Heby kommuns kvalitetspolicy

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Vision – Värdegrund – Mål
Advertisements

Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Men det här är väl ingenting nytt?
Nulägesanalys genom frågor
Demensvård utifrån palliativ vårdfilosofi
Hålltider för dagen 9.00 Kaffe 9.30 Inledning, start
Från utredning till ny skollag - elevhälsa för att främja lärande
Minnesanteckningar från förtroendevaldsträff 15/
Vår vision ETT GOTT LIV UTIFRÅN EGNA VAL Vår verksamhetsidé Med professionella insatser gör vi livet mera möjligt för barn, ungdomar och vuxna med varaktig.
Exempel utifrån ett antal målområden
Centrala innehåll och kunskapskrav
Bemötande o etiskt förhållningssätt med utgångspunkt i lagstiftning
En integrerad strategi för kompetensutveckling Linköpings universitet
Mål och betygskriterier
Vad ser du? Anne Bylund.
Ny målstyrningsmodell för Värnamo kommun!
Dialogkort - arbetsmiljö och hälsa
VerksamhetsutvecklingVerksamhetsutveckling I arbete med funktionshinder.
i kommuner, landsting/regioner
Vård- och äldreförvaltningen Vår gemensamma värdegrund
Förskolan Sandviks lärmiljöer utifrån läroplanen
Leda känslomässigt krävande arbete i äldreomsorgen
Halmstads kommuns visionsstyrningsmodell
Pilotgruppens egna erfarenheter från studiegruppen våren 2009
Haparanda Stads Kvalitetssatsning
Värdegrund, Vision och Verklighet.
En demokratiskt styrd hälso- och sjukvård som utgår från befolkningens behov Nätverken Hälsa och Demokrati samt Uppdrag Hälsa.
Delaktighet.
Balanced Scorecard Processen steg för steg
Gemensamma mål för samverkan Strategigrupp äldrevård Samverkansrutiner - primärvård, sjukhus och kommun Habo kommunMullsjö kommun.
Personalpolitisk inriktning
Demokratins utmaningar och förtroendevaldas roll
Värdighetsgarantier. Uppföljning 2014 BrukareNärståendePersonal Antal besvarade enkäter Känner till att det finns värdighetsga- rantier 14%27%69%
Införa rambeslut HÅLLBAR STAD – ÖPPEN FÖR VÄRLDEN.
KOSTPOLICY VUXENNÄMNDEN I ESKILSTUNA KOMMUN ANTAGEN AV VUXENNÄMNDEN
Samarbete i teamet och ett rehabiliterande synsätt i myndighetsutövningen IngaLill Karlström, Östersunds kommun. E-post:
VERKTYG FÖR BEDÖMNING AV FÖRSKOLANS MÅLUPPFYLLELSE Funktionell kvalitet.
Följ upp barnrättsarbetet med hjälp av ett antal implementerings- och tillämpningsnycklar.
Resultat av KKiK Kommunens Kvalitet i Korthet deltog 41 kommuner 2015 deltog ca 240 kommuner.
VAD ÄR DET?.  Socialtjänsten skall se till att alla människor har en ekonomisk och social trygghet.  Socialtjänsten skall se till att alla kan ta del.
Timrå – en stark kommun i en växande region. Varför en vision? En vision är en positivt laddad uppfattning om en önskad framtid. Att enas om en gemensam.
Arbetsformer XX vattenråd. 1 Arbetsformer vattenråd Vattenrådet har rollen som samverkansorgan inom avrinningsområdet i relation till ansvariga myndigheter,
Samhälle Mål: ”Gotland erbjuder hög livskvalitet med social rättvisa, inomregional balans och en hållbar tillväxt som gör att människor vill bo och verka.
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen? 2014 Stockholms län Resultat för Camillas hemtjänst & service i Täby (minst 7 svarande) Hemtjänst.
Välkomna till styrd helpdesk
Barnkonventionen i förskolan
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen? 2014
Demokratins utmaningar och förtroendevaldas roll
Miljöpolicy Mastec Stålvall konstruerar, utvecklar, tillverkar, monterar, testar, installerar och bidrar med fältsupport till utrustningar med avancerade.
Vuxennämnden i eskilstuna kommun
Coaching.
LEDSTJÄRNOR HSL-ENHETEN
Hur säkerställs kvalitén i ett system där många olika utförare levererar tjänster? Det ska finnas en koppling mellan det som står i förfrågningsunderlag.
SMGAO Jan-Olof Åberg Utvärdering I SMGAO Jan-Olof Åberg.
Hälsolagledare 17 april 2015 Bästa Heby är ett utvecklingsarbete i Heby kommun med syfte att utveckla och säkerställa god kvalitet inom kommunen. Arbetet.
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen? 2014
Resultat från brukarundersökning – Hemtjänst Mölndal
Strategi för Bästa Heby
Kvaliteten i ditt vård- och omsorgsboende Brukarundersökning 2011
Lönesamtal, lönesättande samtal och bedömningsområden
Omställningen av hälso- och sjukvården
KPR april 2018.
För ett gott liv i en nyskapande kunskapsregion
Processen för Balanserad styrning - steg 2 Mätning-Mätresultat
Struktur för styrning och ledning i Göteborgs Stad
Lönesamtal och bedömningsområden
Vi är varandras arbetsmiljö
Syfte, målbild och värdegrund för Närvårdssamverkan Södra Älvsborg
Lönesamtal och bedömningsområden
Gnosjö kommuns styrmodell
Presentationens avskrift:

Heby kommuns kvalitetspolicy - en handledning

Bakgrund Hösten 2014 beslutade kommunfullmäktige i Heby kommun om en kvalitetspolicy innehållande grundläggande förhållningssätt och kvalitetskriterier. Kvalitetspolicyn är utgångspunkt för allt arbete som sker i kommunen oavsett sammanhang, nivå i organisationen eller leverantör. Den är grunden för all styrning och ett redskap för uppföljning. Handledningens syfte är att fungera som ett stöd till cheferna, då de går igenom kvalitetspolicyn med sina medarbetare. Oavsett sammanhang gäller all personal oavsett var i organisationen man befinner sig. Heby kommuns vision En växande landsbygdskommun med närhet, trygghet och livskvalitet.

Vad är kvalitet? En subjektiv upplevelse. Att tillgodose behov och uppfylla realistiska förväntningar. Tjänstens kvalitet definieras av VAD som levereras och HUR den levereras. Vi definierar kvalitet på olika sätt. God kvalitet betraktas och uppfattas individuellt beroende på mottagarens behov och förväntan. Den kommunala verksamhetens uppdrag är att tillgodose behov och uppfylla realistiska förväntningar för medborgaren, brukaren, medarbetaren och uppdragsgivaren (våra förtroendevalda) . Vilka tjänster som ska finnas i en kommun baseras på lagar och politiska beslut. Viktiga aspekter på tjänstekvalitet: Att innehållet i tjänsten är korrekt Att handläggningstiden i ett ärende är effektiv Diskutera vad god kvalitet är i er verksamhet.

Kvalitetspolicyn innehåller fyra perspektiv Medborgare Brukare Medarbetare Uppdragsgivare (förtroendevalda/politiker) Den innehåller även fem kvalitetskriterier som ska prägla all verksamhet inom kommunen Bemötande Delaktighet och inflytande Tillförlitlighet och kontinuitet Enkelhet Tillgänglighet Beroende vilken verksamhet det gäller ser arbetsuppgifter och perspektiv olika ut. Diskutera arbetssätt och ge konkreta exempel på HUR ni gör det. Tänk utifrån de olika perspektiven. Alla berörs av kriterierna men beroende verksamhet ser perspektiv och arbetsuppgifter olika ut.

Perspektiv Beroende roll så ser man på vad som är god kvalitet från olika perspektiv. Medborgare Brukare Medarbetare Uppdragsgivare Medborgarperspektivet handlar om hur samhället i stort fungerar. Medborgaren ska ha möjlighet till inflytande och delaktighet i kommunen. Hen ska även känna trygghet och säkerhet i sin vardag. Medborgaren ska var trygg med att kommunen ska ge stöd till personer som inte själva har förmågan att tillgodose sina behov. Exempel Ett nytt bostadsområde ska byggas. De boende i området bjuds in till ett planmöte för att få säga sin åsikt och tycka till om bygget. En kommunmedborgare ska känna trygghet och tillit till att det finns en fungerande hemtjänst i kommunen. Att skattemedel används på ett effektivt sätt.

Perspektiv Beroende roll så ser man på vad som är god kvalitet från olika perspektiv. Medborgare Brukare Medarbetare Uppdragsgivare Brukaren är den person som direkt använder kommunens tjänster. Hen ska känna att hen sätts i centrum och att hens behov av stöd och service tillgodoses på ett förväntat och kvalitativt sätt. Exempel Brukaren vet att sopbilen kommer varje torsdag och hämtar soporna. En äldre på ett boende vet att hen kan påverka vilken tid hen får gå upp på morgonen. Ett barn med funktionsnedsättning som går i skolan vet att hen kommer bemötas på för hen rätt sätt.

Perspektiv Beroende roll så ser man på vad som är god kvalitet från olika perspektiv. Medborgare Brukare Medarbetare Uppdragsgivare Medarbetaren ska känna att hen kan leverera en tjänst av god kvalitet och ha inflytande och delaktighet i sitt arbete. Hen ska ges rätt förutsättningar till att kunna utföra sitt arbete professionellt mot medborgaren och brukaren. Exempel Läraren ges förutsättningar att kunna diskutera pedagogiska frågor. Driftteknikern har rätt utrustning och kunskap till att säkerställa kommunens vattenkvalitet. Socialsekreteraren ges möjlighet att hantera svåra situationer professionellt genom till exempel handledning.

Perspektiv Beroende roll så ser man på vad som är god kvalitet från olika perspektiv. Medborgare Brukare Medarbetare Uppdragsgivare Uppdragsgivarna är våra förtroendevalda (politikerna). De ska styra verksamheten så medborgaren och brukaren får tjänster som är effektivt utförda av god kvalitet. Exempel De förtroendevalda ska besluta om kvalitetsnivån på tjänsterna. De förtroendevalda ska styra och följa upp verksamheterna och dess kvalitet.

Dessa kvalitetskriterier ska prägla kommunens hela verksamhet. Bemötande Delaktighet och inflytande Tillförlitlighet och kontinuitet Enkelhet Tillgänglighet Beskrivning av Bemötande Ett gott bemötande innebär att medborgaren och brukaren ska bemötas med vänlighet, respekt, hänsyn, engagemang och professionalism. Hen ska även bemötas med lyhördhet och en inställning att vilja hjälpa till med att hitta lösningar på behov. Diskutera vad ett gott bemötande innebär i er verksamhet.

Dessa kvalitetskriterier ska prägla kommunens hela verksamhet. Bemötande Delaktighet och inflytande Tillförlitlighet och kontinuitet Enkelhet Tillgänglighet Beskrivning av Delaktighet och inflytande Tydlig information och bra dialog är en förutsättning till delaktighet och inflytande. Samt att hen får möjligheten att vara delaktig och påverka tjänsternas utformning, innehåll och utförande. Hen ska också känna att hens personliga resurser tas tillvara och att hen får möjlighet att påverka den egna yrkesrollen. Diskutera vad delaktighet och inflytande innebär i er verksamhet.

Dessa kvalitetskriterier ska prägla kommunens hela verksamhet. Bemötande Delaktighet och inflytande Tillförlitlighet och kontinuitet Enkelhet Tillgänglighet Beskrivning av Tillförlitlighet och kontinuitet Tillförlitlighet innebär att medborgaren och brukaren är trygg med och vet att innehållet i tjänsterna är korrekta. Kontinuitet innebär att få träffa samma person eller grupp av personer vid kontakt med verksamhet. Detta är särskilt viktigt inom verksamheter där det finns ett beroendeförhållande mellan brukare och personal. Diskutera vad tillförlitlighet och kontinuitet innebär i er verksamhet.

Dessa kvalitetskriterier ska prägla kommunens hela verksamhet. Bemötande Delaktighet och inflytande Tillförlitlighet och kontinuitet Enkelhet Tillgänglighet Beskrivning av Enkelhet Enkelhet innebär att medborgaren och brukaren enkelt ska kunna komma i kontakt med verksamheterna. Och att informationen som kommuniceras ska vara enkel att ta till sig och lätt att förstå. Diskutera vad enkelhet innebär i er verksamhet.

Dessa kvalitetskriterier ska prägla kommunens hela verksamhet. Bemötande Delaktighet och inflytande Tillförlitlighet och kontinuitet Enkelhet Tillgänglighet Beskrivning av Tillgänglighet Det ska vara känt när det går att nå och komma i kontakt med verksamheter och medarbetare. Tillgänglighet innebär att det ska vara lätt för medborgaren och brukaren att få information då det uppstår avvikelser i kommunens verksamheter samt då ordinarie medarbetare inte finns tillgänglig. Kommunen ska anpassa sina verksamheter så dessa blir tillgängliga för personer med funktionsnedsättning. Diskutera vad tillgänglighet innebär i er verksamhet.