Föreslagna ändringar från Naturvårdsverket i reglerna om landsbygdsutveckling i strandnära lägen Peder Seidegård Länsarkitekt.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Hälso- och sjukvårdslagen (HSL)  1§ Med hälso- och sjukvård avses i denna lag åtgärder för att medicinskt förebygga, utreda och behandla sjukdomar och.
Advertisements

HSO Skåne Ett samarbetsprojekt mellan HSO Skåne och Furuboda Arbetsmarknad Finansierat av Arvsfonden De Offentliga Arbetsgivarnas Ansvar DOA.
Dagordning : LSS- Lagen om stöd och service Bostäder för personer med funktionsnedsättning Erbjudande om lägenhet.
Särskilda skäl Mötestema: 6 särskilda skäl. Särskilda skäl De 6 särskilda skälen Presentationsmaterial med länkar och frågor från Strandskyddsdelegationen.
LSS och SoL Jenny Ahlqvist och Cecilia Wallgren SDF Majorna-Linné.
Patientdatalagen –Anpassad behörighet –Spårbarhet –Spärr För att användare ska kunna tilldelas korrekta och ändamålsenliga behörigheter krävs att vårdgivaren.
Miljödepartementet Ökat skadeståndsansvar och förutsättningar för generationsskifte Miljöminister Andreas Carlgren, Torsdagen den 18 februari 2010.
Om denna presentation: Version Denna PPT-presentation tillsammans med det talspråksmanus du hittar i anteckningssidorna är framtaget för att.
Bristande tillgänglighet – en ny form av diskriminering Carolina Stiwenius Diskrimineringsombudsmannen,
Attraktiv Hemtjänst Om rambeslut.
Fossilbränslefritt Kronoberg
Leila Chanko Färre besök på akuten
Revidering av riktlinjer gällande särskilt boende för äldre
Den kommunala hälso- och sjukvården av idag
regeringen. se/rattsdokument/proposition/2017/02/prop
Barnets bästa i främsta rummet
Samverkansträff för enskilda avlopp
Ny översiktsplan Beslut i kommunfullmäktige i september 2011 om att en ny översiktsplan ska tas fram för Ängelholm kommun.
Hur och när kommer webbtillgänglighetsdirektivet att genomföras i Sverige? Finansdepartementet.
Hållbar utveckling är ett begrepp som man ofta stöter på i media.
Syftet med ASI och UBÅT är att bidra till en kunskapsbaserad lokal missbruksvård
Välkomna till tvärsektoriellt miljömålsmöte 21 okt 2015
En plattform för samhällsekonomisk analys
Grön infrastruktur - Friluftsliv
Fördjupad utvärdering 2015 Nuläge, vad händer framöver, regionala inspel Ann Wahlström Naturvårdsverket 10 december 2014.
Planeringsunderlag för klimatanpassning och klimat- och energi
Patientlagen ger utökad valmöjlighet
Arbetsformer XX vattenråd.
Villkor och förutsättningar för Vetenskapsrådets bidrag
Regionalt utvecklingsarbete evidens- baserad praktik (EBP) inom verksamhetsområdet stöd till personer med funktionsnedsättning Förstärkt delaktighet och.
Miljömålen består av tre slags mål
Användning av EU-fonder för klimatanpassning
Grundkurs Natura 2000 tillstånds-prövning
Påtaglig skada – hur ser tillämpningen ut?
Samråd Vattenskydd Hummeln och kristdala
GRÖN INFRASTUKTUR – nu och framåt
Elevstödsprocessen Skapa en undervisning som möter alla elever
Vattenverksamhet 11 kapitlet Miljöbalken.
Teknikutveckling och juridiken – vad ger miljöbalken för utrymme?
Attefallshus Attefallshus Byggavdelningen Stadsbyggnadskontoret
Timplan för grundskolorna i Angered
reviderad Natura handbok
Nya hastighetsgränser
Schyst offentlig upphandling
Välkomna! strategi för Vilt-förvaltning
Bibliotekens grundläggande ändamål, 2 § BL
Innehåll kategoriträff för specialpedagoger den
Åtgärdsvalsstudie - Tillgänglighet för Stockholm, Nacka, Värmdö och Lidingö SL Riggert Anderson.
Utredningen om ekologisk kompensation
Introduktion till systematiskt kvalitetsarbete
Återkoppling- remisshantering av revidering Västbus riktlinjer
Introduktion till systematiskt kvalitetsarbete
Evidensbaserade miljöanalyser
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Sammanhållningspolitiken
Samordnad hantering Inledande utgångspunkter
Ny som ledare Block A Förväntningar på en ledare
Hållbar utveckling måste vara
Dokumentera rätt i vården
Vattenverksamhet 11 kapitlet Miljöbalken.
Översyn av lagstiftningen inom kollektivtrafikområdet
Information om lagförslag: medicinsk bedömning inom 3 dagar
Tilläggsbelopp 2019 Maria Fällman
Lag (2017:310) om framtidsfullmakter
Buller inför rätta! Smakprover till frukost-buffén
Frukostseminarium buller praxisgenomgång Monika Gerdhem - Miljöjurist och chef för hälsoskyddsavdelningen på miljöförvaltningen i Stockholm
Saker att ta upp… Skärpning av reglerna omkring MKN vatten
Agenda Projektets uppdrag Vad har projektet identifierat?
Kontinuitetshantering
Nätverket för barn-och elevhälsan
Presentationens avskrift:

Föreslagna ändringar från Naturvårdsverket i reglerna om landsbygdsutveckling i strandnära lägen Peder Seidegård Länsarkitekt

MB 7:18 d Nuvarande lydelse: Som särskilt skäl vid prövningen av en fråga om upphävande av eller dispens från strandskyddet inom ett område för landsbygdsutveckling i strandnära lägen får man också beakta om ett strandnära läge för en byggnad, verksamhet, anläggning eller åtgärd bidrar till utvecklingen av landsbygden.

Naturvårdsverkets uppdrag: Regeringens uppdrag innebär att Naturvårdsverket ska se över LIS-reglerna och dess tillämpning, samt föreslå eventuella författningsändringar och andra åtgärder som behövs. Särskild fokus ska läggas på att utöka möjligheterna att bygga permanentbostäder. Attraktiva bostäder är en viktig del för landsbygdens utveckling. Ska redovisas 31 augusti 2017 till regeringen. Statsrådet Peter Eriksson: – I stora delar av Sverige är det svårt både att få lån och tillstånd att bygga bostäder där folk vill bo. Det vill vi ändra på genom en översyn av strandskyddet på utvalda platser i kommuner med gott om stränder. Det går att förbättra möjligheterna att bo och leva i hela Sverige samtidigt som vi har ett starkt skydd för natur och friluftsliv, säger bostads- och digitaliseringsminister Peter Eriksson.

Hur har det gått hittills i landet? Av Sveriges 290 kommuner har 133 kommuner pekat ut LIS-områden inom sin översiktsplanering. Antal åtgärder kommunerna har tillämpad skälet LIS mellan åren 2011- 2016: Antalet understiger 5% av det totala antalet åtgärder som kommunerna beviljat dispens för varje år. (Ca 1,5 % 2011 och ca 4,7% 2016).

…och i länet. Antagna LIS-planer LIS-plan på gång Det är också LIS som skapar mest diskussioner då vi i vissa fall inte riktigt är överens med kommunen vad ett LIS-område är. Vi har även upphävt ett par dispenser pga prop. 200m. LIS-tillägg på gång

Dispenser inom LIS-område Under 2016 beviljades 53 åtgärder vilket var mest i landet. Huvuddelen från Storuman och Lycksele.

Foto: Tommy Larsson Storumans kommun

Huvuddragen i Naturvårdsverkets förslag - Som särskilt skäl får man beakta om ett strandnära läge kan antas bidra till eller upprätthålla utvecklingen av landsbygden. (MB 7:18d) Skäl bl.a.: Minimera olika tolkningar. För att tillämpningen ska bli mer enhetlig, som har varit olika i landet, föreslås därför att det direkt av lagtexten ska framgå vilken styrka på utredning som krävs om åtgärden ”kan antas” ha den åsyftade effekten.

- Även beakta vid dispens för enstaka en- och tvåbostadshus med tillhörande komplementbyggnader om huset/ husen avses att uppföras med närhet till ett befintligt bostadshus. (Tidigare ”i anslutning till”). (MB 7:18d) Skäl bl.a.: Med denna ändring kan även enstaka en- och tvåbostadshus bidra till eller upprätthålla utvecklingen av landsbygden. Lägesbedömningen anpassas utifrån förhållandena i olika delar av landet. Praxis om 200 meter har bedömts som hindrande, speciellt i de norra länen. Syftet är dock som tidigare att ny bebyggelse bör utvecklas i ansamlingar istället för att spridas.

- Med område för landsbygdsutveckling avses vid tillämpningen ett område som: 1… 2. … och har en sådan omfattning att strandskyddets syften fortfarande tillgodoses långsiktigt. (Tidigare ”en så begränsad omfattning”). MB 7:18e Skäl bl.a.: Den tidigare lydelsen kan leda till en alltför snäv avgränsning av området vilket innebär att detaljeringsgraden alltför mycket avviker från syftet med mer övergripande planering som översiktsplanen omfattar. I områden med lågt bebyggelsetryck och god tillgång till orörda stränder bör det istället finnas utrymme för att områdena kan ha större omfattning utan att hindra syftet med strandskyddet. Risken för kumulativa effekter måste dock beaktas.

a) i eller i närheten av större tätorter, b) … (MB 7:18e) - LIS-områden får endast ha en liten betydelse för att tillgodose strandskyddets syften: a) i eller i närheten av större tätorter, b) … (MB 7:18e) Skäl bl.a.: Att precisera vad som gäller. I detta begrepp ingår exempelvis storstadsområdena, länscentra och andra större tätortsområden. Vad som är en stor tätort definieras dock inte utan det får göras en bedömning från fall till fall utifrån invånarantal, exploateringstryck och regionala förutsättningar.