Välkommen till Kick off ht 2017.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Camilla Wallström Kunskap föds där tanke och känsla möts
Advertisements

Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Granskningsområden Måluppfyllelse och resultat Tillsynen granskar inom detta område förskolornas måluppfyllelse gällande resultatet av förskolornas arbete.
Beskriver vad eleven ska försöka uppnå
Skollagen 3 kap 3§ ”ska elever ges den ledning och stimulans som de behöver i sitt lärande och i sin personliga utveckling för att de utifrån sina egna.
Lärgrupper som modell för verksamhetsutveckling inom BU
Förskolan Körsbäret Handlingsplan Ht-10, Vt-11
Säters förskolor fastställd vt.2009 ( rev.ht. 2010)
VÅGA VISA – musik- och kulturskoleverksamhet
Konkurrerar vi om förskollärare på Södertörn?
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Välkommen till Introduktionsutbildning Våga Visa januari 2014
Exempel utifrån ett antal målområden
Kön, genus och jämställdhet Lokal pedagogisk planering Sh åk 9
Föräldramöte 11/ Välkomna till Syskonavdelningarnas föräldramöte 2011.
Lika Behandlings Plan Verksamhetsåret 2012/2013
Självvärdering 13 november 2013 Henrik Svensson.
Lokal pedagogisk planering
Elevinflytande i planeringen av undervisningen
Systematiskt kvalitetsarbete
Kvalitetsredovisning 1 ÖSTERÄNGENS REKTORSENHET. kvalitetsredovisning 2.
Lokal Pedagogisk Planering
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Musik- och kulturskola
Föräldramöte augusti 2014.
Kick Off 16 september 2014 Kl 8.30 Ankomstfika med macka
Kunskaper Mål: Öka eleverna läs- och skrivförmåga Elever som lätt når kunskapskraven som minst ska uppnås upplever att de får ledning och stimulans att.
Välkommen till Introduktionsutbildning Våga Visa 2-3 september 2014
IUP Karin Wennbo Bilderna är från flickr
Förskolan Sandviks lärmiljöer utifrån läroplanen
- fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner
VÅGA VISA är ett samarbete mellan Danderyd
Minskad elevdokumentation Lagändring 19 nov 2013 Utvecklingssamtalet Minst en gång varje termin ska läraren, eleven och elevens vårdnadshavare.
Årsrapport Vad har vi gjort? Utveckling och perspektiv på Våga Visas metod. Goda exempel från utvärderingen.
Systematisk kvalitetsarbete med kunskapsuppföljning - Skolinspektionens bild av hur det ser ut.
Handledarutbildning Delkurs 4 Barn- och fritidsprogrammet BF
Välkommen till Introduktionsutbildning Våga Visa januari 2015
Barnens bild av Sigtuna, Sigtunas bild av barnen Avdelning: År:
SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE I FÖRSKOLEVERK-SAMHETEN
Prioriterat utvecklingsområde 10/11
Portfolion / Dokumentationen bidrar till utveckling
Årsrapport 08/09 Vad har vi gjort? Hur ser resultaten ut? Vad leder det till? Starka sidor - utvecklingsområden.
Demokratibegreppet Det offentliga skolväsendet vilar på demokratins grund. Skolans uppgift är att låta varje elev finna sin unika egenart och därigenom.
Projektarbetet 2012 En 100-poängskurs som är gemensam för alla gymnasieelever - men som ändå skiljer sig åt…
Rektor/förskolechefens roll i införandet av ny läroplan
Förskolans pedagogiska uppdrag. Förskolorna klarar inte sitt pedagogiska uppdrag fullt ut  Alla pedagoger har inte tagit till sig målen som handlar om.
Lgr 11 - fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner.
Utvärdera – hur gör man praktiskt? Metoder och verktyg Presentation för Göta Styrgrupp,
Utvärderingssamarbetet inom VÅGA VISA Danderyd, Ekerö, Nacka, Salem, Sollentuna, Tyresö, Upplands Väsby och Värmdö Kundundersökningen omfattar fler kommuner.
Nämndplan 2015.
Hur får vi Sigbox att bli en helhet? BFL, SUA, IKT.
VERKTYG FÖR BEDÖMNING AV FÖRSKOLANS MÅLUPPFYLLELSE Funktionell kvalitet.
Sege parks förskola våren 2016 Utvecklingsområde Miljö Material Alla barns rätt till stöd 1.
Skolinspektionen Bra tillsyn – bättre skola - Det pedagogiska ledarskapet.
Sotenässkolan Helene Stensson Studievägledare Genuspedagog Egenföretagare Ingenjör Samhällsvetare.
ATT FORTSÄTTA UTVECKLA KVALITÉ PÅ SKOLAN SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE.
Målens betydelse i formativt ledarskap. Upplägg Formativt ledarskap Förskolans uppdrag Styrdokument Analysera mål.
Utvärderingsmatris för en kunskapsbaserad bedömning Två utvärderingsmatriser har tagits fram i samarbete med SIQ, Nationella rådet för strokevård och ett.
Funktionell kvalitet VERKTYG FÖR BEDÖMNING AV FÖRSKOLANS MÅLUPPFYLLELSE OCH PEDAGOGISKA PROCESSER.
Gemensam APT Förskolorna i Svedala
Metodstöd Att arbeta med MUSK-resultatet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Välkommen till Kick off vt 2018.
Verksamhetsbeskrivning
Omställningen av hälso- och sjukvården
Stöd och anpassning av undervisningen för varje elev. Vad krävs?
Vad innebär ett mål för lärande eller utveckling
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Kvalitetsanalys – förskola och skola i Nacka år 2017
Presentationens avskrift:

Välkommen till Kick off ht 2017

Agenda 9-12 Den nya metoden, varför och hur? 12-13 Lunch 13-14.40 Fortsättning 14.40-15 Kaffe 15-16 Avrundning, utcheckning 16-16.30 Förberedelse för höstens observationer

Målbild i prioriteringsordning Enklare analysarbete både för observatörer och för enheterna Överskådlig och begriplig rapport för alla målgrupper Ett tydligt barn- och elevperspektiv Tätare observationsintervall för enheterna, ett bättre regelbundet stöd till enheternas kvalitetsarbete Högre effektivitet eftersom fokus flyttas från skrivande till överlämning/dialog Fler observationer eftersom det blir kortare tid per observation

Incheckning - funderingar Förväntningar på dagen Det här undrar jag över Var och en i gruppen Gemensam reflektion

Vad är nytt? justerad metodbok bedömningsaspekter gemensam dokumentation i rapportunderlag ändrad struktur för rapport LÄNK till mappen med dokument - rutiner för egna kopior Bedömningsaspekter -justerad metodbok - vad tittar man på i observationen? tydliggjort barn och elevperspektiv, tagit bort sådant som är svårt att observera/intervjua - tydligare rapport och effektivare skrivarbete, kortare rapport, men ändå säkra att bilden som förmedlar håller. förändrad dokumentation och förändrat rapportskrivande.

Hur säkrar vi det bästa genomförandet? Tidsplanering av genomförandet, riktvärden ⅔ observation ⅓ skrivtid Dokumentation Var och en dokumenterar vid observation, Egen eller gemensam dokumentation av intervjuer, Laget summerar i rapportunderlaget varje dag, avstämning av prioritering i nästa dags arbete Rapporten skrivs på google drive Vikten av triangulering av olika källor Avstämning med chef i slutet av observation om preliminära starka sidor, och utvecklingsområden Kortare introduktionssamtal med skolledning i början, och en längre intervju efter några dagar samt avslutande avstämning? Kombination av hela och delar av lektioner/aktiviteter? Bokade och spontana intervjuer? Respekt mot verksamheten att delta i hela aktiviteter/dagar/lektioner men att hitta balansen i att se så mycket som möjligt

Ny metodbok Metoden är förändrad - utgå från metodboken vid varje observation Metodbok våga visa from ht 2017

Bedömningsaspekter istället för matris

Bedömningsaspekter istället för matris 1,0 Stora brister i kvalitet 2,0 Mindre god kvalitet 3,0 God kvalitet 4,0 Mycket god kvalitet Innebörd Verksamheten har stora utvecklingsbehov Verksamheten bedöms sammantaget ha mindre god kvalitet och har flera utvecklingsområden Verksamheten har i huvudsak god kvalitet med vissa utvecklingsområden. Verksamheten uppvisar goda lösningar och förhållanden som visar att den kommit långt i sin strävan att nå målen. Exempel värdeord Saknas helt I liten utsträckning Uppvisar stora brister i kvaliteten Förekommer ibland Finns i viss utsträckning Uppvisar till viss del brister i kvaliteten Förekommer till stora delar Ganska stor utsträckning Håller en god kvalitet Förekommer i mycket hög grad Präglar verksamheten Håller en mycket god kvalitet BARNS INFLYTANDE Barnen ges möjlighet att uttrycka sina tankar och åsikter samt påverka sin situation Barnen tränas i att ta ansvar för sina egna handlingar och förskolans miljö Barnen ges möjlighet att utveckla sin förmåga att arbeta enligt demokratiska principer genom olika former av samarbete och beslutsfattande Barnen har ett reellt inflytande på arbetssätt och verksamhetens innehåll Alla barn ges lika stort inflytande över och utrymme i undervisningen (oavsett kön, etnicitet etc) Utgå från påståendet och gör en bedömning utifrån värdeorden

Grupparbete Gå igenom och reflektera kring hur de nya bedömningsaspekterna kommer att påverka arbetet i observationen Ser du något nytt? Är det något som inte längre är med?

Den nya rapporten visa hur den ser ut

direkt i rapportunderlaget Bedömningsaspekter Värdeord Samla anteckningar direkt i rapportunderlaget genomgång av mallen exempel på användning intervjuer - frågeformulär, anteckningar

Från rapportunderlag till rapport Erfarenheter från pilotomgången Rapportunderlag

Från rapportunderlaget

Från rapporten Ur sammanfattningen Starka sidor

Arbetsmaterial Ej för vidare distribution Arbete i grupper

Uppgift - använda rapportunderlaget Tankar om språk, ordval i rapportunderlaget? Vad skulle man lyfta fram i en beskrivning enligt nya rapportmallen? Vilken bedömning tror ni att det blev?

Bedömning i skala: 3,9

Ansvar och inflytande för elever: Det förekommer ibland att elever tränas i att ta ansvar för sitt lärande. Eleverna ges möjlighet att ta personligt ansvar för arbetsmiljön till viss del. Pedagogerna planerar och utvärderar undervisningen tillsammans med eleverna endast ibland. Undervisningen visar till viss del brister i kvaliteten när det gäller att stimulera elevernas förmåga och vilja till ansvar och inflytande. Vi bedömer att eleverna på skolan har olika stort inflytande över och utrymme i undervisningen. Det förekommer ibland att eleverna får utveckla sin förmåga att arbeta enligt demokratiska principer. Bedömning i skala 2,5

Rapportunderlag Rapportunderlag och rapport skrivs på google drive När observationen är klar delas rapportunderlag och rapport till samordnare för metodgranskning av rapport. Rapportunderlaget är ert arbetsmaterial, men uttryck er professionellt. Offentlig handling Tänk på att rapportunderlag kan begäras ut, skriv så att det fungerar. Inga värderingar ex Svensklektion åk 9 utan struktur. Eleverna oengagerade och stökiga. Ej skriva - extremt dålig lektion med lärare som tappade greppet. Observerade fakta, objektivitet - inga känslor

Nästa steg - Metodgranskning Faktagranskning utgår Dela rapport + rapportunderlag Jmf rapport och Kommunikation via kommentarer Ändringar med rött

Överlämning Vad blir viktigt på överlämningsmötet med den nya metoden?

VÅGA VISA 2016/17 33 700 elever och föräldrar har besvarat enkäter (och 23 700 i fem andra kommuner) 54 förskolor och skolor har observerats. 46 lärare/skolledare har observerat. Medarbetare har besvarat självvärdering

Utcheckning Frågor som hänger i luften? Hur tänker du inför ditt kommande uppdrag?

Planering av kommande observation Utifrån den nya metoden hur lägger ni upp arbetet?