Välkommen! Till träff för er som är nya Dokumentationsombud

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Brukarfokus i biståndshandläggning
Advertisements

En bild av debatten Vårdskandaler Vinster
Träder ikraft 2014 Bitte Fritzson.
Exempel utifrån ett antal målområden
Wilma-anvisningar för lärarna
Mål och betygskriterier
Kontaktmannaskap inom hemtjänsten
Nordiska Kommunala Chefsrevisorskonferensen augusti 2012
Individuellt utvecklingssamtal - mall
Uppföljning och utvärdering arbetsmarknadsinsatser
Systematisk dokumentation inom socialtjänsten
Samordnad individuell plan
Kompetensfrågorna en del av kvaliteten
Ramverk för patientmedverkan
CASE Hultsfred Ledarutveckling över gränserna
Distriktssköterska Annelie Bobeck-Axling
19 november 2014 Varför SIP ? 19 november
Socialinvesteringsfond Norrköpings kommun
Socialtjänstens utrednings- och behandlingsinsatser
Att tillsammans påverka!
Handledarutbildning Delkurs 4 Barn- och fritidsprogrammet BF
OBS Material bearbetat av GBG: Stad
Att visa fotnot, datum, sidnummer Klicka på fliken ”Infoga”och klicka på ikonen sidhuvud/sidfot Klistra in text: Klistra in texten, klicka på ikonen (Ctrl),
Delaktighet.
SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE I FÖRSKOLEVERK-SAMHETEN
Regeringsuppdraget Länsstyrelsernas tillsyn: Granskning av handläggning och dokumentation Granskning av anmälningar Särskild tillsyn av alla HVB Tillsyn.
Värdighetsgarantier. Uppföljning 2014 BrukareNärståendePersonal Antal besvarade enkäter Känner till att det finns värdighetsga- rantier 14%27%69%
Bra planering skapar trygghet
Att visa fotnot, datum, sidnummer Klicka på fliken ”Infoga”och klicka på ikonen sidhuvud/sidfot Klistra in text: Klistra in texten, klicka på ikonen (Ctrl),
Samordnad vård och omsorgsplanering i slutenvård, öppenvård och hemsjukvård Lokala anvisningar/rutiner för östra länsdelen.
Anpassning av Europarådets språkliga referensnivåer för omsorgsarbete En lärande arbetsplats.
Kommunikationspass Jag heter
Molndal.se Varför dokumentera För att brukaren ska få den hjälp och det stöd som han/hon har rätt till. Så brukaren vet och kan vara delaktig. Arbetsredskap.
VERKTYG FÖR BEDÖMNING AV FÖRSKOLANS MÅLUPPFYLLELSE Funktionell kvalitet.
Träff Dok.ombud + enhetschefer Syftet med dokumentation utifrån tre olika perspektiv: Insyn och tillsyn Vård- och omsorgsnämnden Inspektionen för.
Västbusmöte Varför? Inför mötet Under mötet Mål och uppföljning Avslut och utvärdering Västbus.
Vaggeryds kommun Hur arbetar jag som arbetsterapeut i socialpsykiatri i Vaggeryds kommun?
VAD ÄR DET?.  Socialtjänsten skall se till att alla människor har en ekonomisk och social trygghet.  Socialtjänsten skall se till att alla kan ta del.
Konsten att samtala och leda ett samtal. Att vara en god samtalare och lyssnare Tittar på den som talar Spinner vidare på vad andra säger Håller sig till.
Lex Sarah - ett verktyg för bättre kvalitet Riktar sig till dig som jobbar inom Sektor LSS, VoF, Östersunds kommun Bildspelet tar upp: - vilket ansvar.
Attraktiv Hemtjänst Välkommen till introduktion i Äldres behov i centrum! 4 november 2015.
Resultat av fokusgrupper Vad är en bra hjälp för dig i din situation?
Molndal.se. Dagordning 8.30 – IBIC - Reflektionsövning - Fika – Genomgång av metodstöd, genomförandeplan & verksamhetssystem
Välkomna !.
PROCESS GENOMFÖRANDEPLAN
-kan visa kunskap om vikten av goda relationer till elev och personal
Ramverk för patientmedverkan
Utbildning SIP i Meddix öppenvård
Övergripande ambition boendes inflytande och delaktighet
LEDSTJÄRNOR HSL-ENHETEN
Kvalitetsarbete.
Heby kommuns kvalitetspolicy
Hemtjänstprocessen, bakgrund
Lektion 1:1 I vilka sammanhang kan det vara bättre att använda begreppet ”våld i nära relationer” än begreppet ”mäns våld mot kvinnor” – och tvärtom?
Workshop Arbetsplatslärande.
Socialnämnden ska erbjuda stöd för att underlätta för de personer som vårdar en närstående som är långvarigt sjuk eller äldre eller som stödjer en.
Regionalt utvecklingsarbete evidensbaserad praktik inom verksamhetsområdet stöd till personer med funktionsnedsättning. Sammanställning av intervjuer med.
Vägledningsdokument för Vuxna Psykiatri Missbruk
SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE VÅRD- OCH OMSORGSFÖRVALTNINGEN
Ledningens genomgång: Informationssäkerhet Mall där allt underlag finns i denna presentation Datum 2018-XX-XX.
Handlingsplan Handlingsplan förbättringsbehov uppföljning
Ett inspirationsmaterial inför samtalet mellan chef och medarbetare.
Användarinstruktioner Vårdochinsats.se
Levande bibliotek Estherforum.
Lokala rutiner Exempel September 2010.
Tips för bättre kommunikation
Gnosjö kommuns styrmodell
Lex Sarah – en möjlighet till bättre kvalitet
Digitalisering av kvalitetsledning och kvalitetsuppföljning
Lex Sarah – en möjlighet till bättre kvalitet
Presentationens avskrift:

Välkommen! Till träff för er som är nya Dokumentationsombud

Vi kommer att berätta mer om: Varför dokumentera? Syftet med social dokumentation IBIC – vad händer ? Uppdraget som dokumentationsombud Hur fungerar det på din arbetsplats? Stöddokument och information på vår Insida Procapita – Visning och tips! Övriga frågor

Genomförande och beslut Ansökan om insats Utredning och beslut Uppföljning Genomförande och beslut SOCIAL DOKUMENTATION Genomförandeplan SOCIAL JOURNAL Chefens anteckning Viktigt om mig Händelse av betydelse Tackat nej Ej genomförda insatser Uppföljning

Varför dokumentera ? https://www.youtube.com/watch?v=QIVGpsJMnO8

Syftet med dokumentation utifrån tre olika perspektiv: Brukare/ medborgare Rättssäkerhet Brukarens insyn & medverkan Inflytande & delaktighet Brukaren ska vara trygg med att personalen har tillräckliga uppgifter/kunskap om brukarens behov Verksamhet Arbetsverktyg följa händelser/åtgärder av betydelse Ny personal ska kunna utföra arbetsuppgifterna Kvalitetssäkring Underlag för planering & uppföljning Anställdas rättssäkerhet Insyn och tillsyn Vård- och omsorgsnämnden Inspektionen för vård- och omsorg Revisorer Justitieombudsmannen

Syftet med Social dokumentation I verksamhet som regleras av SoL, LSS finns en skyldighet att dokumentera det man gör . Att medborgaren skall få den hjälp han eller hon har rätt till, dvs. god och rättsäker vård. Bra och tydlig information om vilken hjälp och hur och när Möjlighet till insyn och delaktighet Tyddliggöra uppdraget för personalen Möjlighet att utvärdera och följa upp

LÄS TIPS!

Uppdraget som Dokumentationsombud SYFTE Att ge stöd i verksamheten till ordinarie och vikarierande personal i social dokumentation och användandet av dokumentationsverktyget Procapita samt ha god kännedom om gällande riktlinjer, rutiner och anvisningar mm HUR GÖR NI IDAG? VAD behöver du göra på din arbetsplats? HUR OCH NÄR KAN DU GÖRA DETTA?

Visning - Tips och Trix Dokumentationsombud – se flik INSIDAN sektor LSS Dokumentationsombud – se flik Insidan – Procapita filmer Procapita: Startsidan Meddelandehantering, kom ihåg, frånvaro m.m. Personbilden ”Viktigt om mig” Genomförandeplanen Social dokumentation, händelser av betydelse m.m

Ej signerad dokumentation Ny dokumentation på mina personer Att börja med……. MINA SIDOR Startsidan Kom ihåg Ej signerad dokumentation Meddelandehantering Ny dokumentation på mina personer

Procapita- Hur gör ni? 4. Hur säkerställer ni delaktighet? 1. Personbilden Hur använder ni den ? 3. Social journal Frastexter/hjälptexter Hammaren 6. Uppföljningar 7. Personalmöten Introduktion till ny personal Arbetssätt 5. Mål med samverkan 2. Genomförandeplanen ett levande dokument? Rubrikmall Checklistan

Checklista genomförandeplan - Tips, trix och råd Finns i procapita? Tips: Om genomförandeplanerna inte finns i procapita, ta hjälp av verksamhetsutvecklare och/eller kvalitetsansvarig! Är personbilden uppdaterad? Är ansvarsfördelningen tydlig vem som uppdaterar informationen? Lägg in alla viktiga uppgifter i personbilden, inte i löpande text. Det ni vill få med på utskriften bockar ni för under personbilden. Personalbilden kan användas till mer än idag ex lght-nr, vitvaror som ingår, spisvakt, larm mm. Används personens namn alt jag? Tips: Tänk att personen som själv kan läsa ska förstå. Använd inte brukaren eller initialer. Smeknamn som används dagligt ex Cilla är helt ok. Används personal eller jag istället för vi? Tips: För tydligare planer använd jag eller personal, ibland betyder ”vi” alla i personalgruppen ibland betyder det brukaren och kontaktmannen. Skriv så det tydligt framgår vem som ska göra vad inte ex ”sängen bäddas vid behov”. Utan personalen bäddar sängen vid behov. (Den bäddar inte sig själv) Är de aktuella? Tips: om ni bara har en grön pil har ni troligen reviderat i befintlig plan ist för att göra en ny. Gör alltid en NY plan vid revideringar – då blir det en ny grön pil. DÅ kan vi se att den är aktuell, datum för uppdatering och hur aktiva ni är att löpande revidera planerna o.s.v. Framgår delaktighet & på vilket sätt? Hög prio! När ni gör NY plan måste vi aktivt, manuellt kryssa i att brukaren varit delaktig (om den har det) och skriva i rutan nedanför med löptext på vilket sätt. OM brukaren inte varit delaktig är det ännu viktigare att vi skriver orsak i rutan. Finns bakgrundsbeskrivning? Ja, hänvisa gärna till ärendeblad och/eller berättelsen om mig (levnadsberättelse) samt var den finns. Tänk så här: ju viktigare något är desto tidigare i g-planen ska det komma ex eldat, arg & hotfull, rädd, självskade o.s.v.

Checklista genomförandeplan - Tips, trix och råd Är funktionsnedsättning/problematik beskrivet? Tips: Utveckla till mer specifikt såsom ex svårt att komma ihåg, komma igång, klä sig efter väder och situation, hitta saker/platser, behov av framförhållning, kommunikationssvårigheter. Skriv gärna diagnoserna med utveckla och beskriv konsekvenserna av och/eller graden av ex autism, utvecklingsstörning, schizofreni, mm. Finns tydliga målformuleringar? Tips: kom ihåg övergripande mål = drömmar, visioner, på lång sikt – inga hur här och inga värderingar. Delmål:Tänk på att de ska gå att mäta måluppfyllelse ex ”XX ska bli mer självständig på morgonen”, vad är utgångsläget, mer självständig än vad? Bryt ut en delaktiviteter ex ”XX mål är att kliva upp själv när klockan ringer”. Är förhållningssätt & bemötande beskrivet? Vad är bra för personalen att veta, tänka på och göra för att det ska bli så bra som möjlig för ”Lisa”? Ex Lisa vill inte hälsa genom att ta i hand, Personalen ska titta Lisa i ögonen vid samtal, Personalen ska inte lova sånt vi inte kan hålla, Personalen ska svara på alla frågor, personalen ska inte ställa flera frågor samtidigt, personalen ska inte prata om privata saker o.s.v. Kommunikation? Beskriv utifrån två perspektiv. Hur kommunicerar, uttrycker sig , signalerar XX? Hur förmedlar sig personalen? Hjälpmedel, verktyg, tecken, bilder, känslokort o.s.v. Nya strukturen/rubrikerna/frastexterna? Använd frastexterna, använd rubrikmallen till hjälp. I huret ska det i första hand beskrivas vad personalen ska göra ex ”Kalle ska följa med och slänga soporna” istället Personalen ska motivera Kalle så att han följer med och …” Finns hänvisning till veckoschema/metodblad mm? Hänvisa gärna så planerna inte behöver bli så långa. Har chefen medverkat vi upprättandet ? Är rutan om delaktighet ifylld? Finns beskrivning av hur delaktighet skett? Övrigt? Tänk på att språket ska var enkelt och tydligt, försök att skriva saker en gång, hänvisa till överenskommelse med god man under rubriken ekonomi, hänvisa till upprättad HOV under rubriken hälsa, om det står påminna ofta – fundera på varför/behovet och förtydliga

Övning : På vilket sätt kan ni använda, ta hjälp av checklistan? Brainstorming!

Hur kan du arbeta vidare? Tre nya saker jag har lärt mej idag! 1. 2. 3. PÅ min arbetsplats vill jag fortsätta med / börja med/ informera om….. 2 3 LYCKA TILL !