Argumenterande tal i en np-version

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Pedagogisk planering Åk 7 - 9
Advertisements

I detta bildspel reflekterar kollegor i olika ämnen tillsammans över språkliga handlingar i klassrummet. Underlag till diskussionen är den uppgift som.
Från Vasatid till Vasalopp Lpp Historia åk 5, Vasatiden
Viktiga ord Tes Argument Motargument/ replik Huvudåsikt Ämnet/rubriken
Muntliga nationella prov i svenska
Retorik Konsten att tala Hur håller man ett bra argumenterande tal?
Att utveckla barns förståelse med hjälp av återberättande
Begreppsschema – Krönikor
”Tidigare har läraren skrivit hur det har gått för mig i skolan som mamma och pappa fick läsa hemma. På utvecklingssamtalet har mest de vuxna pratat och.
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
Mål och betygskriterier
Samtalet På Arbetsplatsen.
HÖRA LÄSA MÅL KURS C SKRIVA PRATA.
Nationellt prov Sv1.
Debattartiklar.
Retorik och argumentation
- Vikten av att kunna sälja in sin idé
Att tala för att övertyga
Insändare Struktur och respons.
Att hålla en presentation
Skriv till jag säger stopp, sen läser ni upp.
Övning nationella prov svenska
Läroplansträff Välkomna.
Swedex Muntligt test B1 40 poäng.
Reportage Något som bärs eller förs tillbaka!
Mål som eleverna skall ha uppnått i slutet av det nionde skolåret
Retorik Konsten att tala Hur håller man ett bra argumenterande tal?
Att övertyga ! Disposition och mall.
Det här arbetar vi med för att du ska kunna nå kunskapskraven
Presentation 5 p (kräver närvaro hela lektionen) Fundera under presentationen på hur de olika bakgrunderna fungerar ! SRH.
Bygg ett argumenterande tal
Muntlig presentation.
Argumenterande text.
Den retoriska arbetsprocessen
Retorik – Läran om konsten att övertyga
Att argumentera.
Diskussionstillfälle 4
Retorik- Konsten att tala
Del 4 Anteckna och planera
Nationellt prov Sv – I andras ögon.
Caroline Hansson, Pilbäckskolan
Retoriska arbetsprocessen
Den viktiga konsten att tala
Dialekter i Sverige Så här säger läroplanen: ” Eleven ska kunna föra enkla resonemang om språkliga varianter inom svenskan”
Socialpsykologi.
Vad måste jag kunna? SFI kurs D.
Exempel på skriftligt omdöme
Ska Sverige ha dödsstraff eller inte?
Uttala de flesta svenska språkljuden Bokstävernas namn och ljud (stora och små). Ordbilder på vanligt förekommande korta ord t.ex. jag, och, kan. Läsa.
Den 20 september 2016Språkcentret/EK Provet i 5002 presentation 5-7 min/ person + diskussion i gruppen i 5-7 minuter.
Konsten att samtala och leda ett samtal. Att vara en god samtalare och lyssnare Tittar på den som talar Spinner vidare på vad andra säger Håller sig till.
SAMTALSMETODIK – HUR NÅR JAG FRAM OCH SKAPAR KONTAKT.
© Författarna och Gleerups Utbildning AB. Detta material ingår som en del i lärarmaterialet till Språket och berättelsen. Informerande tal Syftet med ett.
Elever skriver. Att läsa och skriva utvecklas parallellt. När vi läser lär vi oss att packa upp innehållet i en text för att förstå vad den som skrivit.
Reklam Vem får synas och hur?.
Svenska som andraspråk 3
Tips för det praktiska ledarskapet
Nationella proven i svenska
Spelarmöte F-11 Välkomna!
Planering november – kurs D Tema kultur
Retorik Konsten att tala Hur håller man ett bra argumenterande tal?
Samtal kräver interaktion
Mål v 7 Tala: Du kan delta i samtal och diskussioner och fråga efter kompisarnas tankar och kunskaper. Du kan uttrycka dina åsikter och bemöta andras åsikter.
Idag: Vi övar vidare på: att leda ett samtal, formulera och bemöta argument samt sammanfatta huvuddragen i vad som sagts.
Utvecklingssamtal 6a vårterminen 2018
SAMTALSMETODIK – HUR NÅR JAG FRAM OCH SKAPAR KONTAKT
Argumenterande text.
Kursplan för svenskundervisning för invandrare
Tips för bättre kommunikation
Presentationens avskrift:

Argumenterande tal i en np-version

Vad ska göras och vilka är förväntningarna? Redovisa muntligt Delaktig i samtalet/diskussionen om allas ämnen. Lyssna - tala Leda samtalet framåt i ditt ämne. Gruppen tar ett ämne i taget, alltså en person redovisar, leder diskussion klart INNAN nästa kompis påbörjar sin redovisning.

Hur? Redovisa sitt ämne/tal Tala fritt, ej läsa innantill. Använd stödord och skriv manuskort Övertyga lyssnarna om att du kan ditt ämne Vara tydlig så att lyssnarna kan förstå din tes, argumentation, ditt avslut.

Vad innebär det att vara delaktig i ett samtal? Säg din åsikt och förklara vad du tänker och menar på ett tydligt sätt, så att fler kan haka på. Kommentera det som andra säger Håll med eller berätta att du inte håller med och förklara varför, varför inte. Ställ frågor om ämnet Visa dig intresserad genom att lyssna, ha ögonkontakt, nicka och hmma.

Hur leder jag ett samtal framåt? Samtalet ska hållas igång och inte ta slut genom att: Se till att alla kommer till tals Förbered 2-6 diskussionsfrågor som gruppen kan samtala kring. Du ska också vara delaktig i samtalet OBS!!! Får inte hamna i att du ”förhör” de andra, det ska vara ett ”löst och ledigt” samtal. Fyll på med frågor så att alla kan vara med och prata. Inga sidospår Avsluta, sammanfatta det som gruppen samtalat om Koll på tiden ca 5 min