Pedagogen och det entreprenöriella lärandet

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Pedagogisk planering Åk 7 - 9
Advertisements

Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Granskningsområden Måluppfyllelse och resultat Tillsynen granskar inom detta område förskolornas måluppfyllelse gällande resultatet av förskolornas arbete.
Nya skolan till hösten Projektarbete En personlig dator Aktivt lärande
I detta bildspel reflekterar kollegor i olika ämnen tillsammans över språkliga handlingar i klassrummet. Underlag till diskussionen är den uppgift som.
Gemenskap Vi har lyckats när: Eleverna tar spontana kontakter över klass/åldersgräns Detta uppnår vi genom att: Har regelbundna aktiviteter tillsammans.
Skola och arbetsliv i samverkan
TILLSAMMANS KAN VI GÖRA SKILLNAD VAR MED I EN ENTREPRENÖRIELL UTMANING.
Till vem riktar sig utvecklingspaketet?
”Tidigare har läraren skrivit hur det har gått för mig i skolan som mamma och pappa fick läsa hemma. På utvecklingssamtalet har mest de vuxna pratat och.
Alla brinner för något…!
Exempel utifrån ett antal målområden
Ulla Wiklund 2013/Reflektum AB
Föräldramöte 11/ Välkomna till Syskonavdelningarnas föräldramöte 2011.
Ett program för undervisning i teknik och fysik
Elevinflytande i planeringen av undervisningen
Struktur och ledning Rektor Styrelse samt ansvar: Tony Roth, rektor
Entreprenöriellt Lärande _says_schools_kill_creativity.html Hur förbereder vi eleverna att möta en framtid.
Självständighet Företagsamhet Lust att lära Introduktion - den röda tråden Kommunledning Finansinspektionen Förebild Ämnesintegration Privatekonomi…….
Läroplansträff Välkomna!.
En presentation av projektet om hur intresse och måluppfyllelse kan utvecklas för teknik och naturvetenskapliga ämnen. Paul Pakkala 25/
IKT i nöd och lust! Hur får man eleverna att ta eget ansvar? Hur får man dem att samarbeta? Och hur får man lärare att vilja jobba ämnesövergripande?
Kick Off 16 september 2014 Kl 8.30 Ankomstfika med macka
Matematiklyftet Märta-Stina Gahlin Lundberg
- fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner
VÅGA VISA är ett samarbete mellan Danderyd
Handledarutbildning Delkurs 4 Barn- och fritidsprogrammet BF
Entreprenörskap Initiativ Problemlösning Samarbetsförmåga Handling
Läroplansträff fritidshem
Välkommen till Braås skola
Prioriterat utvecklingsområde 10/11
Demokratibegreppet Det offentliga skolväsendet vilar på demokratins grund. Skolans uppgift är att låta varje elev finna sin unika egenart och därigenom.
Intro Entreprenörskap i skolan. UppdragetUtgångspunkterAktiviteter.
Entreprenöriellt lärande Låta eleverna släppa fram sina eldsjälar.
Caroline Hansson, Pilbäckskolan
Lgr 11 - fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner.
Nämndplan 2015.
Naverlönnskolans uppstart 11 augusti 2015 Michael Rystad
Naverlönnskolans uppstart 11 augusti 2015 Michael Rystad Utvecklingsstrateg.
Hur får vi Sigbox att bli en helhet? BFL, SUA, IKT.
Entreprenöriellt lärande En odysée ! Christer Westlund.
Sege parks förskola våren 2016 Utvecklingsområde Miljö Material Alla barns rätt till stöd 1.
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet En grund & - påbyggnads utbildning för pedagoger i Sektor lärande.
Målens betydelse i formativt ledarskap. Upplägg Formativt ledarskap Förskolans uppdrag Styrdokument Analysera mål.
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Nordiska Ministerrådets rapport Från dröm till verklighet
Fritidshem på Knappekulla
Hållbar framtid Hopp och framtidstro Avdelning: År:
DET-Uppgifter.
Värdedokument Uddens Förskola rev. Aug. 2016
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Nätverksträff för lärare i fritidshem
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Värdedokument Uddens Förskola rev. Aug. 2017
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Kontaktpersoner Bedömning & Betyg
Vad innebär ett mål för lärande eller utveckling
Presentationens avskrift:

Pedagogen och det entreprenöriella lärandet En grund & -påbyggnads utbildning för pedagoger i Sektor lärande Lerum

Dagordning 28 september Aspenässkolan 08.00 - 09.00 Teoretisk bakgrund och nuläge 09.00- 10.15 Övning Elbarometern - Hur EL är du? 10.15- 10.45 Fikapaus 10.45- 11.00 Film 11.00- 11.45 Caseövning ”Vad kan bli bättre med EL? 11.45- 12.00 Avrundning och sammanfattning. Nästa tillfälle. Uppgiftsgenomgång. 12.00 Avslut - Lunch!

Bakgrund all förskole- och skolverksamhet ska arbeta med entreprenöriellt lärande. Gemensam satsning i kommunen 2008 2013 - utvärdera verksamheterna Vi behöver göra något...

Syftet med utbildningen Att höja pedagogens förståelse för, kompetens kring och förmåga att arbeta utifrån ett entreprenöriellt lärande. Utbildningen skall ge pedagogerna en bild/förståelse av Varför EL? Vad EL är? och EL i praktiken (hur)

Utbildningsinsatsen är: Engagerande Involverande och till nytta Utmanar.

Vad säger LGR? I LGR hittar vi ämnesplaner och kunskapskrav som styr vår verksamhet. Konkret och relativt enkelt att “checka av” Men i LGR finner vi också andra uppdrag. Svårare att kontrollera.

Saxat ur LGR11 - kap 1 “ Skolan ska stimulera elevernas kreativitet, nyfikenhet och självförtroende samt vilja till att pröva egna idéer och lösa problem. Eleverna ska få möjlighet att ta initiativ och ansvar samt utveckla sin förmåga att arbeta såväl självständigt som tillsammans med andra. Skolan ska därigenom bidra till att eleverna utvecklar ett förhållningssätt som främjar entreprenörsskap.” (sid 9) “Skolans uppgift är att låta varja enskild elev finna sin unika egenart och därigenom kunna delta i samhällslivet genom att ge sitt bästa i ansvarig frihet” (sid 7) “ Undervisningen ska bedrivas i demokratiska arbetsformer och förbereda eleverna för att aktivt delta i samhällslivet. Den ska utveckla deras förmåga att ta personligt ansvar. Genom att delta i planering och utvärdering av den dagliga undervisningen och få välja kurser, ämnen, teman och aktiviteter, kan eleverna utveckla sin förmåga att utöva inflytande och ta ansvar” (sid 8) “ En harmonisk utveckling och bildningsgång omfattar möjligheter att pröva, utforska, tillägna sig och gestalta olika kunskaper och erfarenheter. Förmåga till eget skapande hör till det som eleverna ska tillägna sig. (sid 10)

Saxat ur LGR11 - kap 2 Läraren skall: stärka elevernas vilja att lära och elevens tillit till den egna förmågan ge utrymme för elevens förmåga att själv skapa och använda olika uttrycksmedel organisera och genomföra arbetet så att eleven utvecklas efter sina förutsättningar och samtidigt stimuleras att använda och utveckla hela sin förmåga upplever att kunskap är meningsfull och att den egna kunskapsutvecklingen går framåt (sid 14)

EL - definitioner Från Skolverkets forskningssammanställning Skapa och Våga 2015 Begreppet entreprenöriellt lärande ställer ibland till problem… Entreprenörsskap är något MER än att driva företag. Entreprenörsskap är något ANNAT än en ekonomisk term. “En individs förmåga att gå från idé till handling” (skapa och våga, Skolverket 2015 - Europeiska kommissionens definition) kreativitet, innovation, risktagande, förmåga att planera, genomföra, göra konsekvensanalys

Och kopplingen LGR och EL? Genom EL lyckas vi med vårt uppdrag. Genom EL skapar vi undervisning som “organiseras i långa sammanhängande processer och bygger på problembaserat eller problemorienterat lärande, inre avsikter, ansvar för eget lärande och livsvärdskunskap” (Skapa och Våga sid 36) Genom en sådan undervisning skapar vi förutsättningar för våra elever att utveckla de förmågor som omnämns i LGR.

Så, för att möta detta behöver vi... ...kanske se över vår pedagogik? ...kanske fråga oss om den undervisning vi bedriver, på bästa sätt, hjälper våra elever att utveckla de förmågor som skolverket säger att de ska utveckla? ...skapa utrymme i undervisningen för elevers entreprenöriella kompetenser. ....kanske göra vissa förändringar? Denna utbildning är ett stöd i ett sådant förändringsarbete.

Samtala bordsvis om resultaten på denna undersökning... www.create.kahoot.it

https://www.youtube.com/watch?v=AIoXO9cHrPc Sagar ser att: Det är viktigt med stöd från ledningen Det är viktigare med stöd från kollegor. “I en miljö där man som pedagog upplever stöd från rektor men inte från sina kollegor är det svårare att få till det entreprenöriella lärandet än i en miljö där man har stöd i kollegiet men inte från rektor…” https://www.youtube.com/watch?v=AIoXO9cHrPc

Avslutningsvis entreprenörskap i skolan Entreprenörsskap i skolan handlar om att utveckla entreprenöriella förmågor. Entreprenörsskap i skolan har blivit stort eftersom det väl svarar mot de krav på skolor, undervisning och utbildning som ställs i LGR11 Koppling till progressiv pedagogik (Dewey, Vygotskij, Piaget mfl.)

HUR EL ÄR DU? skriv själva i boken en siffra mellen 1-10 med motivering Berätta för varandra era siffror med motivering enas i gruppen kring gemensam siffra med kort motiverning - hela gruppen fram.

Skulle du vilja vara elev på din egen undervisning? Varför?

Kan man undervisa entreprenöriellt utan att vara entreprenöriell själv?

Om värdeskapande och skaparglädjens doktrin https://www.youtube.com/watch?v=SRzClzHah3w&noredirect=1

EL- vad innebär det för dig och din undervisning??? spela upp ljud och sen Case uppgift

Varför gör vi inget på riktigt? Du arbetar på en skola i ett arbetslag med gedigen läsårsplanering. Du har själv en klar planering, vet vad du och dina elever ska göra varje lektion. Du är välplanerad.   På en genomgång du har räcker en elev plötsligt upp handen. Eleven säger: Varför läser vi bara om saker! Varför gör vi inget på riktigt? Hur påverkar detta dig och din undervisning? Josefina-barn annika - magister

Varför skall vi lära oss det här? Lektionerna fortsätter, och löven från träden smyckar marken gul och röd. Dina lektioner fortsätter, kanske något förändrat. En dag frågar en annan elev;   Varför skall vi lära oss det här? Hur påverkar detta dig och din undervisning?

Kan vi inte ha en hel SO-vecka? Lektionerna fortsätter, kanske något förändrade medan snöflingor kryddar markens mörker. Plötsligt utbrister en elev  Måste vi verkligen ha matte nästa lektion? Kan vi inte ha en hel SO-vecka? Hur påverkar detta dig och din undervisning?

Plötsligt säger en elev. Lektionerna fortsätter, kanske något förändrade, medan en blomma kikar fram. Ni skall starta upp ett nytt tema. Plötsligt säger en elev. Varför är det bara ni som bestämmer vad vi ska göra? Kan ni inte fråga oss nån gång? Hur påverkar detta dig och din undervisning?

En motivation som genomsyrar hela tillvaron, precis som en eldsjäl.” ”Entreprenöriellt lärande handlar inte primärt om att öka elevernas motivation för ett enskilt ämne, utan snarare om att stimulera elevens grundläggande inre motivation. En motivation som genomsyrar hela tillvaron, precis som en eldsjäl.” https://www.svtplay.se/video/2600972/pippi-langstrump/pippi-langstrump-sasong-1-avsnitt-7?start=auto Avsnitt 7 tidklipp 10:30 till 16:15 citat ur Westlund, ”Så tänds eldsjälar” sid 35

Det jobbigaste …. Källa: Westlund ”Så tänds Eldsjälar”

Resten av kursen Tillfälle 2 - 5/12 Aspenässkolan (halvgrupp) Tillfälle 4 10/3 Aspenäs Herrgård

Avrundning & sammanfattning. Nästa tillfälle. Uppgiftsgenomgång Läsuppgift. Läs kapitel 1 och 7 i Entreprenöriellt lärande- i praktik och teori. Reflektionsfrågor & Loggbok. Se nästa bild Förändra skolan! - läraren, eleven och Sokrates se filmlänk här nedan https://www.youtube.com/watch?v=6_k7r6vhn7E "Var är jag nu i mitt eget arbete med EL?” – påbörja gärna reflektion inför tillfälle 2. Handout- valfri läsning Entreprenöriell pedagogik / Åsa Falk

Frågor att reflektera över i din loggbok inför tillfälle 2. Hur motiverar du dig själv? Vad tror du eleverna motiveras av? I vilken grad tror du att du som pedagog kan påverka elevernas inre motivation? Hur väl tycker du att arbetet på din skola stimulerar eleverna till att utveckla de kompetenserna som är nödvändiga i framtidens samhälle?

Fråga att jobba med i arbetslagen inför tillfälle 2. Vad krävs för ett meningsfullt lärande? För oss? För eleverna?