Grön uppföljning Agenda

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Pilotprojekt för Digitalt Stöd i samverkan, H2O. Vad har vi lärt oss? Digitalt stöd ökar valfriheten och tryggheten för våra brukare, bibehåller kvalitén.
Advertisements

VM Drift och Underhåll En Internationell tävling för väghållning Björn Eklund.
UPPFÖLJNING I KOMMUNERNA 10 MARS Agenda Syfte Process och målgrupp Rapportering Summering.
Förberedande projekt inom temat Framtidens välfärd Fokus vård och omsorg Kompetensförsörjning inom välfärdssektorn –
Miljörollen Certifieringen av nya standarden ISO varit i fokus Driva miljöarbete på Institutionsnivå Miljösamordnarträffar Informera om och delta.
Grupputvecklingssamtal GUS Dokumentet har utarbetats efter att chefer i LiV efterfrågat en metod för att genomföra utvecklingssamtal i grupp. Gruppen ges.
Nyutveckling Stöd och behandling 2016 Samverkan mellan SKL, Inera och 1177.
TPI workshop. Team Pro Inventory Inledning Syfte Att få en tydligare bild av och diskutera hur väl teamet/arbetsgruppen samarbetar och interagerar. Mål.
Hållbarhetsindex En kort presentation av hållbarhetsindex och resultatet 2015.
Träningsplanering Vinnare i långa loppet. Varför träningsplanera? Effektivisera sin träning Få vardagen att fungera Rätt träning vid rätt tidpunkt.
Fredrik Steinholtz - Vagabond nt AB Fredrik Steinholtz -
Fossilbränslefritt Kronoberg
Avdelningen för vård och omsorg
Pedagogernas roll. Hur du kan utveckla MIK-arbetet på din skola?
Attraktiv Hemtjänst Välkommen till introduktion
Samordnad Individuell Plan - Hur enkelt kan det bli?
Taltidning till fler 16 mars 2017 Götabiblioteken.
Ny utvecklingsform – samplanering av flera team
Välkomna till tvärsektoriellt miljömålsmöte 21 okt 2015
Processkartläggning Upphandling
SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE
Utställning av Regional utvecklingsplan för Stockholmsregionen
Samordnad Individuell Plan - Hur enkelt kan det bli?
Nyckeltalsprojekt - Kyrkogårdsskötsel
Fördjupad utvärdering 2015 Nuläge, vad händer framöver, regionala inspel Ann Wahlström Naturvårdsverket 10 december 2014.
Hur går vi vidare? Vad händer nu?
Gymnasiearbete 100 p.
Index för att mäta företags kapacitet att energieffektivisera
LUP Mål 3 Satsning på kompetensförsörjning
Regler för upphandling
Nätverk för lärare på fritidshem
Nätverk för lärare på fritidshem
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Partsgemensam information till dig som medarbetare
Digital signering av hälso- och sjukvårdsåtgärder
Uppdatering EIO Q – Nya ISO
Miljömålen består av tre slags mål
Ledningens miljögenomgång nr
Ett samarbete mellan biologi, BILD och idrott och hälsa
Ledningens miljögenomgång
Inköp i Region Norrbotten
Pär Vikström Utredare Folkhälsomyndigheten 22 september 2016
Samordning av miljöinformationsförsörjning Inte nytt men ”nystart”
Schyst offentlig upphandling
Kunskapsprocessen Spånga Grundskola
Erfarenheter av dynamiskt Inköpssystem
Region Västernorrland
Ställ krav för klimatsmartare godstransporter Sektorn Håkan Johansson Nationell samordnare klimatfrågor
Åtgärdsvalsstudie - Tillgänglighet för Stockholm, Nacka, Värmdö och Lidingö SL Riggert Anderson.
Systematiskt kvalitetsarbete
Kartläggning av stöd- och ledningsprocess
Möjligheter till finansiering?
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Förbättringsmodellen – en struktur för systematiskt förbättringsarbete
Strategi för närvårdssamverkan i Uppsala län
Länsdelsgruppernas sammansättning och arbete
Samordnad hantering Inledande utgångspunkter
XX Benchmarking 2 Följa upp jämställdhetsarbetet och resultaten för olika grupper av kvinnor och män, flickor och pojkar.
Hållbar utveckling måste vara
Utvärdering av system för styrning, uppföljning och kontroll
LSG Uppföljningsrapport
Revisionsredogörelsen 2017
Idéburet offentligt partnerskap (IOP)
Gymnasiearbete 100 p.
Nämndernas/styrelsernas utvärdering av arbetet med budget 2005
Tips för det praktiska ledarskapet
Guide för genomförande av grundutbildning Barnkonventionen
Samordningswebbinarier om Skapande skola
Presentationens avskrift:

Grön uppföljning Agenda 2016-09-14 09.30 – 10.00 Inledning och frukostmacka 10.00 – 10.30 Q3-nätverkets upphandlingsverktyg, Petri Ekorre, Q3 10.30 – 10.45 Uppdatering om SÅ Klimatcalc, Ingemar Resare, SÅ 10:45 – 12:00 Diskussion i mindre grupper 12.00 – 13.00 Lunch 13.00 – 14.00 Offentliga organisationers metoder för miljökrav, Natalie Tordnell, Upphandlingsmyndigheten 14.00 – 14.30 Diskussioner 14.30 – 15.00 Upphandling, uppföljning, problem och framtida projekt, Sören Dahlén, Trafikverket 15.00 – 15.30 Hur går vi vidare? Fortsatt samarbete? Spridningskonferensen 29 november 15.30 – 16.00 Fika och fortsatta samtal

Syfte och avgränsning för Grön uppföljning Utveckla metoder och verktyg för uppföljning och redovisning av växthusgaser och energianvändning vid godstransporter och maskinentreprenad samt arbeta för att sprida och öka användningen av dessa. Projektet har valt att fokusera på minskade utsläpp av CO2 mot följande bakgrund: Nationella och regionala mål om minskade utsläpp Fossiloberoende 2030 och noll utsläpp 2045 Ökande koldioxidutsläpp från godstransporter Offentliga organisationer förväntas gå före

Varför är uppföljningsarbetet viktigt? Genom uppföljning visar den köpande organisationen att de menar allvar med kraven de ställt. Uppföljning är en förutsättning för att säkerställa att de krav som ställts uppfylls leder till ökad kunskap om den aktuella leverantörens nivå och förbättringsarbete leder till ökad kunskap om ställda krav så att kravställningen kan utvecklas i kommande upphandlingar Om kraven som ställts är otydliga och inte möjliga att följa upp behöver kraven omformuleras. Utebliven uppföljning leder till ojämlik konkurrens och strider mot kravet på likabehandling i LOU. Upphandling pekas ut som viktigt instrument till att påverka branschen och uppnå miljömål, dock är uppföljning nödvändig för att detta ska bli effektivt!

Koppla krav till syfte och mål Från diskussionerna under workshop 3: Hur kan uppföljning gå till för att vara ett medel för att nå målen? Koppla krav till syfte och mål Tydligt definierade krav som ingår i avtal Tydlighet – Vad ska uppfyllas, när? Vad ska rapporteras, när? Uppföljningen utgår från ställda krav Administrativ uppföljning i kombination med fältuppföljning Kontinuerlig kontakt och kommunikation mellan köpare och säljare Skapa delaktighet Samsyn Regelbundna samtal

Öppna system utan pappersdokumentation Från diskussionerna under workshop 3: Vad krävs för att underlätta uppföljningen? Digitalisering och att system fungerar tillsammans. Koppla systemen mot affärssystem för att enkelt ge info till kund och minska handpåläggning Öppna system utan pappersdokumentation Tydlighet från upphandlare vad man vill se, vilka data ska redovisas? Fokus på de viktigaste parametrarna Tydliggöra vem som ska göra vad hos leverantören Paketlösning (framtagning av krav och uppföljningsmetod samtidigt inför upphandling)

Förenklad inrapportering via IT-system Från diskussionerna under workshop 3: Olika uppföljningsmetoder: Vilka metoder passar verksamheten bäst? Identifiera utvecklingsområden. Hur påverkar de verktyg som finns idag urvalet av miljökrav? Förenklad inrapportering via IT-system Öppna system där kunden själv kan gå in och hämta data Administrativ uppföljning + fältuppföljning Fysiska uppföljningsmöten med kund och leverantör är viktigt Det är svårt att utvärdera verktyg om krav saknas

Hemläxa 3 Fortsättning - Uppföljningsmetod inom ett befintligt avtal Beskriv uppföljningsmetoden inom ett befintligt avtal. Om uppföljningsmetod inte är definierad, reflektera kring hur uppföljning kan genomföras. Genomför uppföljning inom ett befintligt avtal.

Förslag på kravställningar: Företag Verifikat/dok Hur Var ligger ansvar Uppföljbarhet Certifiering ISO 14001 Enligt UHM-kriterier Certifikat och certifierings-beslut inlämnas Transportsäljare Ja, lätt Miljölednings-system (eller motsvarande) Utvärdering/ revision behöver genomföras Transportköpare Ja, men kan vara krävande Miljörapporter regelbundet innehållande mängd och transportväg Båda parter Svårt i de fall krav ställts under pågående mätperiod

Förslag på kravställningar: Fordon Verifikat/dok Hur Var ligger ansvar Uppföljbarhet Fordon och förare, systematiskt arbete för minskad drivmedels-förbrukning Rapport från relevant verktyg Vid uppföljnings-möte Transportsäljare Ja, lätt Euroklass, EU-steg Kriterier från UHM, Vägledning till gemensamma miljökrav för entreprenader Transportköpare

Förslag på kravställningar: Bränsle Verifikat/dok Hur Var ligger ansvar Uppföljbarhet Andel förnyelsebart Bränslenotor/ fakturor, rapport översiktligt Båda parter Ja, lätt Gräns för CO2-utsläpp (transport-effektivitet) Transport-köpare Lätt att följa upp det teoretiska utsläppet, svårt att följa upp det faktiska utsläppet Övrigt som gjorts under året för att sänka CO2-utsläppen Information skriftligt från leverantören Vid uppföljnings-möte Text, svårt att mäta, kan användas för att följa förbättrings-arbetet

Förslag på kravställningar: Bränsle Verifikat/dok Hur Var ligger ansvar Uppföljbarhet Redogörelse för hur leverantören ska minska CO2-ekv och andra miljöstörande utsläpp Rapport från relevant verktyg Transport-köpare Svårt att planera uppföljningen innan upphandlingen är färdig och avtal på plats Totalmängd förbrukad diesel under perioden Transport-säljare Kan användas som nyckeltal

Avslutande diskussion Hur går vi vidare? Fortsatt samarbete? Spridningskonferensen 29 november Utvärdering