Nationell utbildningspolitik möter lokala genomförandestrukturer eller

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Pilotprojekt för Digitalt Stöd i samverkan, H2O. Vad har vi lärt oss? Digitalt stöd ökar valfriheten och tryggheten för våra brukare, bibehåller kvalitén.
Advertisements

ATT UTVECKLA LÄRARES FÖRBÄTTRINGSFÖRMÅGA ULF BLOSSING.
Utvärdering 2 Fredrik Björk Urbana Studier, Malmö högskola.
Ett forskningsbaserat arbetssätt i teorin och praktiken.
Förbättringsområde Ökad tillgänglighet för personer med behov av att ta sitt blodtryck.
Alf Nilsson1 Nationellt likvärdig utbildning Utgångspunkten för skolans uppdrag och beslutad ansvars- fördelningen är kravet på en nationellt.
SURE visar vägen i förändringen landsrapport Finland Antti Ikonen och Kaisa Isotalo SURE FIRE.
What is to be changed? Equality projects in Swedish Higher Education Åsa-Karin Engstrand, Reader Senior Lecturer, Business Administration, Department of.
Grupputvecklingssamtal GUS Dokumentet har utarbetats efter att chefer i LiV efterfrågat en metod för att genomföra utvecklingssamtal i grupp. Gruppen ges.
Nyutveckling Stöd och behandling 2016 Samverkan mellan SKL, Inera och 1177.
TPI workshop. Team Pro Inventory Inledning Syfte Att få en tydligare bild av och diskutera hur väl teamet/arbetsgruppen samarbetar och interagerar. Mål.
Initiera och leda samtal av rådgivande karaktär i pedagogiska och sociala frågor  Reflektera kring din roll som kvalificerad samtalspartner  Hur skapar.
Skolledardagen Platsen var Birger Jarl i Stockholm Jag var där och Eva-Lis Sirén Men även Ann-Marie Begler, GD Skolinspektionen Hennes råd till.
Vad är evidensbaserad praktik? Evidensbaserad praktik (EBP) är integreringen av bästa forskningsstöd med professionell praktisk erfarenhet och klientens.
Pedagogernas roll. Hur du kan utveckla MIK-arbetet på din skola?
Catrin Eriksson Biblioteksdagarna Växjö 2017
Övergripande ambition boendes inflytande och delaktighet
Heby skola 7-9 Björn Johansson, förstelärare
Uppdrag, roller och ansvar
Brukarundersökning inom socialpsykiatrin 2015
AQUA16 Assuring Quality in University Administration 2016
SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE
SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE
Lärarlöner Löneavtal Statliga satsningar Lokal lönebildning
(antal enkäter = 229, antal svar = 196)
BESÖK OSS PÅ FACEBOOK OCH EDGYMNASIET.SE
Funktionell kvalitet- måluppfyllelse
Fördjupad utvärdering 2015 Nuläge, vad händer framöver, regionala inspel Ann Wahlström Naturvårdsverket 10 december 2014.
AQUA16 Assuring Quality in University Administration 2016
Samhällskunskap i gymnasieskolan
Mål och resultat på Åsaskolan
Svenska i gymnasieskolan
Disposition – konsten att läsa skolstatistik
Skolverket – utvärdering för lärande Jessica Lindvert, chef insatsutvärdering ge en lägesbild av hur vi arbetar med utvärdering i Skolverket, och att.
Nätverk för lärare på fritidshem
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Innehåll i och användning av läromedel.
Vad gör jag om jag vill forska med SPORs data?
nationell enkätundersökning
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Miljömålen består av tre slags mål
Kundundersökning mars 2016 Operatör: SJ AB Trafikslag: Tåg Sträcka:
Insynsbesök på fristående gymnasieskolor år
Forskningsutvärdering & bibliometri
Enkät i gymnasieskolan 2015
Lärares planeringsarbete!
Hur skapas förtroende för revisionen? Seminarium 63
Schyst offentlig upphandling
Kunskapsprocessen Spånga Grundskola
Välkommen till företagsledarnätverk!
Bedömning för lärande 31/10
Styrning Styrande processer Att styra en hel stad åt samma håll
Skolchefsinstitutet Aktuellt läge
Enkät i gymnasieskolan
Systematiskt kvalitetsarbete
Introduktion till systematiskt kvalitetsarbete
Elevhälsoarbete och kvalitet ….vad innebär det?
Introduktion till systematiskt kvalitetsarbete
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Länsdelsgruppernas sammansättning och arbete
Samordnad hantering Inledande utgångspunkter
På gång på Skolverket och i aktuella utredningar
Hållbar utveckling måste vara
Utvärdering av system för styrning, uppföljning och kontroll
Nämndernas/styrelsernas utvärdering av arbetet med budget 2005
Vad är strategi? En karta som utstakar val och väg för organisationen
Ansvars och rollfördelning
Enkät i gymnasieskolan
[Projektnamn] Utvärdering
Presentationens avskrift:

Olof.Johansson@pol.umu.se Mobil +70 626 1994 Nationell utbildningspolitik möter lokala genomförandestrukturer eller REKTOR – en stark länk i styrningen av skolan Olof Johansson Olof.Johansson@pol.umu.se Mobil +70 626 1994

Olof.Johansson@pol.umu.se Mobil +70 626 1994 Studiens intresse Styrning och ledning av svensk skola – den politiska respektive professionella arenan på olika nivåer Relationen mellan huvudmannen och chefstjänstemannen, skolchefen, mellanchefer, rektorer och lärare Elevresultat - styrsystemets betydelse Framtid: relationer mellan staten – huvudmannen; mellan olika tjänstemannanivåer hos huvudmannen Olof.Johansson@pol.umu.se Mobil +70 626 1994

Olof.Johansson@pol.umu.se Mobil +70 626 1994 Ny regering – ny politik – ny skola – enligt teorin? Politiska beslut Regeringens mål Kommunala nivån Politik/skolor Implementation Olof.Johansson@pol.umu.se Mobil +70 626 1994

Level of understanding Political intentions Level of understanding Low High Control Support Figure: The relation between political intentions and organizational understanding Olof.Johansson@pol.umu.se Mobil +70 626 1994

Olof.Johansson@pol.umu.se Mobil +70 626 1994 Kunskap om det som ska ske – ett samband Hög Upplevd ansträngning för att nå målet Medel Låg Låg Medel Hög Ansträngning för att nå målet Olof.Johansson@pol.umu.se Mobil +70 626 1994

Olof.Johansson@pol.umu.se Mobil +70 626 1994 Kunskap om det som ska ske – ett samband Hög Upplevd ansträngning för att nå målet Medel Låg Låg Medel Hög Ansträngning för att nå målet Olof.Johansson@pol.umu.se Mobil +70 626 1994

Olof.Johansson@pol.umu.se Mobil +70 626 1994 Ny regering – ny politik – ny skola – i verkligheten? Politiska beslut Regeringens mål Kommunala nivån Politik/skolor Implementation Olof.Johansson@pol.umu.se Mobil +70 626 1994

Bypass of policy from national level to schools Government & Parliment National Agency for Education & State School Inspection The municipality council & Board / School owner School board Central school office Schools Under pressure The governing chain with a “by-pass” from government/agencies to school and “under pressure” from schools to local political level/school board Olof.Johansson@pol.umu.se Mobil +70 626 1994

Förväntad roll för nämnd/sc/rektor i relation to en ny policy Lärande – kunskap & motivation rörande det “nya” En ny policy, lag eller förordning Att ha tillräcklig kunskap för att kunna kommunicera det “nya” LEDARSKAP Olof.Johansson@pol.umu.se Mobil +70 626 1994

Om sambandet mellan politiska reformer och implementeringens kvalitet! Hög Låg Transformation till något nytt Irritation Reformens grad av utmaning! Förbättrat resultat Status Quo Låg Hög Implementeringens el genom- förandeprocessens kvalitet Olof.Johansson@pol.umu.se Mobil +70 626 1994

Kräver en förändrad praktik och fler informativa samtal och tolkningar Högre resultat Kräver en förändrad praktik och fler informativa samtal och tolkningar Inte göra mer utan agera annorlunda Hur stora förändringar är det Lärarens roll eller business as usual Olof.Johansson@pol.umu.se Mobil +70 626 1994

The school in our district has.. Merit value change 2009–2011 improved greatly in terms of pupil results improved slightly in terms of pupil results Stable pupils results deteriorated somewhat in terms of pupil results deteriorated greatly in terms of pupil results Do not know Total Stable low 3% 37% 21% 29% 8% 2% 344 Stable 39% 22% 24% 6% 637 Stable high 14% 45% 23% 13% 362 111 533 296 300 70 33 1,343 How would you characterize the development of school results in your municipality? Change in merit values between 2009 and 2011 (row percentage in each category). Olof.Johansson@pol.umu.se Mobil +70 626 1994

Olof.Johansson@pol.umu.se Mobil +70 626 1994 Mål är till för Att alla ska vara överens om vad man ska uppnå och vart man är på väg, visa riktningen Att planera och styra arbetet, vilket också gör att man vet vilka resurser som behövs Att utvärdera verksamheten och följa upp att man arbetar tillräckligt effektivt Verksamhetsmål Metodmål effektivitet i undervisningen Ansvarsmål vem gör vad och vem ansvara Personliga mål Relationsmål Beroende på vad vi åstadkommer ställer vi olika frågor Olof.Johansson@pol.umu.se Mobil +70 626 1994

Resultatstyrning - nationellt Resultat på olika nivåer använts som ett tydligt underlag för styrning Aktivt synliggöra resultaten på internationell, nationell och lokal nivå Införa fler nationella prov som dessutom ska vara styrande – förväntade och verkliga resultat Utökad inspektion med både tillsyn och kvalitetsgranskningar Att bidra med information och tolkningar Lag och förordning Kvalitetsredovisningar för många mer administration än ett aktivit arbete Arbetet med IUP Olof.Johansson@pol.umu.se Mobil +70 626 1994

Styra mål och resultat – lokalt Undervisningens kvalitet Analyser av resultat – förväntningar och ansvar Lärarroll från facit till elevernas lärmiljöer Innehållet i möten – kollektivt ansvar Rektors arbetsuppgifter – prioriteringar av tid för ledning Skolan som organisation – ledningsgrupper och arbetslag Ekonomiska prioriteringar Kompetensutveckling Utvecklingsprojekt Anställningar …… Olof.Johansson@pol.umu.se Mobil +70 626 1994

Utbildningsminister Jan Björklund på OECD möte i New York, 2012 If, there are too few people involved in leadership, things will simply not change because there are so few people promoting change and so many against it. Olof.Johansson@pol.umu.se Mobil +70 626 1994

Olof.Johansson@pol.umu.se Mobil +70 626 1994 Skolchef Områdeschef Hur politiska beslut, policy och idéer kan spridas i en skolorganisation! Rektorer Arbetslagsledare Lärare Elever Olof.Johansson@pol.umu.se Mobil +70 626 1994

Olof.Johansson@pol.umu.se Mobil +70 626 1994 Om Svenska Rektorer Rektorer trivs med sin roll och anser att deras sätt att leda påverkar lärarnas arbete positivt. De ser sitt arbete som värdefullt för att eleverna ska nå hög måluppfyllelse i sitt lärande. En majoritet av de svarande är vidare endast delvis nöjda med elevernas resultat.   Olof.Johansson@pol.umu.se Mobil +70 626 1994

Olof.Johansson@pol.umu.se Mobil +70 626 1994 Endast ett fåtal rektorer anser att de har stora möjligheter att påverka nämndens/ styrelsens beslutsfattande, något som överensstämmer med ledamöternas syn på rektorernas möjligheter att påverka deras beslut. Samtidigt bedömer ledamöterna att rektorernas ansvar kommer att öka i framtiden.   Olof.Johansson@pol.umu.se Mobil +70 626 1994

Olof.Johansson@pol.umu.se Mobil +70 626 1994 Rektorerna upplever låga krav från nämnden/huvudmannen och detta resultat speglas av ledamöternas bristande tilltro till rektorernas kapacitet och kompetens kring skolutveckling. Huruvida det finns en reell brist vad gäller kunskaper på olika nivåer kring att leda utveckling, analysera datamaterial etc. kan vi inte belägga.   Olof.Johansson@pol.umu.se Mobil +70 626 1994

Olof.Johansson@pol.umu.se Mobil +70 626 1994 Rektorer visar en stor lojalitet i förhållande till statens uppdrag och krav. När rektorerna uttrycker vilka förväntningar de tror att staten har på dem överensstämmer det med den egna synen på vad de själva anser vara de viktigaste arbetsuppgifterna. Dessa förväntningar tillskrivs däremot inte nämnden/ huvudmannen. Olof.Johansson@pol.umu.se Mobil +70 626 1994

Olof.Johansson@pol.umu.se Mobil +70 626 1994 Vill du läsa Rapporten? Sök på SNS.se REKTOR – en stark länk i styrningen av skolan Olof.Johansson@pol.umu.se Mobil +70 626 1994