Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Att använda källor i text Inför nationella provet och utredande text

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Att använda källor i text Inför nationella provet och utredande text"— Presentationens avskrift:

1 Att använda källor i text Inför nationella provet och utredande text

2 Syfte med källhänvisning
Man markerar var man tagit sin information av flera skäl: Det är plagiat att ta någon annans material och hävda att det är ens eget Det ökar ens egen trovärdighet att visa varifrån ens information kommer ifrån. Andra kan kolla upp detta också. Det ökar användbarheten för ens egen källa. All fakta i ens text som man inte är förstahandskälla till måste man markera. Det spelar ingen roll att man vet detta. Det är inte du som kommit på detta.

3 Hur använder man källor i texten?
Två system: Oxford – fotnoter i texten och källhänvisning längst ned i texten Harvard – löpande källhänvisning med parenteser Markera källan i texten där du använder källan. Oavsett system ska du första gången du skriver en källa i texten ha med; Namn på artikeln Namn på författaren Årtal och datum [om det är en artikel] Årtal på boken Andra gången du använder källan räcker det med att ha med författarens namn och datum/årtal i parantes sist i meningen (+ sidnummer om det är en bok).

4 Harvardsystemet (parenteser)
Här använder vi parenteser i löpande text när vi källhänvisar. Exempel: Enligt artikeln Tonåringar behöver sömn av My Fagerstedt (Expressen – ) så behöver tonåringar sova extra mycket. Fagerstedt skriver också att tonåringar ”inte gillar att vakna tidigt”. I artikeln Mobiler stör tonåringen sömn (DN ) skriver Per Hansson att ”mobilanvändningen stör sömnen”. Fagerstedt skriver i artikeln att man måste sluta leka med mobilerna. I boken Sömn av Andreas Karlsson (2014:12) skriver han sömnen är ”livsviktig” för oss och att vi ”borde prioritera den mer. Vidare skriver Hansson att tonåringar får för lite sömn (2014:13).

5 Vidare påstår Fagerstedt att…..
Referatmarkörer Författarens efternamn /sidans namn + säger, skriver, berättar, hävdar författaren anser, påstår, tycker, menar undrar, frågar understryker, framhäver, betonar, påtalar, försäkrar förklarar, belyser, diskuterar, utreder visar … My Fagerstedt hävdar i artikeln Skola att barn lär sig mer om de lyssnar (DN ). Vidare påstår Fagerstedt att…..

6 Citera Att citera är att skriva av ordagrant. Man ändrar ingenting i det som står, inte ens stavfelen. ”Sömn behövs för att kroppen och hjärnan ska få vila, återhämta sig och bearbeta intryck.” enligt Sömn för alla av My Fagerstedt (Vårdguiden ) Man kan försöka se till att ens citat passar in i resten av ens mening. Man vill inte ha stor bokstav mitt i ens citat. Sömn är ”det viktigaste som finns” och man måste ”prioritera den” enligt Anderas Hansson i artikeln Tonåringar (Aftonbbladet ).

7 Källförteckning på slutet
Här visar du vilka källor du använt i texten. Här lägger du även till länkar till internetkällor som inte ska finnas med i löpande text. Var noga med källorna! Bok som källa: Författarens efternamn, förnamn. Boktitel. Förlagsort + tryckår. Khouri, Norma, Förlorad heder. Stockholm 2005. Tidningsartikel som källa: Författarens efternamn, förnamn. Artikelrubrik. Tidningens namn, år, datum och månad för utgivning, sidhänvisning. Exempel: Brändström, Leif . ”Sen behandling av migrän lika bra som tidig”. GöteborgsPosten, 20 augusti 2005, sid. 18. Internetartikel som källa: Helena Norman, ”Positivt att elevens rätt stärks i skollagsförslag”. Skolverket, uppdaterad Hämtad (man kan behöva ange vilka sidnummer man använt).


Ladda ner ppt "Att använda källor i text Inför nationella provet och utredande text"

Liknande presentationer


Google-annonser