KAGG, DIN GULDBILJETT TILL FRAMTIDEN

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Granskningsområden Måluppfyllelse och resultat Tillsynen granskar inom detta område förskolornas måluppfyllelse gällande resultatet av förskolornas arbete.
Advertisements

2-årigt samverkansprojekt
Vår vision för Segevångsskolan bygger på att vi tror att alla kan lyckas. Segevångsskolan ska vara en skola där alla är trygga, delaktiga, ansvarskännande.
Naturvetenskaps- och tekniksatsningen. Syftet med uppdraget Att under åren planera och genomföra systematiska utvecklingsinsatser inom ämnesområdena.
Till vem riktar sig utvecklingspaketet?
Kvalitetsgranskning gymnasial lärlingsutbildning6/22/2014 Kvalitetsgranskning av gymnasial lärlingsutbildning.
Förskolan Körsbäret Handlingsplan Ht-10, Vt-11
VÅGA VISA – musik- och kulturskoleverksamhet
Från utredning till ny skollag - elevhälsa för att främja lärande
Från utredning till ny skollag - elevhälsa för att främja lärande
IDA – projektet Vi gör det tillsammans Inkludering, Dialog, Analys
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Dokumentation som en del i det systematiska kvalitetsarbetet
Kvalitetsredovosning  Analys och bedömning av måluppfyllelse i verksamheten som helhet  Prioriterade mål och åtgärder
Nya Elementar!.
Historia/SO En resa bakåt i tiden med dagens verktyg.
Verksamhetspresentation av Tunets fritidshem
Välkomna!.
Hur bra är vår skola? Föräldrar Vårterminen 2013.
Läroplansträff Välkomna!.
Hej och välkomna!.
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Några godsaker á lá Nacka. Forsknings- och utvecklingssatsning Didaktisk forskarskola i samverkan med universitet och högskolor, för förskollärare och.
Föräldramöte augusti 2014.
F-6 och fritidshem/fritidsklubb 2013/14
Kunskaper Mål: Öka eleverna läs- och skrivförmåga Elever som lätt når kunskapskraven som minst ska uppnås upplever att de får ledning och stimulans att.
Jakobsgårdskolan ansvar - kunskap - självkänsla - framtid Lokal arbetsplan Prioriterade mål under året! Pedagogik i klassrummet För att uppnå.
Kvalitetsarbetet och redovisningen
VÅR SKOLA I UTVECKLING Båstads kommun Birgitta Rudenius
- fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner
Lokal arbetsplan Hedlunda skola Kunskaper, utveckling och lärande Barnen/eleverna ska känna sig trygga, respekterade och ha demokratiska värderingar.
Skolinspektionen Kvalitetsgranskning av svenskundervisning för invandrare i Falkenbergs kommun.
Kunskapande för framtiden - att ELEVEN ser sin egen kunskapsutveckling och sin lärandeprocess SIGTUNABOXEN
Disposition och utgångspunkter
Kvalitetsredovisning Resultat för grundskola 1 Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2007 Antagen av Utbildningsnämnden.
Kvalitetsredovisning Resultat för gymnasieskola 1 Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2007 Antagen av Utbildningsnämnden.
Hur väl verksamheten uppfyller nationella mål
Lars Kaggskolan Prioriterade områden
BFL Bedömning för lärande
Kvalitetsgranskning 2010 Christina Lindh & IngBeth Larsson
ELEVER I SKOLAN = ELIS
Lgr 11 - fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner.
Förordningstext Speciallärarexamen
Erfarenheter av särskilt pedagogiskt stöd till studerande Jan Hallén, rektor Annette Gottfridsson, specialpedagog.
Nämndplan 2015.
Rudboda skolas fritidshem och fritidsklubb
Att jobba språkutvecklande
Lönekriterier för lärare inom samtliga skolformer inom Utbildning Gävle och Näringsliv & arbetsmarknad Gävle (gäller från och med 2016 års löneöversyn)
Norrtälje Östra förskoleområde  Förskolechef. Strategiskt ansvar. Personal, ekonomi, arbetsmiljö och pedagogiskt ansvar. Arbetsuppgifter.
Skurup – en godbit av Skåne Skurup – en framgångsrik skolkommun Skurup, en av 16 kommuner i Sverige, som ingått i SKL:s.
Föräldraråd Syfte: En möjlighet för föräldrar att medverka i och ha inflytande på skolans verksamhet som helhet Att vara en diskussionspart.
Skoldialogen - samverkan för bästa skola Växjökonferensen den 27 januari 2016 Marie Sedvall Bergsten, Undervisningsråd.
Strategier för kvalitet och praktiskt arbete som ger resultat Åsa Bergenheim Karlstads universitet.
Skolinspektionen Bra tillsyn – bättre skola - Det pedagogiska ledarskapet.
ATT FORTSÄTTA UTVECKLA KVALITÉ PÅ SKOLAN SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE.
Rektors vision ”Varje elev som lämnar Skanskvarnsskolan har hög måluppfyllelse, god självkännedom, gott självförtroende och en god kommunikationsförmåga.
-kan visa kunskap om vikten av goda relationer till elev och personal
Vad är studiero? Eleverna kan ägna sig åt de planerade aktiviteterna
SKA = systematiskt kvalitetsarbete på Åsaskolan
Bilaga 1 sektor Fordon och transport
Mål och resultat på Åsaskolan
Tidigare granskningar
Stöd och anpassning av undervisningen för varje elev. Vad krävs?
Om Mig – Från resultat till handling
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Personen från Skolverket
Enkätresultat för Gymnasieskolan
Varmt välkommen till kursen Avslutande VFU, 13,5 hp. VT 2019
Samverkansråd
Kvalitetsanalys – förskola och skola i Nacka år 2017
Presentationens avskrift:

KAGG, DIN GULDBILJETT TILL FRAMTIDEN Vi har programmen som ger dig jobb eller leder till vidare studier. Med din insats, vårt engagemang och kunnande, ser vi till att Du trivs och lyckas.

Kunskap, utveckling och lärande VAD? All personal i skolan arbetar utifrån nationella styrdokument, skolans verksamhetsmål och skolans utvecklingsplan. Undervisningen ska resultera i hög måluppfyllelse hos eleverna där alla lärare anpassar sin undervisning efter elevernas behov och förmåga. HUR? Alla i skolan känner till och arbetar enligt fastställda rutiner med elever som riskerar att inte nå målen. Lärare jobbar aktivt med anpassningar för att nå skolans elever. Speciallärare och specialpedagoger jobbar undervisningsnära, informerar och diskuterar med lärare om hur man kan arbeta i ett inkluderande och specialpedagogiskt perspektiv. Skolan genomför kontinuerliga lotskonferenser IKT-stöd-kompensatoriska hjälpmedel

Framgångsfaktorer under 2015-16 KPT-dagar med fokus på inkludering och specialpedagogiskt förhållningssätt- genomförda av speciallärare/pedagoger Auskultationer med fokus på ovanstående; auskultationsmall där lärarna tittade på uppstart, inkludering och avslut på ett par lektioner i ett specialpedagogiskt perspektiv Lovskolor under terminen genomförs av speciallärare/pedagog Stödgrupper i matematik och engelska Kontinuerliga lotskonferenser med fokus på att fånga elever i behov tidigt Speciallärare har en tydligare roll i det förebyggande EHT-arbetet

Normer, värden och inflytande VAD? Lars Kaggskolan är en skola att vara stolt över och där alla känner sig välkomna. Skolan ska vara ett forum för samarbete och gemenskap där alla har ett gemensamt ansvar för skolans trivsel och värdegrund. HUR? Skolans lotsar och EHT har en central roll och diskuterar likabehandlingsplan och plan mot kränkande behandling, ordningsregler, rutiner kring klagomål och kränkningar med skolans elever så att alla känner delaktighet kring skolans verksamhet. Eleverna ska aktivt vara delaktiga i skolans verksamhet genom Lars Kaggskolans inflytandetrappa.

Planerade aktiviteter 2016-17 Omorganisering av lotstiderna, alla har 1 timme varannan fredag morgon SYL:are har fått i uppdrag att genomföra ett KPT-uppdrag under läsåret där fokus är att göra elever delaktiga, skapa goda relationer i klassrummet och stärka elevers självförtroende. SYL deltar även i inflytandetrappan Skolledningen har regelbundna möten med kåren rörande normer och värden. Utbildningsinsatser genom Sanna Mac Donald och Make Equal. Ett aktivt drogförebyggande arbete, drogtester, utbildning av personal samt droginfo till föräldrar. Elevskyddsombud utbildas till antidrogambassadörer På ett tydligare sätt än tidigare arbeta med skolans likabehandlingsplan och plan mot kränkande behandling. Installation av övervakningskameror Utbildning av elevskyddsombud

En skola på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet Utveckling av undervisningen med vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet som grundpelare i utvecklingsarbetet HUR? Kollegialt lärande ska vara en naturlig del av utvecklingsarbetet i skolan. Auskultationer genomförs med efterföljande feedback. I arbetslagen diskuteras programmens examensmål och skapas en plan för hur målen ska nås och hur gymnasiearbetet utifrån detta ska genomföras. Det formativa lärandet är en naturlig del i undervisningen genom att lärare strävar efter att klargöra lärandemålen och skapa ett formativt och lärande klimat i klassrummet. Bedömningen av eleverna är likvärdig och rättsäker genom att arbetslag och ämneslag diskuterar kring bedömning (BFL). Ämneslagen sambedömer och jämför med resultat på NP och utvärderar resultaten ämnesvis årligen.

Digital kompetens VAD? Personal och elever på Lars Kaggskolan ska ha en hög digital kompetens där datorn är ett naturligt verktyg i undervisningen för ökad motivation och högre måluppfyllelse. HUR? Google Classroom är en naturlig plattform för kommunikation mellan lärare och elever. Ämneslagen har fått i uppdrag att identifiera områden som de särskilt vill jobba med under läsåret. Digital literacy DigiExam Pasco/Capstone Kunskapsmatrisen Utvärderingsverktyg/Exit tickets. Biblioteket en pedagogisk resurs som i samarbete med IKT-pedagog håller på att ta fram en SITE där det finns elevövningar inom källkritik, informationssökning och upphovsrätt. Specialpedagog och speciallärare informerar och utbildar lärare i kompensatoriska hjälpmedel

Attraktiv och konkurrensmässig utbildningsorganisation God samverkan med branschen på yrkesprogrammen - kontinuerliga träffar med branschen för att inhämta synpunkter samt branschråd med representanter från företag, arbetsförmedlingen, branschfacken mm. Flertalet av yrkesprogrammen är branschrekommenderade (BA, VF och EE-installation) Arbetsmarknadsbrist inom flertalet av våra yrkesprogram, där vissa redovisas som bristyrken hos arbetsförmedlingen Längre uppdragsutbildningar inom följande områden: Byggnadsträarbetare, frisör, lackerare, skadetekniker, tunga fordon, målare (framtagna i samarbete med branschen och kunskapsnavet). Kortare uppdragsutbildningar inom ställningsbyggnad samt praktiskt byggande och utsättningsteknik mot externa kunder och yrkeshögskolan Mycket hög, och av branschen erkänd, kvalitét på våra yrkesprogram. Extra roligt är att våra elever visat framfötterna i tex Frisör-SM

Integrationsprojekt Fyra verksamhetsutvecklingsprojekt med fokus på integration Samarbete mellan teknikprogrammet och IMS Internationella relationer - flyktingar