Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

KRIMINALFILM & BERÄTTARTEKNIK

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "KRIMINALFILM & BERÄTTARTEKNIK"— Presentationens avskrift:

1 KRIMINALFILM & BERÄTTARTEKNIK

2 HJÄLTENS RESA En mall för hur många västerländska historier berättas: hjältens resa tycks se mer eller mindre likadan ut – om och om igen.

3 ARISTOTELES Den moderna dramatikens fader.
384 f.kr. – 322 f.kr Den moderna dramatikens fader. Skrev Om diktkonsten – hans modell för hur en dramatisk historia bör berättas är fortfarande standard i västerlandet. Är det väldigt tråkigt att så många filmer, böcker och berättelser ser så likadana ut? Östeuropa = ofta olyckliga slut. Asien = andra idéer dominerar. Alternativa sätt att berätta = t.ex. cirkulär dramaturgi.

4 GRUNDMODELLEN

5 EN ALTERNATIV MODELL?

6 PROTAGONISTEN Huvudpersonen.
Den person som genomgår den längsta resan och utvecklas mest. Når nya insikter – blir något nytt. Måste ofta övervinna sina fobier, rädslor och andra motstånd. Ofta moraliskt god – men så är inte alltid fallet. T.ex. Film Noir.

7 ANTAGONISTEN Protagonistens huvudmotståndare.
Har ofta känslomässiga kopplingar till protagonisten. Ofta moraliskt tvivelaktig, men så är inte alltid fallet. Representerar ofta en motsats till protagonisten. Är ibland ingen yttre fiende utan istället någonting inom protagonisten. Ofta inte speciellt komplext tecknad, utan istället en plattare karaktär än hjälten.

8 GRUNDLÄGGANDE BEGREPP
PROLOG: Inledande bakgrund innan huvudhistorien börjar. POINT OF NO RETURN: Det skede i historien när en återvändo till den normala världen i anslaget inte längre är möjlig. Protagonisten måste fortsätta. EPILOG: Avslutande berättelse – vad hände sen? ANSLAG: Berättelsens början. Den normala världen som snart kommer att raseras. Här etableras viktiga karaktärer och konflikter. KLIMAX: Den slutgiltiga uppgörelsen. Oftast mellan protagonisten och antagonisten. Här får huvudhistorien/linjen sin upplösning. VÄNDPUNKT: Något dramatiskt sker som gör att protagonistens vanliga värld utmanas – hen måste reagera på något sätt. Den första vändpunkten innebär att den normala världen raseras – sedan kommer fler vändpunkter under hela berättelsen. NYCKELSCEN: En viktig scen för utvecklingen i filmen. Kan också vara en scen som fångar filmens budskap eller tema i en träffsäker scen.

9 KRIMINALFILM Filmer om brott och brottslingar. Har olika undergenrer, t.ex.: Deckare/kriminalare (whodunnit?) Maffiafilmer Film Noir Fängelsefilmer Kupp- eller heistfilmer

10 KRIMINALLITTERATUR Ofta påstås att Edgar Allan Poes Morden på Rue Morgue (1841) är den första kriminallitteraturen. Men sådant har skrivits om långt innan. På 1800-talet ökade populariteten – man intresserade sig för brott och skräck. Ofta ansedd som skräplitteratur. Men omåttligt populärt! Erkända författare som Paul Auster Jorge Luis Borges och Umberto Eco använder sig av kriminallitteraturens sätt att berätta.

11 FILM NOIR ÄR HÅRDKOKT Filmgenre som växte fram i Hollywood under mellankrigstiden. Estetiskt och existentiellt mörk. Omoral, pessimism, cynism, girighet. Ett farligt liv bland realistiska brott. Väjer inte för våldet. Ofta omoraliska protagonister och olyckliga slut. Trotsar konventionerna! Berättartekniska drag: Hårdkokt, isbergsteknik, lakoniskt, macho. Femme fatale/The good wife = Hora/madonna-komplex = Sexism

12 ISBERGSTEKNIKEN En berättarteknik.
Berätta bara det mest nödvändiga för att läsaren själv skall förstå allt det andra. Kräver att författaren kan väga sin ord på guldvåg. Ernest Hemingway var expert på detta.

13 s I dessa berättelser kan även den mest godhjärtade
bli korrupt. Film Noir och hårdkokta kriminalromaner skildrar ofta ett existentiellt mörker. s Världen är våldsam och omoralisk. Människorna är fulla av lättja, apati, egoism och girighet. När du läser din roman: fundera på vilken världs- och människosyn som skildras i den.

14 SHOW, DON’T TELL Berättarteknik från Hollywood
Bygger på isbergstekniken Detta används flitigt om man skriver hårdkokt Berätta inte vad karaktären känner, visa läsaren det istället. Skriv inte läsaren ”på näsan” – låt läsaren själv göra en del av jobbet och förstå vad som hänt och hur karaktärer mår. Då blir upplevelsen hos läsaren större.

15 SHOW, DON’T TELL – THE WIRE
Snoop pratar om spikpistoler men pratar egentligen om…vad? avPW3Bus McNulty & Bunk säger bara variationer av ett enda ord, men avslöjar egentligen precis hur mordet gått till: xulrOsgQ Wallace beskriver reglerna för schack, men beskriver egentligen något annat…vad? xz2-AQ64


Ladda ner ppt "KRIMINALFILM & BERÄTTARTEKNIK"

Liknande presentationer


Google-annonser