Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Claes Johansson, chef Hållbar utveckling

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Claes Johansson, chef Hållbar utveckling"— Presentationens avskrift:

1 Claes Johansson, chef Hållbar utveckling
Livsmedelsföretag om kretslopp mellan stad och land av fosfor och andra avloppsresurser Claes Johansson, chef Hållbar utveckling

2 Lantmännens uppdrag är att bidra till lönsamheten på våra ägares gårdar och optimera avkastningen på deras kapital i Lantmännen.

3 Lantmännens affärsportfölj skapar värde med lantbruksföretaget i centrum
Lantmännen fokuserar på att utveckla lantbruksnära affärer i partnerskap med lantbrukarna, och affärsportföljen skapar värde med lantbruksföretaget i centrum i hela värdekedjan från jord till bord. Vi återinvesterar avkastningen i våra ägares lantbruksverksamheter och vi satsar långsiktigt på forskning och utveckling för att skapa ett livskraftigt lantbruk idag och i framtiden.

4 Vi har verksamhet i hela värdekedjan från jord till bord
Maskiner Livsmedel Inköp Växtodling Insatsvaror Lantbrukare Spannmål Vidare-förädling Kund och konsument Foderprodukter Energiprodukter Lantmännens varumärkeslöfte – Tillsammans tar vi ansvar från jord till bord – genomsyrar vår verksamhet. Vi är tydliga med ursprung, spårbarhet och miljöaspekter och allt detta präglar varumärkesarbetet. Med verksamheter i hela kedjan från jord till bord står vi för ett långsiktigt ansvarstagande och hållbar affärsutveckling. Vi leder utvecklingen genom att skapa värde av spannmål med mål om att skapa ett livskraftigt lantbruk.

5 Vårt varumärkeslöfte: Tillsammans tar vi ansvar från jord till bord
Lantmännens varumärkeslöfte – Tillsammans tar vi ansvar från jord till bord – genomsyrar vår verksamhet. Vi är tydliga med ursprung, spårbarhet och miljöaspekter och allt detta präglar varumärkesarbetet. Med verksamheter i hela kedjan från jord till bord står vi för ett långsiktigt ansvarstagande och hållbar affärsutveckling. Vi leder utvecklingen genom att skapa värde av spannmål med mål om att skapa ett livskraftigt lantbruk.

6 VÄLKÄNDA VARUMÄRKEN DRIVER TILLVÄXT
Varumärket Lantmännen är välkänt i Sverige och kopplas till viktiga värden som ansvar och ursprung. Aktiv kommunikation och Garanten på produktförpackningarna har bidragit till att Lantmännenvarumärket blivit ett starkt stöd för våra konsumentvarumärken. Vi har många välkända varumärken och innovativa produkter som dessutom är ledande i sina respektive kategorier: AXA inom frukost och granola- och müsliprodukter Kungsörnen inom gryn och mjöl. Sveriges enda pastaproducent med ett brett sortiment som bland annat omfattar havrepasta, bönpasta samt fiberpasta och ekologisk pasta Färska och färdiga måltidslösningar från Gooh Butiksfärskt bake-off bröd från Bonjour Finn Crisp – det internationellt ledande varumärket i sin kategori

7 Slamfrågan- Gesällprov i hållbarhet
Kretsloppet måste slutas Fosfor är en ändlig resurs Åkermarken måste kunna producera rena och säkra livsmedel Oönskade ämnen får inte öka i koncentration Intensiv och känsloladdad intressentdialog Ekonomiska aspekter måste beaktas

8 Vem avgör om slam ska spridas?
Myndigheter Är det tillåtet? -Lagstiftning Är det önskvärt ur ett samhällsperspektiv? -Nationella miljömål etc Lantbrukaren Är det ett lämpligt gödselmedel på min gård? Vilka krav gäller på marknad? Hur påverkar mitt val möjligheten att få avsättning för grödan Produktägaren Vilken kravspecifikation vill jag ha för råvaran i mina produkter?

9 Lantmännens principer för hantering av slamfrågan
Vi vill vara ett ansvarstagande företag genom ett kretsloppstänkande utan att ge avkall på produktsäkerhet för slutkonsument. Tydliga och uppföljningsbara slamkrav inom alla spannmålsflöden Faktabaserad intressentdialog Ska slam användas som gödselmedel ska det vara REVAQ-godkänt från ett REVAQ-certifierat reningsverk Aktivt arbete för att bidra till hållbara växtnäringskretslopp genom stöd för utveckling av: Certifieringssystem för kvalitetssäkring av slam Ny teknik för säker återföring av fosfor Att ständigt bevaka nya rön inom området och en beredskap för att ompröva tagna beslut är nödvändigt.

10 Övergripande hållning
Nej till slamgödslad spannmål i våra egna livsmedelsprodukter. Ja till spannmål gödslad med REVAQ-godkänt slam för foder och energiändamål. I B2B-affären avgör respektive kund kravspecifikationen

11


Ladda ner ppt "Claes Johansson, chef Hållbar utveckling"

Liknande presentationer


Google-annonser