Föreläsning Svenska II Instruktion till lektions- planering
1. Genomgång av rubrikerna i lektionsplaneringen. Innehåll 1. Genomgång av rubrikerna i lektionsplaneringen. 2. Bikupa: -prova att formulera konkreta mål 3. Konkreta mål-exempel 4. Examinerande seminarium 6. Avslutning
Lektionsplanering rubriker Sammanhang Förkunskaper Innehåll-vad och varför? Konkreta mål! Arbetssätt och metoder-Hur och varför? Inledning Arbetsmaterial Arbetsformer-enskilt, par, grupp Pedagogisk miljö Motivera dina val! Elevrollen-för vem och varför? Uppföljning och efterarbete
Lektionsplanering rubriker Sammanhang
Exempel på sammanhang I lektionen som beskrivs ligger fokus på att eleverna ska få lära sig hur man skriver en saga och utifrån detta skriva sin egen. Lektionen startas med en ”minilektion” om en berättelses uppbyggnad och paralleller dras till en saga som de fått höglästs för sig en lektion tidigare. Eleverna och läraren skapar tillsammans en saga på tavlan med hjälp av ett berättelseschema, sedan får eleverna jobba i par. Lektionen är anpassad till årskurs 3, men kan även användas i årskurs 1 eller 2, beroende på elevernas förmågor. Detta är en del i av en serie av lektioner som kommer lära eleverna hur man skriver olika typer av texter.
Lektionsplanering rubriker Förkunskaper
Exempel på förkunskaper De förkunskaper som eleverna behöver för denna uppgift är att de har de mest grundläggande skrivkunskaperna och enkla skrivreglerna, det vill säga, skriver med stora och små bokstäver och använder sig av interpunktion. Att eleverna kan skriva texter så att andra kan förstå, med enkla handlingar och få fram ett budskap samt planerar sitt skrivande med hjälp av tankekartor och diskuterar med andra elever om texter (Skolverket, 2012, s. 43, 45, 49).
Lektionsplanering rubriker Innehåll -hur och varför?
Innehåll -hur och varför? Det konkreta målet är att du som elev tillsammans med en klasskompis ska skriva en saga med hjälp av berättelseschemat. Du ska skriva faktatext utifrån en mall Du ska kunna stava tio ord från boken och veta vad de betyder.
Lektionsplanering rubriker Arbetssätt och metoder-hur och varför? Inledning Arbetsmaterial Arbetsformer-enskilt, par, grupp Pedagogisk miljö
Lektionsplanering-rubriker Motivera dina val!
Lektionsplanering rubriker Elevrollen -för vem och varför?
Exempel på elevrollen -för vem och varför? Genom att använda mig av pararbete ser jag till att alla, oavsett hur långt de kommit i sin skrivutveckling, blir delaktiga i skapandet av berättelsen och på något sätt utvecklas. Jag har valt att para ihop “starka” skrivelever med “svaga” för att de ska kunna hjälpa varandra i deras fortsatta utveckling. Den “svaga” skriveleven kanske är bättre på att hitta på historier medan den ”starka” är bra på att skriva. På så sätt hjälper de varandra i skrivprocessen.
Lektionsplanering rubriker Uppföljning och efterarbete
Exempel på uppföljning och efterarbete Jag kommer att ha en uppföljande lektion tillägnat fortsatt skrivande, eftersom att jag utgår från att alla par inte hunnit skriva färdigt sagan under lektionens 60 minuter. För att sedan följa upp den här lektionen hade jag låtit eleverna läsa upp och visa sin text för en annan klasskamrat, som inte varit i samma grupp.
Hur bör konkreta lektionsmål formuleras? Sätt ord på dina tankar. Konkreta mål Hur bör konkreta lektionsmål formuleras? Sätt ord på dina tankar. Ge exempel på flera konkreta lektionsmål.
Exempel på konkreta mål: Diskussion om föreslagna konkreta mål
målformuleringar Målet handlar om vad eleven lär sig Formulera målen konkret och utvärderingsbart Målet bör kunna uppnås under lektionen Målet bör vara något eleven lär sig under lektionen
Konkreta mål, exempel Ni ska få träna på att skriva text till bilder. Ni kommer också träna på att använda stor bokstav, punkt, utropstecken och frågetecken. Du ska kunna skriva en saga med en början, mitten och slut. Jag kan göra en saga med tydlig början, problem, lösning och slut med hjälp av min mall som stöd.
Examinerande seminariet Arbetslagen läser varandras lektionsplaneringar. Skicka in två dagar innan dvs tidigt onsdag 13/9 för U grupp 1 och 2 och tidigt torsdag 14/9 för U grupp 3 och G (examination fredag 15/9 + måndag 18/9 för U och måndag 18/9 för G). Skriftlig feedback enligt opponeringsprotokoll till alla Muntlig feedback och diskussion om varje lektionsplanering Studenten bearbetar sin lektionsplanering efter seminariet och använder feedback till den slutgiltiga lektionsplaneringen
Avslutning Frågor? jenny.runeson@edu.uu.se