Lag (2016:1145) om offentlig upphandling LOU

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Upphandling av välfärdstjänster – valet av modell
Advertisements

Välkommen till Informationsmöte
Ändringar i EU:s rättsmedels-direktiv m.m.
En översikt och introduktion till den nya lagstiftningen Offentlig upphandling och e-affärer Stockholm den 17 januari 2008 Advokat Elisabeth Legnerfält.
Upphandla totalprojekt
Europeiska kommissionens förslag till:
1 Frukostseminarium den 13 februari 2009 Claes Langenius och Joakim Sundbom Den nya konkurrenslagen.
Förändringar i LOU och LUF Gävle den 11 oktober 2011
En bild av debatten Vårdskandaler Vinster
Kapitel 6 Offentlig upphandling
Offentlig upphandling (LOU) Ändringar från och med 15 juli 2010
Hur länge har vi haft vi regler?
Lagen om offentlig upphandling (LOU)
vid Offentlig Upphandling
Upphandling av badanläggning
Grundbult 1 Offentlig upphandling syftar till att förse statliga myndigheter, kommuner och landsting med varor och tjänster så att de kan fullgöra sina.
Att upphandla utvärdering
Kammarkollegiets upphandlingsstöd Birgitta Nelson ,
Kvarnholmsförbindelsen
Upphandlingsprocessen Svenska Kraftnät
Lagen om offentlig upphandling
Hur stort är utrymmet för sociala hänsyn?
Upphandling av stöd till bredband
Offentlig upphandling SFÖ-konferensen i Göteborg 20 april 2013
Anbudsutvärdering – i teori och praktik 8 november 2013.
1 Svenska Kommunförbundet och Landstingsförbundet i samverkan Ramavtal i offentlig upphandling Förbundsjurist Ulf Palm Sveriges Kommuner och Landsting.
Hur fungerar innovationsupphandling med hänsyn till LOU?
Småföretagen och den offentliga upphandlingen 25 augusti 2009 Sundsvall Peter Germer Företagarna Västernorrland.
1 Offentlig upphandling och e-affärer, seminarium den 17 januari 2008 i Stockholm Vilka krav och möjligheter innebär de nya lagarana för upphandlande enheter?
Hur har det gått efter införandet av nya LOU?
SOU 2008:15 LOV att välja – Lag om Valfrihetssystem
Upphandling, inköp och LOU
Avropsprocessen, del 1 Maria Gil, Enheten för IT-upphandling.
Elektronisk upphandling – nya regler för offentlig upphandling
Vad är upphandling? • Köp, leasing, hyra eller hyrköp av varor,
Karolinska Institutet Utbildning steg 1 Inköp & upphandlingsenheten
INKÖP/ UPPHANDLING.
Byggprocesen –lagar sdfgd. Byggprocesen –lagar sdfgd.
Ramavtalet i korthet Eldningsprodukter och drivmedel i bulk 2015
Regler för upphandling Med offentlig upphandling avses de åtgärder som vidtas av en upphandlande myndighet för att tilldela ett kontrakt eller ingå ett.
Version 1.0 BÄTTRE OFFENTLIG UPPHANDLING. Version 1.0 Syfte Vi vill skapa förutsättningar för förtroendevalda att vara delaktiga i arbetsgivarens offentliga.
SKL Kommentus Inköpscentral Ramavtalet ”Telefoni ” i korthet
1 Proposition 2008/09:29 Lag om valfrihetssystem.
Den Goda affären Madelene Winbo, Upphandlingschef Region Halland
Kommunledningskontoret Myter och legender inom upphandling.
SKL Kommentus Inköpscentral Ramavtalet ”Datakommunikation 2014” i korthet
Kontakt anbudsgivare- beställare under upphandlingstiden? ”Får man prata med varann? I så fall när och om vad?” Vad säger reglerna ? Hur hanterar man det.
Lagen om offentlig upphandling Klassiska sektorn 2007:1091
LOV och LUF.
Upphandlingslagstiftningen
Lathund TI Tekniska Konsulter B Innan du gör ett avrop läs:
Konkurrensverkets upphandlingstillsyn 2016
Lathund TI Tekniska Konsulter A Innan du gör ett avrop läs:
Ramavtalet ”Utskriftstjänster ” i korthet
Upphandling Therese Klaar, inköpschef.
SOU 2008:15 LOV att välja – Lag om Valfrihetssystem
Dynamiskt inköpssystem för bränslepellets i korthet
Informationsträff om nytt upphandlingsförfarande för SK-kurser
Direktupphandling av varor och tjänster
Förnyad konkurrensutsättning
Dataskyddsförordn ing GDPR- ny lag som gäller
Övergång Möbler Möbler 2017 Regionalt inköpsstöd Anna Törnqvist
Genomgång inför upphandling
Dynamiskt inköpssystem (DIS)
Direktupphandling av varor och tjänster
Socialt ansvarsfull upphandling
Avrop från ramavtal och Direktupphandling
Ramavtalet ”e-Arkiv 2016” i korthet
Direktupphandling av varor och tjänster
Avropsvägledning – Boknings- och bidragslösningar
Presentationens avskrift:

Lag (2016:1145) om offentlig upphandling LOU

Agera professionellt på marknaden! Syfte med kursen Ge grundläggande kunskap om LOU Ge förståelse för regelverket Kunna motivera arbetsgivare att följa LOU Kunna genomföra en upphandling Agera professionellt på marknaden! WBC

Vad är LOU? Lag från gamla EG Påverkad av fransk (latinsk) rätt I Sverige sedan 1994 Styr all upphandling i offentlig sektor WBC

Vad leder det till? Lagtexten är lång – diffus Lagtexten är inte ”viktig” eftersom… Mycket styrs av domstolsavgöranden Känns ovant i Sverige Rättsläget känns oklart i Sverige Komplicerat att upphandla när varan finns på stan Men det finns fördelar… WBC

Varför LOU? LOU gäller för alla myndigheter Myndigheter omsätter 700 miljarder kr årligen EU omsätter 15 000 miljarder årligen Få in nya leverantörer på marknaden Konkurrens = bättre & billigare produkter Är inte komplicerat – enklare än att handla på stan Undvika mutor och svågerpolitik WBC

Hur arbetar man med LOU? Det finns en given struktur när man arbetar med LOU Strukturen skiljer sig inte mycket från när företag gör privata inköp LOU handlar om - Tänk efter innan! (LOU - lite mer byråkratiskt) WBC

LOU-processen Finns mycket kortfattad beskriven i LOU Vissa viktiga begrep som förfrågningsunderlag, utvärdering etc. nämns mycket kortfattat Domstolar och praxis har beslutat hur LOU-processen ska se ut WBC

LOU-processen Upphandlingen klar Förfrågnings underlag Annons Anbud inkommer Utvärdering Beslut Upphandlingen klar WBC

Projekttid LOU Projekttid 2 - 3 månader Förfrågnings underlag 30 tim Annons 10 – 35 dgr Anbud inkommer Utvärdering 8- 24 tim Beslut 4 tim Kontrakt + Ök 10/15 dgr Projekttid 2 - 3 månader WBC

LOU-processen Skiva förfrågningsunderlag Hugget i sten! Innehåller krav på leverantör och produktens prestanda Kraven ställs upp som skall- och börkrav Utvärderings- kriterier WBC

LOU-processen Elektronisk databas Annonsera: Annonsera i rikstäckande media eller sådant media som leverantören förväntas läsa Elektronisk databas WBC

LOU-processen Anbud inkommer: Förvara säkert Öppna vid förrättning WBC

LOU-processen Utvärdera anbuden: Kolla att de uppfyller skall- och börkrav, om inte så stryks anbudet direkt Utvärdera anbuden enligt de utvärderingskriterier som angetts i förfrågningsunderlaget WBC

LOU-processen Fatta beslut: Fatta beslut på grundval av utvärderingen Beslutet utser vinnaren! Expediera beslutet WBC

Vänta 10/15 dagar från beslutet expedierades LOU-processen Vänta 10/15 dagar från beslutet expedierades Upphandlingen klar! Skriv avtal WBC

1 kap. Lagens innehåll, tillämpningsområde och definitioner wbc ab

1 kap Lagens innehåll 1 § Innehållet i denna lag är uppdelat enligt följande: 1 kap. - Lagens innehåll, tillämpningsområde och definitioner 2 kap. - Blandad upphandling 3 kap. - Undantag från lagens tillämpningsområde 4 kap. - Allmänna bestämmelser 5 kap. - Tröskelvärden 6 kap. - Upphandlingsförfaranden 7 kap. - Ramavtal, inköpscentraler och annan samordnad upphandling 8 kap. - Elektroniska metoder för upphandling 9 kap. - Tekniska krav 10 kap. - Annonsering av upphandling och inbjudan till anbudssökande 11 kap. - Tidsfrister för anbudsansökningar och anbud 12 kap. - Kommunikation, information till leverantörer och dokumentation 13 kap. - Uteslutning av leverantörer 14 kap. - Kvalificering 15 kap. - Egen försäkran och utredning om leverantörer 16 kap. - Utvärdering av anbud och tilldelning av kontrakt 17 kap. - Fullgörande av kontrakt 18 kap. - Projekttävlingar 19 kap. - Upphandling under tröskelvärdena och upphandling av tjänster enligt bilaga 2 20 kap. - Avtalsspärr, överprövning och skadestånd 21 kap. - Upphandlingsskadeavgift 22 kap. - Tillsyn  wbc ab

1 kap Offentlig upphandling 2 § Denna lag gäller för upphandling som genomförs av en upphandlande myndighet (offentlig upphandling). Med upphandling avses de åtgärder som vidtas i syfte att anskaffa varor, tjänster eller byggentreprenader genom tilldelning av kontrakt. wbc ab

1:2 förklaring Lagen gäller klassiska sektorn Varor och tjänster av alla slag utom: Infrastruktur upphandlas med LOU men finns i en särskild lag, LUF. Kallas försörjningssektorn. Finns även andra lagar Det som skiljer är bl.a. tröskelvärden samt möjligheter till olika sorters utvärderingar. I övrigt ganska lika! WBC

1:2 förklaring Huvudregel: Alla varor och tjänster ska upphandlas med stöd av LOU WBC

1:2, 18 & 22 förklaring Offentlig upphandling omfattar myndigheter inom Stat Kommun och Landsting samt Bolag som kontrolleras av dessa myndigheter wbc ab

3 kap. Undantag från lagens tillämpningsområde wbc ab

3:1 Förklaring Undantag från offentlig upphandling Vissa posttjänster Rikets försvar och säkerhet Patent Inköp mellan kommuner Fastighetsköp mm Radio- och tv-program Anställningskontrakt wbc ab

4 kap. Allmänna bestämmelser wbc ab

4 kap Principer för offentlig upphandling 1 § Upphandlande myndigheter ska behandla leverantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upphandlingar på ett öppet sätt. Upphandlingar ska vidare genomföras i enlighet med principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet. wbc ab

4:1 förklaring Viktiga principer Likvärdigt Icke diskriminerande Öppet/Transparent Ömsesidigt erkännande Proportionalitet WBC

4:3 förklaring UM bör beakta Miljöhänsyn Sociala hänsyn Arbetsrättsliga hänsyn om det är motiverat i upphandlingen wbc ab

4:3 förklaring Miljöhänsyn är hela varans livslängd, från råvaruutvinning till återvinning Sociala hänsyn gäller funktionsnedsatta, missgynnade grupper i och utanför EU Arbetsrättsliga hänsyn gäller arbetsförhållanden i och utanför EU wbc ab

4:4 - 5 förklaring Grupper av leverantörer får lämna anbud. Denna sammanslutning behöver inte ha någon särskild juridisk form. Om det behövs får krav ställas på juridisk form efter att leverantören tilldelats kontraktet. WBC

4:8 förklaring Leverantör får delta i framtagande av upphandlingsdokument och senare lämna anbud. Om övriga anbudsgivare informeras om detta och likabehandlingsprincipen inte träds för när. D.v.s. inte gynnas otillbörligt av att de har fått ta fram upphandlingsdokument. Leverantör ska få möjlighet att förklara sig innan uteslutning sker. wbc ab

4:9 förklaring Förtydliganden – Kompletteringar: Uppenbara skrivfel och räknefel får utan vidare rättas Övriga kompletteringar – mycket små förändringar kan anses som ok Anbudet får inte ”förbättras” genom kompletteringen WBC

4 kap Tilldelning av ett kontrakt i separata delar 13 § En upphandlande myndighet får besluta att ett kontrakt ska tilldelas i separata delar. Myndigheten får då också fastställa storleken på och föremålet för dessa delar. wbc ab

4 kap Skyldighet att motivera att ett kontrakt inte ska tilldelas i separata delar 14 § Om en upphandlande myndighet beslutar att inte tilldela ett kontrakt i separata delar, ska skälen för detta anges. Skälen ska lämnas i något av upphandlingsdokumenten eller i en sådan individuell rapport som avses i 12 kap. 15 §. wbc ab

4:13, 14 förklaring Tilldelning av ett kontrakt i separata delar och motivering Kvantitativ uppdelning av kontrakt Kvalitativ uppdelning av kontrakt Syftet är att gynna SME Viktigt syftemål i EU, motiverat beslut krävs därför wbc ab

4:16 förklaring Uppdelning av kontrakt kan vara Kvalitativ: Städtjänst delas upp så att ett företag för städa, ett annat leverera städprodukter och tredje får utföra kontroll av städningen Kvantitativ: Ett företag får hela städning i Gbg, ett annat i Malmö och ett tredje i Norrköping wbc ab

5 kap. Tröskelvärden wbc ab

5:3, 10, 11 förklaring Värdet av en upphandling Beräknas på kontraktets löptid eller 12 månader Beräknas för hela myndigheten Alla varor och tjänster som ingår i köpet Räkna allt som ingår en leverantörs sortiment. Jmf med rättsfall om bageri wbc ab

Tröskelvärden effekt Över tröskelvärde använd kap 1 – 18, 20 -22 (EU) Under tröskelvärde använd kap 19, 20 - 22 (regional) wbc ab

Tröskelvärden 2017 Varor och tjänster Statliga myndigheter: € 135 000 Kommun och landsting: € 209 000 Byggentreprenader Samtliga myndigheter: € 5 225 000 wbc ab

6 kap. Upphandlingsförfaranden wbc ab

6 kap Upphandlingsförfarandena 1 § Vid offentlig upphandling får, under de förutsättningar och på det sätt som anges i denna lag, följande upphandlingsförfaranden användas: 1. öppet förfarande,  2. selektivt förfarande,  3. förhandlat förfarande med föregående annonsering,  4. förhandlat förfarande utan föregående annonsering, 5. konkurrenspräglad dialog, eller 6. förfarande för inrättande av innovationspartnerskap. wbc ab

6:1 förklaring Upphandlingsförfarandena Huvudregel öppet förfarande selektivt förfarande Undantag förhandlat förfarande med föregående annonsering förhandlat förfarande utan föregående annonsering konkurrenspräglad dialog förfarande för inrättande av innovationspartnerskap wbc ab

6 kap Öppet förfarande 2 § Vid ett öppet förfarande får alla leverantörer lämna anbud efter en anbudsinfordran enligt 10 kap. 1 §. wbc ab

6:2 Öppet förfarande Annons om upphandling Förfrågnings underlag Anbud inkommer Utvärdering Beslut Upphandling klar wbc ab

6 kap Selektivt förfarande 3 § Vid ett selektivt förfarande får alla leverantörer efter en anbudsinfordran enligt 10 kap. 1 § ansöka om att få delta genom att lämna de uppgifter som den upphandlande myndigheten begärt för urvalet. De anbudssökande som myndigheten bjuder in får lämna anbud. wbc ab

6:3 Selektivt förfarande Annons om inbjudan att lämna ansökan Inbjudan att inkomma med ansökan Ansökan om att inkomma med anbud Ansökan uppfyller kraven i inbjudan Inbjuds att inkomma med anbud FFU skickas ut Anbud inkommer Anbud utvärderas Beslut att anta anbud Upphandlingen klar! wbc ab

6 kap Förhandlat förfarande med föregående annonsering 4 § Vid ett förhandlat förfarande med föregående annonsering får alla leverantörer efter en anbudsinfordran enligt 10 kap. 1 § ansöka om att få delta genom att lämna de uppgifter som den upphandlande myndigheten begärt för urvalet. De anbudssökande som myndigheten bjuder in får lämna anbud. Dessa anbud ska ligga till grund för efterföljande förhandlingar. wbc ab

6:4 Förhandlat förfarande med föregående annonsering Annons om inbjudan att lämna ansökan Inbjudan att inkomma med ansökan Ansökan om att inkomma med anbud Ansökan uppfyller kraven i inbjudan Inbjuds att inkomma med anbud FFU skickas ut Anbud inkommer Förhandling om vissa punkter Anbud utvärderas Beslut att anta anbud Upphandlingen klar! wbc ab

6 kap När förfarandet får användas 5 § Ett förhandlat förfarande med föregående annonsering får användas, om 1. den upphandlande myndighetens behov inte kan tillgodoses utan anpassning av lättillgängliga lösningar, 2. upphandlingen inbegriper formgivning eller innovativa lösningar, 3. kontraktet inte kan tilldelas utan föregående förhandlingar på grund av särskilda omständigheter som avser arten, komplexiteten eller den rättsliga och ekonomiska utformningen av det som ska anskaffas eller på grund av riskerna i anslutning till dessa omständigheter, eller 4. den upphandlande myndigheten inte med tillräcklig precision kan utarbeta tekniska specifikationer med hänvisning till en standard, europeisk teknisk bedömning, gemensam teknisk specifikation eller teknisk referens. wbc ab

6 kap När förfarandet får användas 5 § Ett förhandlat förfarande med föregående annonsering får användas, om 1. den upphandlande myndighetens behov inte kan tillgodoses utan anpassning av lättillgängliga lösningar, 2. upphandlingen inbegriper formgivning eller innovativa lösningar, 3. kontraktet inte kan tilldelas utan föregående förhandlingar på grund av särskilda omständigheter som avser arten, komplexiteten eller den rättsliga och ekonomiska utformningen av det som ska anskaffas eller på grund av riskerna i anslutning till dessa omständigheter, eller 4. den upphandlande myndigheten inte med tillräcklig precision kan utarbeta tekniska specifikationer med hänvisning till en standard, europeisk teknisk bedömning, gemensam teknisk specifikation eller teknisk referens. wbc ab

6 kap 6 § Ett förhandlat förfarande med föregående annonsering får också användas om de anbud som lämnats vid ett öppet eller selektivt förfarande är ogiltiga eller inte acceptabla. wbc ab

6 kap Förhandlat förfarande utan föregående annonsering Inga lämpliga anbudsansökningar eller anbud 12 § En upphandlande myndighet får använda ett förhandlat förfarande utan föregående annonsering, om det vid ett öppet eller selektivt förfarande inte har lämnats några lämpliga anbudsansökningar eller anbud och de villkor som har angetts i de ursprungliga upphandlingsdokumenten inte har ändrats väsentligt. En rapport om detta ska lämnas till Europeiska kommissionen om den begär det. wbc ab

6:12 Förhandlat förfarande utan föregående annonsering Är det en undantagssituation? (Tänk på principerna i 4:1) KÖP! (Rapport om undantag) Upphandling klar! wbc ab

6 kap 13 § En anbudsansökan ska anses vara olämplig om den berörda leverantören ska eller kan uteslutas enligt 13 kap. eller inte uppfyller de kvalificeringskrav som den upphandlande myndigheten har fastställt. Ett anbud ska anses vara olämpligt om det är irrelevant för kontraktet och därför uppenbart inte utan väsentliga ändringar kan tillgodose den upphandlande myndighetens krav enligt upphandlingsdokumenten. Konstnärlig prestation, tekniska skäl eller skydd av ensamrätt wbc ab

6 kap Konstnärlig prestation, tekniska skäl eller skydd av ensamrätt 14 § En upphandlande myndighet får använda ett förhandlat förfarande utan föregående annonsering om det som ska upphandlas kan tillhandahållas endast av en viss leverantör därför att 1. syftet med upphandlingen är att skapa eller förvärva ett unikt konstverk eller en unik konstnärlig prestation, 2. det av tekniska skäl inte finns någon konkurrens, eller 3. det som ska anskaffas skyddas av ensamrätt och därför endast kan tillhandahållas av en viss leverantör. wbc ab

6 kap Synnerlig brådska 15 § En upphandlande myndighet får använda ett förhandlat förfarande utan föregående annonsering om det, på grund av synnerlig brådska som beror på omständigheter som inte kan tillskrivas och inte har kunnat förutses av myndigheten, är omöjligt att hålla de tidsfrister som gäller vid öppet och selektivt förfarande eller vid förhandlat förfarande med föregående annonsering, och anskaffningen är absolut nödvändig. wbc ab

6 kap Ogiltiga eller oacceptabla anbud 16 § En upphandlande myndighet får i de fall som avses i 6 § avstå från att annonsera upphandlingen på nytt om den i förfarandet tar med endast de anbudsgivare som 1. inte ska uteslutas enligt bestämmelserna i 13 kap.,  2. uppfyller de krav som anges i 14 kap. och de kriterier eller regler som myndigheten har angett att den kommer att tillämpa vid urvalet av anbudssökande, och  3. har lämnat anbud som uppfyller de formella kraven för anbudsförfarandet i det föregående öppna eller selektiva förfarandet. wbc ab

6 kap Upphandling av varor i vissa fall 17 § En upphandlande myndighet får använda ett förhandlat förfarande utan föregående annonsering för upphandling av varor, om 1. kontraktet gäller varor som framställs endast för forsknings-, experiment-, studie- eller utvecklingsändamål under förutsättning att a) kontraktet inte omfattar tillverkning i kvantiteter som är ägnade att åstadkomma lönsamhet eller att täcka forsknings- och utvecklingskostnader, och b) tilldelningen av kontraktet inte påverkar efterföljande konkurrensutsatt upphandling avsedd särskilt för sådana ändamål, wbc ab

6:17 forts 2. kontraktet gäller kompletterande leveranser från den ursprungliga varuleverantören under förutsättning att a) leveransen antingen syftar till att delvis ersätta varuleveranser eller anläggningar, eller till att utöka befintliga varuleveranser eller anläggningar, och b) ett byte av leverantör skulle medföra att den upphandlande myndigheten tvingades anskaffa varor som skulle vara tekniskt oförenliga med de först anskaffade eller leda till oproportionerliga tekniska svårigheter avseende drift och underhåll, 3. kontraktet gäller varor som är noterade och omsätts på en råvarumarknad, eller 4. det är möjligt att anskaffa varor eller tjänster på särskilt förmånliga villkor i samband med att en leverantör upphör med sin verksamhet eller har gått i likvidation, försatts i konkurs eller är föremål för motsvarande förfarande. Ett kontrakt om kompletterande leveranser enligt första stycket 2 får gälla under längre tid än tre år endast om det finns särskilda skäl. wbc ab

6 kap Tidigare tjänster eller byggentreprenader 18 § En upphandlande myndighet får använda ett förhandlat förfarande utan föregående annonsering om det gäller en ny tjänst eller byggentreprenad som är en upprepning av tidigare tjänster eller byggentreprenader under förutsättning att 1. de nya arbetena ingår i ett projekt som tidigare varit föremål för ett upphandlingsförfarande, 2. arbetena tilldelas samma leverantör, 3. de nya tjänsterna eller byggentreprenaderna är i överensstämmelse med det ursprungliga projektet, wbc ab

6:18 forts  4. omfattningen av möjliga tillkommande tjänster eller byggentreprenader och villkoren för tilldelningen av dem har angetts i upphandlingsdokumenten för den ursprungliga upphandlingen, 5. värdet av det nya kontraktet har ingått i uppskattningen av värdet av den ursprungliga upphandlingen, och 6. det i samband med den ursprungliga upphandlingen har angetts att det nu avsedda förfarandet kunde komma att användas. Ett förhandlat förfarande utan föregående annonsering enligt denna paragraf får användas under högst tre år efter det att det ursprungliga kontraktet ingicks. wbc ab

6 kap Konkurrenspräglad dialog 20 § Vid en konkurrenspräglad dialog får alla leverantörer efter en anbudsinfordran enligt 10 kap. 1 § ansöka om att få delta genom att lämna de uppgifter som den upphandlande myndigheten begärt för urvalet. De anbudssökande som myndigheten bjuder in får delta i dialogen. wbc ab

6:20 Konkurrenspräglad dialog Annons om inbjudan att lämna ansökan Inbjudan att inkomma med ansökan Ansökan om att inkomma med anbud Ansökan uppfyller kraven i inbjudan Inbjuds att inkomma med anbud FFU skickas ut Anbudansökan inkommer Förhandlingar om en mängd punkter, ev. gallring av anbudsansökan mm Anbud inkommer Utvärdering av anbud Beslut anta anbud Upphandlingen klar! wbc ab

6 kap När förfarandet får användas 21 § En upphandlande myndighet får använda sig av en konkurrenspräglad dialog i de fall som anges i 5 och 6 §§. Dialogens syfte ska vara att identifiera och ange hur den upphandlande myndighetens behov bäst kan tillgodoses. wbc ab

6 kap Innovationspartnerskap 30 § Vid ett förfarande för inrättande av innovationspartnerskap får alla leverantörer efter en anbudsinfordran enligt 10 kap. 1 § ansöka om att få delta genom att lämna de uppgifter som den upphandlande myndigheten begärt för urvalet. De anbudssökande som myndigheten bjuder in får delta i förfarandet. wbc ab

6:30 Innovationspartnerskap Annons om inbjudan att lämna ansökan Inbjudan att inkomma med ansökan Ansökan om att inkomma med anbud Ansökan uppfyller kraven i inbjudan Inbjuds att inkomma med anbud FFU skickas ut Anbud inkommer Avancerade förhandlingar om innovation av produkter Anbud utvärderas Beslut att anta anbud Upphandlingen klar! Annons om inbjudan att lämna ansökan Inbjudan att inkomma med ansökan Ansökan om att inkomma med anbud Ansökan uppfyller kraven i inbjudan Inbjuds att inkomma med anbud FFU skickas ut Anbudansökan inkommer Förhandlingar om en mängd punkter, ev. gallring av anbudsansökan mm Anbud inkommer Utvärdering av anbud Beslut anta anbud Upphandlingen klar! wbc ab

6:31 förklaring När förfarandet får användas Varan får inte finnas på marknaden Ny produkt ska tas fram Leverantör måste särskilt bedriva forskning Implementeringsprocessen måste bedrivas särskilt D.v.s. en uppfinning wbc ab

6 kap Krav på anbudssökande 32 § Vid urvalet av anbudssökande ska en upphandlande myndighet särskilt tillämpa krav som avser leverantörers kapacitet inom området för forskning och utveckling och kapacitet att utveckla och genomföra innovativa lösningar. wbc ab

6 kap Krav för att få inrätta ett innovationspartnerskap 37 § En upphandlande myndighet får inrätta innovationspartnerskap endast med sådana leverantörer som bedriver separat forsknings- och utvecklingsverksamhet. wbc ab

7 kap. Ramavtal, inköpscentraler och annan samordnad upphandling wbc ab

7 kap Ramavtal Tillämpliga bestämmelser 1 § En upphandlande myndighet får ingå ramavtal om den använder något av upphandlingsförfarandena i denna lag. wbc ab

Initiering av ramavtal FMV Genomför upphandlingen av varor eller tjänster Gbg stad Inkommer m kravspec. Är med i upphandlingen. Får avropa Sthlm stad Inkommer m kravspec. Är med i upphandlingen Mjörkelmjunga kommun tackar nej. Är inte med i upphandlingen. Får ej avropa wbc ab

7 kap Ramavtalets löptid 2 § Ett ramavtal får löpa under längre tid än fyra år endast om det finns särskilda skäl. wbc ab

7 kap Tilldelning av kontrakt som grundar sig på ramavtal 3 § Kontrakt som grundar sig på ett ramavtal får ingås endast mellan en upphandlande myndighet som har identifierats för detta syfte antingen i anbudsinfordran som avser ramavtalet eller i inbjudan att bekräfta intresse och en leverantör som är part i ramavtalet. Villkoren i ett kontrakt som grundar sig på ett ramavtal får inte avvika väsentligt från villkoren i ramavtalet.  wbc ab

Avrop När Gbg stad behöver en vara eller tjänst gör följande: Bord behöver anskaffas Finns det ramavtal? Använd detta! Avropa från ramavtalet Ej ramavtal Upphandling behövs? Ja! Genomför upphandling Nej! Direktupphandling wbc ab

7 kap Tilldelning av kontrakt som grundar sig på ramavtal med en enda leverantör 4 § Om ett ramavtal har ingåtts med en enda leverantör, ska kontrakt som grundas på detta ramavtal tilldelas i enlighet med villkoren i ramavtalet. Inför tilldelningen av sådana kontrakt får den upphandlande myndigheten skriftligen samråda med leverantören och vid behov uppmana denne att komplettera sitt anbud. wbc ab

Tilldelning av kontrakt som grundar sig på ramavtal med en enda leverantör (avrop) Bord ska anskaffas Avrop sker från leverantören i ramavtalet på villkor som anges i ramavtal Avropet klart wbc ab

7 kap Tilldelning av kontrakt som grundar sig på ramavtal med flera leverantörer 5 § När ett ramavtal som har ingåtts med flera leverantörer har samtliga villkor fastställda för tillhandahållandet av de varor, tjänster eller byggentreprenader som ramavtalet avser, ska kontrakt som grundas på ramavtalet tilldelas enligt 6 eller 7 §.  När ramavtalet inte har samtliga sådana villkor fastställda, ska tilldelning ske enligt 8 §. Första och andra styckena gäller även delar av ett ramavtal. wbc ab

7 kap Tilldelning utan en förnyad konkurrensutsättning 6 § En upphandlande myndighet får tilldela kontrakt som grundar sig på ett ramavtal som avses i 5 § första stycket utan en förnyad konkurrensutsättning enligt villkoren i ramavtalet.  Myndigheten ska tillämpa objektiva villkor för att avgöra vilken av leverantörerna som ska tilldelas kontraktet. De objektiva villkoren ska anges i något av upphandlingsdokumenten för ramavtalet. wbc ab

7:6 Tilldelning utan en förnyad konkurrensutsättning (avrop) I ramavtalet anges att det finns flera leverantörer att avropa ifrån Avropa på de villkor som anges i ramavtalet Leverantör ska av myndigheten väljas på objektiva grunder, som anges i ramavtalet Tex en rangordnad lista; avropa om möjligt från nr 1 först, därefter nr 2 osv. Geografisk indelning; myndigheten är verksam i Gbg, avropa då från företag i Västra Götaland. Karta finns i ramavtalet Produktindelning; myndigheten har Appledatorer, avropa då applekompatibla produkter. Dessa finns angivna i ramavtalet wbc ab

Tilldelning utan förnyad konkurrensutsättning (avrop) I Gbg ska dataskärmar anskaffas från ramavtal Ramavtal m flera leverantörer Geografisk indelning Leverantör finns i V:a Götaland Avropa på villkor som anges i ramavtalet Leverantör finns i Sörmland Leverantör finns i Skåne wbc ab

Tilldelning utan förnyad konkurrensutsättning (avrop) I Gbg ska dataskärmar anskaffas från ramavtal Ramavtal m flera leverantörer Rangordnad lista Nr 1 Apple Avropa på villkor som anges i ramavtalet Nr 2 Samsung Nr 2 Samsung endast om nr 1 Apple ej kan leverera Nr 3 Lenovo Nr 3 Lenovo endast om nr 1 Apple och nr 2 Samsung ej kan leverera wbc ab

7:6 Tilldelning utan förnyad konkurrensutsättning (avrop) I Gbg ska dataskärmar anskaffas från ramavtal Ramavtal m flera leverantörer Gbg har samsungutrustning sedan tidigare Apple Samsung Gbg köper av Samsung för att få en enhetlig uppsättning i kommunen Lenovo wbc ab

7:8 Tilldelning efter en förnyad konkurrensutsättning (avrop) I ramavtalet anges att det finns flera leverantörer att avropa ifrån Avropa på de villkor som anges i ramavtalet men vissa villkor ska förhandlas Leverantör ska av myndigheten väljas efter förnyad konkurrensutsättning, på villkor som anges i ramavtalet wbc ab

7:8 Tilldelning efter en förnyad konkurrensutsättning (avrop) I ramavtalet finns flera leverantörer kanske 5 – 10 st Myndigheten ska avropa från någon av dessa Hur ska avropsleverantör utses? Svar: Med förnyad konkurrensutsättning I ramavtalet anges hur den går till; vissa frågor ska ställas till samtliga leverantörer. Den som svarar bäst på dessa vinner och avrop sker från denne Vanliga frågor är: pris, leveranstid, kvalité, produktens utformning wbc ab

Tilldelning efter en förnyad konkurrensutsättning (avrop) I Gbg ska dataskärmar anskaffas från ramavtal Ramavtal m flera leverantörer Förnyad konkurrens Pris & leveranstid Fråga samtliga tre leverantörer Britta 100 kr/st 1 vecka Avropa på villkor som anges i ramavtalet o Brittas svar Göran 200 kr/st 2 veckor Kalle 300 kr/st 3 veckor wbc ab

För- och nackdelar med 7:4 – 9 Avrop från ramavtal med en leverantör och rangordnade ramavtal: + avropet kan ej överklagas + Går snabbt - Avrop sker på villkor i ramavtal, nästan inget kan förhandlas Avrop från ramavtal med förnyad konkurrensutsättning: + avropet sker på villkor som kan förhandlas - avropet kan överklagas - avropet tar längre tid än ovan wbc ab

7:10 förklaring Inköpscentraler Agerar som grossist InkC upphandlar på vanligt sätt, även genom ramavtal och agerar som återförsäljare av produkter till andra myndigheter InkC följer civilrättsliga regler då den agerar som återförsäljare mot myndighet wbc ab

7:12 – 13 förklaring Myndighet som har att följa LOU kan antingen Upphandla varan själv eller Handla från InkC I båda fallen har myndigheten direkt eller indirekt följt LOU och agerat korrekt vid inköpet wbc ab

8 kap. Elektroniska metoder för upphandling wbc ab

8 kap Dynamiska inköpssystem Tillämpningsområdet 1 § En upphandlande myndighet får använda ett dynamiskt inköpssystem för återkommande anskaffning av varor, tjänster eller byggentreprenader som är allmänt tillgängliga på marknaden och har egenskaper som tillgodoser den upphandlande myndighetens behov. Ett dynamiskt inköpssystem ska drivas som en helt elektronisk process. Det ska ha en bestämd giltighetstid och under den tiden vara öppet för varje leverantör som uppfyller kvalificeringskraven enligt 14 kap. 1-5 §§. wbc ab

8:1 förklaring Dynamiska inköpssystem DIS påminner om selektivt förfarande & ramavtal men med en del skillnader DIS innehåller en mängd produkter som dock ofta tillhör samma kategori, t.ex. kontorsinredning DIS innehåller en mängd leverantörer men DIS fylls på efterhand med nya leverantörer. Ju längre tid DIS finns desto fler leverantörer i systemet; det är tanken wbc ab

8 kap 2 § Ett dynamiskt inköpssystem får delas in i kategorier av varor, tjänster eller byggentreprenader. Kategorierna ska bestämmas objektivt med hänsyn till egenskaperna hos den upphandling som ska genomföras inom den berörda kategorin. wbc ab

8 kap Inrättandet av ett dynamiskt inköpssystem 3 § Vid upphandlingar i ett dynamiskt inköpssystem ska den upphandlande myndigheten tillämpa bestämmelserna för selektivt förfarande. Antalet anbudssökande som får delta i systemet får dock inte begränsas. Om myndigheten har delat in systemet i kategorier av varor, tjänster eller byggentreprenader, ska kvalificeringskrav specificeras för varje kategori. Kolla i Falks bok vad detta innebär. wbc ab

8:3 - 4 förklaring Inrättande av DIS Elektroniskt system in rättas av UM under 8 år Selektiv upphandling startar Lev A inkommer med ansökan Ansökan godkänns av UM Lev A inkommer med anbud UM godkänner anbud Lev A är med i systemet Nya leverantörer inkommer med ansökan och anbud under DIS drifttid 8 år Tillslut är kanske 20 st lev med Efter 8 år upphör systemet wbc ab

8:7 – 9 förklaring Alla leverantörer under DIS driftstid får inkomma med ansökan Ansökan ska utvärderas av UM efter senast inom 10 dagar (15 dagar) Om ansökan godkänns ska anbud inkomma efter 30 dagar Beslut om att anbud godkänns eller underkänns ska skrivas av UM Det är alltså en tvåstegsprocess. Jmf med att söka ett arbete: först anmäler du intresse, om arbetsgivaren tycker att den är ok får du komma på intervju. Om den går bra får du arbetet wbc ab

8:10 – 13 förklaring Inköp från DIS Gbg ska köpa kontorsmöbler Finns DIS? Ja! Samtliga leverantörer i DIS tillfrågas Samtliga leverantörer får minst 10 dgr att lämna anbud Gbg köper från leverantör som lämnat bästa anbudet wbc ab

9 kap. Tekniska krav wbc ab

9:3 förklaring Egenskaper hos en produkt behöver inte i detalj brytas ner i skallkrav Egenskaperna kan beskrivas som en funktion eller prestanda Jämför med att beskriva t.ex. en kopp eller bil Även miljöegenskaper kan beskrivas som en funktion wbc ab

9 kap Tekniska specifikationer i form av hänvisningar till standarder och bedömningar 4 § Om de tekniska specifikationerna inte anges som prestanda- eller funktionskrav, ska de hänvisa till standarder och bedömningar, och i fallande prioritetsordning till 1. svensk standard som stämmer överens med europeisk standard, 2. europeisk teknisk bedömning, 3. gemensam teknisk specifikation, 4. internationell standard, wbc ab

9:4 forts 5. annat tekniskt referenssystem som utarbetats av europeiska standardiseringsorgan, eller 6. annan svensk standard, svenskt tekniskt godkännande eller, i fråga om en byggentreprenad eller användning av en vara, svensk teknisk specifikation för projektering, beräkning och utförande Varje hänvisning som avses i första stycket ska följas av orden "eller likvärdig" wbc ab

9:6 förklaring Produktens prestanda får i princip inte beskrivas genom att hänvisa till patenterat tillverkningssätt eller varumärken Endast om det finns sakliga skäl är det tillåtet Måste då åtföljas av orden eller likvärdigt wbc ab

9:9 förklaring Leverantören ska erbjuda produkter i enlighet med de tekniska krav som ställs i upphandlingsdokumenten UM kan inte kräva att det skall röra som en specifik standard, t.ex. ISO 14001 utan endast kräva att leverantören efterlever samma typ av krav Leverantören kan alltså ha en egen standard, t.ex. Görans miljöledningssystem och detta ska godtas av UM UM kan dock kräva bevis för att egna system efterlever ISO 14001 och kan kräva bevis av leverantören wbc ab

9 kap Märkning 12 § Med märkning avses alla dokument, certifikat eller intyg som bekräftar att varor, tjänster, byggentreprenader eller processer eller berörda förfaranden uppfyller vissa krav. Kolla i Falks bok vad detta innebär. wbc ab

9:12 förklaring UM kan kräva att produkten följer kraven i vissa märken Märken är mycket vanliga, t.ex. nedan wbc ab

9:16 förklaring Alternativa utförande är ok Måste anges i annonsen att det är ok Endast alternativa anbud som uppfyller angivna minimikrav får tas upp till utvärdering wbc ab

10 kap. Annonsering av upphandling och inbjudan till anbudssökande wbc ab

10:1 förklaring Huvudregel: Alla upphandlingar ska annonseras Undantag finns i 6 kap 12-19 §§ samt i 19 kap wbc ab

10:1 förklaring Annons sätts in på EU:s hemsida TED (EU-upphandling) wbc ab

10:1 förklaring Annonstid är den tid under vilken leverantören har på sig att utforma och inkomma med anbud Annonstid = anbudstid wbc ab

10:1 förklaring Tidsfrister: Annonstiden räknas från den dagen då annonsen avsändes Förfrågningsunderlag lämnas inom tre dagar = offentlighetsprincipen wbc ab

10:1 förklaring Tidsfristerna är minimitider. 4:1 kan ge längre tidsfrister En upphandlande enhet som har att följa förvaltningslagen, t.ex. polisen bör inte ange klockslag En handling anses enligt förvaltningslagen som inkommen om den kommer in rätt dag före kl. 24.00 wbc ab

10 kap Elektronisk tillgång till upphandlingsdokumenten 7 § Den upphandlande myndigheten ska vid annonsering om upphandling, förhandsannonsering och annonsering om projekttävling med elektroniska medel ge fri, direkt, fullständig och kostnadsfri tillgång till upphandlingsdokumenten från den dag då annonsen publiceras. Den internetadress där dokumenten finns tillgängliga ska anges i annonsen.  Om myndigheten inte kan ge tillgång till något upphandlingsdokument enligt första stycket, ska myndigheten i annonsen upplysa om hur leverantörerna kan få tillgång till dokumentet på något annat sätt. wbc ab

10:10 förklaring Ange bindningstid på anbudet Tiden skall vara lämplig så att anbuden är bindande under hela processen. Lämplig bindningstid en månad efter anbudstiden utgång? Tid att teckna avtal Överklagande-fristen Tid för domstolsprövning? Upphandlingen + utvärdering wbc ab

11 kap. Tidsfrister för anbudsansökningar och anbud wbc ab

11:1 förklaring Tidsfristerna i detta kapitel är minimitider. 4:1 kan ge längre tider Alla anbudsgivare måste ges en realistisk möjlighet att läsa annonsen, utarbeta anbud och skicka in anbudet i rätt tid wbc ab

Tidsfrister sammanfattning huvudregel Öppet förfarande: minst 35 dagar Selektivt förfarande: minst 30 dagar Förhandlat förfarande med föregående annonsering: Konkurrenspräglad dialog: Förfarande för inrättande av innovationspartnerskap: minst 30 dagar Dynamiskt inköpssystem: 8 kap. 8 och 11 §§ wbc ab

12 kap. Kommunikation, information till leverantörer och dokumentation wbc ab

12:1 – 3 förklaring Tanken är att alla delar i upphandlingen ska ske elektroniskt UM:s hemsida eller affärssystem av olika slag Vilket elektroniskt system som helst går att använda men det måste vara möjligt för leverantören att i praktiken kunna använda systemet wbc ab

12:7 förklaring Anbudshandlingar och andra ansökningar ska alltid undertecknas av leverantören Vanliga analog underskrift går vanligen bra UM får dock kräva att handlingarna ska undertecknas elektroniskt wbc ab

12:10 förklaring Alla uppgifter, både UM:s och leverantörens uppgifter ska bevaras säkert Det är ett krav både ur sekretessynpunkt samt risken att de förvanskas Låsta utrymmen, både analoga och digitala, är i praktiken ett krav wbc ab

12:11 förklaring Förfrågningsunderlaget får vanligen inte förändras av UM då upphandlingen har startat och är offentlig Frågor och svar är dock tillåtna UM ska om möjligt svara på leverantörens frågor senast 6 dagar för anbudstidens utgång wbc ab

12:12 förklaring UM måste skriva ett tilldelningsbeslut Detta ska vara motiverat Detta ska skickas till alla anbudsgivare Om ovan inte sker finns en risk att besvärstiden för överklagande inte börja löpa. Det kan få allvarliga konsekvenser för hela upphandlingen wbc ab

12:13 förklaring Alla leverantörer som deltagit upphandlingen har rätt att få ett motiverat tilldelningsbeslut som anger vem som vann upphandlingen och varför Alla leverantörer har även på förfrågan rätt att få ett besked hur myndigheten utvärderade just deras anbud och hur det placerade sig i utvärderingen. Svar ska ges inom 15 dagar wbc ab

12:15 – 16 förklaring UM måste skriva en rapport om Hur upphandlingen gått till Vilka anbud som förkastats Vilket anbud som vunnit Om det har funnits risk för jäv, osv Den ska på begäran skickas till EU-kommissionen wbc ab

13 kap. Uteslutning av leverantörer wbc ab

13:1 förklaring Leverantör ska som huvudregel uteslutas om den begått vissa brott Medlemskap i organiserad brottslighet Penningtvätt Mutbrott Terroristbrott Det måste dock finnas en lagakraftvunnen dom wbc ab

13:3 förklaring Leverantör får uteslutas om den Åsidosatt MoS-krav Befinner sig i konkurs eller likvidation Gjort sig skyldig till allvarligt fel i yrkesutövning Tidigare misskött upphandlingskontrakt UM måste kunna visa att så är fallet wbc ab

14 kap. Kvalificering wbc ab

14:4 förklaring Svårt att ställa relevanta ekonomiska krav Proportionalitetsprincipen och transparensprincipen är svåra att uppfylla, se upp för SNI-koder LOU anger att viss minsta årsomsättning kan användas LOU anger att vissa kvotdelar rörande årsomsättning och kontraktets värde får ställa LOU anger att ansvarsförsäkring får kräva (bankgaranti?) Kolla i Falks bok vad detta innebär. wbc ab

14:5 – 6 förklaring Leverantör kan åberopa andra företags kapacitet för att nå upp till kraven i upphandlingsdokumenten. Räcker med att det finns en överenskommelse mellan företagen Dock måste UM tro på att åberopade företags kapacitet kommer att användas vid genomförandet av upphandlingskontraktet wbc ab

16 kap. Utvärdering av anbud och tilldelning av kontrakt wbc ab

16 kap Utvärdering och tilldelning Tilldelning av kontrakt och grunder för utvärdering 1 § En upphandlande myndighet ska tilldela den leverantör ett kontrakt vars anbud är det ekonomiskt mest fördelaktiga för myndigheten.  Vilket anbud som är det ekonomiskt mest fördelaktiga anbudet ska utvärderas på någon av följande grunder:  1. bästa förhållandet mellan pris och kvalitet, 2. kostnad, eller 3. pris. Myndigheten ska i något av upphandlingsdokumenten ange den grund för utvärdering av anbud som den avser att använda. wbc ab

16:1 förklaring Utvärdering ska göras av inkomna anbud Det ekonomiskt mest fördelaktiga anbudet ska antas UM måste ange i upphandlingsdokumentet vilken utvärderingsmodell den kommer att använda sig av 1. bästa förhållandet mellan pris och kvalitet, 2. kostnad, eller 3. pris wbc ab

16:1 - 2 förklaring Bästa förhållandet mellan pris och kvalité är den mest komplexa utvärderingsmodellen I princip allt som har en anknytning till produkten kan utvärderas, t.ex. pris, produktivitet, MoS-krav, kvalitet, leveranstider osv Ofta är det dock mycket svårt att utvärdera, poängsätta och jämföra så olika utvärderingskriterier wbc ab

16:1 - 2 förklaring Kostnad är också en bred utvärderingsmodell men som tar sikte på livscykelkostnaden för produkten Livscykelkostnaden beräknas både ekonomisk och miljömässigt Tänk på att det kan vara mycket svårt att jämföra utvärderingskriterier med varandra. Leder ofta till felaktiga resultat wbc ab

16:1 - 2 förklaring Pris är den enklaste och kanske den säkraste utvärderingsmodellen UM utvärderar endast priset Denna utvärderingsmodell har kanske fått ett oförtjänt dåligt rykte Modellen är mycket pricksäker då det gäller att utse det bästa anbudet Men ställer mycket höga krav på skallkraven och avtalet i upphandlingsdokumenten wbc ab

16:4 – 5 förklaring Livscykelkostnader kan vara produktens kostnader sett från ett miljöperspektiv från råvaruutvinning, transport, förpackning tillverkning, till återvinning Detta kallas även externa miljökostnader Dessa får användas som utvärderingskriterier, men det måste vara proportionerliga och ha en koppling till upphandlingsföremålet Upphandlingsföremålet bör har någon påtaglig miljöpåverkan wbc ab

16 kap Viktning av tilldelningskriterier 6 § När grunden för utvärdering av anbud är bästa förhållandet mellan pris och kvalitet eller kostnad, ska tilldelningskriterierna viktas inbördes. De får viktas inom intervall med en lämplig största tillåtna spridning. Om kriterierna inte kan viktas, ska myndigheten beakta dem genom en prioritetsordning. Myndigheten ska i något av upphandlingsdokumenten ange hur kriterierna ska viktas eller vilken prioritetsordning som ska tillämpas. wbc ab

16:7 – 8 förklaring Onormalt låga anbudspriser ska undersökas av UM Om priset beror på effektiva inköp, produktionsmetoder, rationaliseringar etc. är det godtagbart Om priset beror på prisdumpning, åsidosättande av MoS-krav, otillåtna statliga stad mm skall anbudet vanligen strykas av UM wbc ab

17 kap. Fullgörande av kontrakt wbc ab

17 kap Särskilda villkor för fullgörande av kontrakt 1 § En upphandlande myndighet får ställa särskilda miljömässiga, sociala, arbetsrättsliga och andra villkor för hur ett kontrakt ska fullgöras.  Särskilda villkor för fullgörande av kontrakt ska ha anknytning till det som anskaffas i den mening som avses i 16 kap. 2 § andra stycket och anges i upphandlingsdokumenten. wbc ab

17:1, 6 förklaring MoS-krav på leverantören får ställas i det civilrättsliga kontraktet som finns med i upphandlingsdokumenten Dessa krav ska stämma överens med principerna i 4:1 och i övriga LOU Kraven får avse även underleverantörer som anbudsgivaren anlitar UM har rätt att kolla att både huvudleverantör och underleverantör följer MoS-kraven wbc ab

19 kap. Upphandling under tröskelvärdena och upphandling av tjänster enligt bilaga 2 wbc ab

19 kap Tillämpliga bestämmelser 2 § Vid upphandling enligt detta kapitel tillämpas - 1 kap. (lagens innehåll, tillämpningsområde och definitioner), - 2 kap. (blandad upphandling), - 3 kap. (undantag från lagens tillämpningsområde), - 4 kap. (allmänna bestämmelser), utom 6 och 7 §§ om begränsning av antalet anbudssökande som får lämna anbud, 10-12 §§ om val av anbud samt 13-17 §§ om tilldelning av ett kontrakt i separata delar, - 7 kap. (ramavtal, inköpscentraler och annan samordnad upphandling), utom 14-23 §§ om gemensam upphandling med myndighet från annan medlemsstat, - 8 kap. 1-14 §§ (dynamiska inköpssystem), utom 6 § om ändringar i giltighetstiden, 8 och 11 §§ om tidsfrister samt 12 och 13 §§ om tilldelning av kontrakt och egen försäkran av leverantörer, - 9 kap. 6 § (uppgifter och hänvisningar som inte får ingå i tekniska specifikationer), - 9 kap. 12-15 §§ (märkning), - 14 kap. 2 § (behörighet att utöva yrkesverksamhet), - 17 kap. 1 § (särskilda villkor för fullgörande av kontrakt), - 20 kap. (avtalsspärr, överprövning och skadestånd), - 21 kap. (upphandlingsskadeavgift), och - 22 kap. (tillsyn). wbc ab

19 kap 3 § Vid upphandling enligt detta kapitel tillämpas även bestämmelserna om konkurrenspräglad dialog i 4 kap. 6 och 7 §§, 6 kap. 1 § 5 och 20-29 §§, 10 kap. 9 och 10 §§ och 11 kap. 3 §. Vid upphandling av tjänster av sådant slag som anges i bilaga 2 vars värde uppgår till minst det tröskelvärde som avses i 5 kap. 1 §, tillämpas även bestämmelserna om tekniska specifikationer i 9 kap. 1- 5 och 7-11 §§, om annonsering i 10 kap. 1, 2 och 4 §§ och om individuella rapporter i 12 kap. 15 och 16 §§. wbc ab

Sammanfattning 19 kap Avser upphandlingar som understiger tröskelvärdet I stort sett samma regler som gäller i 1 – 18 samt 20 – 23 kap Men det finns huvudsakligen 3 undantag wbc ab

Sammanfattning 19 kap Skillnaderna är följande Några ändringar av upphandlingsprocesserna Ändrade annonstider Ändrade annonsplatser wbc ab

Sammanfattning 19 kap Några ändringar av upphandlingsprocesserna Huvudregel: Förenklat förfarande (öppet förfarande Urvalsförfarande (selektivt förfarande) Direkt upphandling (förhandlat förfarande utan föregående annonsering) Dynamiskt inköpssystem Undantag: Konkurrenspräglad dialog wbc ab

Sammanfattning 19 kap Annonstider Annonstiden ska vara minst 10 dagar wbc ab

Sammanfattning 19 kap Annonsplats Regionalt, t.ex. i Sverige eller i Sverige och något grannland Ska göras på allmänt tillgänglig elektronisk databas Kan göras på TED wbc ab

20 kap. Avtalsspärr, överprövning och skadestånd wbc ab

20:1 förklaring Avtalsspärrens längd 10 dagar om beslut skickats via e-post och liknande 15 dagar om beslut skickas via vanlig post eller den längre tid som UM ger leverantörerna wbc ab

20:4 förklaring Domstol kan som huvudregel pröva antingen: Upphandlingen som sådan, d.v.s. i de fall en upphandling genomförts Giltigheten av ett avtal, d.v.s. i de fall en upphandling inte har genomfört, vanligen fråga direktupphandling wbc ab

20:6 förklaring Då upphandlingen prövas kan domstolen besluta att Upphandlingen ska göras om eller Upphandlingen ska rättas wbc ab

20:13 förklaring Domstol prövar framför avtals ogiltighet vid: Olika typer av direktupphandlingar Men även vissa ramavtalsavrop och dynamiska inköpssystem wbc ab

20 kap Tidsfrister för ansökan om överprövning av ett avtals giltighet 17 § En ansökan om överprövning av ett avtals giltighet ska, om inte annat följer av andra stycket, ha kommit in till förvaltningsrätten inom sex månader från det att avtalet slöts. Ansökan ska dock ha kommit in till förvaltningsrätten innan 30 dagar har gått från det att 1. Europeiska kommissionen har publicerat en annons enligt 10 kap. 4 §, eller 2. den upphandlande myndigheten skriftligen har underrättat anbudssökandena och anbudsgivarna om att avtalet har slutits samt har lämnat en sammanfattning av sådana upplysningar som avses i 12 kap. 13 §. wbc ab

20: 20 – 21 förklaring Leverantör kan väcka skadeståndstalan: Inom ett år från det att avtal slöts Vid allmän domstol Måste finnas en ekonomisk skada, d.v.s. i praktiken ett uteblivet kontrakt som leverantören rätteligen skulle fått om LOU följts på ett korrekt sätt wbc ab

21 kap. Upphandlingsskadeavgift wbc ab

20:4 – 6 förklaring Upphandlingsskadeavgiften ska uppgå till lägst 10 000 kronor och högst 10 000 000 kronor Avgiften får inte överstiga tio procent av upphandlingens värde Ansökan görs hos förvaltningsrätten inom sex månader från upphandlingsbeslut wbc ab

22 kap. Tillsyn wbc ab

Tillsynsmyndighet offentlig upphandling Konkurrensverket är tillsynsmyndighet wbc ab

Tack för uppmärksamheten! Slut! Tack för uppmärksamheten! wbc ab

Patric Pedersen e-post: wbcgot@gmail.com tel. 0708 – 89 93 80 Kontaktuppgifter Patric Pedersen e-post: wbcgot@gmail.com tel. 0708 – 89 93 80 wbc ab