Tidiga dialoger kan öka bostadsbyggandet

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Pilotprojekt för Digitalt Stöd i samverkan, H2O. Vad har vi lärt oss? Digitalt stöd ökar valfriheten och tryggheten för våra brukare, bibehåller kvalitén.
Advertisements

EBP-cirkel 1 INGEGERD BESÖKSADRESS: RÅDHUSGATAN 72, ÖSTERSUND
Naturvårdsverket | Swedish Environmental Protection Agency Egenkontroll och tillsyn Peter Sörngård.
Exjobbsinformation för EI studenter V12 Arbetsrutiner: studieinformation/Examensarbete// Sök intressant projekt Använd.
Exjobbsinformation för EI studenter Våra rutiner, se Examensarbete: Sök intressant projekt Använd kontakter! Kolla på.
Vuxna med utvecklingsstörning och svåra beteendeproblem.
Utvecklingsprocess för centrala myndigheter Träff 3 – 4-5 November 2015.
Om denna presentation: Version Denna PPT-presentation tillsammans med det talspråksmanus du hittar i anteckningssidorna är framtaget för att.
Grupputvecklingssamtal GUS Dokumentet har utarbetats efter att chefer i LiV efterfrågat en metod för att genomföra utvecklingssamtal i grupp. Gruppen ges.
Så skapar vi Sveriges bästa företagsklimat Frukostmöte 21 maj.
Regional vattenförsörjningsplan för Stockholms län.
Uppföljningar av hemtjänstutförare - fokusområden
Samordnad Individuell Plan - Hur enkelt kan det bli?
Lönebildning inom friskolorna
Länsgemensam ledning i samverkan
VISA DENNA BILD: INLEDNING
Pilotlänens rundabordssamtal
Välkomna till tvärsektoriellt miljömålsmöte 21 okt 2015
En plattform för samhällsekonomisk analys
Regional tillgång till idrottsanläggningar och kulturskola
Ett treårigt utvecklingsprojekt
Samordnad Individuell Plan - Hur enkelt kan det bli?
Hur går vi vidare? Vad händer nu?
Planeringsunderlag för klimatanpassning och klimat- och energi
Gymnasiearbete 100 p.
Process för verksamhetsplan - Miljösamverkan
ÄLDREHÄLSA KRONOBERG Äldrehälsa Kronoberg är en innovationssatsning för att med utgångspunkt i individens behov, utveckla hälsa, vård och omsorg för äldre.
Vårdplaneringsprocessen
Regional utvecklingsförvaltning Organisation
Implementering av peer learning i verksamhetsförlagd utbildning (VFU)
Kommunikationsplan Bilaga 11 till överenskommelsen mellan Hudiksvalls kommun och Arbetsförmedlingen gällande samverkan för att minska arbetslösheten.
Tillsyn förskola, pedagogisk omsorg
9...
Johanna Sandahl Delegationens arbete, regeringens planer och
Stadsbyggnadsbenchen
om Yrkeskompassens delprojekt 1
Kommunala aktivitetsansvaret
SOLLENTUNA FK Från knatte till veteran
GRÖN INFRASTUKTUR – nu och framåt
Dagordning Hej och välkomna. 8:30 ESF projektet
Metod för utvecklings-arbete
- ett webbaserat processtöd från Skolverket
Ledarskap i specialistutbildningen
Så enkelt som möjligt för så många som möjligt.
Ett samarbete mellan biologi, BILD och idrott och hälsa
Ponnytravets Mål & Arbetsplan 2017
Samordning av miljöinformationsförsörjning Inte nytt men ”nystart”
Kunskapsprocessen Spånga Grundskola
Välkomna! strategi för Vilt-förvaltning
Projektet ”Sluta faxa” på 15 minuter 
Åtgärdsvalsstudie - Tillgänglighet för Stockholm, Nacka, Värmdö och Lidingö SL Riggert Anderson.
Systematiskt kvalitetsarbete
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Strategi för närvårdssamverkan i Uppsala län
Insatser och åtgärder för att stärka sfi-resultaten I NACKA
Feber hos barn Hälsa i Sverige
Hållbar utveckling måste vara
Länsgemensam ledning i samverkan
Utvärdering av system för styrning, uppföljning och kontroll
Systematiskt förbättringsverktyg för samverkan
Kulturskolornas strategidokument
Gymnasiearbete 100 p.
Nämndernas/styrelsernas utvärdering av arbetet med budget 2005
Länsstyrgruppen Uppdrag och organisering
Effektiva mötesplatser Erfarenhetsutbyte Kommunikation Synlighet
Information om lagförslag: medicinsk bedömning inom 3 dagar
Feber hos barn Hälsa i Sverige
ÅP / Lektion 4 Problemlösning
Projektplan: Samverkan kring barn och ungas psykiska hälsa
Presentationens avskrift:

Tidiga dialoger kan öka bostadsbyggandet Erfarenheter från ett pilotprojekt mellan Länsstyrelsen i Dalarnas län och Falu kommun Frida Petersson Falu kommun Lars-Håkan Jönsson Länsstyrelsen i Dalarnas län LH

LH

Viktigaste slutsatser och åtgärder Det finns alltid behov av att informera varandra om kommunens och länsstyrelsens olika roller och arbetssätt i tidiga dialoger, underskatta inte detta! Båda aktörerna behöver vid intressekonflikter agera som möjliggörare för bostadsbyggande. Tidiga dialoger kännetecknas av att de genomförs innan detaljplanens formella samråd. För kommunen kan det vara nödvändigt att vid de dialoger som förs, tydliggöra var i denna process ett projekt befinner sig. FP

Viktigaste slutsatser och åtgärder Tidig dialog kan ske redan innan ett formellt planuppdrag och kan ge vägledning till om projektet är lämpligt eller genomförbart. Vid tidiga dialoger kring komplicerade projekt, behöver kommunen ta ansvaret för att tydliggöra var i processen projektet befinner sig när dialogen inleds. Både kommunen och länsstyrelsen behöver sedan tydliggöra vilka förväntningar som finns på den andra parten. Länsstyrelsen behöver avsätta tid till tidig dialog när en kommun så önskar, det är då viktigt att handläggare för rätt sakområde deltar. FP

Varför har ett projekt genomförts? Friktioner som kulminerade under år 2015 genom att bl.a. Falu kommun och Länsstyrelsen i Dalarna län upplevde att andra parten kom i sena plan- och byggskeden med information och kunskapsmaterial. Läns- och kommunledning tog gemensamt initiativ till att förbättra dialogen och processerna kring planering. LH

Projektuppdraget Delvis inspirerat av erfarenheter från Norrbottens län och flytten av Kirunas stadskärna. Samhällsplaneringsfunktionerna i kommunen och vid länsstyrelsen fick i uppdrag att utveckla tidigare dialoger, vilka även skulle kunna vara till nytta för de andra fjorton kommuner i länet. Uppdraget var skriftligt och gemensamt undertecknat från båda aktörernas ledning. LH

Inledningen av projektet Fallstudie med ett fysiskt studieobjekt, blivande planområde Trots idéer om att arbeta annorlunda, gjorde vi som förut. Projektet fastnade Tillbaka till projektplanen! – gemensam insikt om att projektuppdraget uppfattats olika. FP

Fortsättningen av projektet Beskrivning av roller och utmaningar i respektive organisation Ärliga dialoger, ”så här känner och upplever vi…” Klarläggande av bakgrund till friktioner i processer och dialoger FP

Resultat och fortsatt arbete Användbarhet för alla kommuner i länet Rapportskrivning i samverkan mellan aktörerna och med förankring hos uppdragsgivarna, tog tid men skapar mandat och förankring. Fortsatt arbete med alla kommuner och ändrade rutiner Informationsmaterial med viktigaste slutsatser och åtgärder Behov av förankring i resp. organisation bland alla de som tillkommit och inte varit delaktiga i projektet. LH

Viktigaste slutsatser och åtgärder Informera om kommunens och länsstyrelsens roller! Båda aktörerna behöver agera som möjliggörare. Tidig dialog kan ge vägledning till om projektet är lämpligt eller genomförbart. Kommunen behöver tydliggöra var i processen projektet befinner. Både kommunen och länsstyrelsen behöver tydliggöra vilka förväntningar som finns på den andra parten. Länsstyrelsen behöver avsätta tid till tidig dialog där handläggare för rätt sakområde deltar. LH