Den klassiska dramaturgiska modellen.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Mitt liv som elev Att skriva uppsats, att ordna sin text, den röda tråden, hur ska jag börja, att använda datorn som hjälp i skrivande m.m.
Advertisements

Året var 2004, i en liten stad som heter Laholm, blev en trygghet totalt omkullkastad. En liten brun nallebjörn blev helt utkastad i kylan! Och blev liggande.
En kortfattad historia
En genomgång av de kristna idéerna och trosuppfattning
Barnanpassad utredning
Antikens Grekland Prov fredag v. 47.
Härnöstudier.
Vi vill sända denna lilla saga som en extra tanke till julen
Hur du skriver en bra historia
Alla har inneboende.
Film och filmanalys.
NOVELL.
Konsten att spelleda Att skapa ett scenario. Du är nu redo börja skapa! Vi ska nu skapa var sitt scenario som du kan använda dig av antingen som ett enstaka.
Kommunikation.
KONSTEN ATT ÖVERTYGA SIN PUBLIK
Vägen till en bra novell
Sagor, myter, legender & sägner
Romantiken 1760 – 1840.
Budskap i Odyssén av 7E.
Budskap i Odyssén av 7A.
Dramaturgin i august strindbergs tragedi fröken julie
I taket lyser stjärnorna Johanna Thydell
Historien om Grekland.
Reportage Något som bärs eller förs tillbaka!
Vad är du för typ av person?
Det Antika Grekland.
LITTERATURORIENTERING GREKISKA TEATERN
Etik och Moral Läran om rätt och fel.
Etik Moral Filosofi.
ATT BLI EN EXPERTLÄSARE.
Röd zon Grön zon Grön zon Röd zon.
DRAMATURGI OCH PROBLEMLÖSNING
Dokumentation av PRAO med hjälp av digitalt berättande
- att läsa & skriva noveller
Skriva noveller.
Homeros Sägs ha skrivit eposen Iliaden och Odysséen
Etik & moral Etik = beskriver vilka riktlinjer vi ska välja för hur vi ska handla, val vi ställs inför. När man funderar över skillnader i vad som anses.
Portfolion / Dokumentationen bidrar till utveckling
Typiskt för saga Handling Personer Hjälpare och ”stjälpare” Miljöer
Innehåll Form (Svenska Impulser från s 198)
Några av antikens filosofer
SKRIVA NOVELL Genre: Berättande text – den kan vara påhittad eller sann Syfte: Underhålla eller roa läsaren/lyssnaren.
Utveckla skrivandet.
Litterturens epoker Epok- synonymer
Lorem Ipsum, andra fristående delen i romansviten om skuld, försoning och återhätmning. Vi följer karaktärerna från ”Ingmar Bergman kände aldrig skuld”.
ANTIKEN NÄR? Ca 800 f.kr- 500 e.kr VAD? Gamla Grekland och Romarrikets historia VARFÖR? Demokrati Vetenskap Filosofi Teater Litteratur Byggnadskonst.
NOVELL En novell är en kort berättelse. Det kan vara en djupdykning i en persons tankar under en kort tid, eller en spännande återgivning av en enda händelse,
En genre i litteraturen
Den viktiga konsten att tala
Berättande text.
- Innehåll - Form - (Svenska Impulser från s 198) Analys av roman.
Påhittade texter Kan innehålla verklighet Berättar sanningar om livet.
Hur kan vi veta vad som har hänt? Historiska källor.
Personlig försäljning Kap. 2
Skriven utifrån en enda händelse Få personer Utspelar sig under kort tid Beskriver en förändring mellan början och slut Ofta slut med överraskningar,
Vad är en novell? Noveller är skönlitterära korta texter som går fort att läsa. Ofta läser man noveller i tidningar och i tidskrifter, men det finns också.
Att skriva en nyhetsartikel
Välkommen! Nu ska vi koda våra egna berättelser. Det var en gång…
Konsten att läsa skönlitteratur
KRIMINALFILM & BERÄTTARTEKNIK
Narration och dramaturgi
Välkommen! Nu ska vi koda våra egna berättelser. Det var en gång…
Läslogg 2D Skönlitteratur <-> facklitteratur
ANSLAG- man får ledtrådar
Novellanalys.
POLITIK 2. Vem ska bestämma?.
Filmtajm!.
Berättande text.
Filmanalys.
Anpassad för barn till den som drabbats av en hjärnskakning
Presentationens avskrift:

Den klassiska dramaturgiska modellen.

Filosofen Aristoteles levde i Grekland under 300-talet f. Kr Filosofen Aristoteles levde i Grekland under 300-talet f.Kr. Han skrev ned och förklarade hur de stora grekiska tragedierna var strukturerade och varför de var så populära. Jastrow 2006 2010 BY GEORGIOS GIANNOPOULOS

Dramaturgi är hur man berättar en historia så att publiken tycker att den är spännande och intressant. Lika struktur som grekerna hade i sina pjäser används även idag inom film, teater, romaner, dataspel och serietidningar. Strukturen kallas för ”Den klassiska dramaturgin”. Berättelserna Illiaden och Odyssén är grekiska tragedier skrivna av författaren Homeros under 700-talet f.Kr. Det här är den trojanska hästen som byggdes som scenografi till filmen Troja med Brad Pitt som hjälten Akilles, 2004. Hästen är gjord i plywood och är placerad i Canakkale, Turkiet. Fredrik Posse, May 2006

1. Anslag. Historiens början kallas anslag 1. Anslag. Historiens början kallas anslag. Det är då vi får en föraning om vad historian handlar om. Missar du de första 10 minuterna har du svårt att komma in i handlingen. En doktor ska gå till en kvinna med medicin och träffar en främling på vägen dit. De börjar småprata med varandra och doktorn berättar vem han ska besöka. Främlingen visar tecken på att det är något skumt på gång.

I anslaget är det viktigt att göra åskådaren nyfiken på resten av berättelsen. Det är viktigt att skapa en medkänsla för huvudpersonen och åskådaren behöver känna igen sig i huvudkonflikten. Främlingen agerar hotfullt och doktorn känner sig kränkt men är ändå trevlig i sitt bemötande mot den otrevliga mannen.

2. Presentation. Under presentationen får du en utförligare beskrivning av konflikten, miljön och huvudpersonen. Nya personer dyker upp i handlingen och du får en förklaring hur de känner varandra och hör ihop. Doktorn är en snäll, hjälpsam och godtrogen man. Främlingen är en framfusig, otrevlig och opålitlig person. Den sjuka kvinnan är hjälplös och beroende av doktorns godhet. Berättelsen utspelar sig i en småstads miljö där alla känner alla, tar hand om varandra och är trevliga mot främlingar. Stadens ordningsman är sergeant Lukard.

Vanliga rollfigurer: Den drivande karaktären som ofta sätter igång huvudkonflikten. Karaktären utvecklas inte under historien och besegras i slutet. Antagonisten som jobbar mot den drivande karaktären. De vill olika saker och möts i slutet av historien där en vinner och en förlorar. Kan ibland vara huvudpersonen. Huvudkaraktären som utvecklas under historien och når sitt mål eller lär sig något. Ofta huvudpersonen. Närmaste relation som hjälper till och ger publiken information om huvudpersonens tankar och känslor.

3. Fördjupning. Spänningen stiger och åskådaren får veta orsakerna till konflikterna och relationerna. Huvudpersonens eller skurkens svaga och starka sidor visas för att du ska gilla eller ogilla honom eller henne. Främlingen visar sitt rätta jag. Han är en psykopat som tänker döda alla snälla och oskyldiga människor i småstaden. Doktorn anar främlingens avsikter och kontaktar sergeant Lukard. Doktorn skyndar sig till den sjuka kvinnan för att stoppa främlingen men kommer försent.

4. Konfliktupptrappning 4. Konfliktupptrappning. Tempot ökar i filmen och konflikten trappas upp. Det händer massor av saker för att du inte ska tappa intresset. Steg för steg trappas huvudkonflikten upp tills den inte har någon ingen återvändo. Främlingen dödar den sjuka kvinnan genom att strimla henne. Doktorn blir strypt och gömd i en garderob. Sergeant Lukard kommer och ger främlingen en spark i skrevet.

5. Klimax/konfliktlösning 5. Klimax/konfliktlösning. Klimax är höjdpunkten i filmen och brukar även kallas ”nyckelscen”. Här får huvudkonflikten sin lösning och det kan t.ex. vara vilka som får varandra, segrar eller förlorar. Sergeant Lukard besegrar psykopaten och låser in honom på ett mentalsjukhus. Lugnet och friden är återställd i den lilla staden.

6. Avrundning/avtoning. I avrundningen får publiken dela huvudpersonens glädje, sorg eller triumf. Konflikter eller relationer reds ut eller bryts. Under avrundningen får publiken chans att samla ihop sig och själva fantisera kring fort- sättningen eller kanske förberedas för en uppföljare. Sergeant Lukard är nöjd med sin insats och blir hyllad som hjälte i småstaden. Ett par år senare rymmer psykopaten från mentalsjukhuset och historian får en uppföljare.

De gamla grekiska pjäserna men även dagens historier har en premiss d De gamla grekiska pjäserna men även dagens historier har en premiss d.v.s. ett budskap. T.ex: Ensam är stark. Brott lönar sig aldrig. Den som gapar efter mycket mister ofta hela stycket. Kärleken övervinner allt. Synden straffar sig själv.

Nästa gång du tittar på t. ex Nästa gång du tittar på t.ex. en film kan du kolla om den följer den klassiska dramaturgins struktur. Du kommer nog bli förvånad över hur många berättelser det finns som har lika upplägg som de gamla grekiska tragedierna. Källor: sv.wikipedia.org/ wiki /Den klassiska_dramaturgiska_modellen www.nykoping.se/Global/.../Den%20dramaturgiska%20modellen.pdf

Power Point upplägg: Camilla Hermansson Foto: Camilla Hermansson Marius Jonassen Victor Sundqvist Pratbubblor och fotoredigering: Victor Sundqvist