SEX SIGMA.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
ATT UTVECKLA LÄRARES FÖRBÄTTRINGSFÖRMÅGA ULF BLOSSING.
Advertisements

EBP-cirkel 3: En lärande organisation BESÖKSADRESS: RÅDHUSGATAN 72, ÖSTERSUND
SIQs MODELL Uppskattad tidsåtgång: 30 minuter Till avsnittet tillhör ett test som tar ca 10 minuter att genomföra 2.
Regeringsuppdrag Trafikanalys Trafikavtal Godstransporter Infrastruktur som stabiliseringspolitik Uppföljning för bättre transporter och konkurrenskraftiga.
Slöjd Så här blir du bättre och får ett högt betyg: Lär dig dessa fyra förmågor: Förmåga 1: Formge och Framställa föremål med hjälp av verktyg och tekniker!
PBL-projekt Bygglov. Processkartläggning Kartläggning Hur jobbar vi idag? Struktur och dokumentation Dokumentera arbetsflöden Dokumentera rutiner Kunskapsöverföring.
Grupputvecklingssamtal GUS Dokumentet har utarbetats efter att chefer i LiV efterfrågat en metod för att genomföra utvecklingssamtal i grupp. Gruppen ges.
MR-processen för LIV 09:30Introduktion 09:40Processarbete: exempel Vad kan man få ut? 10:10Kaffe 10:30Grupparbete - probleminventering Länet/lokalt? 11:00Redovisning.
TPI workshop. Team Pro Inventory Inledning Syfte Att få en tydligare bild av och diskutera hur väl teamet/arbetsgruppen samarbetar och interagerar. Mål.
A3 PROCESS – PRAKTISK PROBLEMLÖSNING Problem uppfattat 1. Förstå nuläge 2. Identifiera grundorsaken 3. Planera motåtgärder, visualisera önskat läge 4.
Vad är evidensbaserad praktik? Evidensbaserad praktik (EBP) är integreringen av bästa forskningsstöd med professionell praktisk erfarenhet och klientens.
Strategi för Läkemedel 2016 – Strategi för Läkemedel Landstingsstyrelsen : Landstingets strategi för läkemedel ger en samlad bild av landstingets.
Lönebildning inom friskolorna
Påverkansanalys Påverkansanalys – instruktion och mall, Qulturum
Ny utvecklingsform – samplanering av flera team
Påverkansanalys Identifiera mått
7 frågor Ett verktyg för att göra en tydlig, fullständig och specifik beskrivning av ett problem.
Målstyrning ”Om vi inte vet vart vi är på väg, gör det detsamma om man hamnar någon annanstans”
PGSA: Planera – Agera - Studera - Agera
på personer i behov av hjälp
Kortsiktig /Långsiktig effekt
XX kommun Kommunikationsplan.
Kritiskt förhållningssätt
Fastighetsbranschens knäckfrågor för en framgångsrik digitaliseringsresa Patrik Larsson, Meta.
Index för att mäta företags kapacitet att energieffektivisera
Lärandeansatsen i Socialfonden
LUP Mål 3 Satsning på kompetensförsörjning
Johan M. Sanne Lisa Schmidt
Kommunikationsplan Bilaga 11 till överenskommelsen mellan Hudiksvalls kommun och Arbetsförmedlingen gällande samverkan för att minska arbetslösheten.
IT verksamhetens satsning utifrån IKT.
Kommunernas och Landstingens Arbetsmiljöråd (AMR)
Digital signering av hälso- och sjukvårdsåtgärder
9...
”Det är ointressant för resenären eller transportköparen
Sponsor: Black Belt: Projektdeltagare: Företag/Process/Enhet:
Vässa SAM med hjälp av IA-systemet
Satsningens namn och ansvariga personer
Vad är ett system? "Ett system är ett nätverk av ömsesidigt beroende komponenter (fristående uppgifter, människor eller processer) som arbetar tillsammans.
Kompetensförsörjnings-processen
Nationell Patient Översikt
Förnyelsepriset 2018 Då är det åter dags för förnyelsepriset. Det är nu femte året i rad som priset ska delas ut.
Samordning av miljöinformationsförsörjning Inte nytt men ”nystart”
Schyst offentlig upphandling
Kunskapsprocessen Spånga Grundskola
Målstyrning och verksamhetsplanering
DISI-projekt Tre års mångfaldsarbete på IVF
Välkomna!.
Styrning Styrande processer Att styra en hel stad åt samma håll
Introduktion till Lean.
Systematiskt kvalitetsarbete
Verktyg för förändringsteori
Kartläggning av stöd- och ledningsprocess
Sponsor: Black/Green Belt: Projektdeltagare: Företag/Process/Enhet:
Påverkansanalys Identifiera mått
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Vad är viktigt för dig? Att designa tjänster utifrån behov
Det går bra nu. Men sen kommer….
Samordnad hantering Inledande utgångspunkter
XX Benchmarking 2 Följa upp jämställdhetsarbetet och resultaten för olika grupper av kvinnor och män, flickor och pojkar.
Hållbar utveckling måste vara
Utvärdering av system för styrning, uppföljning och kontroll
Dokumentera rätt i vården
Systematiskt förbättringsverktyg för samverkan
Barnkonventionen och barnrättslagen
Kommunikationsprocesser
Språkombud En språkstödjande funktion inom vård och omsorg samt hälso- och sjukvård.
- LISTAR DE STÖRSTA LEDARSKAPSUTMANINGARNA 2019
Skapa driftsäkerhet med optimal underhållsekonomi
[Projektnamn] Utvärdering
Presentationens avskrift:

SEX SIGMA

Varför behövs koncept som Lean och Sex Sigma? Benchmark och källa för lärande Behovet av mer sofistikerad metoder ökar ju bättre man blir Globalisering och ökat leverantörsberoende kräver gemensamma metoder Kraven på resultat och effektivisering ökar Många verksamheter har uppvisat fina resultat med hjälp av Lean och Sex Sigma

Kvalitetsbristkostnader 10 – 40% av kostnaderna uppmätbart!

Dagens Industri, 980523

De 7+1 slöserierna Källa: IVF 5

Hämtat ur SKF:s årsredovisning 2010 ”VD har ordet” ”Vårt arbete att göra SKF till ett Six Sigma-företag fortsätter. Vårt främsta fokus under 2010 var att förbättra servicen till våra kunder, minska rörelsekapitalet och förbättra effektiviteten i verksamheten. Vi slutförde 1 155 projekt under året, vilka kommer att ge SKF årliga besparingar på 468 Mkr.”

Källa: Tom Johnstone, 2010-05-31

Ur Scanias Årsredovisning 2008 ”Scanias produktionssystem, SPS, har skapat en lärande organisation som genomför ständiga förbättringar i produktionen. Scanias mål är att årligen förbättra effektiviteten med 6 till 8 procent.” Ur Scanias Årsredovisning 2008

Förbättringsprojekts avkastning Genomsnittlig avkastning ca 5 ggr relativt nedlagd tid, investeringar och utbildningskostnader!

Sex Sigma är ett systematiskt förbättringskoncept som bygger på en väldefinierad rollstruktur, en enhetlig arbetsgång (DMAIC) och djup kompetens gällande ett stort antal kraftfulla problemlösningsverktyg

Sex Sigma - historia och bakgrund Motorola hade stora ekonomiska lönsamhetsproblem under 1970-talets vilket resulterade i att ägarfamiljen tvingades ta kraftfulla initiativ Bob Galvin engagerade sig personligen, satte mycket utmanande förbättringsmål och initierade en omfattande förbättringssatsning med stöd från J M Juran 1987 lanserades ett verksamhetsglobalt förbättringsprogram under namnet ”Six Sigma” Som en följd av Motorolas framgångar spreds programmet till allt fler amerikanska företag 1995 initierar General Electric en mycket ambitiös och framgångsrik satsning på Sex Sigma. Koncernchefen Jack Welch är mycket drivande och utnyttjar dessutom satsningen som en viktig grund för GE:s kommunikation till aktiemarknaden. Sex Sigma blir en global trend i allt de flesta branscher

Sex Sigma Resultatorienterat ledarskap Infrastruktur och kompetens Problemlösnings- metodik

Resultatorienterat ledarskap Personligt engagemang och deltagande Höga ambitioner och prioritet Tydliga mål och koppling till strategiarbetet Systematisk uppföljning Återkoppling av resultat

Viktiga ledningsuppgifter Identifiera och prioritera förbättringsmöjligheter Planera, skapa förutsättningar och starta projekt Följa upp och visa intresse Hantera attityder och förändringsmotstånd Säkerställa genomförande och uppnådda effekter Slutrapportering, replikering och spridande av goda exempel Skapa en förbättringskultur i verksamheten Organisera, leda och prioritera förbättringsarbete

Infrastruktur och kompetens Projektorganisation för ständiga förbättringar Tydliga roller med väldefinierade ansvar Resursallokering Omfattande kompetensutveckling Projektstyrning för förbättringsarbete

Styrande roller Stödjande Utförande Förbättringsansvariga chefer Initierar, styr och följer upp förbättringsarbetet Medarbetare i förbättringsprojekt Löser problem och genomför åtgärder Välutbildade specialister och coacher Stöttar chefer och projektgrupper

Sponsorer Bälten Medarbetare Styrande roller Utförande Stödjande Förbättringsansvariga chefer Initierar, styr och följer upp förbättringsarbetet Sponsorer Bälten Medarbetare i förbättringsprojekt Löser problem och genomför åtgärder Medarbetare Välutbildade specialister och coacher Stöttar chefer och projektgrupper

Roller i Sex Sigma + Master Black Belt, Yellow Belt, White Belt, BB-projekt GB-projekt Vardagsförbättringar Sponsor Uppdragsgivare Black Belt Projektledare Coach - Green Belt Medarbetare Projektmedlem Projektledare/-medlem + Master Black Belt, Yellow Belt, White Belt, Ledning, Controllers, Processägare, m fl.

Alternativa svenska namn Sponsor => Förbättringsansvariga Black Belts => Förbättringsledare Green Belts => Förbättringssamordnare

Utbildningsprogram för LEAN SEX SIGMA Ledningsutbildning 1-2 dagar Sponsorutbildning 2-8 dagar Master Black Belt-utb. 40 dagar Black Belt-utbildning 20 dagar Green Belt-utbildning 5-10 dagar Yellow Belt-utbildning 2-3 dagar White Belt-utbildning 4-8 timmar Leanledar-utbildning 15 dagar Leancoach-utbildning 6 dagar

Problemlösnings-metodik Fokus på kroniska problem Faktabaserad problemlösning Kund- och processfokus Enhetlig arbetsgång för förbättringar Verkningsfulla förbättringsverktyg

Faser i SEX SIGMA-projekt Fas 1: DEFINIERA Fas 2: MÄTA Fas 3: ANALYSERA Fas 4: FÖRBÄTTRA Fas 5: STYRA

Fas 1: DEFINIERA Problemet studeras noga, specificeras och avgränsas Ta fram en problemformulering och avgränsa Fastställ business case och bestäm möjlig avkastning Studera den bakomliggande processen Identifiera kunder och fastställ deras behov och förväntningar Planera förbättringsprojektet

Fas 2: MÄTA Fakta tas fram och förståelsen ökas för problemet Fastställ projektets informationsbehovet Identifiera kritiska faktorer, viktiga mätetal och krav Utveckla och testa datainsamlings-/undersökningsmetod Fastställ nuläge/baseline Planera och genomför undersökningar

Fas 3: ANALYSERA Problemet löses och lämpliga åtgärder tas fram Cp > 1,33 Problemet löses och lämpliga åtgärder tas fram Identifiera tänkbara orsaker Fastställ grundorsak Identifiera och fastställ lämplig lösning Testa och verifiera lösningen

Fas 4: FÖRBÄTTRA Genomförandet planeras och åtgärderna implementeras Planera genomförandet Påverka attityder och förändringsmotstånd Genomför åtgärder och lösningar Följ upp och verifiera funktionen

Fas 5: STYRA Uppnådda resultat verifieras och kommuniceras varefter långsiktiga effekter övervakas Identifiera behovet av säkring och styrning Standardisera processen och arbetssättet Planera och inför kvantitativ- och/eller kvalitativstyrning Genomför slutlig uppföljning Dela erfarenheter med andra enheter Kommunicera framgångarna

Statistisk försöksplanering Förbättringsverktyg Felsäkring SMED Hypotestester FMEA Korrelationsanalys Statistisk försöksplanering Värdeflödesanalys Innovativa tekniker Process duglighet Styrdigram Minitab QFD 7+7 QC-verktyg MSA Gage R&R 5S ANOVA Triz ….och många fler!

Lean är ett nytt sätt att se på, driva och leda en verksamhet som baseras på resurssnåla, flexibla och snabba processer som drivs utifrån kundernas aktuella behov

Lean & Sex Sigma Sex Sigma Lean Visualisering och informationsåterföring Felsäkring Kundorder- styrning Ständiga förbättringar Flödes- orientering Delegering och bemyndigande Ledtids- förkortning Eliminering av slöseri Just-in-time Förebyggande underhåll Leverantörs- samverkan Infrastruktur för förbättringar Förbättringsprojekt Enhetlig problemlösningsmodell Sofistikerad analys Källa: Sörqvist & Höglund, Sex Sigma, 2007

Inspirerad av Ronald Snee Lean & Sex Sigma Aktivitet A Aktivitet B Aktivitet C Kund Lean Sex Sigma Minskar fel och effektiviserar processens aktiviteter Utvecklar flöden mellan processens Inspirerad av Ronald Snee

Styrkor Lean Sex Sigma + Flödesutveckling + Problemlösning + Medarbetarnas delaktighet + Starkt ledarskap + Kulturförändring + Strategisk resultatfokus + Stark filosofi med + Tydliga roller, enhetlig metodik handfasta principer och sofistikerade verktyg + Fokus på kvalitet + Ekonomisk fokus + Lokala förbättringsgrupper + Tvärfunktionellt förbättringsarbete

Mer information finns på: www.sandholm.se