Referat och referatmarkörer

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
om företaget där du gör din praktik!
Advertisements

Utredande text - källkritik.
Samtala om böcker.
Källkritik, plagiat och databaser
Citat och referat eller plagiat?
- Stycken, objektiv, svåra ord
Samhällsvetenskapliga fakulteten
Referat En sammanfattning.
Att svara på tentafrågan - Strategier Språkhandledningen på IT-fakulteten.
Referera = kortfattat återberätta något
Formellt, skarpt och snyggt
Att skriva PM och rapporter
Artikel – reportage - debattartikel
DÖDSBRAND OFFRENS HÄMND
Artikeluppgifter Minst 120 ord.
Reportage Något som bärs eller förs tillbaka!
STOCKHOLMS UNIVERSITETSBIBLIOTEK Te l e f o n v x l: F ax: w w w.s u b.s u.se Plagiering Att använda andras idéer och ord.
Källkritik på Internet
1. Uppgiften presenteras
Vetenskapligt PM Svenska 3 Svenska som andraspråk 3.
Att skriva filosofisk text
Att söka information för PA/EE. Else-Britt Hellström Definiera informationsbehov Vad behöver jag för information? Hur ska jag använda den?
Hur man använder och anger källor
Ordkunskap Ord och begrepp som används för att uttrycka känslor, kunskaper och åsikter. Ords och begrepps nyanser och värdeladdning.
Seminarieboken Kapitel 8 – Att opponera på ett annat arbete
Argumenterande text.
Hur gör man en debattartikel?
Seminarieboken Kapitel 5 – Krav på uppsatsens utformning
Att skriva filosofisk text
Sort, art, stilart, område, fack o.s.v.
UPPHOVSRÄTT.
En guide för arbeten i SO
Referat Hur och mall.
om företaget där du gör din praktik!
Debattartikel.
Nationellt prov Sv – I andras ögon.
Referat Vad är det?.
Källkritisk informationssökning
Att referera och ange källa!
Essäprov = uppsats.
Formellt, skarpt och snyggt
Regler för citatteknik
Artikeluppgifter Minst 120 ord.
Exempel på skriftligt omdöme
Att återge och sammanfatta vad någon sagt eller skrivit
Olika texter du behöver känna till
Att referera och ange källa!
Att försvara sina teser. En uppsats ventileras. En disputation mellan respondent och opponent 1. Resp ges möjlighet att korrigera och komplettera. 2.
Akademiskt skrivande - konsten att reflektera & omformulera Anette Wahlandt språkhandledare.
- Innehåll - Form - (Svenska Impulser från s 198) Analys av roman.
VETENSKAPLIGT SKRIVANDE SSA 220/230 MAGISTER/MASTERUPPSATS I SVENSKA SOM ANDRASPRÅK JULIA PRENTICE.
Källor och källkritik. Källa? En plats där du kan få information –Böcker –Tidning –Faktatexter –TV –Radio –Intervju med någon –Dagböcker från förr i tiden.
4 processer att behärska:
För att: Sammanfatta Skriva objektivt Skriva med hjälp av källor
Veckans mål: Insamling av fakta och material. Sammanställning av avhandlande del.
Att tänka på: En koncentrerad sammanfattning En utvecklad sammanfattning En tydlig struktur Ett varierat och precist ordval Inledning och avslut som hänger.
Att skriva en nyhetsartikel
Metodseminarium 8/
Att skriva en resonerande text
Fördjupa din essä.
Videokonferens 4 Läsa upp dikt Hålla föredrag
Rubrik, Futura BT Heavy eller Arial alltid vänsterställd, två rader max. 72 pt Författare Slutsats Slutsatsen är den viktigaste delen av din poster,
Att använda källor i text Inför nationella provet och utredande text
Vetenskapligt skrivande
Bli säker på utredande PM
Referat och källhantering.
För att: Sammanfatta Skriva objektivt Skriva med hjälp av källor
Att skriva en utredande text
Kursplan för svenskundervisning för invandrare
Presentationens avskrift:

Referat och referatmarkörer Skriv ett referat och öva på att använda dig av referatmarkörer och citat.

Referat Att med egna ord återge någonting en har sett, hört eller läst. Baseras på stoff som främst bygger på någons åsikter och teorier. Tydlig anvisning till källan (referatmarkörer). Kortare än originaltexten Sakligt – inga egna åsikter eller känslor! Citat

Citat Om du vill återge någonting ordagrant måste du använda dig av citat. Citera inte hela stycken, artiklar, eller uppsatser! Citera – för att framhäva någonting, för att exemplifiera, för att underbygga resonemang. Det som citeras ska omgärdas av citationstecken ”…..” Glöm inte att ange källa!

Referatmarkeringar Visa att det inte är DU som uttalar dig: Författaren anser att… Enligt finansministern… Malin påstår att… Marie hävdar att… Lars understryker att… I läromedlet Portal skriver författarna att…

Ange källan! Vi använder oss av parentessystemet: Författaren skriver: ”Vi kan inte vänta på att något ska hända. Om vi vill rädda fritidsgårdarna måste vi agera nu!” (Andersson, 2010, s.22) Andersson (2010) tycker inte att vi kan vänta på att något ska hända. Han anser följande: ”Om vi vill rädda fritidsgårdarna måste vi agera nu!” (s.22). Andersson (2010) menar att det är viktigt att vi agerar snabbt, om vi vill att fritidsgårdarna ska få vara kvar (s.22).

Öva på att skriva referat och att sätta ut referatmarkörer! Läs texten Skriv ett referat i ditt skrivhäfte. Tänk på att använda citat, referatmarkörer och att ange källan!