Driving performance in participants with quadrantanopia in Sweden: Karthikeyan Baskaran, Ph.D Krister Inde PhD hc Johan Ekblad, traffic expert Bart Melis Dankers, PhD NL
Metoder, verktyg och resultat Ett projekt finansierat av Allmänna Arvsfonden 9/19/2018
SMS projektet En samverkan mellan synrehabiliteringen och strokerehabiliteringen vid Länssjukhuset i Kalmar för att utveckla metoder av systematisk synträning för personer med synfältsbortfall efter stroke eller annan hjärnskada. Ca 25.000 pers. får stroke varje år i Sverige, 29 % av dessa får synfältsbortfall
”Bilkörning” var det som personerna i SMS- projektet uppgav som sitt största olösta problem och därmed också sämre upplevd livskvalitet. 9/19/2018
EU:s körkortsdirektiv " Körkort får inte utfärdas eller förnyas om läkarundersökningen visar att det horisontella synfältet är mindre än 120 ° , utom i undantagsfall med stöd av ett gynnsamt läkarutlåtande och ett praktiskt prov " I Europa tillåter Nederländerna, Tyskland, Danmark, Norge och Belgien personer med synfältsdefekter att bevisa sin praktiska lämplighet att köra efter det att de hade genomgått en rigorös rehabilitering.
Bakgrund & Syfte Endast synfältsmätningar avgör om dispens för körkort medges, inget körtest har införts i Sverige trots EU direktivets möjlighet SMS projektet kom därför även att omfatta studier för att utveckla metoder för praktisk körträning VTI har tagit fram ett program i körsimulator för personer med synfältsnedsättning som ska bilda underlag för beslut om dispens Syftet är att studierna ska finna mätmetoder för säker bedömning av möjlighet att köra bil vid synfältsnedsättning
Metod
SYAB Trafikcenter, körning på inhägnat område vid flygplatsen i Kalmar. Slinga 6 km med varierande trafikmiljö och vägbredd, kurvor och backkrön och möjlighet upp till 70 km/h Olika föremål och hinder, t ex parkerade fordon, vägmärken och koner att upptäcka i de fyra kvadranterna. Trafik i rörelse - bilar, lastbilar, arbetsfordon med elever från Syab Transportgymnasium Statister fanns t ex vid övergångsställe och vid busshållplats
Berättande körning i trafik Mikael berättar för Mats. Mats kan dessutom se vad Mikael tittar på med hjälp av extra spegeln. Framåt är en kamera vänd som spelar in körningen och som blir värdefull för analys.
Bedömningsområde Skala Stora brister i A. Manövrering av fordonet B. Riskbedömning, C. Trafikregler, D. Avsökning, E. Situationsanpassning. Skala Stora brister i bedömningsområdet Brister i bedömningsområdet Tillfredsställande God förmåga Utmärkt SJÄLVVÄRDERING TRAFIKLÄRARES Före körning Efter körning Bedömning A B C D E A B C D E A B C D E
Resultat
Varje område kräver minst betyg 3 för godkänt 5 bedömnings områden Varje område kräver minst betyg 3 för godkänt Mindre än 3 vid något område leder till underkännande (se kommentar) 3 av fem klarade körtestet. 4 av fem hade blivit bättre på avsökning efter träning. Deltagare 2 kommenterade att han blivit bättre på avsökning efter träningen på sjukhuset men att det var svårare att tillämpa detta vid bilkörning då bilen rör sig fortare. Deltagare 1 hade höjt sig från 2 till 3 gällande avsökning men uppvisade svårigheter att manövrera bilen på trånga utrymmen och mellan parkerade bilar. Går det att träna upp? Generellt är det min tro att rätt träning har effekt. Ett funktionshinder kan vara bestående men andra färdigheter kan tränas upp och kompenseras. Att uppnå tillräckliga färdigheter för vad som anses som säker körning kommer inte alla att uppnå inte ens med träning.
Varje område kräver minst betyg 3 för godkänt 5 bedömnings områden Varje område kräver minst betyg 3 för godkänt Mindre än 3 vid något område leder till underkännande 5 av 12 klarade alla fem bedömningsområde med siffran 3 dvs Godkänt eller högre. Av de 7 personerna var det bara 2 som klarade körtestet enligt tidigare beskrivna kriterier.
SMS samarbetar med forskarna Björn Peters och Jan Andersson, VTI. Fem personer av SMS projektets 12 valdes slump-mässigt ut för simulatorkörning. Avsikten att jämföra resultat vid körningen i Kalmar med resultat efter körning körsimulator. 5 slumpmässigt utvalda deltagare av 12 kom till Linköping och VTI den 7 maj. Nyfikenheten var stor och spänning låg i luften!
Jämförelse Förare SYAB VTI Kommentar Självvärdering 1 (MÅ) Pass Mer träning vid dubbelt stimuli Medveten om sin förmåga, men inte brister 2 (GL) Failed Kör för sakta och osäkert Ej medveten om oförmåga 3 (AKB) Stora problem vid dubbelt stimuli 4 (UE) Många misstag vid simulatorsjuka Medveten om brister och förmåga 5 (IN) -------- Avbröt, simulatorsjuka, lite sen i reaktioner Medveten om sin förmåga och brister
Diskussion Körning på inhägnat område är inte tillräckligt utslagsgivande Körning vid simulator upplevs inte som bilkörning Körbedömning och träning bör ske i såväl simulator som i verklig trafikmiljö
Behov av förbättrade mätmetoder Våra initiala studier indikerar att beslut om lämplighet att köra bil inte enbart ska baseras på medicinskt utlåtande gällande förekomsten av synfältsdefekter utan också kompletteras med körbedömning. Körbedömning och träning bör ske i såväl simulator som i verklig körning. Metoder för detta bör utvecklas parallellt.
2016 VTI och SYAB analyserar resultat från 2015 och presenterar dem förhoppningsvis med Transportstyrelsen Fortsatta studier för kunskapsinhämtning och erfarenhetsutbyte Ambition att finna tillämpbar modell för synfältsträning och rehab, simulatorkörning och klinisk körträning Strävansmålet är att genomföra körprov för Trafikverkets förarprövare för de som bedömts ha förutsättningar att klara de fastställda kriterier för säker bilkörning som tagits fram. Ny ansökan till Allmänna Arvsfonden och annan finansiär Vi är en bit på väg, vi har redan resultat som pekar på att nuvarande beslut ska ifrågasättas. Vi ska vara så säkra vi kan på att våra metoder är tillförlitliga därför måste vi också arbeta vidare med att skapa ny kunskap.