SAMTALSMETODIK – HUR NÅR JAG FRAM OCH SKAPAR KONTAKT

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Advertisements

PRIVATSAMTAL EXPERTSAMTAL
A survey with a focus on periodontology.
Tips och råd som hjälper dig läsa, lära och plugga
Lösningsinriktad Pedagogik.
Mål och betygskriterier
HÖRA LÄSA MÅL KURS C SKRIVA PRATA.
SET Social Emotionell Träning
God Kharma! Detta är en kort men trevlig läsning. Njut! Det här är vad Dalai Lama har att säga inför Allt tar bara några få sekunder att läsa och.
Att skriva en artikel.
Konsten att leda sig själv
- Vikten av att kunna sälja in sin idé
Att samtala med ungdomar om tobak
Läroplansträff Välkomna.
Vad är du för typ av person?
Vi undersöker kraft och rörelse
Aktivt lyssnade.
Dag 2 Ge mig inte din styrka Fri översättning av Björn Eidsvåg
KÄNSLOR OCH SOCIALA FÄRDIGHETER – FÖRÄLDERN SOM VÄGLEDARE
Debattera.
Logoped Lena Nilsson Logoped Elin Berglund
Introduktion till Motiverande samtal (MI)
Anställningsintervjun
Grupp 11. Reflektion av ABB-caset -Bra att avsätta resurser för samtal och därigenom skapa tillit genom kontinuerlig dialog om brister, utveckling etc.
Motiverande samtal om tobaksvanor torsdag 8 nov
Att inte ha någon egen agenda – aktivt lyssnade
BRIS är en länk mellan barn, vuxna och övriga samhället.
Analysförmåga Jämföra: Likheter och skillnader, för- och nackdelar
Socialpsykologi.
Teamwork med tolk ” En icke evidensbaserad Hanna-metod” Hanna Stålarv Lundberg verksamhetsledare/socialkonsulent Samordningsteamet Hallsta/Sura Telefon:
Skrivardagar januari Artikel - Reportage - Nyhet - Notis - Inledare/ledare - Krönika - Insändare - Debattartikel - Pressmeddelande.
Motiverande samtal - MI en samtalsmetodik för beteendeförändring
Sid 1 | Lantbrukarnas Riksförbund Hur får vi Lantbrukarna att ”nappa” på det vi erbjuder?
MI med ungdomar Barbro Holm Ivarsson Leg psykolog Hemsidor
Konsten att samtala och leda ett samtal. Att vara en god samtalare och lyssnare Tittar på den som talar Spinner vidare på vad andra säger Håller sig till.
SAMTALSMETODIK – HUR NÅR JAG FRAM OCH SKAPAR KONTAKT.
Källor och källkritik. Källa? En plats där du kan få information –Böcker –Tidning –Faktatexter –TV –Radio –Intervju med någon –Dagböcker från förr i tiden.
Motiverande samtal MI Barbro Holm Ivarsson Leg psykolog Hemsidor om MI
Familjegruppsamtal Att skapa förtroende och partnership vid utredningar om misstänkt barnmisshandel Hörnstenar: Bemöta familjen med respekt, öppenhet och.
MI med ungdomar Barbro Holm Ivarsson Leg psykolog Hemsidor om MI
Motiverande samtal (MI). Vad är MI? Samtalsmetod Väcka och stärka motivation till förändring eller utveckling.
Kommunikation. Jag vet att du tror att du förstår vad jag tyckte att jag sa men jag är inte säker på att du fattade att vad du hörde inte var vad jag.
Presentationsteknik Tips och råd Would you like to take a bite ?
ETT VIKTIGT MÖTE OM DITT BARNS IDROTTANDE
Svenska Inner Wheel Rådet
Kommunikation - Tecken och signaler som hela tiden måste tolkas
ETT VIKTIGT MÖTE OM DITT BARNS IDROTTANDE
Det är insidan som räknas!
Kommunikation - Tecken och signaler som hela tiden måste tolkas
Samtalsmetodik Rambeslut och IBIC (ÄO)
Hur får du lantbrukaren att lyssna?
Kundanalysen har flera syften
ETT VIKTIGT MÖTE OM DITT BARNS IDROTTANDE
Värdedokument Uddens Förskola rev. Aug. 2016
Normaliseringsprocessen
Lön och verksamhet BILD 2: Introduktion forts.
Retorik Konsten att tala Hur håller man ett bra argumenterande tal?
Argumenterande tal i en np-version
ETT VIKTIGT MÖTE OM DITT BARNS IDROTTANDE
Idag: Vi övar vidare på: att leda ett samtal, formulera och bemöta argument samt sammanfatta huvuddragen i vad som sagts.
OBS! Lägg gärna in er föreningslogga på denna sidan!
Värdedokument Uddens Förskola rev. Aug. 2017
Argumenterande text.
Bara Bra Möten Ekot Surahammar
OBS! Lägg gärna in er föreningslogga på denna sidan!
Kursplan för svenskundervisning för invandrare
Hur får du lantbrukaren att lyssna?
PALLIATIVT UTVECKLINGS CENTRUM
Tips för bättre kommunikation
- Hur kan vi göra det lättare, samstämmigt och tillgängligt för alla?
Presentationens avskrift:

SAMTALSMETODIK – HUR NÅR JAG FRAM OCH SKAPAR KONTAKT

- SAMTALSMETODIK - Varför? På vilket sätt? Er roll?

Öppna frågor/ informera Förebyggande Skapa reflektion Öppna frågor/ informera Bemöta

Samtalsövning Ett samtal kan se olika ut. Vilket samtal fick bäst resultat? Varför blev det så?

Samtalsövning ”Lyssna aktivt” 1+1, 1 min/person 1)Berätta något för den andra som du har funderat på/borde/vill/har börjat göra/förändra i ditt liv. Lyssnaren lyssnar utan att fråga eller kommentera. 2) Lyssnaren sammanfattar d.v.s. återberättar med egna ord, vad hen hört och förstått. Byt roll

Att lyssna aktivt! Lyssnar till ”hela” individen Läs av kropp, ögon, rörelse ord Genom att lyssna visar vi empati förståelse, respekt. Bygger tillit och förtroende.

Öppen fråga? Sluten fråga? Börjar med t.ex. På vilket sätt, Hur, Vad, Vilka, Berätta… Undvik varför som lätt kan skapa motstånd. Ger oss utförlig information om mottagarens situation. Sluten fråga? Svaret är ja/nej eller en konkret fakta.

För att kunna förändra måste man förstå! ”Om jag vill lyckas med att föra en människa mot ett bestämt mål, måste jag först finna henne där hon är och börja just där. Den som inte kan det, lurar sig själv när hon tror att hon kan hjälpa andra.“ (Sören Kirkegaard)

Kontakt är viktigt! Hur gör ni för att skapa goda möten?

”Informera i dialog” Leverans av information till en annan individ. T ex Jag såg att ….Är det ok för dig om jag berättar….. Genom information kan man ge den kunskap som kan leda till en inledande förändring. Ge aldrig information innan du har frågat ”om lov”. Man är mer mottaglig för information om man själv får välja.

Samtalsövning ”Informera i dialog” 1+2, 2 min/p Informera, lyssna, ställ öppna frågor och sammanfatta Ämne: 100% ren hård träning - Är det ok för dig om jag berättar/Är du intresserad av att veta mer om? Vad vet Du om 100% ren hård träning? Bekräfta och sammanfatta de personen säger. - Det är så att…. - Hur ser du på det? Lyssna, bekräfta och sammanfatta.

Vad är fördelar med att få en bra kontakt med medlemmarna? Vad vinner vi på att bygga förtroende och förståelse? Hur kan vi dra nytta av att vara en förebild? Hur kan det ”goda samtalet” förebygga och få oss närmare medlemmen? Vilka utmaningar finns och hur hanterar ni dem?

Sammanfattning Vad tar ni med er? Vilka upptäckter har ni gjort? Övriga frågor? Var amassadörer! Vill Du veta mer om samtalsmetodik: www.folkhalsomyndigheten.se/somra Motiverande samtal – att hjälpa människor till förändring Miller, W.R., Rollnick, S. (2013)

Ett stort tack för er uppmärksamhet! Önskar ni komma i kontakt med mig så finns jag på ….. Blocket Samtalsmetodik