Om grupper/team & grupprocesser Lena Ritzman Anneli Sundberg
Vad är en grupp? Vilka grupper är du med i? Vilka behov fyller en grupp? Vilka normer finns i en grupp? Vilka sorters grupper finns det? Vilka roller finns det i en grupp? Vad påverkar de roller man får i en grupp? Vilka faser går en grupps utveckling igenom?
Varför viktigt med fördjupade kunskaper om grupper och grupprocesser? Vad är en grupp/team? Gruppen som tanke, handling och känsla. När börjar en grupp?
Grupputveckling och grupprocesser Primära grupper Sekundära grupper
Grupputveckling och grupprocesser Roller i en grupp Normer i en grupp
Mallows behovsteori
F. I. R. O Fundamental Interpersonal Relationship Organization (W F.I.R.O Fundamental Interpersonal Relationship Organization (W. Schutz)
F. I. R. O Fundamental Interpersonal Relationship Organization (W F.I.R.O Fundamental Interpersonal Relationship Organization (W. Schutz) Kärnan i F.I.R.O: Viktigt för samspelet hur vi ser på både oss själva och andra i gruppen. Vi gör hela tiden val, både medvetna och omedvetna. Uppriktighet och öppenhet både inför oss själva och andra. Medvetenhet om de egna beteendemönstren Självkänslan är kärnan i alla relationer
Övningar
IMGD- Integrerad Modell för Grupputveckling Susan Wheeland, 2005
IMGD- Integrerad Modell för Grupputveckling Frågor som en grupp kan ställa sig om sig själva: Vilka är vi ? Vart ska vi ? Hur ska vi ta oss dit ? Hur gick det och vilka erfarenheter kan vi lära av?
Resvägar Vad händer under resans gång? Socialpsykologiska teorier om hur grupper utvecklas över tid. Gemensam nämnare är frågor om t.ex. medlemskap, makt och roller. Urskiljer och betecknar särskilda faser/stadier i gruppers utveckling över tid.
Exempel: FIRO-teorin (Alfred Schutz) TILLHÖRA-FAS: Får/vill jag komma ombord? Gemyt, mellanfas. ROLLSÖKNINGS-FAS: Mest krävande, även över tid. Vem styr båten? Gruppidyll, mellanfas. SAMHÖRIGHETS-FAS: Maktfrågor nedtonas och frågor om samhörighet lyfts fram. Alla når inte denna fas. Båten som metafor
Mellanmänskliga relationer Varför är grupper så betydelsefulla faktorer i våra liv? Hur kan grupper fungera – och vad gör att de inte fungerar? Vilken är min roll och hur kan jag hantera dessa skeenden?
Gruppen – inte bara en grupp Grupper kan inte betraktas lösryckt från det sammanhang i vilket de skapas och verkar. Människor ingår i grupper – som i sin tur är del av en organisation, ett system, en struktur. Aspekter som t.ex arbetsmiljö, bemanning, tillfälliga anställningar m.m.
Kunskaper, erfarenheter och reflektion Sjuksköterskan och röntgensjuksköterskan som arbetsledare, fördjupade kunskaper om grupper/processer. Vikten av att relatera till/reflektera kring sin egen roll i och betydelse för arbetsgruppen. Koppla samman kunskaper om grupper/grupprocesser med egna erfarenheter och reflektion. Kommunikation/Lyhördhet. Lyssna. Feedback, uppföljning. Uppmärksamma behov. Medvetenhet om sin maktposition. Tillit. TID.
Vilken roll har/tar jag och övriga i gruppen?
”… vi klarar oss nog ändå” Finns omfattande kunskaper om betydelsen av ett medvetet arbetssätt gällande grupper. Vad är ett medvetet arbetssätt?
Det sociala spelet Social interaktion, socialt samspel. Meningsskapande. Delaktighet och tillit tar tid att bygga upp, för att hållas kvar viktigt med bra förutsättningar.
Kommunikation Från latinets communis, gemensam, via communicare, göra gemensam. Relationer till andra människor, förmågan att kunna påverka sin situation. Möjlighet att kommunicera med andra och bli bekräftad. Förstå och göra sig förstådd. Det talade ordet endast en del av kommunikationen. Ansiktsuttryck, blickar, kroppshållning, suckanden ... tystnad.
Konflikter – problem och möjlighet Vikten av att inte enbart se konflikter som obehagliga, olika uppfattningar som osämja. Kan ibland vara första steget till något som i förlängningen blir bra.