Driving performance in participants with quadrantanopia in Sweden:

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Camilla Wallström Kunskap föds där tanke och känsla möts
Advertisements

2-årigt samverkansprojekt
Beskriver vad eleven ska försöka uppnå
Utbildningsprocessen
Nationella screeningprogram
Att finna rätt lokaler för vattenbruk! Jens Andersson Regionförbundet Jämtlands län.
Här följer en lite information om vad som krävs för att ta körkort
PSYKOLOGI OCH ELEKTRONISK UTRUSTNING I TRAFIKEN
Månadsbrev oktober 2013 Måsen
Etanol från cellulosa Vetenskaplig utvärdering Februari 2011 Vincent Eijsink Jack Saddler Liisa Viikari Roland Wimmerstedt.
Sv Universitets- och högskolerådets arbete mot diskriminering och för lika rättigheter Motstånd och möjligheter - En nationell konferens om jämställdhet.
Provbetyg – Slutbetyg Likvärdig bedömning? En statistisk analys av sambandet mellan nationella prov och slutbetyg i grundskolan,
Den gula tråden Emil Tyberg Adjunkt i engelska.
Utveckling av Kapellbacken 2013/2014
- Konsten att ge feed-back
Regeringens proposition 2009/10:139 Fokus på kunskap – kvalitet i den högre utbildningen Lars Rydberg Sid 1.
Bedömningsmodell Mål för examensarbete Värderingsdimensioner Bedömningar Mål för examen.
Nytt kvalitetssäkringssystem Baserat på en presentation av Lars Haikola.
Studenter Lär Av Studenter ”SLAS” Karim Daho Januari 2007.
SATSA II Regional cykelstrategi. Vi arbetar tillsammans för att öka cyklandet i Stockholms län. Vi vill skapa snabba och effektiva stråk för cykelpendling.
VÅRD- OCH OMSORGSFÖRVALTNINGEN Utvecklad biståndshandläggning Annika Johansson Caroline Svensson.
Välkommen till ESF:s seminarium
Synträning vid synfältsbortfall orsakat av hjärnskada
S E N I O R A L E R T Team: Särkivaaragården, Övertorneå
Fordonskännedom FOK poäng
EN MODELL FÖR SAMVERKAN:
Hälsopedagogik Kapitel 4
Handledarutbildning Delkurs 4 Barn- och fritidsprogrammet BF
ÅRJÄNGS KOMMUN Välkomna till Fokusgrupp i Projektet CREARE VIVERE finansierat av Europeiska Socialfonden.
Ökad och säker cykling Kent Johansson Cyklingsutredningen Tylösandsseminariet 2012 Slutbetänkande oktober 2012.
LFA – Logical Framework Approach
Gnesta – stadens lugn och landets puls Ett språkutvecklande projekt med syfte att utveckla elevernas SO-texter Anna, Desiré, Hanna, Jannike, Mats, Micaela.
Transportforum B-WIM VÄGNING AV TUNGA AXLAR I FART. ETT PROJEKT FÖR ATT UNDERSÖKA BELASTNINGARNA PÅ VÄGNÄTET. Arne Lindeberg, ITS-sektionen.
Tillit, Tid och Reflektion Tre nyckelbegrepp i klinisk handledning
Anställningsbarhet - användbarhet Hur gick det för studenterna – objektivt, subjektivt. Etableringsgrad: Vad kan utbildningen påverka? Konjunkturer,
Utgångspunkter och förhållningssätt Djurönäset 15 april 2015
SBU-rapport Rehabilitering av äldre personer med höftfraktur – interdisciplinära team Medicinska kommittén
Systematiskt kvalitetsarbete i vardagen!. Systematiskt kvalitetsarbete 1 juli 2011 förstärktes kravet på ett systematiskt kvalitetsarbete Kvalitetsredovisningen.
TMALL 0141 Presentation v 1.0 Webinarie - Hastighetsdata 2016 Emma Klasson
Kvalitetsarbetet under och framåt. Arbets- och företagsenhetens kvalitetsarbete Affärsmässighet Kunden är alltid i fokus! Nacka kommuns kvalitetsarbete.
Gemensamma grunder för samverkan och ledning vid samhällsstörningar #grundSoL Introduktion till gemensamma grunder för samverkan.
Utvärdering 1 Fredrik Björk Urbana Studier, Malmö högskola.
Ingen föds till extremist Tillsammans kan vi förebygga våldsbejakande extremism. Genom förebyggande arbete stärker vi individen och samhället.
Hur blir man behörig till högskola och yrkeshögskola genom folkhögskolans Allmänna kurs? Folkhögskolornas informationstjänst 2016.
UPPSATSPLAN HUR GÖR MAN EN SÅDAN?. UPPSATSPLAN Nytt steg i processen, PM godkänt PM är början på planen Handledartilldelning Samarbete med handledare.

WP6D Lastbilsparkeringar med ITS
Workshop 2 - Kvalitetsutveckling Vad är kvalitetsutveckling? Kvalitetsutveckling = Det kontinuerliga arbetet med att förbättra kvalitén. Ett arbete.
X-mottagningen: Väntetider 2001
Förbättringsområde: Förbättrade förutsättningar för goda levnadsvanor
Ett treårigt utvecklingsprojekt
Förbättringsarbete- tillgänglighet på Hälsans vårdcentral 1 år 2016
Information vid överlämnandekonferens
Aktuella utlysningar “En jämställd och inkluderande arbetsmarknad”
Föräldramöte Tomtebogård
Ett samarbete mellan biologi, BILD och idrott och hälsa
Användning av syn- och hörselhjälpmedel vid bilkörning
7 av 8 13-åringar rör på sig för lite
Vad är Svenska HALT? Den här presentationen ger en introduktion till Svenska HALT-mätningen.
Bättre brukarinflytande 2017
Sveriges Trafikskolors Riksförbund
Det goda livet i Västra Götaland Handlingsplan för psykisk hälsa
Trafikverkets kvalitetskrav för dig som arbetar på vägen
Helhetstänkande kring hälsa
Förbättra klubbkvalitet
Tips för bättre kommunikation
Strategi för kollektivtrafik på jämlika villkor
METOD Strategisk kompetensförsörjning
Uppstart Status quo september 2018
MASTERPLAN FOTBOLL
Presentationens avskrift:

Driving performance in participants with quadrantanopia in Sweden: Karthikeyan Baskaran, Ph.D Krister Inde PhD hc Johan Ekblad, traffic expert Bart Melis Dankers, PhD NL

Metoder, verktyg och resultat Ett projekt finansierat av Allmänna Arvsfonden 9/19/2018

SMS projektet En samverkan mellan synrehabiliteringen och strokerehabiliteringen vid Länssjukhuset i Kalmar för att utveckla metoder av systematisk synträning för personer med synfältsbortfall efter stroke eller annan hjärnskada. Ca 25.000 pers. får stroke varje år i Sverige, 29 % av dessa får synfältsbortfall

”Bilkörning” var det som personerna i SMS- projektet uppgav som sitt största olösta problem och därmed också sämre upplevd livskvalitet. 9/19/2018

EU:s körkortsdirektiv " Körkort får inte utfärdas eller förnyas om läkarundersökningen visar att det horisontella synfältet är mindre än 120 ° , utom i undantagsfall med stöd av ett gynnsamt läkarutlåtande och ett praktiskt prov " I Europa tillåter Nederländerna, Tyskland, Danmark, Norge och Belgien personer med synfältsdefekter att bevisa sin praktiska lämplighet att köra efter det att de hade genomgått en rigorös rehabilitering.

Bakgrund & Syfte Endast synfältsmätningar avgör om dispens för körkort medges, inget körtest har införts i Sverige trots EU direktivets möjlighet SMS projektet kom därför även att omfatta studier för att utveckla metoder för praktisk körträning VTI har tagit fram ett program i körsimulator för personer med synfältsnedsättning som ska bilda underlag för beslut om dispens Syftet är att studierna ska finna mätmetoder för säker bedömning av möjlighet att köra bil vid synfältsnedsättning

Metod

SYAB Trafikcenter, körning på inhägnat område vid flygplatsen i Kalmar. Slinga 6 km med varierande trafikmiljö och vägbredd, kurvor och backkrön och möjlighet upp till 70 km/h Olika föremål och hinder, t ex parkerade fordon, vägmärken och koner att upptäcka i de fyra kvadranterna. Trafik i rörelse - bilar, lastbilar, arbetsfordon med elever från Syab Transportgymnasium Statister fanns t ex vid övergångsställe och vid busshållplats

Berättande körning i trafik Mikael berättar för Mats. Mats kan dessutom se vad Mikael tittar på med hjälp av extra spegeln. Framåt är en kamera vänd som spelar in körningen och som blir värdefull för analys.

Bedömningsområde Skala Stora brister i A. Manövrering av fordonet B. Riskbedömning, C. Trafikregler, D. Avsökning, E. Situationsanpassning. Skala Stora brister i bedömningsområdet Brister i bedömningsområdet Tillfredsställande God förmåga Utmärkt SJÄLVVÄRDERING TRAFIKLÄRARES Före körning Efter körning Bedömning A B C D E A B C D E A B C D E

Resultat

Varje område kräver minst betyg 3 för godkänt 5 bedömnings områden Varje område kräver minst betyg 3 för godkänt Mindre än 3 vid något område leder till underkännande (se kommentar) 3 av fem klarade körtestet. 4 av fem hade blivit bättre på avsökning efter träning. Deltagare 2 kommenterade att han blivit bättre på avsökning efter träningen på sjukhuset men att det var svårare att tillämpa detta vid bilkörning då bilen rör sig fortare. Deltagare 1 hade höjt sig från 2 till 3 gällande avsökning men uppvisade svårigheter att manövrera bilen på trånga utrymmen och mellan parkerade bilar. Går det att träna upp? Generellt är det min tro att rätt träning har effekt. Ett funktionshinder kan vara bestående men andra färdigheter kan tränas upp och kompenseras. Att uppnå tillräckliga färdigheter för vad som anses som säker körning kommer inte alla att uppnå inte ens med träning.

Varje område kräver minst betyg 3 för godkänt 5 bedömnings områden Varje område kräver minst betyg 3 för godkänt Mindre än 3 vid något område leder till underkännande 5 av 12 klarade alla fem bedömningsområde med siffran 3 dvs Godkänt eller högre. Av de 7 personerna var det bara 2 som klarade körtestet enligt tidigare beskrivna kriterier.

SMS samarbetar med forskarna Björn Peters och Jan Andersson, VTI. Fem personer av SMS projektets 12 valdes slump-mässigt ut för simulatorkörning. Avsikten att jämföra resultat vid körningen i Kalmar med resultat efter körning körsimulator. 5 slumpmässigt utvalda deltagare av 12 kom till Linköping och VTI den 7 maj. Nyfikenheten var stor och spänning låg i luften!

Jämförelse Förare SYAB VTI Kommentar Självvärdering 1 (MÅ) Pass Mer träning vid dubbelt stimuli Medveten om sin förmåga, men inte brister 2 (GL) Failed Kör för sakta och osäkert Ej medveten om oförmåga 3 (AKB) Stora problem vid dubbelt stimuli 4 (UE) Många misstag vid simulatorsjuka Medveten om brister och förmåga 5 (IN) -------- Avbröt, simulatorsjuka, lite sen i reaktioner Medveten om sin förmåga och brister

Diskussion Körning på inhägnat område är inte tillräckligt utslagsgivande Körning vid simulator upplevs inte som bilkörning Körbedömning och träning bör ske i såväl simulator som i verklig trafikmiljö

Behov av förbättrade mätmetoder Våra initiala studier indikerar att beslut om lämplighet att köra bil inte enbart ska baseras på medicinskt utlåtande gällande förekomsten av synfältsdefekter utan också kompletteras med körbedömning. Körbedömning och träning bör ske i såväl simulator som i verklig körning. Metoder för detta bör utvecklas parallellt.

2016 VTI och SYAB analyserar resultat från 2015 och presenterar dem förhoppningsvis med Transportstyrelsen Fortsatta studier för kunskapsinhämtning och erfarenhetsutbyte Ambition att finna tillämpbar modell för synfältsträning och rehab, simulatorkörning och klinisk körträning Strävansmålet är att genomföra körprov för Trafikverkets förarprövare för de som bedömts ha förutsättningar att klara de fastställda kriterier för säker bilkörning som tagits fram. Ny ansökan till Allmänna Arvsfonden och annan finansiär Vi är en bit på väg, vi har redan resultat som pekar på att nuvarande beslut ska ifrågasättas. Vi ska vara så säkra vi kan på att våra metoder är tillförlitliga därför måste vi också arbeta vidare med att skapa ny kunskap.