Vad kännetecknar en Reggio Emilia inspirerad förskola?

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Bakgrunden till Pro-Skills Teori och filosofi. Pro-Skills bakgrundsfilosofi Snabba f ö r ä ndringar i v ä rlden kr ä ver mer specialkompetenser + Global.
Advertisements

Vad kännetecknar en Reggio Emilia inspirerad förskola?
SOCIAL MILJÖ I FÖRSKOLAN! En utmaning?!. SOCIAL MILJÖ 8. Delaktighet- Att känna o uppleva sig delaktig hela dagen! 9. Jämställdhet- Rätten att ha inflytande.
Kompetenscentrum för flerspråkighet Interkulturellt perspektiv Med nyanlända barn och elever i fokus.
Sege parks förskola våren 2016 Utvecklingsområde Miljö Material Alla barns rätt till stöd 1.
Pedagogik för framtiden Hur lär vi oss i olika åldrar? Hur kan vi skapa bra förutsättningar för inlärning? Minnet – repetition Olika inlärningsstilar och.
Ett forskningsbaserat arbetssätt i teorin och praktiken.
Pedagogisk verksamhetsidé Sege parks förskola, läsåret
Slöjd Så här blir du bättre och får ett högt betyg: Lär dig dessa fyra förmågor: Förmåga 1: Formge och Framställa föremål med hjälp av verktyg och tekniker!
Sege parks förskola Utvecklingsområde Miljö Material Alla barns rätt till stöd 1.
Grupputvecklingssamtal GUS Dokumentet har utarbetats efter att chefer i LiV efterfrågat en metod för att genomföra utvecklingssamtal i grupp. Gruppen ges.
Initiera och leda samtal av rådgivande karaktär i pedagogiska och sociala frågor  Reflektera kring din roll som kvalificerad samtalspartner  Hur skapar.
I detta projekt var uppgiften att konstruera en av flera plattor som tillsammans formar en mindre ”stad”. Denna stad ska vara en plattform för mindre.
Febe Friberg Institutionen för vårdvetenskap och hälsa, Sahlgrenska akademin vid Göteborgs universitet.
Värdergrund Tränigslära/Etik. Intro qOI qOI.
Kommunikation Tove Phillips Olika perspektiv att studera ämnet kommunikation: Sociologi  Sociologiska perspektiv Kommunikation är en naturlig del.
Pedagogiska planeringar Hanna Sepp Marcus Granberg Albina Brunosson.
Samtalsmetodik i ett ledarskap
Pedagogernas roll. Hur du kan utveckla MIK-arbetet på din skola?
Välkomna till styrd helpdesk: Naturvetenskap & Teknik
Ungdomarnas medieanvändning
Vardagens komplexitet - Samhällets tankeförenkling
Hållbar framtid Hopp och framtidstro Avdelning: År:
Varför läser ni religionskunskap?
Utvärdering och systematiskt kvalitetsarbete för ämneslärare, 8 hp Lkk81N LKK81N, GÖTEBORGS UNIVERSITET, IPS.
Lektionsuppgift Under dagens lektion kommer ni att delas in i 4 olika grupper där det kommer att lottas ut vilken grupp som får ansvar för vilken av de.
VÄLKOMMEN! BABBEL OCH BUBBEL Klassföräldraträff
BESÖK OSS PÅ FACEBOOK OCH EDGYMNASIET.SE
Om den nya timfördelningen för gymnasiet ( ):
Funktionell kvalitet- måluppfyllelse
Mänskliga rättigheter istället för välgörenhet
Vad är sociologi? – en repetition Momentöversikt Vad är en analys?
Vägledande principer för socialtjänsten
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Valideringsdelegationen 2013
Kommunikationsplan Bilaga 11 till överenskommelsen mellan Hudiksvalls kommun och Arbetsförmedlingen gällande samverkan för att minska arbetslösheten.
IT verksamhetens satsning utifrån IKT.
Hur mycket använder ungdomarna olika beroendeframkallande ämnen i Helsingborg, Skåne, Sverige & Europa? Arbetsmaterial med diskussionsfrågor i klassrummet,
Välkommen till ett samtal om VÄRDERINGAR
Dagordning Hej och välkomna. 8:30 ESF projektet
RELATIONELL PEDAGOGIK ”utbildningens brännpunkt”
Individuellt lärande tillsammans
Lärares planeringsarbete!
Kunskapsprocessen Spånga Grundskola
Bedömning för lärande 31/10
Styrning Styrande processer Att styra en hel stad åt samma håll
Inspirationslådor Workshop i digitalisering förskola och skola.
Tobak - Lektion 2 Åk 4-6.
Utgångpunkt Alla har ett behov av att lära.
Vad är viktigt för dig? Att designa tjänster utifrån behov
Övergripande struktur för
Demokratins utmaningar och förtroendevaldas roll
Mänskliga rättigheter - gäller även barn?
Mänskliga rättigheter -
Utveckla resonemang Höstterminen 2016.
Hållbar utveckling måste vara
Nämndernas/styrelsernas utvärdering av arbetet med budget 2005
Barnkonventionen och barnrättslagen
KÄNGURUNS FÖRSKOLA. KÄNGURUNS FÖRSKOLA Mölndals vision 2022 Mölndal är den hållbara staden där alla får chansen. Med mod och kreativitet förstärker.
- LISTAR DE STÖRSTA LEDARSKAPSUTMANINGARNA 2019
Verksamhets- och grupputveckling
Föräldrar Förskola Förskolan Solägget 14 svar, 78%
Struktur i modellen, 5 steg
Presentationens avskrift:

Vad kännetecknar en Reggio Emilia inspirerad förskola?

1.Kollektiv reflektion Ett sammanhang som bygger på och präglas av att alla vet vikten av sitt egna ansvar. Ett ansvar för helheten inte bara sitt eget sammanhang. Att vi är ömsesidigt beroende av varandra. Att vi tillsammans intar en projekterande / forskande hållning där våra ställningstaganden, begrepp och praktik blir kollektivt, kritiskt granskade. Öppen för kritik av vår egna praktik och söker dialog med oliktänkande. Eftersom vi vill utmana och inspireras av allt det som kan bidra till våra gemensamma ställningstaganden.

2. Värnande om den människosyn, kunskapssyn och syn på det demokratiska uppdraget. Varför ska barn gå i skola och förskola? Skolan ses som ett verktyg för medborgarna att fostras in i ett demokratiskt samhälle. Alla människor är unika och ständigt involverade i att omskapa sig själv och sina kunskaper genom relationer och delaktighet. Det livslånga lärandet tar inte slut…. Värden som man formulerar sig kring är tilltron till varje människas subjektivitet, behovet av respekt för skillnader och olikhet. Men även vårt ömsesidiga beroende i lärande, det vidgade perspektivet. Här är behövs värnadet om delaktighet och dialog snarare än kontroll tänkande.

3. Viljan att skapa och undersöka delaktigheten Utveckla dialogens olika former med och mellan de som omger barnet i lärandet. Barn och vuxna bör vara upptagna av att formulera hypoteser som de sedan undersöker, debatterar och förhandlar om Utveckla samarbetet med hemmet.

4. Grupplärande som den högsta formen av individuellt lärande Respekten inför varje individ är unik och den är förbunden med dess relationer till andra. Förväntningarna på vad som är normalt måste därför vara vida och rika. Vara medveten om att det finns risker med att kategorisera in barn i olika grupper. Exempelvis kan olika mönster bli osynliga. Ex genusmotsättningar om man har pojkar för sig och flickor för sig. Hur gör vi här?

5. Lärande måste ses som något att projektera för genom utforskning och kollektiva överväganden. Allt lärande utgår från ett aktivt experimenterandemed, konstruerande av, tolkande av och förhandlande kring världen och värden. Ett överskridande av begrepp genom projektarbeten/teman samt en praktik som präglas av experiment, utforskande och kritiskt granskande av rutiner och upprepning. Hur syns det i vår praktik?

6.Tilltron till att allas reflektioner behöver understödjas av pedagogisk dokumentation Reflektions arbetet sker genom pedagogiska observationer som sammanställs och tolkas till pedagogiska dokumentationer. Det gör att många kan bli delaktiga och bidra med andra tolkningar än de som gjordes under processen. Man kan förvänta sig ett dokumenterande för att synliggöra framtida möjligheter och bidra till en vidare förståelse än de som framgick under själva processen. Det gör att den inte bara synliggör den enskilda processen utan flätar den samman med andra. Det gör att pedagogisk dokumentation blir ett verktyg för barnens samarbete men också för att fördjupa delaktigheten mellan barn, föräldrar och pedagoger mfl. Har ni några exempel från er praktik?

7. Insikten om miljöns betydelse som en tredje pedagog. Att se organiseringen av rum/miljö och tid som ett verktyg för att ge draghjälp åt de värden och teorier som lärandet utgår ifrån. Vi behöver prova, utforska och experimentera med tid/material och miljö så att de arbetar åt oss. Mot de värden och teorier vi vill sträva mot. Vi har inte tid! Hör man då och då. Men det beror på hur man organiserar runt omkring sig. Hur utnyttjar vi rummet? Hur utnyttjar vi materialet? Hur utnyttjar vi tiden?

8.En tilltro till ”de hundra språken” och till ett estetiskt perspektiv på kunskapandets processer kring världen och värden. Det skapar ett engagerat och värde orienterat förhållningssätt. Det binder samman och skapar helheter. Lärandets estetiska dimension, det transdiciplinära. Att se på ämnen och företeelser utifrån hundra perspektiv. Utforska och uttryck genom de hundra språken.

9. Ett starkt intresse för barnen och barndomens rättigheter i den egna staden. Viktigt att bidra till att barnen blir delaktiga och erkända medborgare. Synliggöra barns och ungas rättigheter och förmågor för hela samhället. Bjud in till samtal och aktivitet. Att försöka relatera till verkligheten utanför och finna projekt som ifrågasätter schablonbilder av barn. Försöka förstå vad barndom, uppväxt är idag. Utgångspunkt är att vi inte vet! Vill lära oss mer om uppväxt och lärande.

10. Ett pågående arbete med att utmana hierarkiska ideer till förmån för samarbete och välkomnande av olika perspektiv Med betoning på dialog och samarbete. En pedagogista eller ateljerista är ingen överordnad som bestämmer hur pedagogerna ska arbeta. Snarare ett samarbete mellan olika kompetenser och uppdrag. Här kan finnas både konflikt och dialog. Vi måste undersöka rollerna.

Slutord Dessa 10 punkter är alltså kännetecken för en förskola som säger sig vara Reggio Emilia inspirerad. Vi ska inte skapa ett nytt Reggio Emilia men vi ska använda oss av inspirationen i vårt eget sammanhang, tradition och utvecklingsarbete.