Grafisk profil.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Grafisk profil.
Advertisements

Argumentera. Vad är argumentation? När är det viktigt att kunna argumentera? Vilka ämnen är lätta/svåra att argumentera om? Introduktion Att ange skäl.
Att förbättra världen genom återvinning och utbildning Handen på hjärtat – har vi inte ofta för mycket kläder i garderoben som vi inte använder? Det är.
SOCIAL MILJÖ I FÖRSKOLAN! En utmaning?!. SOCIAL MILJÖ 8. Delaktighet- Att känna o uppleva sig delaktig hela dagen! 9. Jämställdhet- Rätten att ha inflytande.
Pedagogik för framtiden Hur lär vi oss i olika åldrar? Hur kan vi skapa bra förutsättningar för inlärning? Minnet – repetition Olika inlärningsstilar och.
5:1 Kopiering tillåten. M2000 Compact © Liber AB Företagets resurser Företagets mänskliga resurser Företagskulturen Företagets tekniska resurser Företagets.
Vad är en grafisk profil?  Logotype  Symbol (Mjuklogga)  Profilfärger  Typsnitt  Mallar och regler för användandet av den grafiska profilen på brevpapper,
Smart Built Environment ur ett kommunikativt perspektiv #smartbuilt Kick-off 12 oktober 2015 Helena Gibson Ek.
Varumärke. Ett VARUMÄRKE är det man förknippar med namnet. Det väcker bilder, känslor och associationer.
Affärsplan 2010/2011 Förskolan Karlavagnen. Innehåll Företagets Vision Analys Målsättningar Strategier Planer Prioriteringar.
… går det att komma in i cafét med rullstol eller barnvagn? … finns det mat för den som inte kan, får eller vill äta allt? … finns det handikapptoalett.
Logotyper. //Bild med olika exempel på logotyper – olika sorters sammansättningar i logotypen, olika stilar osv.//
15:1 Kopiering tillåten. M2000 Compact © Liber AB Relationsförstärkare i mediemixen Mässor Direktmarknadsföring sales promotion Events Udda medier Sponsring.
16:1 Kopiering tillåten. M2000 Compact © Liber AB Kampanjens förutsättningar sammanfattas i en brief Bakgrund Vilka är målgrupperna? Kampanjens mål Vilka.
Tanken med presentationen Det här är en basal power point-presentation av Göteborgs universitet, framtagen med studentmålgruppen i åtanke. Tanken är att.
​ Resultat filmtest Frödinge 1. Helhetsintryck Frödinge Ostkaka Mellanmål Frödinge Ostkaka Ericksons Frödinge Ostkaka Sellstroms Frödinge Kladdkaka Ekströms.
Analyser och mallar. Innehåller Kravspecifikation SWOT Personas (användare) 4P (marknadsmixen) Metod Mall Exempel Metod Mall Exempel Det finns inga rätt.
SMART KOMMUN I NACKA: ENKEL OCH ÖPPEN VÅRT MÅL ÄR ATT BLI BÄST PÅ ATT VARA KOMMUN.
”funktionsrätt” ett nytt begrepp i svenska språket 1 Begreppet ”funktionsrätt”
Signtronic Produktion AB
Integrative Model of Group Development (IMGD)
Kommunikation.
Färdiga e-tjänster för att effektivisera er hantering kring Bygga och Bo Att bygga ett nytt hus eller bygga till det hus du redan har, är något som för.
Lönebildning inom friskolorna
Grafisk profil.
Kort om |.
Produktdesign 3 årig kandidatutbildning Kunna designa produkter
Charlotta Hambre-Knight Översättare, Örebro universitet
Riktlinjer för betygssättning
Vad är religion och vad är livsåskådningar?
Designa en sittmöbel Frånvarande, se länkar:
Kommer ni ihåg våra STORA frågor?
SOCIALA MEDIER-KAMPANJ “The Butterfly Effect”
Det här är ett bra ställe för en uppdragsbeskrivning
Ett schyst arbetsliv med mångfald och likabehandling
Ett modernt sätt att stöldskyddsmärka
Marknadsföringsplan Ditt namn.
Vilka får plats hos oss? Välkomna till en eftermiddag omkring Mångfald, Värdegrund och bemötande Ledarforum 2018.
Samhällskunskap år 6 Catha Glaas Thomas Smith
Värdering och urval (Internt utvecklingsprojekt – Cissela Genetay)
Grafisk profil.
Industriella revolutionen
Claes Johansson, chef Hållbar utveckling
Bild – VT 2018 Klass 3B Björktjära Skola
UF Ett år som företagare Företagsamhet och arbetslivsfärdigheter i praktik Timme 4. och 5. – Affärsidé, personal och rådgivare.
Välkommen till KPLN och Lekplatsgrossisten
Skogsbrukstjänster utförs av
Kommunikationsstrategi för staden Så berättar vi om stadens arbete
1 Åtta goda skäl till att ställa ut på en mässa
Miljöinsatser vid retur-automaten
Övning Tid: Ca 40 minuter Reklamkurragömma.
Rulla ut toolkit 2017.
Rulla ut toolkit 2018.
Ditt kompletta kontorsvaruhus
En samling idéer om hur ett bra samhälle bör styras
Medlemsdialog Framtidens folkrörelse
Propaganda Vad är propaganda?.
Förändring för kvalitet och förnyelse
Strategisk kommunikation
PRODUKTUTVECKLING.
Medarbetareinformation
Varumärket Härnösands kommun.
Rättigheter = s. 20.
Säljutbildning Presenteras av [namn].
90 Konto, Svensk Insamlingskontroll
Det kommunala varumärket Hur attraktiv är din kommun?
Idéburet offentligt partnerskap (IOP)
Industriella revolutionen
Logotyp, färger & typografi
KRETSLOPP FÖR ÅTERVINNINGSPROCESSER
Presentationens avskrift:

Grafisk profil

Varför logotyp? Logotypens utseende GRAFISK PROFIL Varför logotyp? 1800-talets industriella tillverkning Skilja sig från konkurrenter Logotypens utseende Befolkning ej läskunnig – användning av symboler Namn på företag/produkt + symbol Idag: vanligt att framhäva namnets design

Logotypen representerar varumärket GRAFISK PROFIL Logotypen representerar varumärket ”Naming” = ge produkten ett namn Logotyp = grafisk utformning av detta namn Varumärke (branding) = namn och logotyp registrerade Varumärkets funktioner: informationsbärare, katalysator, garant, imageskapare, identitet till produkten Färgen på logotypen spelar också en stor roll…

Logotypen utformning ska: GRAFISK PROFIL Logotypen utformning ska: Identifiera företaget eller produkten Särskilja företaget eller produkten från andra… Kommunicera med marknaden Informera om företagets eller produktens originalitet, värde och kvalitet. Målgruppsanpassas Särskilja från andra logotyper

Kännetecken på en bra logotyp: Varaktighet Unik Talar till målgruppen Stödjer företagets budskap Tydlig i alla former

En logotypes egenskaper Färger - profilerande färger Typografi - rätt känsla Symboler - förenklad verksamhetsbild etc… Former - uppbyggnad och komposition

Logo och företagsmärkets färg - Färg talat till känslorna GRAFISK PROFIL färg Logo och företagsmärkets färg - Färg talat till känslorna Färgen ska genomgå i alla delar av den visuella företagsprofilen

Färgers egenskaper: RÖD Entusiastiskt och aktiverande Förknippas med humanism, mänsklig värme och omtänksamhet

Färgers egenskaper: BLÅ Trygghet, trovärdighet Kvalité och exklusivitet

Balans och hög koncentration Allt är som det ska” Färgers egenskaper: GRÖN Balans och hög koncentration Allt är som det ska” Harmoni, lugn, känslighet, naturlighet

Används av företag som verkligen vill synas Ädelhet och präktighet Färgers egenskaper: GUL Används av företag som verkligen vill synas Ädelhet och präktighet Nyfikenhet och fiffighet Förknippas ofta med billighet, särskilt i kombination med rött Varningsfärg

Ska tydliggöra företagets affärsidé GRAFISK PROFIL Ett företags profil - Ska tydliggöra företagets affärsidé Stämma med företagskulturen och ledningsstil Ge ökad kännedom Bidra till en enhetlig och positiv bild Bidra till känsla av samhörighet internt och externt Ge möjlighet till framgångsrik marknadsföring/reklam

Logotyp och i designprogrammet Broschyrer och foldrar GRAFISK PROFIL Företags profil Logotyp och i designprogrammet Broschyrer och foldrar Byggnader och inredning Skyltar, etiketter DR och övrigt utskick Annonser Webbsajter (människor)

En företagsprofil visar företagets Identitet - det man är GRAFISK PROFIL Ett företags profil - och byggandet av deras egna varumärke - kan avgöra om företaget överlever eller inte… En företagsprofil visar företagets Identitet - det man är Profil - det man vill uppfattas som Image - som man uppfattas Vision - dit man vill komma

Regler samlas i en grafisk manual och används vid all produktion. GRAFISK PROFIL Designprogram Regler samlas i en grafisk manual och används vid all produktion. Logotyp Företagsmärke - om det används Färgsättning Typografi Mallar och regler för typsnitt, format och färg för - brevpapper, visitkort, annonser, webbsajter, förpackningar etc

Man kan komplettera en logotyp med ett företagsmärke. GRAFISK PROFIL symbolspråk Företagsmärke Man kan komplettera en logotyp med ett företagsmärke. En förenklad bild - ett bildmärke kan göra att man ännu lättare känner igen en logotyp och företaget. Väl inarbetat märke kan fungera bra t o m utan logotyp

Den vanligaste logotypen består av företagets namn skrivet i ett speciellt typsnitt

Ideogram - visar idén med verksamheten GRAFISK PROFIL symbolspråk Företagsmärken Ideogram - visar idén med verksamheten Piktogram - mycket förenklad stiliserad bild Symbolbild - symboliserar företags verksamhet Bokstavsmärke - initialer eller förkortningar

Logotyper med symbolik och bokstavkombinationer

Företagsmärket ska vara - Enkelt och grafiskt Särpräglat unikt GRAFISK PROFIL symbolspråk Företagsmärket ska vara - Enkelt och grafiskt Särpräglat unikt Kunna användas i alla sammanhang Tydligt i stor och liten storlek och i färg och svartvitt