Om grupper/team & grupprocesser

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Bakgrunden till Pro-Skills Teori och filosofi. Pro-Skills bakgrundsfilosofi Snabba f ö r ä ndringar i v ä rlden kr ä ver mer specialkompetenser + Global.
Advertisements

Psykodynamiska perspektivet. Vad innebär psykodynamiskt perspektiv? Psykoanalys.
Matematiksatsningen Några nedslag i Skolverkets utvärderingar.
Pedagogik för framtiden Hur lär vi oss i olika åldrar? Hur kan vi skapa bra förutsättningar för inlärning? Minnet – repetition Olika inlärningsstilar och.
Vad är egentligen ett samhälle? Hur skulle ni definiera ordet samhälle? Dvs när vi pratade om ett samhälle sist, vad pratade vi om då? Ta ngn minut och.
Pedagogisk verksamhetsidé Sege parks förskola, läsåret
Föräldraråd Nyvång Hälsa Det innefattar både ett fysiskt välbefinnande så som psykiskt och socialt.
Vuxna med utvecklingsstörning och svåra beteendeproblem.
Febe Friberg Institutionen för vårdvetenskap och hälsa, Sahlgrenska akademin vid Göteborgs universitet.
Kommunikation Tove Phillips Olika perspektiv att studera ämnet kommunikation: Sociologi  Sociologiska perspektiv Kommunikation är en naturlig del.
Hej och välkommen Undervisning 1.Mental träning Övning 1. Visualisering 2. Målbild Utvärdering 1.Frågor 2.Enkät.
ATT ARBETA MED KURATIVT STÖD GENOM LEK OCH SKAPANDE VERKSAMHET FÖR ATT LÅTA BARN UTTRYCKA SIG PÅ SÄTTT SOM PASSAR DEM.
Hälsofrämjande ledarskap och medarbetarskap Från riskfaktorer till friskfaktorer Aaron Antonovsky varför behåller en del människor sin hälsa och förblir.
Två olika avtal Saco- S OFR Oorganiserade följer största avtalsgruppen
Empowerment i teori och praktik?
Barn och ungdomars utveckling
Integrative Model of Group Development (IMGD)
Samtalsmetodik i ett ledarskap
Lekterapins behandling av barn och unga med stickrädsla
Svenska som andraspråk 1
Medarbetarskapets innebörd
Gruppens utveckling FIRO-modellen.
Välkomna till tvärsektoriellt miljömålsmöte 21 okt 2015
Hur viktigt är det här för dig på en skala 0-10?
BEMÖTANDE - inledning Bästa Heby = utveckla och säkerställa god kvalitet inom kommunens alla verksamheter. Målbild – vem är vi till för? Detta är ett stödmaterial.
Samarbetsbeteenden i ledningsgrupper är positivt relaterade till produktiv energi hos medarbetarna. Det i sin tur är positivt relaterat till.
Nyttjande av stimulansbidraget för andra målgrupper
VÄGEN TILL MÅLGÅNG"   MålGång är en programförklaring som ska verka som stöd för våra aktiva, ledare och föräldrar och hela GSK/MIFs gemensamma fotbollsverksamhet.
Lektion 2:1 Våldets uttryck Våldet tar sig olika uttryck
Steg för livet
Vad är sociologi? – en repetition Momentöversikt Vad är en analys?
Etik- planering.
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Om grupper/team & grupprocesser
Vi snackar lön!.
IT verksamhetens satsning utifrån IKT.
Samtalsgrupper - ett sätt att främja hälsa!
Varför sitter vi här? – Har du undrat över vad det tjänar till att ha medarbetarsamtal? - Och hur man gör så att det blir effektivt?
Din lön och din utveckling
Välkommen till ett samtal om VÄRDERINGAR
Uppföljningen av Om mig 2016: Psykisk ohälsa Albin Sjöberg Skrivet av: Amanda Ramidh & Narek Habo
Kurs mindfulness Studenthälsan
FRIIDROTT ÅR INTRODUKTION.
Information om ekonomiskt bistånd
Design & Utvärdering, 5 poäng
TRIS-processen TRIS-teamen arbetar enligt TRIS-processen. TRIS-processen är den gemensamma processen och modellen för rehabiliteringssamverkan. Från vårdens.
Vårdförbundet Verksamhetsplan
CSG så styrs Göteborg.
Meningsfull fritid och sociala färdigheter
Personcentrerad vård - en etisk utmaning
Hur grupper utvecklas och hur folk beter sig i grupper
Nästa steg regionkalmar.se.
Kartläggning av stöd- och ledningsprocess
Vad är viktigt för dig? Att designa tjänster utifrån behov
Övergripande struktur för
Strategi för närvårdssamverkan i Uppsala län
Kurs mindfulness Studenthälsan
Vägledning för framtidens arbetsmarknad
Hållbar utveckling måste vara
Systematiskt förbättringsverktyg för samverkan
Idéburet offentligt partnerskap (IOP)
Effektiva mötesplatser Erfarenhetsutbyte Kommunikation Synlighet
MALG Östergötland Boel MALG logga och motiveringen till priset
Jan-Erik Nyberg Familjerådgivningen i Jakobstadsregionen
Verksamhets- och grupputveckling
Föräldrar Förskola Förskolan Solägget 14 svar, 78%
Återkoppling.
Presentationens avskrift:

Om grupper/team & grupprocesser Lena Ritzman Anneli Sundberg

Kärnkompetens Samverkan i Team

Samverkan i Team Olika kompetenser kompletterar varandra Det är bästa sättet att nå resultat Samverkan är en nyckelfaktor för personcentrerad och säker vård

Hur uppstår fungerande team ? Tydliga mål Gemensamma mål Regelbundna uppföljningar Nära samarbete Träning

Vad är en grupp? Vilka grupper är du med i? Vilka behov fyller en grupp? Vilka normer finns i en grupp? Vilka sorters grupper finns det? Vilka roller finns det i en grupp? Vad påverkar de roller man får i en grupp? Vilka faser går en grupps utveckling igenom?

Varför viktigt med fördjupade kunskaper om grupper och grupprocesser? Vad är en grupp/team? Gruppen som tanke, handling och känsla. När börjar en grupp?

Grupputveckling och grupprocesser Primära grupper Sekundära grupper

Grupputveckling och grupprocesser Roller i en grupp Normer i en grupp

Maslows behovsteori

F. I. R. O Fundamental Interpersonal Relationship Organization (W F.I.R.O Fundamental Interpersonal Relationship Organization (W. Schutz)

Exempel: FIRO-teorin (Alfred Schutz) TILLHÖRA-FAS: Får/vill jag komma ombord? Gemyt, mellanfas. ROLLSÖKNINGS-FAS: Mest krävande, även över tid. Vem styr båten? Gruppidyll, mellanfas. SAMHÖRIGHETS-FAS: Maktfrågor nedtonas och frågor om samhörighet lyfts fram. Alla når inte denna fas. Båten som metafor

F. I. R. O Fundamental Interpersonal Relationship Organization (W F.I.R.O Fundamental Interpersonal Relationship Organization (W. Schutz) Kärnan i F.I.R.O: Viktigt för samspelet hur vi ser på både oss själva och andra i gruppen. Vi gör hela tiden val, både medvetna och omedvetna. Uppriktighet och öppenhet både inför oss själva och andra. Medvetenhet om de egna beteendemönstren Självkänslan är kärnan i alla relationer

Övningar

IMGD- Integrerad Modell för Grupputveckling Susan Wheeland, 2005

IMGD- Integrerad Modell för Grupputveckling Frågor som en grupp kan ställa sig om sig själva: Vilka är vi ? Vart ska vi ? Hur ska vi ta oss dit ? Hur gick det och vilka erfarenheter kan vi lära av?

Resvägar Vad händer under resans gång? Socialpsykologiska teorier om hur grupper utvecklas över tid. Gemensam nämnare är frågor om t.ex. medlemskap, makt och roller. Urskiljer och betecknar särskilda faser/stadier i gruppers utveckling över tid.

Mellanmänskliga relationer Varför är grupper så betydelsefulla faktorer i våra liv? Hur kan grupper fungera – och vad gör att de inte fungerar? Vilken är min roll och hur kan jag hantera dessa skeenden?

Gruppen – inte bara en grupp Grupper kan inte betraktas lösryckt från det sammanhang i vilket de skapas och verkar. Människor ingår i grupper – som i sin tur är del av en organisation, ett system, en struktur. Aspekter som t.ex arbetsmiljö, bemanning, tillfälliga anställningar m.m.

Kunskaper, erfarenheter och reflektion Sjuksköterskan och röntgensjuksköterskan som arbetsledare, fördjupade kunskaper om grupper/processer. Vikten av att relatera till/reflektera kring sin egen roll i och betydelse för arbetsgruppen. Koppla samman kunskaper om grupper/grupprocesser med egna erfarenheter och reflektion. Kommunikation/Lyhördhet. Lyssna. Feedback, uppföljning. Uppmärksamma behov. Medvetenhet om sin maktposition. Tillit. TID.

”… vi klarar oss nog ändå” Finns omfattande kunskaper om betydelsen av ett medvetet arbetssätt gällande grupper. Vad är ett medvetet arbetssätt?

Det sociala spelet Social interaktion, socialt samspel. Meningsskapande. Delaktighet och tillit tar tid att bygga upp, för att hållas kvar viktigt med bra förutsättningar.

Kommunikation Från latinets communis, gemensam, via communicare, göra gemensam. Relationer till andra människor, förmågan att kunna påverka sin situation. Möjlighet att kommunicera med andra och bli bekräftad. Förstå och göra sig förstådd. Det talade ordet endast en del av kommunikationen. Ansiktsuttryck, blickar, kroppshållning, suckanden ... tystnad.

Konflikter – problem och möjlighet Vikten av att inte enbart se konflikter som obehagliga, olika uppfattningar som osämja. Kan ibland vara första steget till något som i förlängningen blir bra.

Vilken roll har/tar jag och övriga i gruppen?