Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

BIDRA till utveckling istället för att cementera ”ohälsa” www

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "BIDRA till utveckling istället för att cementera ”ohälsa” www"— Presentationens avskrift:

1 BIDRA till utveckling istället för att cementera ”ohälsa” www
BIDRA till utveckling istället för att cementera ”ohälsa” Åsa Kadowaki Psykiater(leg.läkare) leg KBT-psykoterapeut och handledare Verksam i primärvården i Östergötland

2 medveten närvaro Stommen i personlig hållbarhet färdigheter kunskap
ETIK Åsa Kadowaki Specialist i allmän psykiatri

3 Att vara i ansvarsposition
och en kännande människa ”Det sliter och drar i bröstet.” ”Det blir olust i hela kroppen; vill bara att de ska tycka om mig.” ”Jag blir överväldigad, då är det lättast att börja leta diagnoser att hålla mig i.” ”Jag gör det som går fortast. Smidigt.”

4 ”Two minds in one brain” (Kelly McGonigal)
”System 1(snabbt) och system 2 (långsamt)” (D.Kahneman) Chaufför eller passagerare Agerande eller reagerande språk Åsa Kadowaki Specialist i allmän psykiatri

5 Biologisk förprogrammering
Överleva hot Spara energi Men om vi skapat en trygg miljö – vad får kosta energi då?

6 Reptilhjärna (automatiska responser)
Tendens att påbörja beteenden (novelty seeking) nyfikenhet, impulsivitet, extravagans, oorganiserad Tendens att avbryta beteenden (harm avoidance) pessimism/förväntansångest, trötthet, blyghet, osäkerhet Tendens vidmakthålla beteenden (reward dependence) social känslighet, social anknytning, socialt beroende Uthållighet/prestationsförmåga oberoende av direkt belöning eller bestraffning

7 Härledning via språk Exempel på hur hjärnan drar slutsatser (inlärning via association) ”Ohälsa = inte ha hälsa. Att inte ha hälsa då är man inte frisk. Om man inte är frisk då är man sjuk. Ohälsa = sjuk.” Vilket inte är sant.

8 Språket igen Psyket när jag var ung Psyket hos unga idag
Nervös Orolig Osäker Ledsen Olycklig Myror i byxorna Ointresserad Tonåring (utvecklingskris) Stressad Panik Prestationsångest Deppig Deprimerad ADHD Koncentrations-svårigheter Utmattad ”Jag har psykisk ohälsa”

9 KASam (känsla av sammanhang, Aaron Antonovsky, sociolog)
Begripa vilka beteenden jag använder som inte är hjälpsamma på sikt (kamp och undvikanden) Inbegriper kunskap om att det är normalt att känna, tänka och reagera och kunna hantera sig själv. Tankar (automatiska) Emotioner/känslor Associationer Minnen Sensationer

10 Vad är min etiska riktning?
Kundperspektivet Spara tid Någon blir arg, dvs undvika obehag Vad andra har lovat Vad andra brukar göra/har gjort Övertygelse om att det är jag som kan hjälpa/rädda den andra Kunskap om kroppen och psyket Resultatet av min egna bedömning (kunskap om medarbetaren) Kunskap om motivation till förändring Medvetenhet om att det jag gör formar mitt liv Empowerment

11 Pannlober (medvetna val) eller automatiserade vardagsbeteenden…
Self directedness – ”jag i förhållande till mig” Ansvarstagande Målmedvetenhet Målinriktade beteenden Självacceptans Resursmognad – copingförmåga (aktiv coping = medveten närvaro, acceptans, problemlösning, beslutsfattande)

12 Forts Pannlober Cooperativness – ”jag i förhållande till andra” Social tolerans Empati Hjälpsamhet Medkänsla Samvete

13 Reptilhjärnespåret FRÅN/undvika el. kamp Pannlobsspåret TILL/uppnå
Begripa Reptilhjärnespåret FRÅN/undvika el. kamp Vill bort från hotet så snabbt som möjligt men fjärmar mig samtidigt från det jag vill vara. Pannlobsspåret TILL/uppnå Närmar mig det jag vill vara och det ”får kosta” : energi, tid, engagemang. Medvetet val KIDNAPPARE Automatiska tankar Känslor Associationer Minnen Sensationer/hotpåslag HJÄLPARE Kontakt med nuet/närvaro Acceptans/tillåt/ge plats Värden-det här är det som är riktigt viktigt för mig i livet utmanande situation ”STRESS” ”triggers”

14 S O R Kkort sikt Klång sikt
Tillsammans – ”Allians” – VI: jag och du  Gemensam agenda? Samma långsiktiga mål? S O R Kkort sikt Klång sikt Patient Situation Organism Reaktion konsekvenser S O R Kkort Klång Jag-behandlare Åsa Kadowaki Specialist i allmän psykiatri

15 Hålla riktning (”K lång sikt”)
Då måste man kunna ha sina känslor och inte vara rädd för sympaticuspåslag (O:et) samt ha parasympaticusaktiverande färdigheter (R:et). Andas medvetet, diafragmalt (6 andetag/minut) Öppna handflator Förankrade fotsulor Småle och luta dig framåt Fortsätt gör det som är viktigt på riktigt

16 Träna på att bli medveten
Det omedvetna då? Träna på att bli medveten Lägg märke till, beskriv, delta Gör en sak i taget, gör det som fungerar i förhållande till vad du vill uppnå och döm inte (och när du lägger märke till att du dömer, döm inte dig själv)

17 Observera mera och kombinera med sunt förnuft. Det är konstigare att inte reagera än att reagera vid belastning. Man kan inte lösa en situation genom att undvika den. Allting hänger ihop. Jag kan inte må på något annat sätt än hur jag beter mig.

18 ”Curling”Sverige som ohälsoskapande kontext
Det är normalt att använda passiv coping – ”vänta tills det känns bra”, ”sluta om det känns för mycket”, ”undvika smärta”, ”bita ihop och köra på”, ”undvika konflikt” Det ska inte behöva kännas jobbigt…(sparar energi? På kort sikt!)

19 Hälsa - Aktivitet! Hälsobeteenden: Ha en dygnsrytm inkluderande
fysisk aktivitet, äta, sova, umgås = återhämtning Arbete – sammanhang, försörjning, bidra Relationer – vi är flockdjur Intressen / engagemang – få leka  Kasam och psykologisk flexibilitet Medvetenhet om att det kommer ta slut och mitt liv fylls av det jag väljer att göra och fokusera på. Tacksamhet och kunna ha sina reaktioner på det som livet bjuder.

20 Bidra till sin hälsa? Hälsobeteenden: Ha en dygnsrytm inkluderande
fysisk aktivitet, äta och sova. Fungerande relationer Medvetenhet om att det kommer ta slut och mitt liv fylls av det jag väljer att fokusera på. Tacksamhet och RIBBAN på rätt nivå.

21 Relationer Missgynnande beteenden Bristfällig kontakt Reaktion utan eftertanke Inuti mitt huvud Ständiga undvikanden Tummade värden Gynnande beteenden Låt passera Orka öppna dig Värdera Engagemang

22 Avstå medicinsk åtgärd vid normala reaktioner Lära ut livskunskap

23 Alla behöver vara chaufför i sitt eget liv
Begripa – se samband/analysförmåga Ha färdigheter – kunna hantera olika situationer Riktning – mening/värden i livet – det man vill UPPNÅ Ribban på rätt nivå – rimlighet/gränser Psykologiska verktyg: medveten närvaro, acceptans och engagemang (eget…)

24 Litteraturtips! Åsa Kadowaki: Svensk sjukvård till vanvett Kelly McGonigal: The willpower instinct och The upside of stress Rollnick, Miller och Butler: Motiverande samtal i hälso- och sjukvård Russ Harris: Lyckofällan eller The confidence gap (om Acceptance and Commitment Training/therapy) Beteendets ABC, Törneke och Ramnerö


Ladda ner ppt "BIDRA till utveckling istället för att cementera ”ohälsa” www"

Liknande presentationer


Google-annonser