredband Insatser för att utbilda, informera och introducera Uppdatera lokala rutiner t ex Risk och sårbarhetsanalys, kontinuitetsplan, info på APT Skåp eller vajer för att låsa in/fast utrustningen

Pilot under april Mobil arbetsplats för hemsjukvården 2 SDF deltar Målgrupp ”Mobil personal” Målgrupp ”Beställare” Testad utrustning Askim-Frölunda-Högsbo Majorna-Linné Sjuksköterskor Arbetsterapeuter Fysioterapeuter 4 chefer i verksamheten 7 datorer per SDF leasas av verksamheten 3 plattor per SDF lånas ut av Intraservice 19 november 2018

Detta kan ni förbereda Genomföra en lokal riskanalys utifrån mobilitetsperspektiv Uppdatera kontinuitetsplanen Informera berörda chefer och medarbetare om gällande rutiner och förutsättningar DISA (Datorstödd informationssäkerhetsutbildning för användare). Gör utbildningen på http://disa.goteborg.se/ (tar ca 30-40 minuter) Anmäla godkända beställare till din utvecklingsledare IT

Leverans innan sommaren Den mobila arbetsplatsen beräknas bli tillgänglig för beställning i maj. Leveranstiden för dessa datorer beräknas bli ca 6 veckor på grund av de låga volymerna. För att erbjuda möjlighet för verksamheten att komma igång med ett mobilt arbetssätt innan sommaren finns möjligheten att Intraservice förbeställer ett begränsat antal datorer. Hur bedömer ni intresset för detta i er stadsdel?

Frågor? Eva MK Hansson, projektägare Tel. 031-368 03 92, Epost: eva.mk.hansson@stadshuset.goteborg.se Agneta Nilsson, projektledare Tel. 0706-742990, Epost: agneta.nilsson@stadshuset.goteborg.se