SAMPERS Pågående utveckling och prioriteringar Leonid Engelson Nu lanserar Trafikverket en ny tidplan för uppdateringar av effektsamband/effektmodeller samt prognos- och analysverktyg, indata och förutsättningar kopplat till samhällsekonomi och trafikprognoser. I och med att vi i enlighet med önskemålen från propositionen årligen skall uppdatera trafikprognoserna har vi ganska lång framförhållningstid för att säkert klara detta och vi och våra regioner och konsulterna kommer samtidigt ha behov av att kunna göra analyser löpande under hela året såväl inför inlämningen till regeringen som för länen som för den fysiska planeringen och dessa bör göras med samma förutsättningar för att det inte skall bli sammanblandning och oreda. Utifrån detta så tänker vi oss utifrån en baklängesräkning att när Trafikverket i mars månad lämnat ifrån sig sitt förslag med bifogat beslutsunderlag, så behöver prognoser, verktyg och metoder finnas på plats 1 april, för att kunna göra konsistenta analyser under året med samma underlag för alla analyser inklusive för det som så småningom skall lämnas in till regeringen nästa mars månad. I den mån regeringen önskar underlag exempelvis i form av trafikprognoser inför budgetproposition och det kompletterande direktivet i september, så kan det även för detta vara samma underlag som används och som sedan också används för det som Trafikverket lämnar så småningom. Parallellt med att allt finns på plats för analyser 1 april så kommer arbetet med att ta fram förutsättningar, kalkylvärden, effektsamband etcetera som behövs för nästa uppdatering av prognoser och verktyg att tas fram och finnas på plats 1 oktober. Därefter tar det ett antal månader att uppdatera alla verktyg och ta fram och kvalitetssäkra nya prognoser. Detta har vi ett internt klardatum för som är 1 mars varje år och sedan har vi en månad på oss att tillse att allt verkligen är klart för användning inför 1 april. Summa summarum så kommer vi att när vi lämnat ifrån oss ett årligt förslag till regeringen i mars månad så är vi nästan direkt därefter redo att börja serva regering och infarastrukturhållarnas behov av uppdaterade och nya beslutsunderlag.
Tidtabell Nya versioner av modellen och prognoser kommer ut vartannat år fr o m 2016 Förvaltningen får mer tid för Tester Förbättringar Långsiktig planering av utveckling Uppföljning av tillämpningar och forskningsprojekt Koordinering med andra verktyg Måste prioritera hårt i alla fall Planerna utgår från behov som vi själva och användarna upptäcker Prioriteringar sätts inom Sampers förvaltningsgrupp
Prioriterat på lång sikt (> 4 år) Efterfrågemodeller baserade på Big Data och mobiler Syntetisk befolkning och konsistenta prognosscenarier Bättre koppling till GIS (NVDB) Aktivitetsbaserade modeller inkl. kedjeresor och val av tidpunkt Modell där utbud av parkeringsplatser påverkar reseefterfrågan
Prioriterat på medellång sikt (2-4 år) Nordisk transportmodell Sidomodell (meso) för storstad Metod för fördelning av spårkapacitet till tåglinjer Omestimerad regional efterfrågemodell (Sampers 4) Nytt CBA-verktyg (ska ersätta Samkalk, EVA, BANSEK,…) Nya VDF Automatkodning av kollektivtrafiklinjer Cykelresor i regionala modeller Beräkning och värdering av restidsosäkerhet Trängsel i kollektivtrafiken ska påverka linjeval och CBA
Prioriterat på kort sikt (till 2018) Tester och dokumentation av befintliga verktyget Utveckling och kalibrering av Skånemodellen m a p resor över Öresund Anpassning till Emme 4.2 Möjlighet att använda pythonskript istället för makron Snabbare bilassignment i Väst-modellen Tester av SOLA