Jonas Eliasson, KTH/CTS Martin Aronsson, SICS

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
TMALL 0141 Presentation v 1.0 Punktinsatser för effektivare tågtrafik på Västra stambanan – Göteborg-Skövde.
Advertisements

Regeringsuppdrag Trafikanalys Trafikavtal Godstransporter Infrastruktur som stabiliseringspolitik Uppföljning för bättre transporter och konkurrenskraftiga.
Kultursamverkansutredningen Spela samman – en ny modell för statens stöd till regional kulturverksamhet.
Vad är egentligen ett samhälle? Hur skulle ni definiera ordet samhälle? Dvs när vi pratade om ett samhälle sist, vad pratade vi om då? Ta ngn minut och.
Teknisk infrastruktur för biblioteksservice – vad är på gång?
Jämställdhet i projekt Hur kan det se ut?. Innovation Bakgrund/problemInnovation definieras ofta utifrån en manlig norm där mäns innovationer och branscher.
Grupputvecklingssamtal GUS Dokumentet har utarbetats efter att chefer i LiV efterfrågat en metod för att genomföra utvecklingssamtal i grupp. Gruppen ges.
Målbild Tåg 2035 – tre delar Samrådsunderlag tio punkter huvudrapportsju underlagsrapporter Målbild Tåg 2035.
Full kostnadstäckning
En hållbar organisation
Psykisk hälsa Specialist Primärvård
Regioner och kommuner.
Bästa utveckling för alla
Entreprenörskapsforum
Länsgemensam ledning i samverkan
Budgetprocessen Skattetillväxt:
på personer i behov av hjälp
En plattform för samhällsekonomisk analys
Direktivet Lämna förslag till hur dagens marina verksamhet vid forskningsstationerna kan bedrivas mer kostnadseffektivt. Utredningen ska redovisa organisatoriska,
Mänskliga rättigheter istället för välgörenhet
Integrerad infrastruktur-/ samhällsplanering som bidrar till attraktivitet, tillväxt och hållbarhet Christer Karlsson.
FLER SIMIDROTTER Lena Johansson, Wisby Simsällskap
Det behövs mellan – nya bostäder om året fram till 2030
Index för att mäta företags kapacitet att energieffektivisera
Förslag till Länsplan Robert Örtegren, Trafikdirektör.
Regiongemensam elevenkät 2016
Regler för upphandling
Regiongemensam elevenkät 2016
Kompetensförsörjningsgruppen presenterar
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Från forskning till genomförande – en sinkadus eller en strukturerad process? Hans Dahlberg Nationell Utredningsledare, Trafikverket.
Saco-förbundet för dig i transportsektorn
Vilken planeringsprocess?
Hjälpmedelsförskrivning
Digital signering av hälso- och sjukvårdsåtgärder
Riksrevisionen Årlig Revision
Kundundersökning mars 2016 Operatör: Norrtåg Trafikslag: Tåg Sträcka:
Kundundersökning mars 2016 Operatör: SJ AB Trafikslag: Tåg Sträcka:
Kundundersökning mars 2016 Operatör: Tågkompaniet Trafikslag: Tåg
SAMPERS Pågående utveckling och prioriteringar Leonid Engelson
Ung Cancer - Medlemsundersökning 2017, Närstående
”Det är ointressant för resenären eller transportköparen
Information från Försäkringskassan till Steg-ett ut utbildningen april Välkomna.
Du kommer att träffa människor under din livstid
Föreningen Samtal och erfarenhetsutbyte
Branschrådet för spårväg och tunnelbana den 17 maj 2018
ASEK Samhällsekonomiska kalkylvärrden inom transportsektorn – erfarenheter från ASEK-arbetet.
Roller och ansvar Vi kommer bland annat att prata om:
Regiongemensam elevenkät 2016
Kortsiktig /Långsiktig effekt
Utredningen om ekologisk kompensation
Elmarknaden vid ett vägskäl - mer politik eller mer marknad
Regiongemensam elevenkät 2016
Bostadstillägg Pensionsmyndigheten har av regeringen fått uppdraget att öka kunskapen om bostadstillägg och verka för att mörkertalet inom bostadstillägg.
Strategi för närvårdssamverkan i Uppsala län
Leverantörer Bas Bedömning Utvärdering Samarbete Utveckling.
Påverka i förbundet Motionsskola
Samordnad hantering Inledande utgångspunkter
Hållbar utveckling måste vara
Kulturskolornas strategidokument
Nämndernas/styrelsernas utvärdering av arbetet med budget 2005
Rekrytering med lokala jobbspår
Information om lagförslag: medicinsk bedömning inom 3 dagar
Jämställdhet i projekt Hur kan det se ut?
Workshop 1: våra förutsättningar lokalt
Nya hastighetsgränser
Kontinuitetshantering
Struktur i modellen, 5 steg
Samordningswebbinarier om Skapande skola
Fyrbodals kommunalförbund Infrastruktur - Kollektivtrafik
Presentationens avskrift:

Jonas Eliasson, KTH/CTS Martin Aronsson, SICS Prioriteringskriterierna i tågplaneprocessen Förstudieresultat och fortsättning Jonas Eliasson, KTH/CTS Martin Aronsson, SICS

Förstudieuppdraget ”Fungerar” SE-priokriterierna? Om inte vad är det som inte fungerar, när och varför? Tilläggsfrågor: Vad går att göra? Vad bör göras, när och hur? Implementering och vägen framåt

Järnvägslagen ”En infrastrukturförvaltare skall bedöma behovet av att organisera tåglägen för olika typer av transporter, inklusive behovet av reservkapacitet. Om ansökningarna om infrastrukturkapacitet inte kan samordnas skall förvaltaren tilldela kapacitet med hjälp av avgifter eller i enlighet med prioriteringskriterier som medför ett samhällsekonomiskt effektivt utnyttjande av infrastrukturen.”

Tågplaneprocessen Tidplan för kapacitetstilldelning Tågplan TXX Cirkadatum för processen Leverera transporter här Skapa plan här 2018-09-17

Fyra sorters frågor Fördelning av kapacitet mellan typer av trafik: kommersiell persontrafik (fjärrtåg), subventionerad persontrafik (pendeltåg), godstrafik Fördelning av kapacitet mellan konkurrerande fjärrtågsoperatörer Vem får ”räntan” (scarcity rent, ”monopolvinsten”) från ett fjärrtågsläge? Tidtabellskonstruktion – lirka samman tågen för att få många/snabba/robusta tåg Små förskjutningar av avgångstid; små tidstillägg för att vänta in möten; osv.

Komponenter i dagens prioriteringskriterier Transport- sträcka Gångtid Förskjutning Stryka tåg Finns ingen värdering av kvalitet (robusthet, möjlighet att nå punktlighet) Tas höjd för genom nodtillägg, trångsektorsplaner mm

Två fundamentala problem Värdering av ändrade avgångstider okänslig för omgivande avgångstider T ex: ändra avgångstider från 00, 15, 30, 45… till 05, 20, 35, 50… => förlust! Värdering av 5 minuter senare avgång bör bero på om det är 2-timmarstrafik eller 10-minuterstrafik Konstanta värderingar ger ”hörnlösningar” Om tågtyp X mer ”värt” än tågtyp Y är det alltid det – kan ta all kapacitet Kommer aldrig ge utfall typ ”några X, några Y” om X vill ha alla lägen Måste ha marginella värderingar av ett tåg mer/mindre för att lösa detta

Vad är möjligt att värdera samhällsekonomiskt? Fråga 1: Vilken information kan TrV i princip ha? Tidtabellen – gångtider, avgångstider osv.; antal resenärer på pendeltåg… INTE t ex marginell vinst per passagerare på fjärrtåg Fråga 2: När är genomsnitt OK? Värderingar av tid, driftskostnader osv är genomsnitt – inte marginella När man t ex stryker tåg så är det den marginella vinsten som försvinner

Viktigaste resultat – sammanfattning Offentligt styrd trafik (pendeltåg) kanske kan värderas Värdet beror på hela avgångsmönstret – kan inte se på ”ett tåg i taget” Kommersiell persontrafik går inte att värdera samhällsekonomiskt för en utomstående (Trafikverket) Nödvändigt ha information som endast operatören kan ha Kanske möjligt approximativt värdera mindre ändringar (gångtid t ex) Kan inte prioritera mellan tågtyper och operatörer Detsamma gäller godståg (i huvudsak) Godstrafikmarknaden har större behov av en ”spotmarknad” Slutsats: Det går inte att beräkna samhällsekonomiskt värde av alternativa tågplaner (såvida inte skillnaderna är minimala)

“Timing”: Hur långt i förväg “vet” operatören behovet? År XX-2 År XX-1 År XX År XX-2 Pendel Långväga Person Gods Ansökan Svar trafikstart Nästa tågplan Förslag TP Fastställelse Ett tåg

När finns den optimala tågplanen? Tidplan för kapacitetstilldelning Tågplan TXX Cirkadatum för processen År XX-1 År XX 14/4 29/6 3/7 18/9 13/12 AdHoc-processen Auktionsförfarande Järnvägsnäts- beskrivningen ges ut Ansökan Svar trafikstart Nästa tågplan Förslag TP Fastställelse Optimalt här?

När finns den optimala tågplanen? Tidplan för kapacitetstilldelning Tågplan TXX Cirkadatum för processen År XX-1 År XX 14/4 29/6 3/7 18/9 13/12 AdHoc-processen Järnvägsnäts- beskrivningen ges ut Ansökan Svar trafikstart Nästa tågplan Förslag TP Fastställelse Optimalt här?

När finns den optimala tågplanen? Tidplan för kapacitetstilldelning Tågplan TXX Cirkadatum för processen År XX-1 År XX 14/4 29/6 3/7 18/9 13/12 AdHoc-processen Järnvägsnäts- beskrivningen ges ut Ansökan Svar trafikstart Nästa tågplan Förslag TP Fastställelse Optimalt här?

Fem sorters frågor att lösa för att få en samhällsekonomiskt effektiv tågplan Fördelning av kapacitet mellan kommersiell persontrafik (fjärrtåg), subventionerad persontrafik (pendeltåg), godstrafik Fördelning av kapacitet mellan konkurrerande kommersiella operatörer När bedöms optimalitet m.a.p. samhällsekonomi? Det är vid genomförandet som effektiviteten skall finnas! Hur formulera modellen så den är Transparent Effektivt beräkningsbar Vem får ”räntan” från ett tågläge? Ett tågläge är alltid ett lokalt monopol Bara ett tåg kan gå på spåret en viss tid Det ger en ”knapphetsränta” (ung. ”monopolvinst”)

Början till en idé Föreslagen huvudstudie TrV upprättar ”skelett” till tågplan (årligen) TrV allokerar viss kapacitet till offentligt styrd trafik (”pendeltåg”) Värdet av alternativa pendeltågsupplägg kan (nog) ”beräknas” av TrV TrV definierar ett antal ”slottar” för kommersiell trafik Auktioneras ut (garanteras plats i dagens tidtabell) TrV sparar viss kapacitet för en ”spotmarknad Säljs på spot-marknad med dynamisk prissättning Priset justeras så tillgång möter efterfrågan TrV väger banarbeten mot behovet av trafik Auktioner och spotmarknad ger uppfattning om värdet av denna kapacitet Kan ställas mot att utöka/minska kapacitet som allokerats till pendeltåg Ger underlag till årlig revision av tågplaneskelettet

Vad behöver utvecklas Värdering av pendeltågsupplägg Krävs datainsamling Auktionsmekanismer och -processer Idén med fördefinierade ”slottar” reducerar auktion i tre dimensioner (antal/avgångstid/gångtid) till en dimension (antal) Tidtabeller med ”spotmarknad” Processen? – prissättningen? – Hur mycket skall sparas? – när ”säljs” lägena? Banarbeten Två uppdrag inom varje del Ekonomisk värdering Komplexitet och beräkning Projektspecifikation är inlämnad till Trafikverket Långsiktig forskning och utveckling Projektstart önskas hösten/vintern 2014

Slut Samhällsekonomiskt effektiv tilldelning av järnvägskapacitet: Några synpunkter på Trafikverkets nuvarande process Jonas Eliasson, Martin Aronsson http://swopec.hhs.se/ctswps/abs/ctswps2014_004.htm