Fysik utan dragningskraft – en kvalitetsgranskning om lusten att lära fysik i grundskolans senare år
Varför just ämnet fysik? Nationella och internationella undersökningar pekar på försämrade kunskaper i naturvetenskap och fysik hos svenska elever Fysik är ett ämne med särskilt låg måluppfyllelse. År 2009 nådde inte 10 procent av eleverna i årskurs 9 minst betyget Godkänt Forskningen kopplar fysikens låga kunskapsresultat till att eleverna saknar intresse, motivation och lust att lära sig fysik i skolan Syftet med granskningen är att förbättra fysikundervisningen för enskilda elever och därmed på sikt öka måluppfyllelsen
Framgångsfaktorer enligt forskningen Lärarens kunskaper, engagemang och förmåga att inspirera Verklighetsanknytning Individanpassning, lagom svårighetsnivå och lagom stora utmaningar Stöd och återkoppling till eleven Elevernas inflytande över sitt lärande Lärarens tilltro till elevernas förmåga att lära; elevernas egen tilltro Samspel och relationer i klassrummet Läromedel och hur de används
Huvudfrågeställningar Sker undervisningen på ett sätt som stimulerar elevernas intresse, motivation och lust att lära? Finns de förutsättningar som krävs för att bedriva undervisningen på ett sätt som främjar elevernas intresse, motivation och lust att lära?
Urval och metod Besök 35 grundskolor i 19 kommuner varav fyra fristående. Spridning över landet och ett urval baserat på bl.a. svaga kunskapsresultat år 2008 Intervjuer Med rektorer, fysiklärare och elever Observationer 110 st fysiklektioner i årskurs 7-9 har observerats. Dessa lektioner har följts upp med en intervju av undervisande lärare Enkäter 3 171 elever i årskurs 7 och 9 har svarat på en enkät
Eleverna tycker att fysik är onödigt och tråkigt Eleverna ser inte meningen med att lära sig fysik. Drygt hälften av eleverna tycker inte att det de lär sig i fysik är användbart i deras vardagsliv. Ämnet upplevs som svårt och onödigt. Lärarna tar inte reda på vad eleverna kan och efterfrågar inte vad de vill lära sig i fysik Fysik är ett av de mest onödiga ämnena. Jag har bra betyg men minns inget av det jag lärt mig tidigare. Jag lär in och spottar ut. Onödigt ämne om man inte ska bli astronaut eller liknande
Lärarna undervisar inte enligt hela kursplanen Fysikundervisningen riktas huvudsakligen mot en av kursplanens tre delar, natur och människa. Elevernas möjligheter att utveckla kunskaper och förmågor kopplade till den naturvetenskapliga verksamheten och kunskapens användning begränsas. Även lärobok och tradition styr fysikundervisningens planering och genomförande. Granskade fysikläromedel speglar inte hela kursplanen. Faktakunskaper och begrepp dominerar. Vi pratar för lite om sakerna som påverkar miljön och om hur det fungerar
Inte tillräckligt varierad undervisning Eleverna upplever fysikundervisningen som tråkig och enahanda. Lärarnas undervisning inte tillräckligt varierad och anpassad för att möta olika elevers intresse, behov och förutsättningar. Undervisningen domineras av arbete i läroboken. Få tillfällen för diskussioner om exempelvis hur naturvetenskapliga kunskaper har utvecklats och förändrats över tid och om positiva och negativa konsekvenser av fysikens tillämpningar i samhället. Fysik är ett roligt ämne. Jag gillar att laborera, det är givande och gör så att jag får ny energi till andra lektioner som jag har efteråt Vi får alltid skriva av läraren. Jag lär mig inget av det
Eleverna kan inte påverka fysikundervisningen Elevernas inflytande över innehåll, arbetssätt och arbetsformer är svagt. De får sällan utvärdera undervisningen Flertalet elever har inte tillräckliga kunskaper om målen i fysik. Det är inte tydligt för eleverna vad de ska kunna och vad lärarna bedömer och betygsätter. Lärarna efterfrågar inte elevernas intresse och få lärare vet om eleverna nått tidigare årskursers mål i fysik Jag tycker att alla elever ska vara med och påverka inte bara MVG-barnen Läraren säger vad vi ska göra, och så gör vi det
Fysikläraren viktig för lusten att lära Kunniga och engagerade lärare stärker elevers lust att lära fysik medan motsatsen sänker den Fysiklärarna är måna om att skapa goda relationer med eleverna Lärarnas kunskaper om kursplaner och betygskriterier behöver stärkas på flera granskade skolor. Okunskapen leder bl.a. till begränsningar i undervisningen, stort fokus på betyget Godkänt och brister gällande likvärdighet i bedömningar Det största problemet här är att det bara är G-nivån som gäller. Om man frågar om något vid genomgångar säger de att det tar vi inte nu, för det är överbetyg Fysik kan vara tråkigt och svårt men tack vare min lärare blir lektionen lättare, med alla genomgångar, bra förklaringar och varierande arbete. Älskar fysik.
Få skolor bryr sig om fysikämnet Skolorna sammanställer inte elevernas resultat. Fysikundervisningen och kunskapsresultaten utvärderas och analyseras inte på skolnivå Flertalet rektorer har svag kännedom om fysikundervisningen och intar en passiv roll i utvecklingsarbetet Undantag finns dock … Nationella ämnesprovet blev starten för ett utvecklingsarbete på flera skolor. Kursplanen hamnade i fokus och pedagogiska och ämnesdidaktiska diskussioner tog fart. Detta har medfört förändringar av fysikundervisningens innehåll och form
Skolinspektionen kräver åtgärder för att: Alla elever ska undervisas i fysik av lärare med utbildning i ämnet och för åldersgruppen Fysiklärarnas kunskaper om kursplaner och betygskriterier ska öka Fysikundervisningen ska ge alla elever möjlighet att nå målen inom kursplanens samtliga tre delar. Särskilt stöd ska ges i tillräcklig omfattning Öka elevernas inflytande. Lärarna behöver på ett begripligt sätt beskriva mål och betygskriterier för eleverna och arbeta aktivt för att stärka elevernas inflytande, både över fysikundervisningens planering och genomförande Fysikundervisningen ska bli mer varierad och utgå från varje elevs intresse och behov. Innehållet behöver kopplas till elevernas vardag och anknytas till samhällsliv, framtidsfrågor och aktuella händelser
Skolinspektionen rekommenderar att: Lärarna tar reda på elevernas tidigare kunskaper i fysik. Exempelvis behöver övergången mellan tidigare och senare skolår bli mer välplanerad och informativ Skolorna verkar för en ökad samverkan och erfarenhetsutbyte mellan lärare på olika skolor och skapar fler tillfällen till fortbildning och pedagogiska diskussioner Rektorerna intar en mer aktiv roll och ser till att fysikämnet blir uppmärksammat i skolans kvalitetsarbete