Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Nya hastighetsgränser

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Nya hastighetsgränser"— Presentationens avskrift:

1 Nya hastighetsgränser
Stefan Bertilsson Nationell Projektledare

2 TS TS TS Beslutssystem oförändrat

3 Regeringens proposition:
… en successiv anpassning av hastighetsgränserna ske på vägarna till nollvisionen utifrån kraven på tillgänglighet, god miljö, positiv regional utveckling och ett jämställt transportsystem.

4 Långsiktigt mål Skapa ett självförklarande hastighetssystem med ….
eller Trafikanten kan se på vägen och miljön runtomkring vilken hastighet som gäller.

5 Det första successiva steget
nationella vägar – Europavägar o några riksvägar statliga vägar och genomfarter riksvägar (vägnr<100) 2011 återstående länsstyrelse o kommunala beslut ev. justeringar för minskad plottrighet Det andra successiva steget ??? nästa investeringsplan

6 Hastighetsöversynen samordnas med
investering i åtgärdsplaner

7 Dialog med länens planupprättare… i åtgärdsplaneringen
Utspel från VV vinter 2008 till länens planupprättare Bygger på att hastighetsgränserna anpassas till vägens säkerhetsstandard Innebär att höga hastigheter enbart tillåts när vägar är säkra En process som sker i dialog med planupprättarna för att möjliggöra investeringar i säkerhetsåtgärder Hastigheten kan då behållas eller höjas till exempel 100 km/tim på vägar som är viktiga från ett regionalt utvecklingsperspektiv Om åtgärder vidtas ingen sänkning..

8 Hastighetsöversynen sker regionalt/lokal med…..
Långsiktiga stödkriterier för de transportpolitiska delmålen Kortsiktig tillämpningshandledning som bygger på trafiksäkerhetsstandarden men även bedömd acceptans Synliggjort trafiksäkerhetsbristerna….

9 Kritiska frågor……… Plottrighet Acceptans
Lika tillämpning som möjligt över landet

10 Effekter etapp 1 o 2 10 km/tim ändring hastighetsgräns - ca 4 km/tim ändrad hastighet något om fördelning nat o reg, som visar att vi tar hänsyn till tillg. nästan 15 räddade liv/år (alla namngivna objekt knappt 10) nästan ton mindre CO2/år nästan 4 milj timmar ökad restid (namngivna objekt minskning 20 milj) marginell påverkan på tunga lastbilstrafiken liten påverkan på varje enskild resa med personbil nästan 150 milj kr/år ökad samhällsekonomisk nytta namngivna nationellt i … 9 liv o 19 miljoner tim


Ladda ner ppt "Nya hastighetsgränser"

Liknande presentationer


Google-annonser