Hälsa i arbetslivet Håller vi på att göra livet till sjukdom?

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Generell bedömningsmatris i SVENSKA (fortsättning på baksidan)
Advertisements

Region Östergötland Våga FRÅGA! Tänk om det vore tvärt om… Vad är friskt och vad är sjukt? Åsa Kadowaki Specialist i Psykiatri, leg KBT-psykoterapeut och.
 Stress är en instinktiv försvarsreaktion som alltid funnits hos människan.  Den kan liknas vid att kroppen slår på alarmsystemet.  Stress är i grunden.
Konstruktiv bildkritik Källor: fotosidan.se Facebookgruppen Street Photography- Sweden Elevarbeten Kärrtorps gymnasium Tack till fotograferna som givit.
SOCIAL MILJÖ I FÖRSKOLAN! En utmaning?!. SOCIAL MILJÖ 8. Delaktighet- Att känna o uppleva sig delaktig hela dagen! 9. Jämställdhet- Rätten att ha inflytande.
Pedagogik för framtiden Hur lär vi oss i olika åldrar? Hur kan vi skapa bra förutsättningar för inlärning? Minnet – repetition Olika inlärningsstilar och.
 Le i telefonen  Hälsa och presentera dig med fullständigt namn  Fråga efter personalansvarig/rätt person  Finns det tid?  Fråga på ett intressant.
Vad är egentligen ett samhälle? Hur skulle ni definiera ordet samhälle? Dvs när vi pratade om ett samhälle sist, vad pratade vi om då? Ta ngn minut och.
Föräldraråd Nyvång Hälsa Det innefattar både ett fysiskt välbefinnande så som psykiskt och socialt.
Att hantera omställningssituationer Medarbetarmaterial av Bibbi Hestam, Gunilla Lindell.
Att hitta resurser istället för att fastna i problem. När och varför sjukskriver man vid psykisk ohälsa? Att behålla ett professionellt bemötande. Åsa.
Kejsarsnitt på moderns önskan Hjärna hjärta kön September 2015 Katri Nieminen överläkare Kvinnokliniken Vrinnevisjukhuset Norrköping
I samarbete med Nikolaus Koutakis Örebro universitet 1.
Toppning vs. Nivåindelning IK Zenith F02 Per-Olof Johansson.
Vad är du för typ av person? (Skriv vid raderna i dina papper)
Hjärnan. Vill skapa mening – rätt reaktion Reflexer Söker efter samband Tolkar och fyller i När du ser en människa komma springande tolkar hjärnan det.
Febe Friberg Institutionen för vårdvetenskap och hälsa, Sahlgrenska akademin vid Göteborgs universitet.
Kommunikation Tove Phillips Olika perspektiv att studera ämnet kommunikation: Sociologi  Sociologiska perspektiv Kommunikation är en naturlig del.
Hej och välkommen Undervisning 1.Mental träning Övning 1. Visualisering 2. Målbild Utvärdering 1.Frågor 2.Enkät.
förvandla livet till en sjukdom?
Personlighetsutveckling ACT- don’t react!
SYMTOMLINDRING Bristande symtomlindring God symtomlindring Ångest
Barn och ungdomars utveckling
Integrative Model of Group Development (IMGD)
Samtalsmetodik i ett ledarskap
Uppsats – ”Etik och livsfrågor”
Svenska som andraspråk 1
Så möter vi behovet av kris –och traumastöd i Sörmland
Religion - vad är det?.
Den kommunala hälso- och sjukvården av idag
Sjukgymnastik/Fysioterapi inom palliativ vård
Inled med att presentera Raoul Wallenbergs dag
FRÅN MEDBEROENDE TILL MEDMÄNNISKA
Hälsa i arbetslivet Håller vi på att göra livet till sjukdom?
Din personliga utveckling Vad är viktigt på riktigt?
Din personliga utveckling Vad är viktigt på riktigt?
Etik & moral Etik = beskriver vilka riktlinjer vi ska välja för hur vi ska handla, val vi ställs inför Moral = beskriver de val vi väljer beroende på åsikter,
BEMÖTANDE - inledning Bästa Heby = utveckla och säkerställa god kvalitet inom kommunens alla verksamheter. Målbild – vem är vi till för? Detta är ett stödmaterial.
VÄLKOMMEN! BABBEL OCH BUBBEL Klassföräldraträff
Vad kan du som förälder göra? Om någon annan inte har det bra
Att bemöta och bli bemött
Lektion 2:1 Våldets uttryck Våldet tar sig olika uttryck
BIDRA till utveckling istället för att cementera ”ohälsa” www
Samordningsförbunden
Steg för livet
Vad är sociologi? – en repetition Momentöversikt Vad är en analys?
Om grupper/team & grupprocesser
Religion.
Om grupper/team & grupprocesser
Kommunikationsplan Bilaga 11 till överenskommelsen mellan Hudiksvalls kommun och Arbetsförmedlingen gällande samverkan för att minska arbetslösheten.
Barnskyddsdokumentation
Samtalsgrupper - ett sätt att främja hälsa!
Uppföljningen av Om mig 2016: Psykisk ohälsa Albin Sjöberg Skrivet av: Amanda Ramidh & Narek Habo
Kurs mindfulness Studenthälsan
Psykisk ohälsa – Ett sjukdomstillstånd eller en del av livet?
”Let’s ACT” Att hjälpa istället för att stjälpa
FRIIDROTT ÅR INTRODUKTION.
Skolrelaterad psykisk ohälsa bland unga tjejer och killar
Styrning Styrande processer Att styra en hel stad åt samma håll
Karin Elardt leg psykolog Barn- och ungdomspsykiatrin Nässjö
Roy Brander Eva Wendt Jarinja Thelestam Mark Jan Halling.
Kurs mindfulness Studenthälsan
Regin Dahl Fysioterapeut Cytostatika sektionen/Palliativa teamet och Mobilt Närvårds teamet vid Sjukhuset i Arvika.
Margareth Jeppson Jarinja Thelestam Mark Jan Halling Eva Wendt.
Ta hand om dig själv.
Tips för det praktiska ledarskapet
Modersmålsbaserad hälsokommunikation Folkhälsa och sjukvård
HjärtLung Forskning Patientvald forskning för ett längre liv och en bättre vardag Riksförbundet HjärtLung samlar in medel och delar ut pengar till forskningsprojekt.
Hjälp, vad skall jag göra…
Presentationens avskrift:

Hälsa i arbetslivet Håller vi på att göra livet till sjukdom? Åsa Kadowaki Specialist i Psykiatri, leg KBT-psykoterapeut, handledarutbildad Verksam i primärvården Läkare med Gränser www.lakaremedgranser.org

”Two minds in one brain” (Kelly McGonigal) ”System 1(snabbt) och system 2 (långsamt)” (D.Kahneman) Chaufför eller passagerare Agerande eller reagerande språk Förprogrammerade att överleva ”hot” och spara energi.

Det känns för att man lever ”Best practice” Bli bra på att känna Avstå medikalisering = sluta använda sjukskrivning som undvikande

Det som är viktigt på riktigt KÄNNS Det osympatiska sympaticussystemet (fight/flight): frånvarokänsla, minskad koncentration, yrsel, illamående, synpåverkan, tinnitus, torr i munnen, tryck runt halsen, andnöd, smärta, hjärtklappning, tryck i bröstet, orolig mage(lös-hård, buller/körningar), tyngdkänsla i benen, pirrningar, strålningar och domningar i extremiteterna, kalla händer och fötter mm….132 symptom rapporterade….ger också affektinstabilitet – ”hotad”

Det som är viktigt på riktigt KÄNNS Känslor: nedstämdhet glädje intresse ilska rädsla äckel/avsky skam skuld förvåning

Förvirringen startade för länge sedan: WHO’s Hälsodefinition 1946 ”Hälsa, ett tillstånd av fullständigt fysiskt, psykiskt och socialt välbefinnande och inte enbart frånvaro av sjukdom.” OBS! Ovanstående uppfyller kriterierna för ”Död mans regel” – man har satt upp mål som en död man uppnår lättare än en levande….

Psyket när jag var ung Psyket hos unga idag Nervös Orolig Osäker Ledsen Olycklig Myror i byxorna Ointresserad Tonåring (utvecklingskris) Stressad Panik Prestationsångest Deppig Deprimerad ADHD Koncentrations-svårigheter Utmattad ”Jag har psykisk ohälsa”

Härledning via språk Exempel på hur hjärnan drar slutsatser (inlärning via association) ”Ohälsa = inte ha hälsa. Att inte ha hälsa då är man inte frisk. Om man inte är frisk då är man sjuk. Ohälsa = sjuk.” Och om man är sjuk slipper man anstränga sig… ”Om du säger något som gör mig arg eller ledsen så vill du mig illa och då kränker du mig. Vilket inte automatiskt är sant.

Svenska idéer om psykisk ohälsa ”Kvinnor drabbas mest” ”Vi måste prata om den psykiska ohälsan” ”Vi har inte fått lära oss att ta hand om psyket” ”Patienten = kunden äger makten, vården, rätten… och kvalitet utvärderas med nöjdhet” ”Man ska inte behöva känna” ”Det viktigaste är att få det man vill/begär”

…och hur ser livet ut? Det känns hela tiden när man lever  Två rättvisor: dygnet har 24 timmar och alla kommer dö. Om man säger att man vill något men gör något annat, så är det det man vill. Står man för något blir man tydlig och då kommer alltid någon tycka att man valt fel. Trygg blir man när man klarar av att vara rädd.

Svensk kultur som ger ohälsa Det är normalt att använda passiv coping – ”vänta tills det känns bra”, ”sluta om det känns för mycket”, ”undvika smärta”, ”bita ihop och köra på”, ”undvika konflikt”, bli överens = tycka lika. ”Bekräfta” genom att tro på det den andra säger. ”Klart att du inte kan…” ”Så här kan du inte hålla på! (Du måste vara sjukskriven!”) Det anses snällt och nödvändigt.

Svenska idéer som ger ohälsa Nollvisioner – undvika hot istället för vad vi vill uppnå Känslomål – allt som känns fel är fel, känslor kan aldrig vara fel Rättighetstänkande – Ge mig, skulle egentligen fått igår! Auktoritet på kompetensgrund är nedmonterat (lärare, läkare, poliser…inte journalister och jurister?) och ”fult” (tolkas som paternalism)

Psykisk ohälsa? Vad är det för sjukdomstillstånd? Användandet av ovanstående begrepp som en diagnos som ska behandlas bort är grunden för pågående situation. Feltanke!

Ett samhälle som har fokus på vad man vill UNDVIKA, skapar ett sammanhang som drivs av Rädsla för det som kan gå fel och att man känner sig hotad fast man är trygg ”Man vill ju inte hamna på facebook”

Diagnos: Undvika rädsla Leder till inlärd hjälplöshet (då mår man inte bra) Och Låg locus of control

Egentliga problemet? Att normala reaktioner, känslor och tankar etiketteras som ”psykisk ohälsa” och behandlas med medicinska åtgärder/får gå hem. Hur ska man ”kunna bli frisk” när man aldrig varit ”sjuk”? Missuppfattning att hälsa är frånvaro av symptom. Vi ”mår” ju hela tiden. Frågan är om vi blivit allergiska mot det…

Allvarliga sådana är SÄLLSYNTA Bedömningen HELHETSSYN Kropp -Symapticusreaktivitet Konstant hotberedskap Få hälsobeteenden/låg återhämtning stressad andning Psykiatriskt syndrom Allvarliga sådana är SÄLLSYNTA EGENTLIGA PROBLEMET? Social belastning Parallella stressorer ”too much” Antagandet att arbete gör oss sjuka Rädsla för ”stress” Pratar om varandra istället för MED varandra Personlighet Låg kontakt med nuet Rigiditet/svårt ta perspektiv/regelstyrd Repetetiv/ältar Låg nyfikenhet Impulsstyrd/passiv coping Fobisk -RÄDD Låg acceptans Katastroftankar/tänk om… Svårt att välja/avstå/sätta gränser

Utmattad – motsatsen till hållbar Friskfaktorer/aktiv coping Riskfaktorer/passiv coping Medveten närvaro – lägger märke till och kan betrakta såväl yttre som inre stimuli Acceptans – det som är svårt får kännas och man är mer än sina tankar och känslor (expansion) Engagemang – det här väljer jag att delta i /gränser Goda relationer – även till sig själv Bristande självinsikt Offer istället för aktör Otränad förmåga att sätta gränser – säga nej och avstå Springer på alla bollar Prestationsbaserad självkänsla Perfektionism Ser återhämtning som lathet - självdömande Psykiatriskt ångestsyndrom

Vi har inte tidsbrist utan beslutsbrist – välja/avstå 4 livsområden att fördela sig mellan 24/7/365 Arbete/sysselsättning Intressen/Lek Relationer Hälsa

OCH, varför håller vi på så här? RÄDDA för att inte duga/misslyckas RÄDDA för att missa något RÄDDA för ”konflikt” RÄDDA för att inte vara normal RÄDDA för missnöje – bli uthängd RÄDDA för att må sämre RÄDDA för att vara RÄDDA, RÄDDA, RÄDDA, RÄDDA…. Det är något fel på mig!

”Jag är konflikträdd” ? Vad består konflikten av? Är det verkligen en konflikt eller felanvänder vi ordet? Handlar det egentligen om otränad acceptans för egna inre reaktioner vid motstånd? Färdighetsbrist? ”Hur kan jag veta att jag har rätt?”

Relationer - Konfrontationer Missgynnande beteenden Bristfällig kontakt Reaktion utan eftertanke Inuti mitt huvud Ständiga undvikanden Tummade värden Gynnande beteenden Låt passera Orka öppna dig Värdera Engagemang

Jag arbetsgivare Vad är mitt uppdrag? Vad har jag för ansvar/makt att påverka? Vad är det jag ger arbetstagaren? Vad är det jag ska ge tillbaka till arbetstagaren? Annat jag behöver ta ställning till i rollen?

Professionell – ha ett uppdrag utifrån en kompetens i ett sammanhang Medveten närvaro en hjärnfunktion! med stöd av 5 sinnen! Färdigheter Kunskap ETIK

Vad styr mina handlingar? Kundperspektivet Tid Någon blir arg, dvs undvika obehag Vad andra har lovat Vad andra brukar göra/har gjort Övertygelse om att det är jag som kan hjälpa/rädda den andra Kunskap om kroppen och psyket Resultatet av min egna bedömning (kunskap om medarbetaren) Kunskap om motivation till förändring Medvetenhet om att det jag gör formar mitt liv

Empowerment/Medikalisering Resursletare – tidigare framgångar? Bekräftande – även dysfunktionella val kan vara förståeliga Autonomistärkande – du får välja Medmänniska – stå kvar, stå fast, stå ut Felsökande – tanken om vad som måste bort först Ordinerande – tar över ansvar Obehagsundvikare – minsta motståndets lag/känslomål Förstärker icke hjälpsamma (på sikt) beteenden

Att ta sin plats i ett samtal En Grynet – ta ingen skit och lägg tillbaka den där den hör hemma – kärleksfullt… Jagbudskap istället för att tala om vad den andre gör Röstläge och –styrka/tempo Ögonkontakt – lagom länge/ej maktutövande Händer – öppna (axlar nere) Ha sina känslor och agera på ett sätt som du kan stå för

Det professionella mötet med respekt för autonomi Vägledande SAMARBETE: kunna variera mellan att styra och följa, samtalsledaren tar ansvar för struktur och riktning i samtalet (agenda) Uppmärksamhet/studentcentrering: hur är situationen för den andre? Utforska och lyssna nyfiket med arbetstagarens bästa som mål Förmedla egenmakt och locka fram egna goda skäl till förändring - Stimulera förändringsprat och få till ett samtal om egen förmåga (”väcka” medarbetaren) Åsa Kadowaki Specialist i allmän psykiatri Leg KBT-psykoterapeut

Mötet – empowerment Kunna delges lidandet (reagera) utan att medikalisera det – autonomibefrämja! Förmedla tillit till den andras förmåga att leva sitt liv och själv vara rollmodell i att våga stå för något – sin bedömning.

”MÖTET”: kommunikation – samspel; om vad? Agenda – öppenhet – ärlighet – fakta – riktning/mål Åsa Kadowaki Specialist i allmän psykiatri TEAMwork ;)

Rama in situationen ”Vi har det här samtalet för att…” (bådas uppmärksamhet här och nu med fokus på det som ska uppnås) Vad ska vi använda tiden till och vem av oss håller den? Agenda – vad har du med, vad har jag med Sammanfatta/avslut – inkluderande ev planering Ev Utvärdering

MOTSTÅND till egen förändring Hur kan du veta vad jag klarar av? Du har ju ingen aning om hur mitt liv ser ut? Menar du att jag ska må på det här sättet? Kan du garantera mig att jag inte kommer bli sämre? Menar du att jag ska jobba 100% och vara så här trött? Jag kan inte ta hand om mina barn när jag mår så här!

Att vara i ansvarsposition och en kännande människa ”Det sliter och drar i bröstet.” ”Det blir olust i hela kroppen; vill bara att de ska tycka om mig.” ”Jag blir överväldigad, då är det lättast att börja leta diagnoser att hålla mig i.” ”Jag gör det som går fortast. Smidigt.”

Validering – bekräfta på riktigt V1: lyssna, närvaro V2: Sammanfatta/reflektera V3: Sätta ord på outsagt; känslor/tankar V4: Normalisera/avdramatisera utifrån HISTORIA V5: Normalisera/avdramatisera utifrån NUET V6: Rak, genuin, ärlig (V7: Vi sitter i samma båt – jag är också rädd)

Sluta linda in eller explodera (undfallande eller aggitation) argumentera, förklara, vilja ha den andres förståelse I mötet så styr du – ta ansvar för agendan Kom ihåg att du ger något i ditt chefsskap; alla år av studier, din uppmärksamhet, ditt engagemang och din önskan att göra gott. Om medarbetaren har en annan agenda – låt hen ha den men inte ta över situationen Avsluta när du inte kommer längre. Sammanfatta, reflektera och nappa inte på ”fiskekrokarna”.

Sammanfatta och förmedla Sorterat ställningstagande (helikopterperspektiv) Tagit ställning – min bedömning Ger information - samband Håller riktning – avstår argumentation och sätter ord på vad som är det egentliga problemet och tål den andres och egna autonoma reaktioner (”Kan du garantera mig…”) Tillsammans – aktivera alternativa beteenden som är hjälpsamma – ger ökad hållbarhet!

Riktning FRAMGÅNG Att veta vart man ska och hur man tar sig dit. Den som ska genomföra måste ha anledning: ”VARFÖR, VAD, HUR” (Det här vill jag UPPNÅ) Om målet är att ”undvika…” (misslyckande), så har vi vår uppmärksamhet låst i det som inte får hända. Det ökar sannolikheten för att det kommer hända. ”Hoppa inte i vattenpölen”, ”Tänk inte på en rosa elefant.”

Hälsa! Ökat välbefinnande  Hälsobeteenden: Ha en dygnsrytm inkluderande fysisk aktivitet, äta och sova = återhämtning Arbete Relationer Intressen / engagemang Kasam och psykologisk flexibilitet Medvetenhet om att det kommer ta slut och mitt liv fylls av det jag väljer att göra och fokusera på. Tacksamhet och kunna ha sina reaktioner på det som livet bjuder.

Vi måste bli chaufförer i våra egna liv Man blir inte mindre stressad av att undvika (passiv coping) Lösa problem (aktiv coping) och tåla att reagera (viktigt signalsystem) vilket är en del av livet. Vad är ”fellarm” och vad är relevant att agera på? Och ge sig själv tid för återhämtning.

Öka KASAM känsla av sammanhang (Aaron Antonovsky) Begripa att det vore onormalt att inte reagera Begripa att miljön förändras inte av att man lämnar den Hantera problem med BESLUT/ problemlösning alternativt acceptans för reaktioner och ökade hälsobeteenden Hålla en riktning som leder till det som är MENINGSFULLT.

Sjukskrivning är ingen effektiv behandling… Behandling med inlärningspsykologiska biverkningar – negativ och positiv förstärkning (lättnad och belöning) Passiv copingstrategi Är i de allra flesta fall av stress, ångest, smärta och nedstämdhet en ickefungerande behandling Risk för beroendeutveckling – både psykologiskt och socialt = minskar autonomi – individen SKADAS

Så när är sjukskrivning befogad? När det finns ett sjukdomstillstånd med påverkan på aktivitets- och funktionsnivå (försäkringen) När det finns ett sjukdomstillstånd med påverkan på aktivitets- och funktionsnivå (medicinskt status) När det finns en professionell bedömning av ett sjukdomstillstånd som försämras av det som annars ger hälsa (arbete, rutiner, sammanhang, relationer)

Inlärningspsykologisk behandling av ångest, stress, trötthet, nedstämdhet och smärta innebär… … inte att det ska sluta kännas utan att man avstår rädslestyrda beteenden och exponerar sig för sådant som man tidigare undvikit. Behandlingen inbegriper också medveten närvaro, acceptans och färdighetsträning.

Vad behöver du göra själv? Stanna upp – förankra fötter, andning, handflator och ansiktsuttryck Luta dig framåt – närma dig det som är problemet: tillåt/ge plats Gör det som tål granskning och ligger i linje med det du vill bidra till, både som medmänniska och professionell.

Sinnesrobönen Giv mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra. Mod att förändra det jag kan och förstånd att inse skillnaden mellan de båda. Kom ihåg muminmamman; ”Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd.” Så; vad är det du gör när du gör det du gör?