Tyck som jag! Om metoder för påverkan

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
VÄRDEGRUNDSARBETE Åmålsgården, Åmåls Kommun
Advertisements

Musik & kommunikation 50p.
Källkritik… …är att noggrant granska texter, bilder och andra källor. Det gör man för att bedöma om man kan lita på informationen i källorna.
Media.
Formellt, skarpt och snyggt
KONSTEN ATT ÖVERTYGA SIN PUBLIK
Insändare Struktur och respons.
Ett arbetsområde om poesi
Reportage Något som bärs eller förs tillbaka!
Hur presentera och opponera?
Att övertyga ! Disposition och mall.
? Gymnasiearbetet Hur kan biblioteket hjälpa dig
Hur man skriver en argumenterande text.
Bygg ett argumenterande tal
Att tillsammans påverka!
Textgenrer Vad är en textgenre?.
Dokumentation av PRAO med hjälp av digitalt berättande
Skolutveckling via digitala medier
Argumenterande text.
Hur gör man en debattartikel?
Att skriva en debattartikel
Propaganda.
Att förstå beteenden- grundläggande inlärningsteori
Reportage En journalistisk text som på nära håll beskriver människor, platser, händelser och företeelser Journalisten måste ut i verkligheten för att.
VAD KÄNNETECKNAR EN INSÄNDARE?
Debattartikel.
Olika texter du behöver känna till
Kapitel 2 Livsstilens betydelse för hälsan.
Litteraturhistoria – epoker och analys av textutdrag
Så bygger du ett argumenterande tal
Vad är propaganda? Jenny Manning Åsa Gårdsskolan ht 2015.
Källor och källkritik. Källa? En plats där du kan få information –Böcker –Tidning –Faktatexter –TV –Radio –Intervju med någon –Dagböcker från förr i tiden.
Uppsats. Du ska skriva en uppsats om något som har med musik att göra! Det kan till exempel vara en grupp eller ett instrument Du kommer att få lektionstid.
Personlig försäljning Kap. 2
Källor Ett samarbete mellan svenska och religionskunskap ht- 15.
Massmedia. Vad är massmedia? Olika medel för att sprida information, t ex:  Tidningar  Tv/radio  Reklam  Internet.
Konfliktens ABC A Attityd C sakfrågor Motsättningar B Beteende.
Reportage.
QR-koder ”Skolan ska ansvara för att varje elev efter genomgången grundskola kan använda modern teknik som ett verktyg för kunskapssökande, kommunikation,
Reklam Vem får synas och hur?.
Köp, köp, köp! Om reklamens påverkan.
Det nya medielandskapet och vinklade budskap
När säger du ifrån? Om civilkurage på nätet.
Vad är källkritik? En metod som du använder för att granska den information du får från olika källor. Du tränar kritiskt tänkande för att bli bättre på.
Att gilla eller inte gilla? Om vår egen roll i sociala medier.
Jag ser dig – jag ser dig inte! Om hat.
Svenska som andraspråk 3
Att skriva en resonerande text
Argumenterande genre Att blogga i grupp.
Videokonferens 4 Läsa upp dikt Hålla föredrag
Gruppverksamhet för asylsökande och nyanlända
Tips för det praktiska ledarskapet
6. Hur påverkas politikerna?
Det där tror jag inte på! Om egenintresse.
Måste du veta vem jag är? Om anonymitet.
KÄLLKRITIK En metod.
Genomgång - påminnelse Eget arbete
Vem är det som styr oss? Om konspirationsteorier.
Olika sätt att föra fram sin åsikt, samtala och diskutera
Våra relationer och folkbibliotek
Retorik Konsten att tala Hur håller man ett bra argumenterande tal?
Idag: Vi övar vidare på: att leda ett samtal, formulera och bemöta argument samt sammanfatta huvuddragen i vad som sagts.
Workshop Arbetsplatslärande.
Ett samarbetsprojekt mellan
Reklam eller redaktionellt budskap?
Argumenterande text.
Att skriva en utredande text
Byt perspektiv – från reklam till journalistik
Debattövning - Upphovsrätt
Ingen ny regering i sikte! Åtta (8) alternativ!
Presentationens avskrift:

Tyck som jag! Om metoder för påverkan Övning Tid: 20 - 30 minuter

Syfte med övningen Det finns många metoder för att påverka människor att göra som man vill. I den information vi möter dagligen används det mängder av olika metoder för att få oss att tycka och kanske också handla på ett visst sätt. Syftet med övningen är att eleverna först får fördjupa sig i olika metoder för påverkan och därefter får undersöka hur de används.

Gruppövning I denna övning utgår vi från sju olika metoder som brukar användas för att få människor att tycka på ett visst sätt: Skapa grupptryck genom att ge en känsla av att många tycker på ett visst sätt Utse en syndabock – ge någon/något skulden för något som den inte bär ansvar för Använda musik, bilder och snabba klipp för att förstärka en viss känsla Hänvisa till auktoriteter och trovärdiga källor Påstå att något är fakta, fastän det bara är en åsikt Överföring – koppla en negativ känsla från något till något annat, för att det andra också ska framstå som negativt (kan också göras för att framställa något på ett positivt sätt) Inte ge en helhetsbild utan använda detaljer så att de stärker en viss tes Förberedelse inför gruppövning Metoderna för påverkan finns presenterade i kopieringsunderlaget Skriv ut kopieringsunderlaget, klipp ut korten och ge ett kort till varje grupp. Dela in deltagarna i sju grupper där varje grupp ansvarar för en metod.

Gruppövning Läs in er på kortet för att förstå vad er metod går ut på. Leta upp tre saker på nätet som ni tycker visar på er metod. Det kan handla om filmer, bilder eller texter. Redovisa ert resultat. De andra grupperna får komma in om de anser att exemplet även innehåller deras metod. Kom på ett eget exempel där er metod för påverkan finns representerad. Om tid finns får alla grupper leta efter ytterligare metoder som används för att påverka mottagaren av ett budskap.

Avslutning Diskutera hur just er metod för påverkan ska kunna motverkas. Detta presenteras i form av en kort handlingsplan med formuleringar som: Följande bör du tänka på för att inte påverkas genom... Detta kan du göra. Följande bör göras för att bemöta denna form av påverkan. Diskutera avslutningsvis i vilka situationer det är bra att låta sig påverkas.

Fördjupning Politik handlar i högsta grad om att påverka. Alla partier vill ju ha så många väljare som möjligt. Genom detta får de en möjlighet att genomföra sin politik. Undersök partiernas valprogram och se om de använder någon av de sju metoderna. Använder de någon annan metod som inte omfattas av de sju vi behandlat?