Gemensam APT Förskolorna i Svedala

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Granskningsområden Måluppfyllelse och resultat Tillsynen granskar inom detta område förskolornas måluppfyllelse gällande resultatet av förskolornas arbete.
Advertisements

Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig
Kvalitet i förskolan Erfarenheter från Kungälvs kommun
Pedagogisk verksamhetsidé
Förskolan Körsbäret Handlingsplan Ht-10, Vt-11
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Dokumentation som en del i det systematiska kvalitetsarbetet
Exempel utifrån ett antal målområden
BRUK En introduktion.
Pedagogisk dokumentation i det systematiska kvalitetsarbetet
En reviderad läroplan för förskolan
Pedagogiskt ledarskap
Uppföljning och utvärdering arbetsmarknadsinsatser
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig Vuxenutbildning Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2008, antagen.
Struktur och ledning Rektor Styrelse samt ansvar: Tony Roth, rektor
Systematiskt kvalitetsarbete
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Kvalitetsarbetet och redovisningen
Inkluderande intensivundervisning matematik åk 1
Försöksverksamhet med övningsskola och övningsförskola
Barn och utbildningsförvaltningens systematiska kvalitetsarbete
Läroplansnätverk förskola
Språklig medvetenhet.
1 Förordning 1997:702 Vem? Varje kommun, kommunal förskola, fritidshem, skola Kommun: skolformerna, förskoleverksamhet, skolbarnsomsorg Andra huvudmäns.
Kvalitetsarbete i korthet – varför, vad och hur?
- fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner
Handledarutbildning Delkurs 4 Barn- och fritidsprogrammet BF
Läroplansträff Välkomna!.
OBS Material bearbetat av GBG: Stad
Våga visa resultat i kulturverksamhet! Lena Dahlstedt Biträdande stadsdirektör
Aktionsforskning en del av kvalitetsarbetet i Falköping
Systematiskt kvalitetsarbete
Ny skollag – reviderad läroplan för förskolan
Skärpta krav i SKOLLAGEN fr o m ht-11 Skollagen kap 6 Skyldighet att anmäla, utreda och vidta åtgärder mot kränkande behandling.
Falu modellen Strategiskt kvalitetsarbete på alla nivåer; pedagog, förskolchef och huvudman.
Hur väl verksamheten uppfyller nationella mål
Förslag på pilot: FoU-växthus i Nacka kommun version 0.2.
Systematiskt kvalitetsarbete i förskolan
Lär- och forskningscentrum PriMa Umeå Berghemsskolan Det matematiska samtalet.
Kvalitetsgranskning 2010 Christina Lindh & IngBeth Larsson
Q i förskolan Ett aktionsforskningsprojekt i sju kommuner Myndigheten för skolutveckling Lärarförbundet Göteborgs universitet, IPD Aug 2004 – Feb 2006.
Hur kan vi förstå begreppet?
Fokus i fördjupad utvärdering av miljömålen 2015 Ann Wahlström Naturvårdsverket Miljömålsdagarna Stockholm 7 maj 2014.
Ifous Små barns lärande APT 22 april 2015
Läroplansträff Välkomna.
Annika Kraft Biträdande utbildningschef Michael Rystad
Systematiskt kvalitetsarbete i vardagen!. Systematiskt kvalitetsarbete 1 juli 2011 förstärktes kravet på ett systematiskt kvalitetsarbete Kvalitetsredovisningen.
VERKTYG FÖR BEDÖMNING AV FÖRSKOLANS MÅLUPPFYLLELSE Funktionell kvalitet.
Regeringsuppdraget Nationell informationsstruktur för vård och omsorg Monica Winge Socialstyrelsen.
Skoldialogen - samverkan för bästa skola Växjökonferensen den 27 januari 2016 Marie Sedvall Bergsten, Undervisningsråd.
Skolinspektionen Bra tillsyn – bättre skola - Det pedagogiska ledarskapet.
ATT FORTSÄTTA UTVECKLA KVALITÉ PÅ SKOLAN SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE.
Lite tankar för Nynäshamn i det systematiska kvalitetsarbetet 1. Utveckla kvalitetsdialoger: -Förskolechef samt representanter från verksamheten, representanter.
From Great To Excellent
IBIC - NI tillämpad för äldre- och funktionshinderområdet.
Undervisning i förskolan 12 oktober mars 2017
Undervisning i förskolan 12 oktober mars 2017
Ifous Undervisning i förskolan Tidsplan
Mål och styrning Läroplansmålen
Vad är SkolFam? Skolsatsning inom familjehemsvården
Välkomna till webbinarium- ”Så skapar du slutredovisningen för arbetet med riktade insatser för nyanlända elever”
Nationellt seminarium
Verktyget Utmärkelsen….
Ledningens genomgång: Informationssäkerhet mall kortversion – underlag i annat underlag Datum 2018-XX-XX.
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Undervisning i förskolan 12 okt juni 2018
Systematiskt kvalitetsarbete
OM DIGIBAROMETER Digibarometer är att workshopmaterial som tagits fram inom det regeringsuppdrag som Lantmäteriet har för att öka kompetens och.
Digitalisering av kvalitetsledning och kvalitetsuppföljning
Presentationens avskrift:

Gemensam APT 2015-10-20 Förskolorna i Svedala Välkomna! Gemensam APT 2015-10-20 Förskolorna i Svedala

Små barns lärande Det övergripande syftet med utvecklingsarbetet är att utveckla och pröva modeller för dokumentation, utvärdering och analys av förskolans verksamhet, där barns lärande och förändrande kunnande utifrån läroplansmålen står i fokus

Eskilstuna 8-9/10 2015 IFOUS Systematiskt kvalitetsarbete i förskolan Analys i det systematiska kvalitetsarbetet – förutsättningar och principer Att dokumentera barns utveckling och lärande och bedöma verksamhetens kvalitet – utgångspunkter Utvecklingsbehov och förbättringsarbete – forskning och erfarenheter. Utbyte i lärgrupperna

Workshop Underlag Fokusområde Återkoppling i storgrupp

WORKSHOP! Antal 2. Matematik Andra matematiska begrepp 3. Normer och värden Vilken respons får olika barn? Genusperspektiv 1. Språk och kommunikation Talutrymme för pedagogen ” ” barnen Riktning Vem kommunicerar med vem?

Öppna upp Safari, skriv in adressen ovan i sökfältet. Ni har 30 min till ert förfogande!

Licentiand i Små Barns Lärande Rebecka Lindberg Licentiand i Små Barns Lärande

Konsekvenser av genomförda analyser – en plan för fortsatt förbättringsarbete Kvalitetsbedömning efter genomförda analyser (styrkor och svagheter i förhållande till det avgränsade nationella målet/innehållet) Verksamhetens utvecklingsbehov utifrån kvalitetsbedömningen Förväntade resultat av utvecklingsarbetet (barn och personal/verksamhet) Planerade insatser Organisationens förutsättningar att genomföra utvecklingsarbetet Uppföljning och utvärdering av insatserna (Håkansson, 2013)

Till nästa gång! Ta fram en (enkel) plan för förbättringsarbetet enligt strukturen. Planen ska bygga på de analyser av barns förändrade kunnande och av verksamhetens kvalitet som ni arbetat med i uppgiften fram till nu Förankra planen och det kommande arbetet på den egna förskolan Påbörja förbättringsarbetet Avstämning vid gemensam APT i maj 2016