Pedagogen och det entreprenöriella lärandet

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Advertisements

Nya skolan till hösten Projektarbete En personlig dator Aktivt lärande
Malin Brändström projektledare Susann Johansson utbildare.
I detta bildspel reflekterar kollegor i olika ämnen tillsammans över språkliga handlingar i klassrummet. Underlag till diskussionen är den uppgift som.
Gemenskap Vi har lyckats när: Eleverna tar spontana kontakter över klass/åldersgräns Detta uppnår vi genom att: Har regelbundna aktiviteter tillsammans.
Examensmål SA SA Kreativ? Aktiv? Nyfiken?.
TILLSAMMANS KAN VI GÖRA SKILLNAD VAR MED I EN ENTREPRENÖRIELL UTMANING.
Kap 4 Dylan Williams - Att ta fram belägg för elevernas prestationer
Lärdomar från skolor med mer traditionellt undervisningsmönster
Alla brinner för något…!
Vetenskaplig Metod.
Pedagogisk dokumentation i det systematiska kvalitetsarbetet
Utveckling av Kapellbacken 2013/2014
Varför arbeta med interpersonella relationer i handledning?
Entreprenöriellt Lärande _says_schools_kill_creativity.html Hur förbereder vi eleverna att möta en framtid.
Självständighet Företagsamhet Lust att lära Introduktion - den röda tråden Kommunledning Finansinspektionen Förebild Ämnesintegration Privatekonomi…….
Läroplansträff Välkomna!.
Läroplansträff förskolan - betydelse av förhållningssätt och syn på barn för att lyckas med pedagogisk dokumentation Välkomna!
En presentation av projektet om hur intresse och måluppfyllelse kan utvecklas för teknik och naturvetenskapliga ämnen. Paul Pakkala 25/
Bedömning.
Välkommen till introduktion av kursen LYVU10 med start HT14
Kick Off 16 september 2014 Kl 8.30 Ankomstfika med macka
Kunskaper Mål: Öka eleverna läs- och skrivförmåga Elever som lätt når kunskapskraven som minst ska uppnås upplever att de får ledning och stimulans att.
Faktorer för lärande (2I1073)
Rudbeck - en utvecklingsresa
Läroplansträff Välkomna!.
Välkommen till Braås skola
Läroplansnätverk förskolan
SCHOOL OF HUMAN SCIENCES Värdepedagogiskt forskningsfält på HiK Utgår från den del av den pedagogiska praktiken som leder till att barn och unga utvecklar.
Inledning och avslutning
Entreprenöriellt lärande Låta eleverna släppa fram sina eldsjälar.
Hur kan vi förstå begreppet?
Temaområde 1 Ledarskap i skolan – att leda lärande.
Läroplansträff Välkomna.
Naverlönnskolans uppstart 11 augusti 2015 Michael Rystad
Naverlönnskolans uppstart 11 augusti 2015 Michael Rystad Utvecklingsstrateg.
Skolutveckling genom aktionsforskning
LYSSNA TALA LÄSA SKRIVA SpråkUtvecklande Arbetssätt i teknik Linda Lindkvist
Entreprenöriellt lärande En odysée ! Christer Westlund.
Yvonne H:son Tapper. Ledarskap – en kommunikativ nyckelfunktion Vad är ledarskap? Personlighet / Egenskaper Talanger? En ”god” pedagog: ett demokratiskt.
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet En grund & - påbyggnads utbildning för pedagoger i Sektor lärande.
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Lära för livet!.
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Coaching.
Kreativa verktyg och metoder
Hållbar framtid Hopp och framtidstro Avdelning: År:
Sociologi Introduktion.
DET-Uppgifter.
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Nätverksträff för lärare i fritidshem
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Kognitionsvetenskaplig metod 729A94 Kursansvarig: Agneta Gulz
Presentationens avskrift:

Pedagogen och det entreprenöriella lärandet En grund & -påbyggnads utbildning för pedagoger i Sektor lärande, Lerum Dela gärna och använd men ange självklart alltid källan.

Dagordning 6 oktober 15:00 Litteraturseminarium - “Varför EL?” 15:15 Återkoppling EL - 4 ben. 15:30 Inledning- samtal/”Är du lönsam lille vän?” 16:00 Kulle - Grop 16:20 ”Klassfotot” eller ”Vilka elever möter du?” 16.45 Avrundning. Nästa tillfälle. Uppgiftsgenomgång 17.00 Avslut

Det entreprenöriella lärandet - 4 ben Källa: Entreprenöriellt lärande -i praktik och teori. Falk/Lundqvist mfl, 2014 Förmågor • Utveckla elevens kompetenser. Nyfikenhet, kreativitet, förmåga att lösa problem Förhållningssätt • Aktivt medborgarskap, aktivt skapande av värden – relationellt, betydelseskapande förhållningssätt Undervisningsformer och lärprocesser • Samarbete, skola – närsamhälle/arbetsliv, lärare – elev, elev – elev - utgångspunkt nära eleven • Tvärvetenskapliga, ämnesövergripande, problemlösande och autentiska undervisningsformer • Kreativa, innovativa och nytänkande lärprocesser MEN - Entreprenöriellt lärande är inte en metod. Lärarens och elevens roller • Lärare som vägledare, coach och möjliggörare • Lärare som företrädare för både ämneskunskaper och generella kompetenser • Elever som aktiva, sökande, ansvarstagande och initiativrika.

Källa: http://www.dn.se/kultur-noje/interaktiv-grafik-150-kulturhandelser-som-skapade-sverige/

Vem får eleven bli i ditt klassrum? Förväntningar spelar roll – vilken roll spelar du? ”Är blir som ett fängelse, ”blir” är som en öppen dörr

Källa: Stensmo, Ledarskap i klassrummet, sid. 244

Källa: Stensmo, Ledarskap i klassrummet, sid. 244

”Klassrummet” Vilka elever möter du?

Vilka är de här eleverna? Vilka svårigheter ser du med gruppen/olika individer? Vilken lärstil tror ni att ni behöver? Varför?

Vem får eleven bli? Vilken lärstil tror ni att ni behöver? Varför? Vilka möjligheter ser du mer grupper/olika individer? Vilken lärstil tror ni att ni behöver? Varför?

Analys och redovisning

”Klassrummet” Vilka elever möter du? Utvärdering: Ta upp och läs svaren från 1 och 2. Analys: Skillnader/likheter mellan 1 och 2? Redovisning

Är vs Bli Färväntan spelar roll Var lägger du ditt fokus. beteende behov bakgrund vs styrkor motivation framtidstro Var lägger du ditt fokus.

Vilken kunskap görs tillgänglig? Vem får eleven bli? Reflektionsfråga: "Var är jag nu i mitt eget arbete med EL?”

Avrundning & sammanfattning. Nästa tillfälle. Uppgiftsgenomgång Läsuppgift. Läs kapitel 2,4,8 i ”Entreprenöriellt lärande -i praktik och teori” Frågor. Se nästa bild Föreläsning om möjlighetsspråk Michael Hjert http://www.youtube.com/watch?v=1oVIK 47O0yU&sns=em "Var är jag nu i mitt eget arbete med EL?” Värdeskapar jag något för någon i mitt arbete idag? Handout- valfri läsning Situationsanpassat ledarskap sid 243-246 /Christer Stensmo

Frågor att reflektera över i din loggbok inför tillfälle 3, 4 oktober. Med utgångspunkt i det samhälle som finns idag. Vilka tio kompetenser anser du vara de viktigaste för skolan att stimulera? Hur stimulerar du dem idag? Hur relaterar du dem till läroplanen? Källa; Westlund, Så tänds eldsjälar, sid 73.

Uppgift inför tillfälle 3, 18 oktober. Besök en kollegas eller filma ett eget arbetspass utifrån ett entreprenöriellt perspektiv. Observera: Lärstil Relationer i klassrummet Struktur Efter observationen Återkoppla och resonera med läraren du besökt. Ställ frågor som dykt upp under observationen. (Hur förklarar läraren sitt görande) Du kan även fråga elever om vad de tänker. Vad kan jag ta till mig och tillämpa i mitt arbete med mina elever? Diskussion och redovisning av dina observationer sker vid nästa tillfälle.

Analys och redovisning