Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Välkommen! Nu ska vi koda våra egna berättelser. Det var en gång…

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Välkommen! Nu ska vi koda våra egna berättelser. Det var en gång…"— Presentationens avskrift:

1 Välkommen! Nu ska vi koda våra egna berättelser. Det var en gång…

2 Scratch är lite som en teater
Scratch är lite som en teater! Det finns en scen med olika bakgrund och det finns skådespelare - sprajtar. När du kodar i Scratch är du regissören som bestämmer vad som ska hända. I förväg planerar du koden – manus.

3 Vad har berättelser med programmering att göra?
Programmering är inte bara att koda! Att skapa program kan liknas vid att skapa berättelser: Idé - Vad ska programmet göra? Vad ska hända? Manus - Vilka algoritmer behövs? Hur kodar jag det? Regi - Koda, dvs skriva kod/algoritmer som ger instruktion till datorn Idé > Planering > Kod Programmering: ”Programmering handlar om att instruera en maskin, som utför exakt vad den instrueras till, att utföra ett visst arbete eller uppgift.” Programmering förutsätter datalogiskt tänkande. Problemlösning/datalogiskt tänkande Planering av kod/algoritmer Skriva kod/algoritmer (”koda”) (Trippel Helix/Karin Nygårds) Algoritm – en instruktion för att lösa ett problem, behöver vara: Exakt I rätt ordning Fullständig Exempel på övningar: Robotkompis, Rita och beskriv

4 Vad är en berättelse? En berättelse behöver inte vara skriven i en bok. Det kan vara en film, ett spel, en låttext eller när du berättar något för en kompis muntligt eller i ett meddelande. sms spel låttexter

5 Berättelsens innehåll
Dramaturgi – handlingen, en ”röd tråd” Genre – olika stilar på berättelse, t ex skräck, komedi, sci-fi, drama Karaktärer – de som det handlar om, oftast med en huvudkaraktär Tips: Planera din berättelse innan du börjar programmera!

6 Den röda tråden Gör berättelsen spännande
Huvudkaraktären behöver lösa ett (eller flera) problem för att nå sitt mål… Tänk på det som en hinderbana!

7 VEM är huvudkaraktären? VAR utspelar sig berättelsen?
Vilket MÅL har huvudkaraktären? VAD händer på vägen? Någon eller något som hindrar? HUR löser huvudkaraktären det hindret?

8 Interaktiv berättelse
Animation Betyder ”att levandegöra” Få något som står stilla att se ut som att det rör på sig Fotografier eller teckningar > film Interaktiv berättelse När du som läser eller tittar kan vara med och påverka handlingen Till exempel spel! I Scratch kan du animera genom att byta klädsel eller färgeffekt. Och du kan göra berättelsen interaktiv så att det går att styra handlingen!

9 Några exempel på berättelser!
Fåret Shaun – en film animerad med stop-motion och lerfigurer o Bros. klassiska spel Spelet Super Mario Bros. – en interaktiv berättelse med hinderbana som ”röd tråd”! : Imse vimse spindel - en interaktiv berättelse i Scratch

10 Snipp snapp snut Så var sagan slut!
Så här kan du bygga upp din berättelse: VEM är huvudkaraktären? Vilka andra karaktärer finns? Vilket MÅL har huvudkaraktären? VAD händer på vägen – ett problem som måste lösas? (Är det någon annan karaktär som står i vägen?) HUR löser huvudkaraktären det hindret? (Vilka andra karaktärer hjälper till?) Snipp snapp snut Så var sagan slut!


Ladda ner ppt "Välkommen! Nu ska vi koda våra egna berättelser. Det var en gång…"

Liknande presentationer


Google-annonser