SEX SIGMA
Varför behövs koncept som Lean och Sex Sigma? Benchmark och källa för lärande Behovet av mer sofistikerad metoder ökar ju bättre man blir Globalisering och ökat leverantörsberoende kräver gemensamma metoder Kraven på resultat och effektivisering ökar Många verksamheter har uppvisat fina resultat med hjälp av Lean och Sex Sigma
Kvalitetsbristkostnader 10 – 40% av kostnaderna uppmätbart!
Dagens Industri, 980523
De 7+1 slöserierna Källa: IVF 5
Hämtat ur SKF:s årsredovisning 2010 ”VD har ordet” ”Vårt arbete att göra SKF till ett Six Sigma-företag fortsätter. Vårt främsta fokus under 2010 var att förbättra servicen till våra kunder, minska rörelsekapitalet och förbättra effektiviteten i verksamheten. Vi slutförde 1 155 projekt under året, vilka kommer att ge SKF årliga besparingar på 468 Mkr.”
Källa: Tom Johnstone, 2010-05-31
Ur Scanias Årsredovisning 2008 ”Scanias produktionssystem, SPS, har skapat en lärande organisation som genomför ständiga förbättringar i produktionen. Scanias mål är att årligen förbättra effektiviteten med 6 till 8 procent.” Ur Scanias Årsredovisning 2008
Förbättringsprojekts avkastning Genomsnittlig avkastning ca 5 ggr relativt nedlagd tid, investeringar och utbildningskostnader!
Sex Sigma är ett systematiskt förbättringskoncept som bygger på en väldefinierad rollstruktur, en enhetlig arbetsgång (DMAIC) och djup kompetens gällande ett stort antal kraftfulla problemlösningsverktyg
Sex Sigma - historia och bakgrund Motorola hade stora ekonomiska lönsamhetsproblem under 1970-talets vilket resulterade i att ägarfamiljen tvingades ta kraftfulla initiativ Bob Galvin engagerade sig personligen, satte mycket utmanande förbättringsmål och initierade en omfattande förbättringssatsning med stöd från J M Juran 1987 lanserades ett verksamhetsglobalt förbättringsprogram under namnet ”Six Sigma” Som en följd av Motorolas framgångar spreds programmet till allt fler amerikanska företag 1995 initierar General Electric en mycket ambitiös och framgångsrik satsning på Sex Sigma. Koncernchefen Jack Welch är mycket drivande och utnyttjar dessutom satsningen som en viktig grund för GE:s kommunikation till aktiemarknaden. Sex Sigma blir en global trend i allt de flesta branscher
Sex Sigma Resultatorienterat ledarskap Infrastruktur och kompetens Problemlösnings- metodik
Resultatorienterat ledarskap Personligt engagemang och deltagande Höga ambitioner och prioritet Tydliga mål och koppling till strategiarbetet Systematisk uppföljning Återkoppling av resultat
Viktiga ledningsuppgifter Identifiera och prioritera förbättringsmöjligheter Planera, skapa förutsättningar och starta projekt Följa upp och visa intresse Hantera attityder och förändringsmotstånd Säkerställa genomförande och uppnådda effekter Slutrapportering, replikering och spridande av goda exempel Skapa en förbättringskultur i verksamheten Organisera, leda och prioritera förbättringsarbete
Infrastruktur och kompetens Projektorganisation för ständiga förbättringar Tydliga roller med väldefinierade ansvar Resursallokering Omfattande kompetensutveckling Projektstyrning för förbättringsarbete
Styrande roller Stödjande Utförande Förbättringsansvariga chefer Initierar, styr och följer upp förbättringsarbetet Medarbetare i förbättringsprojekt Löser problem och genomför åtgärder Välutbildade specialister och coacher Stöttar chefer och projektgrupper
Sponsorer Bälten Medarbetare Styrande roller Utförande Stödjande Förbättringsansvariga chefer Initierar, styr och följer upp förbättringsarbetet Sponsorer Bälten Medarbetare i förbättringsprojekt Löser problem och genomför åtgärder Medarbetare Välutbildade specialister och coacher Stöttar chefer och projektgrupper
Roller i Sex Sigma + Master Black Belt, Yellow Belt, White Belt, BB-projekt GB-projekt Vardagsförbättringar Sponsor Uppdragsgivare Black Belt Projektledare Coach - Green Belt Medarbetare Projektmedlem Projektledare/-medlem + Master Black Belt, Yellow Belt, White Belt, Ledning, Controllers, Processägare, m fl.
Alternativa svenska namn Sponsor => Förbättringsansvariga Black Belts => Förbättringsledare Green Belts => Förbättringssamordnare
Utbildningsprogram för LEAN SEX SIGMA Ledningsutbildning 1-2 dagar Sponsorutbildning 2-8 dagar Master Black Belt-utb. 40 dagar Black Belt-utbildning 20 dagar Green Belt-utbildning 5-10 dagar Yellow Belt-utbildning 2-3 dagar White Belt-utbildning 4-8 timmar Leanledar-utbildning 15 dagar Leancoach-utbildning 6 dagar
Problemlösnings-metodik Fokus på kroniska problem Faktabaserad problemlösning Kund- och processfokus Enhetlig arbetsgång för förbättringar Verkningsfulla förbättringsverktyg
Faser i SEX SIGMA-projekt Fas 1: DEFINIERA Fas 2: MÄTA Fas 3: ANALYSERA Fas 4: FÖRBÄTTRA Fas 5: STYRA
Fas 1: DEFINIERA Problemet studeras noga, specificeras och avgränsas Ta fram en problemformulering och avgränsa Fastställ business case och bestäm möjlig avkastning Studera den bakomliggande processen Identifiera kunder och fastställ deras behov och förväntningar Planera förbättringsprojektet
Fas 2: MÄTA Fakta tas fram och förståelsen ökas för problemet Fastställ projektets informationsbehovet Identifiera kritiska faktorer, viktiga mätetal och krav Utveckla och testa datainsamlings-/undersökningsmetod Fastställ nuläge/baseline Planera och genomför undersökningar
Fas 3: ANALYSERA Problemet löses och lämpliga åtgärder tas fram Cp > 1,33 Problemet löses och lämpliga åtgärder tas fram Identifiera tänkbara orsaker Fastställ grundorsak Identifiera och fastställ lämplig lösning Testa och verifiera lösningen
Fas 4: FÖRBÄTTRA Genomförandet planeras och åtgärderna implementeras Planera genomförandet Påverka attityder och förändringsmotstånd Genomför åtgärder och lösningar Följ upp och verifiera funktionen
Fas 5: STYRA Uppnådda resultat verifieras och kommuniceras varefter långsiktiga effekter övervakas Identifiera behovet av säkring och styrning Standardisera processen och arbetssättet Planera och inför kvantitativ- och/eller kvalitativstyrning Genomför slutlig uppföljning Dela erfarenheter med andra enheter Kommunicera framgångarna
Statistisk försöksplanering Förbättringsverktyg Felsäkring SMED Hypotestester FMEA Korrelationsanalys Statistisk försöksplanering Värdeflödesanalys Innovativa tekniker Process duglighet Styrdigram Minitab QFD 7+7 QC-verktyg MSA Gage R&R 5S ANOVA Triz ….och många fler!
Lean är ett nytt sätt att se på, driva och leda en verksamhet som baseras på resurssnåla, flexibla och snabba processer som drivs utifrån kundernas aktuella behov
Lean & Sex Sigma Sex Sigma Lean Visualisering och informationsåterföring Felsäkring Kundorder- styrning Ständiga förbättringar Flödes- orientering Delegering och bemyndigande Ledtids- förkortning Eliminering av slöseri Just-in-time Förebyggande underhåll Leverantörs- samverkan Infrastruktur för förbättringar Förbättringsprojekt Enhetlig problemlösningsmodell Sofistikerad analys Källa: Sörqvist & Höglund, Sex Sigma, 2007
Inspirerad av Ronald Snee Lean & Sex Sigma Aktivitet A Aktivitet B Aktivitet C Kund Lean Sex Sigma Minskar fel och effektiviserar processens aktiviteter Utvecklar flöden mellan processens Inspirerad av Ronald Snee
Styrkor Lean Sex Sigma + Flödesutveckling + Problemlösning + Medarbetarnas delaktighet + Starkt ledarskap + Kulturförändring + Strategisk resultatfokus + Stark filosofi med + Tydliga roller, enhetlig metodik handfasta principer och sofistikerade verktyg + Fokus på kvalitet + Ekonomisk fokus + Lokala förbättringsgrupper + Tvärfunktionellt förbättringsarbete
Mer information finns på: www.sandholm.se