SUHF:s kvalitetskonferens 24 augusti 2017

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Utvärdering 2 Fredrik Björk Urbana Studier, Malmö högskola.
Advertisements

Lärosätenas indirekta kostnader SUHF-statistiken SUHF-statistiken 2013/Ann-Kristin Mattsson/
Lärosätenas indirekta kostnader SUHF-statistiken 2015 uppdaterad statistik SUHF-statistiken /Ann-Kristin Mattsson/
VÄLKOMNA!. Åsa Lindh vd Trygghetsstiftelsen En sammanhållen omställningskedja.
Vuxna med utvecklingsstörning och svåra beteendeproblem.
Utvecklingsprocess för centrala myndigheter Träff 3 – 4-5 November 2015.
Om denna presentation: Version Denna PPT-presentation tillsammans med det talspråksmanus du hittar i anteckningssidorna är framtaget för att.
Om denna presentation: Version Denna PPT-presentation tillsammans med det talspråksmanus du hittar i anteckningssidorna är framtaget för att.
Marina Lundquist, universitetsadjunkt, Örebro universitet, Ledamot Riksföreningen för skolsköterskor Kvalitetsmått för elevhälsans medicinska insats Skolsköterskekongress.
Nya överenskommelser med finansiärerna om finansiering av indirekta kostnader Bakgrund, regleringsbrevets nya instruktioner: ”Universitet och högskolor.
Vad är evidensbaserad praktik? Evidensbaserad praktik (EBP) är integreringen av bästa forskningsstöd med professionell praktisk erfarenhet och klientens.
F ORSKARNIVÅN I NYA L ADOK M ALMÖ H ÖGSKOLA Gunnar Råhlén Ladokkonsortiet Jan Winkle Malmö Högskola.
Välkomna!.
Full kostnadstäckning
Avdelningen för vård och omsorg
Välfärdens processer för myndighetsutövning inom IFO/FH
Övergripande ambition boendes inflytande och delaktighet
Styrmodell.
Attraktiv Hemtjänst Välkommen till introduktion
Uppdrag, roller och ansvar
AQUA16 Assuring Quality in University Administration 2016
SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE
En plattform för samhällsekonomisk analys
Utvärdering och systematiskt kvalitetsarbete för ämneslärare, 8 hp Lkk81N LKK81N, GÖTEBORGS UNIVERSITET, IPS.
Digitala Vetenskapliga Arkivet
Kritiskt förhållningssätt
AQUA16 Assuring Quality in University Administration 2016
Kvalitetsarbete inom administration och stödverksamhet vid Jönköping University Helena Zar Wallin, vd Högskoleservice
Äldres behov i centrum Välkommen till introduktion! 22 februari 2016.
Index för att mäta företags kapacitet att energieffektivisera
LUP Mål 3 Satsning på kompetensförsörjning
Nätverk för lärare på fritidshem
Medarbetarundersökning 2018
Kommunikationsplan Bilaga 11 till överenskommelsen mellan Hudiksvalls kommun och Arbetsförmedlingen gällande samverkan för att minska arbetslösheten.
Utvärdera för framtiden ...mer än ParaGå
Digital signering av hälso- och sjukvårdsåtgärder
Stiftelsen för Kunskaps- och Kompetensutveckling
Malmö högskola - försöksverksamhet med
Vi gör Sverige rikare genom att få människor och företag att växa
Vad är ett system? "Ett system är ett nätverk av ömsesidigt beroende komponenter (fristående uppgifter, människor eller processer) som arbetar tillsammans.
Program 16,30 – 16,45 Inledning Göran J och Per S
Några reflektioner av Stephen Hwang Högskolan i Halmstad
Samordning av miljöinformationsförsörjning Inte nytt men ”nystart”
Schyst offentlig upphandling
Kunskapsprocessen Spånga Grundskola
TRIS-processen TRIS-teamen arbetar enligt TRIS-processen. TRIS-processen är den gemensamma processen och modellen för rehabiliteringssamverkan. Från vårdens.
- ett verktyg för ANDT-uppföljning Introduktion
Göteborgs universitet förnyas
Enhetsaudits och andra verktyg –
CSG så styrs Göteborg.
Kanslimöte
Samordnad utveckling för god och nära vård S2017:01
Systematiskt kvalitetsarbete
Introduktion till systematiskt kvalitetsarbete
Elevhälsoarbete och kvalitet ….vad innebär det?
Introduktion till systematiskt kvalitetsarbete
Behovskartläggning Kartläggningen beskriver målgruppens behov och skapar därmed förutsättningar för att utveckla processer som motsvarar behoven. Den.
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Leverantörer Bas Bedömning Utvärdering Samarbete Utveckling.
Samordnad hantering Inledande utgångspunkter
XX Benchmarking 2 Följa upp jämställdhetsarbetet och resultaten för olika grupper av kvinnor och män, flickor och pojkar.
Utvärdering av system för styrning, uppföljning och kontroll
Dokumentera rätt i vården
Revisionsredogörelsen 2017
Nämndernas/styrelsernas utvärdering av arbetet med budget 2005
”Från bokföring och information i grundsystemen via styrkorten i Balansen till analys och styrning med hjälp av Rappet samt systematiskt kvalitetsarbete.
Barnkonventionen och barnrättslagen
[Projektnamn] Utvärdering
Det svenska nätverket Hälsofrämjande hälso- och sjukvård (HFS)
Presentationens avskrift:

SUHF:s kvalitetskonferens 24 augusti 2017 Sammanställning av enkät om lärosätenas kvalitetsarbete inom administrationen/stödverksamheten SUHF:s kvalitetskonferens 24 augusti 2017

Fakta om enkäten Enkät skickades ut under hösten 2016 SUHF:s expertgrupp för kvalitetsfrågors undergrupp för kvalitet i administration avsändare 23 lärosäten svarade Enkäten innehöll tre frågor: Hur definierar ni kvalitet i administrationen/stödverksamheten? Hur arbetar ni med kvalitetssäkring av administrationen/ stödverksamheten? Hur utvärderar ni kvaliteten i administrationen/stödverksamheten?

Lärosäten som besvarat enkäten Konstfack Kungliga Tekniska högskolan Lunds universitet Malmö högskola Mittuniversitetet Mälardalens högskola Stockholms konstnärliga högskola Södertörns högskola Umeå universitet Uppsala universitet Örebro universitet Chalmers Gymnastik och idrottshögskolan Göteborgs universitet Högskolan Borås Högskolan Dalarna Högskolan Gävle Högskolan i Halmstad Högskolan i Skövde Högskolan väst Jönköping University Karlstads universitet Karolinska institutet

Några centrala begrepp var viktiga att beskriva Kvalitet – optimalt utnyttja resurser och tillfredsställa krav, behov och förväntningar Kvalitetssäkring – säkra att ovanstående inträffar Kvalitetsutveckling –så att arbetet blir än effektivare och ger större nytta och tillfredsställelse Kvalitetsarbete – uppföljning och analys och utveckling i förhållande till definierad kvalitet Kvalitetssystem/kvalitetssäkringssystem – riktlinjer för kvalitetsarbete Kvalitetskultur – den verkliga inställningen till kvalitetsarbete

och några aktiviteter Audit – kollegial uppföljning Uppföljning – löpande insamling av information Utvärdering – värdering av insamlade data om en aktivitet eller verksamhet Benchmarking – jämförelse av verksamhet eller prestanda – lära av förebilder Enkät – ett antal ställda frågor för att följa upp eller utvärdera

Hur definieras kvalitet i administration/stödverksamheten? Vanligast förekommande svar är att kvalitet i administration innebär att de uppdrag och mål som formulerats utförs och uppnås Korrekt myndighetsutövning och regelefterlevnad Stöd och service på ett ändamålsenligt och resurseffektivt sätt så att lärosätets mål uppnås Tydlighet i uppdrag och mål är viktigt för att avgöra kvaliteten Tjänstekataloger Processbaserat synsätt Jussi Kivistö & Elias Pekkola

Några exempel Jönköping university skriver: ”Definition av kvalitet i administration/stödverksamhet: Att de tjänster som erbjuds efterfrågas och uppskattas Resurseffektivitet i administrationen Likvärdiga servicenivåer inom målgrupper Uppfyller lagstiftning och regelverk Attraktiv arbetsplats och lärosäte”

Vid Göteborgs universitet anges att uppdraget är att: ”stödja kärnverksamheten och om detta görs med lyhördhet för organisationens behov och ett gott resultat uppnås kan administrationen sägas hålla hög kvalitet i sin verksamhet. Uttryckt i förutsättningar och förhållningssätt antas administrationen bidra till god kvalitet enligt ovan genom t ex: en god och tydlig servicenivå en effektiv och flexibel organisation en hög tillgänglighet ett modernt och kostnadseffektivt arbetssätt en snabb och effektiv hantering av frågor och uppgifter”

Konstfack skriver: ”Vi talar om ett systematiskt kvalitetsarbete som dels säkerställer att interna och externa kvalitetskrav uppfylls (kvalitetssäkring), dels stödjer kontinuerlig förbättring av verksamhetens kvalitet (kvalitetsutveckling)”. I det ligger kvalitet i administration egentligen i att följa systematik i administrativa processer, samt i stödpersonalens kompetens. I detta ska stödverksamheten (citat ur VP) bidra till att: uppfylla Konstfacks roll som ledande konstnärlig högskola inom bild- och formfältet, uppfylla högskolans roll som statlig myndighet, genom att säkerställa rättssäkerhet, informationssäkerhet, insyn och ett effektivt resursutnyttjande, utveckla och upprätthålla enhetlighet och samordning i det administrativa arbetet, vara stöd för planering, beredning, kvalitetskontroll och uppföljning samt verka för att samordna och förenkla administrationen samt anvisa lösningar, ge stöd och kvalificerad service”

Hur arbetar ni med kvalitetssäkring av administrationen/stödverksamheten? En handfull refererar till beslutade kvalitetssystem som innefattar hela verksamheten eller pågående arbete med ett sådant

Vanligt förekommande komponenter i det systematiska kvalitetsarbetet Komponenterna syftar till: Att säkra/kontrollera kvaliteten Att utveckla kvaliteten Att understödja kvalitetskultur Tydliga och transparenta modeller för hur arbetet ska genomföras Att säkerställa kompetens Primär, sekundär och latent kvalitetssäkring – (Quality in HE administration)

Verksamhetsplan är utgångspunkt för kvalitetsarbetet. Uppföljning, analys, förbättringsarbete/utveckling, ny plan, genomförande Samtalsfora ger löpande avstämning och uppföljning och ger underlag för både kontroll och utveckling. Behovsanalyser specifika aktiviteter med syfte att kartlägga och förstå behov Enkäter frågor som direkt eller indirekt berör administrationen. Talas om återhållsamhet

Benchmarking jämförelse med andra lärosäten, andra branscher eller olika delar av den egna verksamheten. Ensidig/ömsesidig Reflektionsövningar tillbakablickar för att lära och förbättra Indikatorer och nyckeltal beskriver utfall av uppföljning – HDa har indikatorer för uppföljning av uppdraget till förvaltningen Kontroller tillsynsrapporter, revisionsrapporter, riskanalys, dubbelkontroller Audits/peer review kollegial uppföljning Bygga kvalitetskultur och säkerställa kompetens utbildning, nätverk, information, uppskattning, gemensamma aktiviteter Modeller och metoder systemförvaltning, projektmodeller, ärendehantering, processdokumentation etc.

Hur utvärderar ni kvaliteten i administrationen/stödverksamheten? Många hänvisar till sitt svar på fråga 2 Exempel som lyfts fram gäller såväl enskilda aktiviteter som mer holistiska utvärderingar av hela verksamheten. Exempel på det senare är AQUA – Assuring Quality in University Administration - GU och AAE – Administrative Assessment Excersise - KTH