ur Centralt innehåll för religion 1

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Etik- Modet att välja!.
Advertisements

Olika teorier och religiösa perspektiv
Anders Hummel, Nolhagaskolan, Alingsås –
Etik och Moral Läran om rätt och fel.
Etik Religionskunskap, åk 9.
ETIK - MORAL.
RÄTT eller FEL? GOTT eller ONT?
Religionskunskap 1, 50 p. Religionskunskap 1, 50 p.
Etik.
Hälsa och samhälle Samhällets värderingar och syn på hälsa är avgörande för hälso- och sjukvården  Hur mycket resurser läggs ned på hälsovård  Samhällets.
Konstruktiv bildkritik Källor: fotosidan.se Facebookgruppen Street Photography- Sweden Elevarbeten Kärrtorps gymnasium Tack till fotograferna som givit.
Ett förslag på arbetsgång
Vad är egentligen ett samhälle? Hur skulle ni definiera ordet samhälle? Dvs när vi pratade om ett samhälle sist, vad pratade vi om då? Ta ngn minut och.
Etik och moral.
Identitet & livsfrågor Etik och moral. Identitet & livsfrågor Begreppen etik (fr. grekiskans ethos = sed) och moral (av latinets moralis = det som rör.
Allra första kameran År 1826 gjordes den allra första kameran av fransmannen Joseph Nicéphore Niépc men det tog åtta timmar att exponera bilden och den.
Har du med dig bok, penna och block. Sätt dig ned. Fundera på hur en vattenmolekyl ser ut under tystnad. 1.Upprop 2.Varför vatten? 3.Vattenmolekylen 4.pH.
ETIK Olika teorier och religiösa perspektiv. Teori och praktik En enkel uppdelande förklaring av etik och moral är att etik är tankarna kring rätt och.
Flickor F98 Lindås Waves och Pixbo IBK –
En viktig fråga för dygdetiken: Kan D ge ett bra svar på frågan ‘Vad bör jag göra?’?
De utrikespolitiska målen & väpnade konflikter. * Vilken är den största konflikten i världen idag? * Vilket land spenderar mest pengar på sin militär?
Etik - Att göra det rätta.
Värdergrund Tränigslära/Etik. Intro qOI qOI.
ETIK OCH MORAL. MORAL Moral = en persons egna tankar om vad som är ____ och ____ att göra.  Rätt – fel  Bra – dåligt  Gott – ont  Önskvärt – ej önskvärt.
MÅL 2015 Vinna serien. Punkter för att nå vårt MÅL Ge järnet på träning Gör maximal insats i alla övningar och spelmoment på träningen. Använd samma energi,
Pedagogiska planeringar Hanna Sepp Marcus Granberg Albina Brunosson.
Etik Vad är rätt och vad är fel?. Vad är etik? Etiken, eller moralfilosofin som den också kallas, försöker svara på frågor om vad som är rätt och vad.
Olika teorier och religiösa perspektiv
Uppsats – ”Etik och livsfrågor”
Svenska som andraspråk 1
Religion - vad är det?.
Kolonialism/Imperialism
Försoningsläran, kärleksbudskapet
Internationella relationer
När hotet ständigt var närvarande
Olika sätt att tänka om människor, samhället och världen…
Krisberedskap – för social hållbarhet
Varför läser ni religionskunskap?
Konsten att läsa skönlitteratur
Etik & moral Etik = beskriver vilka riktlinjer vi ska välja för hur vi ska handla, val vi ställs inför Moral = beskriver de val vi väljer beroende på åsikter,
Lektionsuppgift Under dagens lektion kommer ni att delas in i 4 olika grupper där det kommer att lottas ut vilken grupp som får ansvar för vilken av de.
Religion.
Religion och identitet
Lektionspass 3 Säsong, miljömärken?
Nya föreskrifter och allmänna råd om läkemedelshantering
Mänskliga rättigheter istället för välgörenhet
Etik och moral.
Vad är religion och vad är livsåskådningar?
Granska läromedel.
Ekonomi och samhälle Introduktion
Vad är sociologi? – en repetition Momentöversikt Vad är en analys?
Religion och vetenskap
Iris Rosengren Larsson
Etik- planering.
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Konflikthantering s Igår fick ni bekanta er med ”Linda och Mattias” på s Nu ska ni göra en konfliktanalys av det fallet och utgångspunkten.
FÖRMÅGOR OCH KUNSKAPSKRAV
Religion.
- Geografi - Att studera helheten.
Upplysningen 1700.
Kommunikationsplan Bilaga 11 till överenskommelsen mellan Hudiksvalls kommun och Arbetsförmedlingen gällande samverkan för att minska arbetslösheten.
Värdering och urval (Internt utvecklingsprojekt – Cissela Genetay)
Välkommen till ett samtal om VÄRDERINGAR
Vad är regeletik, konsekvensetik och sinneslagsetik
Grupper, förtydliga uppgiften, kunskapskrav, sonetter, eget arbete
Att tolka en källa Stormaktstiden.
Vad är viktigt för dig? Att designa tjänster utifrån behov
Mänskliga rättigheter -
Livsåskådningar - hur människor beskriver och tolkar livet
Maria Eidenskog Föreståndare CMTS
Presentationens avskrift:

ur Centralt innehåll för religion 1 Varför Etik och moral? ur Centralt innehåll för religion 1 Tolkning och analys av olika teorier och modeller inom normativ etik samt hur dessa kan tillämpas. Etiska och andra moraliska föreställningar om vad ett gott liv och ett gott samhälle kan vara. • Analys av argument i etiska frågor med utgångspunkt i kristendomen, övriga världsreligioner, livsåskådningar och elevernas egna ställningstaganden.

Betygskriterierna För betyget E Eleven kan översiktligt beskriva vad som utmärker några normativa etiska teorier och modeller, genomföra en enkel analys av modellerna och använda dem för att ge enkla argument i någon fråga. Eleven för enkla resonemang om vad ett gott liv och ett gott samhälle kan vara utifrån dygdetiska och andra moraliska föreställningar. För betyget C Eleven kan utförligt beskriva vad som utmärker några normativa etiska teorier och modeller, genomföra en analys av modellerna och använda dem för att ge välgrundade argument i någon fråga. Eleven för välgrundade resonemang om vad ett gott liv och ett gott samhälle kan vara utifrån dygdetiska och andra moraliska föreställningar. För betyget A Eleven kan utförligt och nyanserat beskriva vad som utmärker några normativa etiska teorier och modeller, genomföra en komplex analys av modellerna och använda dem för att ge välgrundade och nyanserade argument i några frågor. Eleven för välgrundade och nyanserade resonemang om vad ett gott liv och ett gott samhälle kan vara utifrån dygdetiska och andra moraliska föreställningar.

Moraliska problem Två övningar.

Konsekvensetik och utilitarism: Konsekvenserna av ditt handlande avgör om handlingen var god Problem 1 och Problem 4

Pliktetik: Kategoriska imperativet, Emmanuel Kant: ”Handla enbart utifrån sådana principer som du själv skulle vilja se upphöjda till allmän lag” Det finns vissa värden som ska vara ledstjärnor, oavsett dess konsekvenser Problem 4 och problem 5

Dygdetik: Fokuserar på individen, kan man agera etiskt om man inte i grunden är en dygdig – god människa? Problem 5 och problem 2

Situationsetik Alla principer har brister, alltså måste situationen avgöra, stundens ingivelse… Problem 1 och 2

Sinnelagsetik Avsikten till din handling avgör huruvida den är god eller inte. Problem 5 och 3

Uppgift Del 1) Utifrån er etiska ståndpunkt ska ni behandla era frågor, förbereda svar eller åtminstone ert resonemang. Del 2) Bilda tvärgrupper och presentera era moraliska dilemman, er ståndpunkt och ert resultat. I era grupper kommer det att finnas de som har haft samma problem men andra ståndpunkter. Jämför resultat.

Alla dessa fyra har på olika sätt gjort både goda och onda handlingar. I dag ska de alla dömas för vad de har gjort i en tribunal, och ni är domare. Ni kan döma dem till döden, kroppsstraff eller frihet, men inte till fängelse. Argumentera utifrån etiska och moraliska begrepp. Harry Truman. Släppte atombomber på Japan och var med om att starta kalla kriget, men också. Avslutade kriget. Gjorde det för att värna amerikanska och japanska liv. Desegregerade amerikanska försvarsmakten. Var med och grundade FN. förbjöd diskrimination baserat på etnicitet. Marie Antoinette: Var en del av ett förtryckande system, förstod inte människors olika livsvillkor och levde på förtryckets överflöd. Var också bara en tonåring som var i princip maktlös i det samhälle hon levde i. Stalin: Var den världsledare som framförallt avgjorde andra världskriget. Var med och finansierade revolutionerna 1917-1918. förde sovjet från i princip medeltida nation till industriell stormakt på bara en generation, ungefär 100 års försprång hämtades in. Å andra sidan: Någonstans mellan 7- 11 millioner döda i ww2, plus upp mot 20 miljoner civila, utöver detta någonstans mellan 10-20 miljoner döda i svält, gulag, och avrättningar. Vlad Basararb Dracula, Å ena sidan, avskaffade Bojarernas makt och stärkte bönderna och borgarnas makt. Försvarade resten av Europa mot ottomanska imperiets expansionsförsök genom att kontinuerligt ligga i krig mot dem. Tack vare detta kunde resten av Europa stärka sig själva både ekonomiskt och militärt. Försvarade kristenheten på påvens anmodan. Å andra sidan. Slaktade bojarerna. Destabiliserade landet Valakiet och regionen. Dödade otroligt mycket människor. Pålade fiender och motståndare i mängder. Torterade diplomater.